caratec tv beugel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

caratec tv beugel

Bericht door moyzo » zo 17 jan 2021 08:10

Wij waren gewend in vorige caravans de 22 inch tv ( die thuis als computermonitor gebruikt wordt) onderweg netjes toegedekt in bed vervoerd werd en op bestemming aan de beugel geklikt werd/gedraaid werd- dat was per beugel verschillend maar een snelle handeling omdat een gedeelte altijd vast bleef zitten achter de tv.

In de nieuwe caravan krijgen we een totaal andere beugel : Caratec Flex CFA101L
Als ik echter de de Duitse handleiding en de beschrijvingen op internet zie bij verkopende partijen dan lees ik: Het televisietoestel wordt na gebruik ingeklapt en vergrendeld , zodat de tv niet kan bewegen tijdens het rijden.

Is iemand bekend met deze beugel en hoe doen jullie dat? Is het verantwoord deze te laten zitten voor de elektronica in de tv zelf ?
Ik vemoed dat deze met schroeven vast gezet wordt maar om dat nu elke keer te moeten doen als je hem er af wil halen? of wordt het dan toch een tweede tv kopen voor caravan omdat we heel vaak weekendjes weg willen en normaal gesproken ook rond trekken dus dat wordt wel heel vaak bevestigen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: caratec tv beugel

Bericht door Hans 555 » zo 17 jan 2021 08:16

Er bestaan ook adapters waarbij je met één handeling de tv los kan halen. De adapter kan dan gewoon aan de tv blijven hangen. Het laten zitten van de tv aan de beugel zou ik niet doen, niet om de elektronica maar meer om de bevestiging van de beugel aan de wand. Tijdens het rijden zal het gewicht van de tv de bevestiging van de beugel geen goed doen. Succes. thumbup.gif

Even snel iets opgezocht: https://www.dewitschijndel.nl/fawo-afne ... siebeugel/
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: caratec tv beugel

Bericht door moyzo » zo 17 jan 2021 08:35

[re.gif] Als er een adapter te verkrijgen is dan is dat ook mijn idee, vooral omdat we de tv ook thuis gebruiken als computermonitor en gewend waren deze veilig
( schokvrij) te vervoeren.
Op een van de foto's die ik tegen gekomen ben van de 500 EU zag ik ook een tv bevestigd en er een bevestiging uit steken, dus ben benieuwd of dit een adapter is en zoja welke?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: caratec tv beugel

Bericht door Hans 555 » zo 17 jan 2021 09:00

tft-wandsteun-sky-basic-2-in-uit_1.jpg
tft-wandsteun-sky-basic-2-in-uit_1.jpg (9.86 KiB) 1097 keer bekeken
Zelf krijg ik deze in de nieuwe hut. Dus ook ik ga dan op zoek naar een adapter om de tv met een simpele klik oid van de houder af te nemen.

[re.gif]
Die beugel die je op de laatste foto laat zien is hoogst waarschijnlijk de vergrendeling van de beugel zelf.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: caratec tv beugel

Bericht door cadance » zo 17 jan 2021 09:20

Bij ons is de situatie vergelijkbaar als de 2e foto van moyzo » zo 17 jan 2021 08:35.
We zijn verder niet opzoek gegaan maar we hebben toen een aluminium hoekprofieltje van 5 cm. onder de beugel geplaatst.
Dus ingeklapt rust de beugel op dit hoekprofiel.
Daar ook nog een sluitingtje op verzonnen zodat de beugel tijdens het rijden niet af kan glijden.
Dit zit nu 3 jaar zo en bevalt ons goed.
Dat is waarschuinlijk niet zo best voor de TV tijdens het rijden.
Maar je moet wat en dan had ie maar geen TV moeten worden.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: caratec tv beugel

