tv beeld loopt vast

Kippenhok
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:06

tv beeld loopt vast

Bericht door Kippenhok » zo 6 sep 2020 11:58

Bij de eerste kampeersessie liep het beeld van de tv heel vaak vast terwijl de signaalsterkte wel rond de 90 zat, goed dus. Als ik dan even vooruit zapte en weer terug dan was het weer oke. Ik had soms ook het gevoel dat het kwam omdat ik het licht aan deed, heel gek. Maar even later kon hij het ook zo weer een uur goed doen.
Iemand hier bekend mee en enig idee waar dit aan kan liggen? Of hoort dit er bij?
Overigens, ik gebruik een edision picco t265 en een Funke odsc 100.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door dieseltijger » zo 6 sep 2020 12:11

Ik heb met DVB-T2 zoiets gehad: dat bleek veroorzaakt te worden door een geschakelde voeding van mijn Bente satelliet meter, die ik toen aan het opladen was. Waarschijnlijk was er geen filter toegepast die de hogere harmonischen agv de blokgolf afdempte.

Signaalsterkte zegt wel iets - maar niet alles: Je kunt een hoog signaalniveau hebben met veel storing. De Bit Error Rate (BER of Quality, of...) geeft aan hoeveel procent van de informatie foutloos is ontvangen. Die zal bij storingen (en ook bij een te laag ontvangstsignaal) laag zijn. En dan krijg je bij digitale ontvangers blokvorming en bevriezende beelden.

Ga dus ook op zoek naar hoogfrequente storingsbronnen: voedingen, maar wellicht ook LED drivers - al of niet onderdeel van een COB lampje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kippenhok
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:06

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Kippenhok » zo 6 sep 2020 12:29

Dit gaat mij misschien iets boven de pet qua concrete oplossing. Zou het ook kunnen komen omdat ik zowel de tv als de ontvanger in 1 stopcontact heb d.m.v. een verdeelstekker?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door dieseltijger » zo 6 sep 2020 12:54

Je gebruikt een satelliet antenne - zo leid ik af:
- Is de schotel goed uitgericht
- Zitten er wat bladeren of takken in de weg
- En heb je led verlichting
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kippenhok
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:06

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Kippenhok » zo 6 sep 2020 13:25

Nee geen schotel, gewoon een buitenantenne (funke odsc100). Ledverlichting volgens mij ook niet, maar dit moet ik even nakijken. Het is een oude kip van 30 jaar oud en weet niet of de vorige eigenaar er allemaal led in heeft gedaan.
Maar het ligt niet aan de verdeelstekker denk je?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door dieseltijger » zo 6 sep 2020 14:26

Nee,

Maar het kan ook gewoon een te zwak signaal zijn. Dus: ter plekke is het TV-signaal zwak, de funke antenne versterkt het tot 90% maar ook de ruis - en dus heb je geen betrouwbaar beeld. Bij wijze van spreken: Als je antenne in een metalen doos zou stoppen en er geen signaal bij zou kunnen komen - dan nog zou je een signaalniveau van 90% zien.

wat je nog kan gaan doen: Kijk eens hier naar de lokaties van de zendmasten: https://www.radio-tv-nederland.nl/dvbt/ ... kpntv.html, wellicht staat jouw richtingsgevoelige antenne niet op de (goede) zendmast gericht. Ga vervolgens opnieuw de zenders inscannen, zodat je zeker weet dat je de zenders oppikt van de zendmast waar je op gericht bent.

Als dat niet helpt - plat gezegd - moet je dan kosten gaan maken zoals een andere (Yagi) antenne aanschaffen enz enz.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kippenhok
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:06

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Kippenhok » zo 6 sep 2020 14:34

Ja nou ik kijk wel even, bedankt zover. Die site had ik al gezien en moet ik idd ook opgeven als ik in een andere provincie ga staan. Ik geloof niet dat dit het is want zoals ik al zei hij staat gewoon stil en kan het ook zo opeens goed doen, en als hij het doet is het beeld haarscherp. Maar goed ik puzzel nog wel even en hoop dat het zich oplost. Misschien is de kabel/t-connecter ook wel gewoon slecht.
Mochten er nog andere mensen zijn die die herkennen dan hoor ik het graag. Vraag me ook af of anderen via dvb-t2 wel altijd goed beeld hebben.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door dieseltijger » zo 6 sep 2020 14:47

Euhhh...ja veel mensen hebben goed beeld, en sommigen hebben geen goed beeld. Hangt van de situatie af.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door EricS » zo 6 sep 2020 18:49

scratch.gif
ik weet en heb zo geen oplossing voor het TV 'probleem'...

