van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » di 21 jul 2020 16:41

Ik heb een verloopkabel gekocht van Lightning naar HDMI. Op deze manier dacht ik op de camping de telefoon te gebruiken om bv Netflix af te spelen en deze op de TV in de caravan te laten zien.

Op zich werkt het. Ik kan de TV als mirror gebruiken en alle films die ik heb gedownload op de telefoon of iPad kan ik op de TV afspelen. Maar ik kan bijvoorbeeld niet gelijk verbinding behouden met 4G. Ik kan dus niet streamen en dat is nou juist wat ik graag wilde.
Volgens de Jing Ping fabrikant zou het wel moeten kunnen maar hij stuurt een handleiding mee voor Android (met Lightning??). Weet iemand waar ik de instelling in de iPhone / iPad kan vinden waardoor hij NIET via de Lightningkabel verbinding met Internet gaat zoeken?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door MIFR » di 21 jul 2020 16:47

Valt je 4G verbinding weg op het moment dat je de kabel aansluit of kun je gewoon de content niet afspelen?

In dat laatste geval denk ik aan een DRM / HDCP issue. Welke app gebruik je om content af te spelen?
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » di 21 jul 2020 16:52

Het is nog een beetje anders ontdek ik nu.
Ik kan wel zelf opgenomen filmpjes afspelen, foto's kijken en ik kan dus wèl internetten met de kabel aangesloten. Maar zodra ik wil streamen via Netflix, NL-Ziet, Ziggo-Go of CanalDigital, dan werkt het niet. Ook als ik een van Netflix gedownloade film wil kijken werkt het niet. Bij Netflix blijft het cirkeltje draaien, bij bv NL-Ziet heb ik alleen geluid. Heel apart.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Hans1954 » di 21 jul 2020 16:55

Heb je niet een instelling op de Netflix app die alleen toestaat af te spelen via Wifi?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door MIFR » di 21 jul 2020 17:05

Duidelijk, dan heb je een HDPC issue. Dit is een beveiliging tegen het kopiëren van content.

Je mag alleen onbeveiligde content streamen zoals je eigen foto’s en video’s .
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door PMT » wo 22 jul 2020 11:50

Ik had ook een Ali Chromecast met nagenoeg hetzelfde logo erop. Kon allen maar casten, maar niets live streamen. Uiteindelijk maar een echte Chromecast gekocht en probleem opgelost. Kan nu gewoon de Ziggo app of CD app streamen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » wo 22 jul 2020 12:07

MIFR schreef:
di 21 jul 2020 17:05
Duidelijk, dan heb je een HDPC issue. Dit is een beveiliging tegen het kopiëren van content.

Je mag alleen onbeveiligde content streamen zoals je eigen foto’s en video’s .
Dat zou maar zo eens kunnen. Maar toch...

Ben nog even aan het testen geweest. Ik heb ontdekt dat YouTube werkt. Maar gek genoeg alleen als ik het beeld niet in volledig beeldscherm zet. Zodra ik volledig beeld kies, zegt de iPad: "video wordt afgespeeld op TV" en op de TV zie ik niks. Maak ik het beeld weer klein dan kan ik weer op play drukken en speelt de video verder op zowel iPad als TV.

Als ik Netflix eerst opstart op de iPad en tijdens het spelen van de stream de lightning stekker inplug, dan gaat de stream nog 20 seconden door en daarna stopt het beeld. Gek genoeg blijft het geluid en de ondertiteling dan wel doorgaan. Als ik eerst inplug en dan een film kies krijg ik een draaiend cirkeltje wat niet meer ophoudt.

Bij NL-Ziet hetzelfde. Eerst stream openen, dan lightning kabel er in, dan ongeveer 20 seconden beeld en dan bevriest het beeld maar het geluid gaat verder.

Ik heb ook een (echte officiële) Chrome Cast. Maar daarvoor moet je altijd een Wifi netwerk hebben.
Wat het doel van de Lightning-HDMI kabel is, is dat ik in de caravan, zonder Wifi netwerk eerder genoemde apps op mijn iPad of iPhone kan gebruiken om TV of een serie te kijken. Ik kan wel een Wifi router in mijn caravan zetten om de Chrome Cast aan de praat te krijgen maar dan kan ik niets ontvangen op 4G. Wifi en 4G gelijktijdig gebruiken kan namelijk niet. Een chromecast instellen op de hotspot van de telefoon gaan ook niet. De kabel was dus gewoon dè oplossing. Maarja, dan moet ie het wel doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

koning

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door koning » wo 22 jul 2020 12:11

Kun je de HDMI ook in een laptop drukken om te testen als een TV? Mocht dit wel beeldvullend zijn, zou het nog iets in de weergavemodus kunnen zijn van of naar de TV?