Bericht door PD » zo 17 jan 2021 10:22

Hans 555 schreef:
zo 17 jan 2021 08:16
Het laten zitten van de tv aan de beugel zou ik niet doen, niet om de elektronica maar meer om de bevestiging van de beugel aan de wand. Tijdens het rijden zal het gewicht van de tv de bevestiging van de beugel geen goed doen.
Er is geen enkele reden om de TV tijdens rijden te verwijderen, gewoon een deugdelijke en correct gemonteerde beugel gebruiken. De laatste +10 jaar hebben wij de TV altijd laten hangen en we rijden ca. 9.000 km per jaar met de caravan.
Omdat de TV tijdens het rijden strak tegen de wand hangt, zijn de krachten echt minimaal.

In onze Brillant hangt zelfs een 32 inch en ook die blijft gewoon hangen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: caratec tv beugel

Bericht door Ivo » zo 17 jan 2021 10:47

Ook wij laten de tv altijd in de beugel. Nog nooit een probleem gehad. Zoals gezegd in de vorige reactie: als de beugel ingeklapt is tegen de wand komen er zo goed als geen krachten op.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caratec tv beugel

Bericht door Chris » zo 17 jan 2021 11:14

In mijn 500EU uit 2017 zit een beugel ala die van Hans 555.
Ik vind het geen prettig ding, klapt onhandig in en uit en ik ben altijd aan het "stoeien" met de bekabeling van de TV.
Nu ik de beugel van Moyzo zie snap ik dat er bij Knaus ook verder gedacht is en ze in de fabriek een ander model gekozen hebben.
De nieuwe lijkt mij een stuk handiger.
Bij mijn beugel is zelfs het direct opschroeven van de TV of een snelsluiting niet mogelijk, de montage schroefjes "stoten" tegen de ingeklapte beugel aan.
Een "kuiltje" in die beugel vijlen was noodzakelijk om helemaal in te klappen.
De nieuwe Knaus beugel lijkt mij zeker handiger.... binnenkort eens kijken bij mijn dealer als dat weer kan.

Beugeltje voor de TV...
Is deze niet handig als je de TV er toch niet aan wilt laten hangen?
Bij ons gebruikt Masha de TV uit de caravan ook op haar kamer, hij blijft dus niet daar.
Dit beugeltje: https://www.digitus.info/de/produkte/er ... a-90303-1/
Laatst gewijzigd door Chris op zo 17 jan 2021 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: caratec tv beugel

Bericht door PD » zo 17 jan 2021 11:26

Hans 555 schreef:
zo 17 jan 2021 09:00
Zelf krijg ik deze in de nieuwe hut.
Dat beugeltje overtuigt mij niet, ik zou op zoek gaan naar iets deugdelijks.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: caratec tv beugel

Bericht door Daphne » zo 17 jan 2021 11:34

Chris schreef:
zo 17 jan 2021 11:14
In mijn 500EU uit 2017 zit een beugel ala die van Hans 555.
Ik vind het geen prettig ding, klapt onhandig in en uit en ik ben altijd aan het "stoeien" met de bekabeling van de TV.
Nu ik de beugel van Moyzo zie snap ik dat er bij Knaus ook verder gedacht is en ze in de fabriek een ander model gekozen hebben.
De nieuwe lijkt mij een stuk handiger.
Knaus monteert bij alle modellen, behalve de EU, de Nova Sky TV beugels. Die zijn echt heel fijn en je kunt de TV heel ver zwenken. Bij ons blijft de TV altijd in de caravan aan de beugel hangen, zowel tijdens de rit en de stalling.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caratec tv beugel

Bericht door Chris » zo 17 jan 2021 11:36

[re.gif]
Dat weet ik... en jammer genoeg is die beugel niet geschikt in de 500EU omdat de TV daar op een andere plek hangt.
De Nova beugel kan niet zover uittrekken en omdraaien.... maar is wel een heel mooie en stevige beugel.
Daarom wil ik die nieuwe beugel die Knaus nu monteert wel eens even gaan bekijken..wie weet..
Wat ik heb zitten bevalt echt niet.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 17 jan 2021 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Danser
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 10:59