wat ik wel weet is dat het linkje dekkingskaart op de site het oude Digitenne zou weergeven, en al heeeel oud is...komt uit 2008 scratch.gif

in hoeverre is de overige info dan nog correct ?
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door dieseltijger » zo 6 sep 2020 22:08

Nou, poging nummer twee dan:
Kaart met alle DVB-T zenders in Nederland.pdf
(50.82 KiB) 77 keer gedownload
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kippenhok
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:06

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Kippenhok » zo 6 sep 2020 22:35

Geen idee, maar de frequenties kloppen nog wel. In ieder geval voor de free-to-air zenders.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door HenkR » zo 6 sep 2020 23:47

Loopt het beeld vast bij elke zender?
Bij digitenne zijn de tv kanalen verdeeld over 5 groepen en de ontvangst daarvan is niet gelijk. Dus ene tv kanaal kan helemaal goed zijn terwijl een ander kanaal geheel niet wordt ontvangen of veel storing geeft. Vaak kan een 30 tot 45gr draaien al een hele verbetering geven.
Digitenne heeft veel last van 4G mast storingen al is dat met de nieuwe techniek een stuk verbeterd, maar toch.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Kippenhok
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:06

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Kippenhok » ma 7 sep 2020 10:37

Ik heb geen digitenne. Ik maak alleen gebruik van de gratis npo 1,2 en 3 zenders (FTA). En als hij vastloopt op npo 1 en ik zap even naar 2 en weer terug naar 1 dan is het weer goed voor een paar seconden/minuten/uur dat verschilt dus.

ijsbrand
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 1 apr 2018 19:25

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door ijsbrand » ma 7 sep 2020 11:58

Even een vraag tussen door. Ik heb een bierblikjes antenne gemaakt maar krijg geen beeld op de tv. De tv is nieuw en heeft DVB t2 aansluiting. De antenne is rechtstreeks op de tv aangesloten. Wat kan het probleem zijn?

Kippenhok
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:06

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Kippenhok » ma 7 sep 2020 14:01

Je moet de juiste frequentie instellen, deze vind je in de lijst hierboven genoemd. Als dit niet het geval is kun je het beste misschien even een nieuw topic aanmaken.

Kippenhok
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:06

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Kippenhok » wo 16 sep 2020 21:25

Ik had het probleem vandaag weer. De lampen waren uit dus ik vermoed dat het niet door de eventuele led technogie komt. Ik heb de antenne van de dissel naar een van de voorste handvatten verplaatst en nu werkt het weer top. Ik zal proberen jullie up to date te houden.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door dieseltijger » wo 16 sep 2020 21:48

Je hebt gewoon te maken met een te lage veldsterkte. Dus: Accepteren, of een Yagi antenne kopen, vastschroeven op een paal met de sprieten verticaal, en richten op de zendmast.

Nog een mogelijkheid: je hebt een passieve DVB-T antenne. Check even of je er een hebt met ingebouwde antenneversterker, en of jouw TV deze ook voedt met 5V. Dat kan net het verschil maken. Voor een tientje te koop op marktplaats.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Morgoth » wo 23 sep 2020 16:30

Ik heb dit probleem thuis met Canal Digitaal. Ook af en toe blokkerig beeld. Signaalsterkte is 100% Signaalkwaliteit 80% - 90%. Ik loop al een hele poos te emmeren met Canal Digitaal maar de oplossing is nog niet gevonden. Als je hun "Klantenservice" belt krijg je het advies om hem op kanaal 76 te zetten. "Heeft u nu wel goed beeld?" "Ja, maar dat had ik net ook. Het probleem is niet altijd en duurt maar een paar seconden tot 1 minuut". "Dan moet u als het beeld slecht is de schotel een millimeter verschuiven". "Ehh, de schotel zit 7 meter hoog. Tegen de tijd dat ik de ladder tegen de gevel heb staan is het probleem al lang weer opgelost. Bovendien staat de schotel goed".

Waar is de tijd gebleven dat een klantenservice nog wist waar ze het over hadden?

Ja, ik heb led verlichting maar de storing is ook als de lampen niet aan zijn. Heb nu een nieuwe kop op de schotel gekocht maar die moet er nog op. Misschien dat het hieraan ligt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door dieseltijger » wo 23 sep 2020 17:51

De signaalsterkte zegt vaak wat minder dan de signaalkwaliteit (ook vaak wel de BER (Bit Error Rate) waarde). De kop versterkt uiteraard het signaal. Probeer maar eens op de camping de kop af te dekken met een natte doek of metaalfolie: afhankelijk van het type kop zie je dan vaak 90% signaalsterkte (terwijl er echt geen signaal binnenkomt).

