Mifi, wifi, hotel router all in one

Plaats reactie
Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door Henkc » do 27 aug 2020 21:10

Gezocht op het forum maar niet gevonden.. dus een link naar het topic is “No Problem”

Ik ben op zoek naar een “all in one” apparaatje.
Dus eigenlijk een combinatie van een hotelrouter (hotspot extender) en een mifi apparaat.
Zo iets als wat je GSM kan.

1e prio gebruik wifi als het er is.
2e bij gebrek aan wifi of slecht wifi, schakel over naar het GSM (mifi) netwerk.
Als dat dan ook nog eens kan als hotel router kan is het helemaal geweldig (1 connectie met het hotel, en meerdere devices aan jouw kant)

Liefst met “interne” simkaart of als het niet anders kan dan met een dongle.
Op dit moment heb ik een Enginius ez hospot extender (202), het apparaat voldoet op zich goed... Behalve als je geen wifi hebt.. vandaar dat ik op zoek ben naar het “All in One” alternatief.. mocht dit bestaan.

Er zijn wel routers te koop die een “backup via 4G” hebben maar deze hebben weer geen “hotel” functie.
Heb reeds gekeken naar diverse dd-wrt en GL-inet routers maar mijn kennis schiet te kort.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door Abve » do 27 aug 2020 22:30

Ik heb al jaren een HUAWEI Mifi met een prepaid data simkaart van KeepGo.
Kun je in heel Europa ( of Wereld, maar net wat je kiest en wilt betalen) gebruiken en meerdere apparaten op aansluiten.

Maar misschien bedoel dit niet.
Dan maar snel vergeten mrgreen.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door Henkc » do 27 aug 2020 23:32

RE.gif
Bijna,
Een hotel router maakt connectie met de wifi van het hotel en maakt daarnaast een eigen wifi netwerkje dat je met al je eigen apparaten kunt “delen”.
Je koopt op de camping bijv 1 ticket voor 1 maand, voor 1 device. Maar je hotspot extender laat je toe dat je meerdere apparaten aansluit. (Sorry kan het niet beter uitleggen, google desnoods even naar hotelrouter)
Je mifi apparaat maakt (dacht ik) altijd verbinding met het gsm netwerk, of er nu wel of niet een goede wifi in de buurt is.

Ik ben op zoek naar een “hotel router” verbind met een wifi netwerk maar die eventueel ook via het gsm netwerk werkt.
Dus een combi van beide apparaten.


Een hotel router geeft je overigens wat meer mogelijkheden dan “goedkoop” meerdere apparaten aansluiten maar dat terzijde.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door Abve » vr 28 aug 2020 07:48

RE.gif

Ok, ik begrijp wat je bedoelt, maar zie het voordeel niet zo.
Ja, je bent misschien iets goedkoper uit.

Ik kan je dus niet verder helpen.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door ArnoM » vr 28 aug 2020 08:23

Er is heel recent (vorige week) een topic geweest over een TP link 4G Router.
Ik heb ook zo'n ding, ik weet dat er ook 4G routers zijn die als repeater kunnen functioneren maar weet niet of ze dan ook weer wifi voor meerdere apparaten kunnen uitzenden, ik schat in van wel.
Ik heb afgelopen week een beetje rond gezocht voor een 5G router, daarbij kwam ik zeker tegen dat ze als repeater kunnen dienen.

Ik kwam ergens in een review tegen dat de gemiddelde consument voorlopig niet veel aan 5G gaat hebben, het is voor nu meer bedoeld voor de industrie en communicatie tussen allerlei devices.
De bandbreedte die beschikbaar komt voor mobiele data gaat tegenvallen, misschien iets sneller maar niet schrikbarend.
En deze expert verwachtte meer verbindingsproblemen de komende jaren.
Zijn advies voor de komende 3 jaar: een 4G+ router.
Stabieler en regelmatig sneller dan 5G omdat er op 4G meer bandbreedte beschikbaar is voor mobiele data via telefoon abo's.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door MIFR » vr 28 aug 2020 08:42

Minder simpel gezegd (afhankelijk van je kennis):

1) Koop een TP-Link TL-MR6400.
2) Flash er DD-WRT op.
3) Stop er een simkaart in.
4) De boel configureren.