Re: caratec tv beugel

Bericht door Danser » zo 17 jan 2021 11:40

Ook bij ons blijft de tv ook aan de beugel tijdens de ritten. Niet alleen snelweg.
Veelal hobbelige binnendoor wegen.
De laatste 8 jaar niets mee gebeurt.
Volkswagen Transporter T6 204 pk DSG met Cabby 570 Caienna

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: caratec tv beugel

Bericht door moyzo » zo 17 jan 2021 12:07

Ik ben er wel van overtuigd dat de bewuste beugel die in onze nieuwe knaus komt degelijk en strak tegen de wand vast zit als het voor elektronica van tv geen kwaad kan dan zou hij kunnen blijven hangen. Maar dat betekent een extra tv kopen want zoals ik aangaf is dit tevens onze computermonitor. Het adaptertje wat @chris voor stelt zou om er snel op en af te halen te proberen zijn.
Qua stevigheid aan de kast.. ik meen dat aan binnenzijde een extra plaat gemonteerd was maar dat kan ik pas bevestigen als de caravan over een paar weken in de garage staat.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caratec tv beugel

Bericht door Chris » zo 17 jan 2021 12:36

De TV's tegenwoordig zijn erg licht in gewicht.
Dus de krachten op de wand, waar die versteviging binnenin het kastje ook nog zit, zullen best meevallen.
Maar ook het trillen onderweg valt erg mee hoor.
TV laten hangen lijkt mij geen probleem.
Alleen dat Digitus beugeltje heeft heen blokkering volgens mij..je hangt de TV er zo van bovenaf in..niks klik.
Dan wordt het misschien anders.
Maar ja... bij ons gaat ie er toch telkens weer uit... Masha gebruikt hem ook..voor van alles.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: caratec tv beugel

Bericht door Hans 555 » zo 17 jan 2021 13:10

Ja ook bij ons gaat de tv er telkens weer uit. In de grote vakantie gaat de tv sowieso niet mee. De tv kan desnoods op het kastje staan onder de tv-beugel. Ik wacht het ook af totdat de hut naast het huis staat.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: caratec tv beugel

Bericht door moyzo » zo 17 jan 2021 13:54

Onze huidige monitor/tv weegt 4,2 kilo incl. standaard die er dus af gaat.

Ik ben nu wel even aan het zoeken geweest naar dat typenummer en kwam toevallig bij de zoekresultaten dezelfde op MP tegen voor een paar tientjes, werkend te zien in de buurt dus ik denk dat we dat maar gaan doen. Daar kan ik me geen bult aan vallen en dan kan ik hem gewoon laten hangen, geen toestanden met op en af schroeven of adapters en als jullie toch zeggen dat het voor de tv geen probleem is om te blijven hangen dan gok ik het er op. We zullen zo eens gaan kijken of het beeldscherm indrdaad net zo goed is als de huidige.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caratec tv beugel

Bericht door Chris » zo 17 jan 2021 16:41

[re.gif]
Voor een paar tientjes en werkend te zien.... dan kan je je geen buil vallen lijkt mij..
Mocht het geen "overlever" zijn is dat niet het aller ergste.... komt er alleen een ritje milieustraat bij.
Een Jumbojet kost meer tenslotte...( beroepsdeformatie)

Die quick lock ( van Digitus) voor TV's heeft mij wel aan het denken gezet.
Ik loop altijd zo te klieren met die TV ophangen.
De arm ( lijkend op die van Hans 555) is gewoon niet handig om de TV op vast te zetten.
Met die quick lock haak je gewoon in en kunnen de beugels op de TV en de arm blijven... heeft zeker een voordeel.
En als ik dan toch ga freubelen zal ik ook maar eens wat aan de bekabeling van de TV gaan doen.
Dat ding gaat in ons "Teambuildingsweekje" toch ook weer mee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: caratec tv beugel

