Coaxkabel twee keer flexibel

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door dieseltijger » wo 8 jul 2020 17:47

Je kan gewoon een waterpomptang nemen om de krimpsectie samen te persen toch? Ziet er iets minder mooi uit - maar zolang het electrisch contact maar goed is: no worries.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

martijn v o

Re: Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door martijn v o » wo 8 jul 2020 18:02

En deze zonder krimptang. Superspul.
https://www.kabelshop.nl/Technetix-Kabe ... aa5fee9a12

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door thmeyer » wo 8 jul 2020 19:51

RE.gif
Een prima F-connector geschikt voor een coax-kabel van 7 mm.
Een coax-kabel van 7 mm doorsnee zie ik niet als een flexibele coax-kabel.
Als zo'n coax- kabel wordt uitrol, lijkt het veel een struikeldraad lichtsein !!

"Niks flexibel"
.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door jeroen.25 » wo 8 jul 2020 21:00

thmeyer schreef:
di 7 jul 2020 21:05
Je heb helemaal gelijk, jouw genoemde kabel heeft een massieve kern
Nee, deze kabel heeft een soepele kern.
Ik kan die connectoren wel leveren en een kabeltje voor je maken ;)

Krimpen met een waterpomptang zou ik nooit doen. In een goede connector past alles alleen goed in elkaar als het ook goed gekrompen is.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door thmeyer » wo 8 jul 2020 21:39

RE.gif

Ik heb de specificatie van Belden 1694F bekeken.
Zo wie zo een prima RG-6 coax-kabel met een getwiste midden kern en weinig demping.

En nog bedankt voor je aanbod, maar mijn voorkeur gaat toch naar een "waterdichte" aangegoten F- connector van Maxview.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door Henkc » do 9 jul 2020 09:53

Begrijp ik het goed? 1 coax voor zowel tv als sateliet?

Ik dacht dat tv een 50 ohm kabel was en voor sateliet 75ohm of is dat achterhaald?

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door thmeyer » do 9 jul 2020 10:22

RE.gif
Beste Henk,

De kabel bij jouw in huis moeten voor radio, televisie of satelliet altijd 75 ohm zijn.
De kabel van de TV is hetzelfde (universeel) als die van de radio, alleen omgedraaid vanwege de connectoren.

De coax-kabel van TV en zijn hetzelfde, alleen de connectors verschillen.
Satelliet is het de F-connector en TV is het de IEC-connector

Vaak is het makkelijk om van F-connector met verloop naar IEC te gaan.

50 ohm kabels wordt veel voor commerciële (ook amateur) zenders, ontvangers en andere zend- en ontvangst apparatuur gebruikt.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door Reisben » za 8 mei 2021 14:26

Wie veel reist kan veel verhalen, zei mijn moeder altijd. Ik zou de spreuk willen aanpassen in: wie veel kampeert kan veel verhalen. O.Ja, Reisben? Ja, luister.

Kortgeleden kochten wij een TravelVision R7 schotel.

We staan nu op een camping zonder kabel-TV dus de oude schotel moest van het fietsenrek af en opgebouwd worden. We hadden nog een ongebruikte Black Ultra LNB die ik gemonteerd heb. Mijn mooie flexibele blauwe kabel aangesloten en hup, de schotel uitrichten. Hopeloos! Ik heb staan wurgen en draaien maar nee, geen ontvangst zoals wij die verwachtten.

O, ja, we wisten ondertussen dat Joyne failliet is. Nog koud thuis van de winkel met een kaartje van Joyne, lees ik op internet dat de boel failliet is. Leverancier van het kaartje gebeld: failliet? Nee hoor.
Jawel mevrouw, Google maar even. We konden het kaartje terug brengen. Nu toch maar weer een Canal digital kaartje. Grappig detail: bij de schotelmeneer stonden kampeerders in de rij. Veel met de camper, de anderen zoals wij met de auto. Allemaal Joyne problemen.

Canal digitaal gebeld. Geen NPO2? Ja, ziet u, NPO1 wordt met horizontale lijnen aangeboden, NPO2 met verticale. Als u geen NPO2 ontvangt zit het in de schotel, dan levert de LNB geen verticale lijnenze aan de TV. Dit was voor mij enigszins abracadabra en vooral frustrerend omdat ik niets kon controleren of testen.