De BER zegt veel meer: het foutpercentage van het het digitale signaal. Het feit dat Canal Digitaal een satelliet transponder met een laag vermogen gebruikt, in combinatie met een zeer hoge informatiedichtheid (onmiddellijk vergeten: 8 PSK modulatie) maakt het geheel gevoeliger voor storingen in vergelijking met het verleden. Goed uitrichten van de schotel, een bij de schotel passende Duo LNB (als je een duo uitvoering gebruikt), of....een grotere schotel waardoor er meer signaal geprojecteerd wordt op de LNB zijn de enige remedies.

Andere coax met betere afscherming zal weinig helpen, omdat de LNB het signaal zo opliert dat je het bij wijze van spreken ook over roestig prikkeldraad naar jouw ontvanger kan leiden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Morgoth » do 24 sep 2020 16:48

dieseltijger schreef:
wo 23 sep 2020 17:51
of....een grotere schotel waardoor er meer signaal geprojecteerd wordt op de LNB zijn de enige remedies.
Kijk! Waarom zeggen die sukkels van Canal Digitaal dat nou niet? Ik heb ze notabene gevraagd of een grotere schotel een oplossing zou zijn. Maar nee, ik woonde niet ver van de grens dus niet nodig.
Dank. Na mijn vakantie gaat er een grotere schotel op en de nieuwe kop die nu eerst ff mee gaat naar het Zwarte Woud. thumbup.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door fendtjeplatin » do 24 sep 2020 16:54

Morgoth schreef:
do 24 sep 2020 16:48
dieseltijger schreef:
wo 23 sep 2020 17:51
of....een grotere schotel waardoor er meer signaal geprojecteerd wordt op de LNB zijn de enige remedies.
Kijk! Waarom zeggen die sukkels van Canal Digitaal dat nou niet? Ik heb ze notabene gevraagd of een grotere schotel een oplossing zou zijn. Maar nee, ik woonde niet ver van de grens dus niet nodig.
Dank. Na mijn vakantie gaat er een grotere schotel op en de nieuwe kop die nu eerst ff mee gaat naar het Zwarte Woud. thumbup.gif
Effe meegeven een duo lnb 19 - 23 van een 60 cm schotel gaat niet werken op een 80 cm daar is een duo lnb met grotere midden afstand nodig.
Gaat dus over center afstand van de lnb's.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Morgoth » do 24 sep 2020 23:01

Hm. Dan eerst maar kijken of de nieuwe kop soelaas biedt
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door dieseltijger » do 24 sep 2020 23:19

Het is van een afstand onmogelijk om jou een goed advies te geven, want de ontvangst hangt van vele factoren af. Maar in Duitsland in de buurt van de Nederlandse grens zou een 64 cm schotel genoeg signaal moeten geven en zou een single, duo of triple LNB moeten werken. Ik gok......het zou kunnen zijn dat jouw schotel iets verdraaid kan zijn door een storm of zo.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door iemand » vr 25 sep 2020 06:36

Dit onderwerp gaat over problemen met Digitenne/DVB-T2-ontvangst en dat is geen Canaal Digitaal.
Daarvoor graag een eigen Topic starten. scratch.gif thumbup.gif

Nu weer On-topic..

Wat is de kwaliteit van het signaal... (dat is niet de sterkte)?
Als de kwaliteit niet 100% is, is er geen foutcorrectie mogelijk bij stoorsignalen en valt het beeld even op zwart of in rare blokken.
Dieseltijger gaf ook al een suggestie mbt verstoren van signaalkwaliteit.

Storing kan inderdaad je lichtschakelaar zijn, maar ook je kachelventilator of een brommer die langs rijdt
Maar zeker ook je 4G van je mobiel. Want die gebruikt frequenties net boven de DVB-T2.

Sommige ontvangers of antenne hebben een 4G filter ingebouwd.
Jou ontvanger specificaties vermelden het niet en gezien de prijs verwacht ik ook van niet.

Jou antenne heeft geen ingebouwd 4G-filter (is de Funke ODSC100 ipv de Funke ODSC100-Plus.
Zie https://www.funke.nl/64_879_ODSC100.aspx)

Maar er is een oplossing, die al veel problemen kan uitfilteren. thumbup.gif .
4G filters zijn ook los verkrijgbaar... Zoek maar eens op "4G LTE in-line filter". Kost 10 euro en je hebt hem thuis.
Ik gebruik dat ook icm goedkoop Chinees ontvangertje
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Volvo V50
Berichten: 6
Lid geworden op: za 12 sep 2020 17:03
Locatie: Centrum van de Achterhoek

Re: tv beeld loopt vast

Bericht door Volvo V50 » wo 7 okt 2020 12:46

Dvb zit op een frequentie van rond de 200 Mhz en dat is nog lang niet de de frequentie van 2400 Mhz waar de 4 G op uitzend.

Mvg Jan

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”