Misschien dat er kant en klare oplossingen voor zijn maar dat zou ik zo niet weten. Ik kreeg het zo snel niet gevonden op Google. Ik denk dat als je er gewoon rustig de tijd voor neemt, wat forum's leest en YouTube filmpjes kijkt, dit voor iedereen te doen is. Sommige zullen het in een half uur voor elkaar hebben en andere in 10 uur. Er is echter zoveel op internet te vinden over DD-WRT dat je er vast wel uit gaat komen.

Heb je echter geen zin om hier zoveel tijd in de stoppen? Koop gewoon lekker een Huawei E5577 4G hotspot erbij thumbup.gif
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door Scout15 » vr 28 aug 2020 09:03

Zelf heb ik de EZ wifi hotspot extender V4 en deze doet en kan alles wat jij wil. Er zit een USB aansluiting op waar je een 4g dongel op aan zou kunnen sluiten. Inmiddels zie ik dat er ook al een V5 bestaat.

https://www.wifishop.nl/ezwifi-ez-hotsp ... /pid=49569

https://www.wifishop.nl/ez-hotspot-exte ... /pid=62986
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

NotnaV
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 13:40
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door NotnaV » vr 28 aug 2020 09:12

Volgens mij voldoet deze https://eu.dlink.com/nl/nl/products/dir ... nd-charger aan al je wensen als je er een
USB 3g/4g dongle aan toevoegt, zelfd ook nog een powerbank.
Zie mijn advertentie
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1582 ... mympSeller
Anton

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door Henkc » vr 28 aug 2020 12:47

Abve schreef:
vr 28 aug 2020 07:48
RE.gif

Ok, ik begrijp wat je bedoelt, maar zie het voordeel niet zo.
Ja, je bent misschien iets goedkoper uit.

Ik kan je dus niet verder helpen.
Gaat op zich niet zo zeer over het goedkope. 1 apparaat voor alles is gewoon een stukje makkelijker.
Ik hoef nog maar op 1 device een VPN te maken en mijn aparaten zijn zichtbaar voor elkaar.
Dat laatste is meer hobby dan noodzaak.
Hoe dan ook, bedankt voor de moeite

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door Henkc » vr 28 aug 2020 12:59

@Allen...
Dank voor jullie antwoorden.
De dongel optie was reeds een bekende voor me maar vond het leuker alles in 1 kastje.
Dus “Leuker” en niet per definitie een “Moet”.

Ik ben redelijk bekend met routers die een 4G backup hebben vandaar de vraag.
Het is eigenlijk niets anders dan een speciaal stukje software (Engenius hotspot) is daar wel “HET” schoolvoorbeeld van.

Ik zal idd bij dd-wrt terecht komen denk ik.
Mocht iemand intussen nog de oplossing vinden dan houdt ik me aanbevolen.
Vind ik hem zelf dan zal ik deze zeker hier neerzetten.

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door MIFR » vr 28 aug 2020 14:52

RE.gif

Klopt helemaal. De hardware van de routers is opzich allemaal niets bijzonders en veelal hetzelfde. De software maakt het verschil.

Het "grappige" hieraan is dat de meeste software die de fabrikanten gebruiken gewoon gebaseerd is op DD-WRT en andere varianten daarvan. Ze gooien gewoon een skin over deze software heen en zetten het in de markt. Zelfs merken als o.a. ASUS werken op deze manier. Ik geef ze overigens geen ongelijk, het is gewoon een stabiele, goedkope oplossing.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Mifi, wifi, hotel router all in one

Bericht door RogerS » za 29 aug 2020 19:59

En waarom niet je mobiele telefoon gebruiken? Op mijn Samsung S9 kan ik zowel de WiFi functie als ook de hotspot functie tegelijkertijd aanzetten.
Caravanloos. :(

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”