Ten einde raad een Travelvision R7 gekocht, 80 cm groot. Uitrichten is kinderwerk. Kabeltje eraan, de blauwe, wel NPO1 geen NPO2, geen RTLn enzovoort. Andere kabeltje eraan, het exemplaar dat bij de TravelVision hoort, prima kwaliteit zo te zien, maar nee, geen NPO2.
Schotel weer onder de arm, TV en kabels meegenomen en terug naar de leverancier. Aardige lui trouwens, die A te S onder de rook van Drachten, en ter zake kundig. Gaven, ondanks de drukte, geen enkel moment de indruk dat ze ons kwijt wilden of afschepen.

Een lang verhaal kort: de TV was defect. Oorzaak: blauwe kabeltje. De TV zet een spanning op de LNB maar door kortsluiting in de kabel had de TV zichzelf om zeep geholpen, althans het mechanisme voor het schakelen tussen de horizontale en verticale lijnen.

Ik had mij al wat geërgerd dat het vastschroeven van de blauwe kabel stroef liep. Als ik de wartel aandraaide wilde het huis van de connector ook meedraaien en daarmee ook de kabel maar dat probeerde ik te voorkomen door hem stevig vast te houden. Zeer waarschijnlijk is door torsie de kabel inwendig gebroken, met als gevolg kortsluiting.

Op de vorige camping hadden we kabel-TV, toen maakt die gebroken kabel niets uit. De TV zet er dan geen spanning op maar laat slechts het kabelsignaal binnenkomen.

De TV was gekocht in 2016, niet de jongste meer. Wij besloten voor een nieuwe te gaan die de schotelmeneer meteen kon leveren. Ik wil niet denken aan bedrog door die schotelmeneer. Het staat u vrij daar anders over te denken. Ik ga er van uit dat de oude TV werkelijk defect is geraakt door kortsluiting in de kabel.
De schotelmeneer verkoopt wel deze blauwe kabels tot mijn verwondering maar gaf toe dat ze een zorgenkindje bleken te zijn. T’is maar dat u het weet.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door iemand » za 8 mei 2021 14:31

de betere merken hebben een kortsluitbeveiliging.

apparaat even uit en weer aan en de boel werkt weer.

Beste is.... EERST alles aansluiten en als laatste pas de netstekkers erin. thumbup.gif

Maar in jou situatie verdenk ik de voeding, of het spanningscircuit tbv lnb-spanningsselectie.
De schotel krijgt wel spanning 13 a 14 volt, maar niet de hogere spanning van 18 volt scratch.gif

Met die 2 stuurspanningen wordt in de lnb bepaald of de verticale of horizontale polarisatie-antenne geselecteerd moet worden voor ontvangst van dat kanaal. Hopelijk snap je nu enigszins de abracadabra

Het staat hier bv mooi uitgelegd.. https://satreparatie.nl/tips-en-trucs/lnb-s-types.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door Reisben » ma 10 mei 2021 13:22

Dank voor je reactie "iemand", ik snap het schema dat in het verhaaltje in je link staat.
Voor mij in feite een gepasseerd station, de oude, defecte TV zal gedoneerd worden aan iemand die met kabelTV tevreden is. Hij zou nog wel gerepareerd kunnen worden, aldus de schotelman. Het is een Philips trouwens maar volgens de schotelmeneer al niet meer gemaakt bij Philips maar ergens in het verre oosten. Dat zou een indicator zijn voor kwaliteit...
Nu hebben we een Solara, van het smart type.

Het valt mij op dat mijn verhaal vooral een waarschuwing is voor de blauwe, flexibele coaxkabels. Maar daarover blijft het een beetje stil. Misschien heb ik weer dat uitzondering exemplaar getroffen.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Coaxkabel twee keer flexibel

Bericht door fjord390 » do 13 mei 2021 22:06

Nou wil het geval dat ik vandaag de schotel van mijn vader opnieuw moest afstellen , dus ik mijn metertje meegenomen (van Alie express) en aan de lnb gekoppeld .
Wat schertst mijn verbazing totaal geen signaal wat ik ook deed , opeens viel mij op dat mijn lampjes op mijn meter uit waren .
lnb kabel van mijn meter af en ze branden weer , na een grondig onderzoek van de kabel bleek dat de kern in de connector naar binnen was geduwd , met een punttang kon ik de kern weer naar buiten trekken en was de sluiting weer weg , met andere woorden door de connector te monteren werd de kern naar binnen gedrukt in de connector en veroorzaakte zo sluiting !! . De kleur van de kabel was BLAUW en van het merk maxview .
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”