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door RobbertW » wo 22 jul 2020 12:13

Volgens Netflix zou het mogelijk zijn:

https://help.netflix.com/nl/node/49

Als je een Lightning-apparaat wilt aansluiten op je tv, moet iOS versie 11.2.6 of hoger worden uitgevoerd op het iOS-apparaat. Ook heb je een compatibele adapter voor een HDMI-kabel nodig. Meer informatie over compatibele adapters is beschikbaar op de ondersteuningssite van Apple.

Marco van Soest

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Marco van Soest » wo 22 jul 2020 14:26

Ik heb het zelfde probleem zoals je beschrijft. Voor ze ver ik heb onderzocht is het niet mogelijk en word dit tegen gehouden door Ziggo en Kpn.
Toen ik vorig jaar de adapter kocht voor mijn iphone werkte het nog wel. Echter nu een jaar later werkt het ineens niet meer.
Wel kan ik nederland 1 t/m 3 kijken (live) via de Kpn itv app. Ook opgenomen programma's kan ik wel terug zien. Wat ik doe is de leuke programma's opnemen en die een dag later bekijken. Of ik neem een laptop mee met een hdmi uitgang.
Heb het ook geprobeerd met een Chromecast van Google maar dat vereist wel een stabiele en snelle wifi verbinding.
Voor mij is het prima zo maar als echt live tv wilt kijken ben je volgens mij genoodzaakt een digitenne of schotel te nemen met abonnement.

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Dreke » do 23 jul 2020 20:56

Ik heb een officiële lightning adapter van Apple en daarmee kan ik via de ipad gedownloade netflix content afspelen op de tv, via hdmi. Het enige wat een beetje jammer is, is dat het beeld niet altijd even soepel loopt, het harpert kortstondig. In begin heb ik mij er aan geërgerd maar naar verloop van tijd merk je het nauwelijks meer.
Via ali zijn er ook goedkopere lightning adapters te koop, maar die werken niet goed i.v.m de drm rechten.

Andre
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Conradi » do 23 jul 2020 21:37

Ik heb met een routertje een WiFi netwerkje gemaakt waarin de chromecast standaard gekoppeld is. De cc voedt ik uit de USB van de TV. Werkt als een tierelier!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » vr 24 jul 2020 11:33

Marco van Soest schreef:
wo 22 jul 2020 14:26
Ik heb het zelfde probleem zoals je beschrijft. Voor ze ver ik heb onderzocht is het niet mogelijk en word dit tegen gehouden door Ziggo en Kpn.
Toen ik vorig jaar de adapter kocht voor mijn iphone werkte het nog wel. Echter nu een jaar later werkt het ineens niet meer.
Wel kan ik nederland 1 t/m 3 kijken (live) via de Kpn itv app. Ook opgenomen programma's kan ik wel terug zien. Wat ik doe is de leuke programma's opnemen en die een dag later bekijken. Of ik neem een laptop mee met een hdmi uitgang.
Heb het ook geprobeerd met een Chromecast van Google maar dat vereist wel een stabiele en snelle wifi verbinding.
Voor mij is het prima zo maar als echt live tv wilt kijken ben je volgens mij genoodzaakt een digitenne of schotel te nemen met abonnement.
Ja een laptop werkt natuurlijk wel. Maar dan moet ik erst een hotspot opzetten en daar vervolgens met de laptop mee verbinden. Geen probleem voor mij maar mevrouw Morgoth krijgt dat niet voor elkaar. Te gecompliceerd.

Digitenne werkt niet in het buitenland toch? Schotelabonnement heb ik voor thuis maar ik wil geen schotelapparatuur meeslepen om alleen het nieuws eens te kijken. Ik vind het leuker om een film of serie op te zetten.
koning schreef:
wo 22 jul 2020 12:11
Kun je de HDMI ook in een laptop drukken om te testen als een TV? Mocht dit wel beeldvullend zijn, zou het nog iets in de weergavemodus kunnen zijn van of naar de TV?
Ehh, deze begrijp ik niet helemaal. Ja, tuurlijk kan ik de HDMI in een laptop steken. Maar dan moet ik mijn laptop als TV gaan gebruiken bedoel je?
Conradi schreef:
do 23 jul 2020 21:37
Ik heb met een routertje een WiFi netwerkje gemaakt waarin de chromecast standaard gekoppeld is. De cc voedt ik uit de USB van de TV. Werkt als een tierelier!
Daar heb ik ook aan gedacht. Alleen als de router niet verbonden is met internet kun je wel verbinding maken met de Chromecast maar niets meer ontvangen op je telefoon of iPad. Dus dit werkt alleen als je vooraf iets hebt gedownload van Netflix.