Bericht door moyzo » zo 17 jan 2021 17:11

[re.gif] Ben geweest hoor, probleem opgelost, was zelfde scherm zelfs nog 2 jaar jonger en zag er keurig uit, Beeld scherp. Gewicht is trouwens 3,9 kilo zonder voet.
Thuis ook gecheckt met kpn en met de apple kabel (Apple USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter) en werkt beiden prima dus netflix en videoland downloads of streamen mits voldoende internetbereik - of uit eigen GB's) moet allemaal kunnen voortaan.
Gewoon goed vast schroeven eenmalig zodra de hut er is en klaar.
Het lijstje met laatste moment dingen die mee moeten voor een lang weekend wordt dus echt steeds korter op deze manier.
Iedereen dus bedankt voor het meedenken.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: caratec tv beugel

Bericht door workel » zo 17 jan 2021 17:17

[re.gif]
Ook weer opgelost, lekker hoef je je daar ook niet meer druk om te maken, lekker laten hangen de TV.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: caratec tv beugel

Bericht door mrbullmastiff » zo 17 jan 2021 17:19

Ik heb geen probleem met de beugel in de caravan. Lijkt me ook geen probleem om de tv te laten hangen tijdens de rit. De wand waar de beugel op is bevestigd is aan de achterzijde nog verstevigd met een extra plaat. Verder nog een foto van mijn tv aansluiting.

Afbeelding
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: caratec tv beugel

Bericht door JosD » zo 17 jan 2021 17:29

Wat ik nu niet helemaal begrijp van Knaus waarom ze dat enkele stopcontact onder de tv steun zetten.....
Daarboven zit een nette doorvoering voor je bekabeling, daar kun je naar mijn idee prima de voeding van je tv ook doorheen halen.
Stopcontact aan de binnenkant van het kastje en je hebt het ook niet in het zicht scratch.gif

0269946E-8EB5-4816-B8B2-AFDAFDB4D1DF.jpeg
0269946E-8EB5-4816-B8B2-AFDAFDB4D1DF.jpeg (70.47 KiB) 911 keer bekeken
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: caratec tv beugel

Bericht door moyzo » zo 17 jan 2021 17:42

[re.gif] klopt, vroeg ik me ook al af. Gelukkig heb ik wel zo'n kleine stekker met een hoek er in dus dat steekt niet veel uit maar toch.. in een van onze oudere caravans hadden we alle bedrading en stekkers netjes in de kast erachter weg gewerkt. Overigens zit ik er aan te denken om een vals: zijwandje te maken in dat kastje met hele dunne multiplex zodat de bedrading niet tussen de spullen komt te liggen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: caratec tv beugel

Bericht door workel » zo 17 jan 2021 19:47

[re.gif] [re.gif]
Is mijn plan ook.
In onze Knaus 500 EU Sport, kastje waar de TV aan komt te hangen maak ik aan de binnenzijde een Q-link (Hornbach) 4 voeding stopcontact, zijn alle stekkers uit het zicht van de tv, Chromecast e.d.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caratec tv beugel

Bericht door Chris » zo 17 jan 2021 20:07

Dat stekkerdoosje met coax, de 12 volt en wat tulpstekkertjes zitten bij ons ( mrBullmastiv en mij) ook anders. ( jullie hebben die tulp aansluitingen ook niet, zou voor een decoder of sat ontvanger oid zijn..)
Zitten bij ons onder het boven kastje direct.
Ik heb al eens gedacht om dat tulpstekkertjes en 12 volt armatuurtje eruit te halen en een 2 of 3e WCD in te zetten.
Eerst maar eens de hele TV ophanging wat verbeteren bij mij..
Ik zag net dat ons 24" tv'tje de schroefgaatjes helemaal bovenaan heeft zitten, da's nou weer minder... in het midden was prettiger geweest.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”