Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » vr 28 aug 2020 09:14

Een beetje een luxe probleempje: ik heb nu een EISS statief met een 65 cm B&R schotel in gebruik. "works like a breeze": staat snel, uitrichten is kinderspel, en de antenne in combinatie met de invert black ultra LNB ontvangt het signaal van de meest zwakke transponders.

Nu het luxe vraagstuk: zo'n 65 cm schotel (65 cm en de rest....) is groot en kwetsbaar. Een vlakantenne is efficiënter dan een schotel, en in theorie zou de selfsat hd50 weinig onder moeten doen voor een 60 cm schotel. Maar de praktijk is voor mij leidend: wie heeft zo'n 50 cm vlakschotel, hoe is de regenreserve?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

workel

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door workel » vr 28 aug 2020 10:52

RE.gif
Ik heb z'n Snipe gehad volgens mij zelfde maat, met regen heb je last van kwaliteit verlies qua beeld, zit je in een hele forse bui dan is het qua beeld helemaal niets.
Die is naar 1 seizoen weer verkocht, gebruikte hem te weinig.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » vr 28 aug 2020 11:19

Ja, die had een kleine vlakantenne van 30x50 cm. En ik weet niet hoe de support was, en dat is belangrijk. Want de eigenschappen van de stream waar de satelliet haar naam en de transpondergegevens verzendt wisselen nogal eens.

Vandaar dat ik een handmatige antenne verkies, of bij automatische antennes (ook echt leuk als je zenders op verschillende satellieten wil zien) zekerheid wil hebben dat wijzigingen ondersteund blijven de komende tig jaar. Dus ofwel een mogelijkheid om die gegevens zelf te uploaden/in te voeren (voor mij een piece of cake - Maar ik kan me heel goed voorstellen dat velen dit geen optie vinden) of een gevestigd merk als Oyster bijvoorbeeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » vr 28 aug 2020 11:23

Edit: ik zie dat de EISS alleen met een 50x30 cm vlakschotel geleverd wordt, en de selfsat camp is een 50x50 schotel. Dat oppervlak wil ik minimaal hebben vanwege de vereiste versterkingsfactor.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door hoboken » vr 28 aug 2020 13:29

Wij hebben de Eiss een komplete set, en wij willen niets andes meer, de schotel past bij ons goed onder een van de bedden.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » vr 28 aug 2020 14:42

Idem. Inmiddels gaan de kinderen niet mee, dus ik vervoer de schotel op de achterbank. Ik probeer het "moeten uitladen" van een caravan op de plek van bestemming zoveel mogelijk te vermijden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door DV_t » vr 28 aug 2020 15:11

Ik heb een EISS gebruikt en dit ging altijd top met een digitale Satfinder eraan. Even met de telefoon kijken waar de satelliet hangt, oplopende DB's op de satfinder bekijken, lock en klaar.

Een paar maand geleden heb ik mij vlak voor de vakantie laten verleiden om een TravelVision R6 te kopen (65CM schotel, maar is er ook vlak).

Ik kan nog niet echt zeggen dat ik er enorm blij mee ben. Soms blijft het ding draaien zonder duidelijk resultaat. Handmatig had ik het altijd in een paar minuten uitgericht staan. Ik ga het nog een seizoen proberen maar de kans bestaat dat ik er weer afstand van ga doen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » vr 28 aug 2020 16:25

Ik ben m'n Bente satfinder (met satelliet identificatie) vergeten, en als je een Joyne abonnement hebt, dan zit je op Eutelsat 9A. Dat is een klein uitdaginkje, want 2 graden ernaast heb je Eutelsat 7, en 4 graden ernaast Hotbird. Het is dus een "druk" gebied, en voor je het weet pik je de verkeerde satelliet aan. (hetgeen ik dus uiteraard voor elkaar kreeg). Maar nu binnen no-time heb ik 'm goed uitgericht. En het ding is stik gevoelig

Hoe zit het met de "regenreserve" van zo' 'n vlakantenne? De reden dat ik een automaat zou willen is het feit dat ik zowel naar Nederlandse zenders als naar ITV en wat Duitsers wil kijken. Zappen tussen drie satellieten is wat teveel van het goede.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door Jan van Vijven » vr 28 aug 2020 20:38

Elke schotel is regen gevoelig, de grootste het minst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Hans Gielen
Berichten: 143
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door Hans Gielen » za 29 aug 2020 13:51

Ik heb de BAS60 op mijn Kathrein dakautomaat vervangen door een Camp58. Dat is de zwaardere versie van de Selfsat HD 50.
Tot in zuid Italie en zuid Frankrijk probleemloze ontvangst op Astra 23.5. 50 x 50 cm is best ook nog wel groot.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door Den Adriaan » za 29 aug 2020 15:14

Jan, dat regengevoelig zijn valt wel mee hoor.
Zeer zelden last van, bijna nooit.
Allen atmosferische storingen ergens hoog in de lucht geeft wel eens storing.
Ook zeer zelden.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » za 29 aug 2020 17:18