Het idee van het kabeltje was: iets afspelen op je telefoon, kabeltje erin en hopla, op de TV of monitor. Simpel en doeltreffend.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Dreke » vr 24 jul 2020 11:50

Morgoth schreef:
vr 24 jul 2020 11:33

Daar heb ik ook aan gedacht. Alleen als de router niet verbonden is met internet kun je wel verbinding maken met de Chromecast maar niets meer ontvangen op je telefoon of iPad. Dus dit werkt alleen als je vooraf iets hebt gedownload van Netflix.

Het idee van het kabeltje was: iets afspelen op je telefoon, kabeltje erin en hopla, op de TV of monitor. Simpel en doeltreffend.
Netflix content downloaden op ipad of telefoon en vervolgens afspelen via chromecast op tv, lijkt te werken maar werkt niet zoals je zou verwachten. De chromecast speelt de content n.l rechtstreeks van Netflix en niet vanaf de telefoon of ipad. Kortom je verbruikt data. De enige manier is zoals ik al eerder aangaf, via een officiële Apple lightning hdmi adapter.
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » vr 24 jul 2020 12:03

RE.gif
Dank. Ik heb inmiddels van de Chinees mijn geld terug gekregen. Blijkbaar is dat gemakkelijker dan mij te helpen met de instellingen en of software. Nu een andere adapter gekocht, maar weer geen officiële. Voor 15 euro gok ik het nog een keer. En deze verkoper gaf in de advertentie aan dat het zou moeten werken. Ik ben benieuwd.

De gedachtegang achter dit alles is dat ik op deze manier geen TV maar een computermonitor in de caravan kan hangen. Die is lichter van gewicht, robuster, je hebt geen randapparatuur nodig zoals satellietontvangers en schotels en ze zijn goedkoper. Ik hoef dan ook geen computer meer mee te nemen en toch kan ik via 4G of Wifi gewoon TV en Netflix kijken en op een groot scherm computeren indien gewenst.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Erwin1987 » vr 24 jul 2020 12:08

Re:

Ik gebruik een mirrascreen, dan kan je klonen wat op je iPad staat werkt in ieder geval goed met Wat tekenfilmpjes zodat de kleintjes in slaap vallen.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » vr 24 jul 2020 12:36

RE.gif
Filmpjes van internet of lokaal opgeslagen video's?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Erwin1987 » vr 24 jul 2020 12:43

Beide, gaat volgens mij prima, ben op de camping zal straks proberen te filmen.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Erwin1987 » vr 24 jul 2020 12:48

Streamen alleen via een router net als Chrome vast.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Erwin1987 » vr 24 jul 2020 13:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ligt er ook eentje voor ik had er 2. Ondertussen misschien wel wat nieuwere dese gaan al een aantal jaar mee.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » vr 24 jul 2020 13:20

RE.gif
Dank.
Dus streamen lukt ook niet? Hm.
Ik heb nu het apparaatje besteld wat we op de zaak aan de beamer hangen. Dat werkt voor video's maar streamen nooit getest. We zullen zien.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Erwin1987 » vr 24 jul 2020 13:20

Re:

Nee streamen alleen met router erbij op een van de foto’s ligt hij op tafel( witte ding)


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » do 30 jul 2020 10:04

De nieuwe adapter is binnen.... en hij geeft het zelfde probleem. Wel geluid, geen beeld bij Netflix, NL-Ziet en TV app. Wel beeld op YouTube.
Typisch, lijkt me toch ergens een instelling...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Dreke » do 30 jul 2020 11:36

Morgoth schreef:
do 30 jul 2020 10:04
De nieuwe adapter is binnen.... en hij geeft het zelfde probleem. Wel geluid, geen beeld bij Netflix, NL-Ziet en TV app. Wel beeld op YouTube.
Typisch, lijkt me toch ergens een instelling...
Dat heeft te maken met beveiligde drm streams, die worden niet ondersteund door de goedkope adapter. De officiële van Apple ondersteunt die wel, maar ja die zijn een stuk duurder
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: van Lightning naar HDMI werkt niet goed

Bericht door Morgoth » do 30 jul 2020 14:23

RE.gif
Dank. De echte Apple kost €55,00. Dat is geen probleem als ik heel zeker weet dat het goed werkt. Als ik voor € 55,00 het zelfde ding krijg als ik nu heb maar dan met een heel duur appel logo erop, vind ik het zonde van het geld.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”