Hans Gielen schreef:
za 29 aug 2020 13:51
Ik heb de BAS60 op mijn Kathrein dakautomaat vervangen door een Camp58. Dat is de zwaardere versie van de Selfsat HD 50.
Tot in zuid Italie en zuid Frankrijk probleemloze ontvangst op Astra 23.5. 50 x 50 cm is best ook nog wel groot.
Ja die bedoel ik! Ik las dat de antenne zelf iets van 6 kg weegt. Hoe is de bediening, en is de mast OK qua constructie?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » za 29 aug 2020 17:20

Den Adriaan schreef:
za 29 aug 2020 15:14
Jan, dat regengevoelig zijn valt wel mee hoor.
Zeer zelden last van, bijna nooit.
Allen atmosferische storingen ergens hoog in de lucht geeft wel eens storing.
Ook zeer zelden.
OK. Ik had begrepen dat vlakantennes gevoelig zijn voor druppels op het oppervlak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door Den Adriaan » za 29 aug 2020 17:35

Sorry, ik heb geen vakantie nemen.

Gewoon een echte schotel, probleemloos ding.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door Daphne » za 29 aug 2020 17:42

dieseltijger schreef:
za 29 aug 2020 17:20
Den Adriaan schreef:
za 29 aug 2020 15:14
Jan, dat regengevoelig zijn valt wel mee hoor.
Zeer zelden last van, bijna nooit.
Allen atmosferische storingen ergens hoog in de lucht geeft wel eens storing.
Ook zeer zelden.
OK. Ik had begrepen dat vlakantennes gevoelig zijn voor druppels op het oppervlak.
Druppels zijn geen probleem, buitjes ook niet. Zware regen met onweer betekent slecht of geen beeld.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door Ab » za 29 aug 2020 17:53

Dat had ik gisteravond nog eventjes.
Maar een paar minuten, of zelfs iets minder.
Het beeld viel eventjes weg. Eerst wat blokjes, daarna effe niks.
Lokatie Zuid Limburg.
Er dreef een bui over ons heen.
Btw..ik heb geen vlakschotel maar een relatief kleine automatische schotel.
Het viel me wel op dat mensen tegenover ons met een grotere schotel wel beeld bleven houden.
De afmetingen zijn dus wel belangrijk.
Maar voor mij geen reden om een grotere te kopen.
Hij doet het bijna altijd wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » za 29 aug 2020 17:59

Daphne schreef:
za 29 aug 2020 17:42


Druppels zijn geen probleem, buitjes ook niet. Zware regen met onweer betekent slecht of geen beeld.
Ok!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door fendtjeplatin » zo 30 aug 2020 11:59

Ab schreef:
za 29 aug 2020 17:53
Dat had ik gisteravond nog eventjes.
Maar een paar minuten, of zelfs iets minder.
Het beeld viel eventjes weg. Eerst wat blokjes, daarna effe niks.
Lokatie Zuid Limburg.
Er dreef een bui over ons heen.
Btw..ik heb geen vlakschotel maar een relatief kleine automatische schotel.
Het viel me wel op dat mensen tegenover ons met een grotere schotel wel beeld bleven houden.
De afmetingen zijn dus wel belangrijk.
Maar voor mij geen reden om een grotere te kopen.
Hij doet het bijna altijd wel.
De grootte van de schotel is een klein iets in het verhaal van beeld of geen beeld bij regen.
Laat nou net bijna al de schotels die auto uitrichten geprogrammeerd zijn op de transponder met het sterkste signaal.
Na het auto zoeken , de schotel effe manueel nemen en max uitrichten op een zwakke transponder.
En ja dan komen we bij het verhaal van de sat ontvanger met degelijke balken Qualiteit en signaal ( niet het alles of niets verhaal )
Gebruik voor uitrichten nog steeds een good old humax 5400. (zolang er nog sd transponders zijn)
Het verschil tussen een sterke en zwakke transponder is algauw 20 %.
En ja het beeld gaat zeer zeker langer vasthouden bij regen.
Als amateur al sinds de start met sat ontvangst bezig , was dat niet 1987 .... eerste astra.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met de selfsat hd50 vlakantenne?

Bericht door dieseltijger » zo 30 aug 2020 12:18

fendtjeplatin schreef:
zo 30 aug 2020 11:59

Als amateur al sinds de start met sat ontvangst bezig , was dat niet 1987 .... eerste astra.
Leuk Fendjeplatin! De achtergrond van mijn vraag is (onder meer) het volgende: Vlakschotels met feedhorn-array's zijn efficient (95% van het signaal wordt naar de LNB doorgezet) in vergelijking met reflecterende schotels (70%). Met een versterking van iets meer dan 36,1 dB komt de Selfsat 50 antenne in de buurt van een 65x68 cm B&R schotel met een versterking van 36,4 dB.

Ik had alleen op het Sat4all forum van *Sprietje* begrepen dat vlakschotels gevoelig zijn voor druppels op het oppervlak. Vandaar mijn vraag. Daarnaast heb ik een voorkeur voor doordacht design, vandaar de B&R antenne ipv een Triax, een EISS in plaats van een normale driepoot enz enz. (Thuis heb ik een Maximum E85 schotel staan met 4 LNB's en een VU-plus Ultimo ontvanger. Geen hobbyist, maar niet helemaal blanco)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”