Compacte travel router

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Compacte travel router

Bericht door Conradi » wo 8 apr 2020 22:31

Ik was al een tijdje op zoek naar een compacte travel router en heb sinds een paar maanden de GL-AR750S Travel Router in gebruik. Het wordt gemaakt door het Chinese GL.Inet, die een hele serie mini-routers hebben. Deze gekocht voor een dikke zeventig euro op amazon.de, maar voor de liefhebbers ook verkrijgbaar via Ali. Voor dat geld zit er ook keurig een USB-voeding en kabel bij.

Afbeelding

De kracht van dit ding is dat het alles kan verbinden: kabel-internet, WiFi of 3G/4G GSM (met USB modem). Aan de secundaire kant kan ook weer van alles draadloos (2.4 / 5 Ghz) en bedraad. De web-interface werkt heel eenvoudig en intuïtief. Omdat 'ie via USB gevoed wordt, kan 'ie ook op de standaard lader aangesloten worden die ik toch al bij me heb. Scheelt weer een blokje :wink:

Naast de bekende router-zaken heeft het een paar interessante opties:
  • Het ondersteunt VPN. Ik heb mijn PIA-abbo gekoppeld en maak zodoende altijd een versleutelde verbinding en met een Nederlands IP-adres. Zo voorkom je dat iemand meeluistert.
  • Je kunt eenvoudig het MAC-address wijzigen. Dat is handig oa als een hotel of camping MAC-ranges blokt.
Het blijft een router, en dus kan 'ie - als ze dat willen - door een WiFi-punt herkend en geblokkeerd worden. Vandaar dat ik 'm ook wel'es via 3G/4G gebruik.

Naast onze telefoons en notebook heb ik ook de ChromeCast video hier mee gekoppeld, zodat ik overal direct een videostream kan starten. Chromecast in de HDMI van de (hotel)-TV, gevoed vanuit een USB-aansluiting op dezelfde TV en gaan :wink:

Het ding is lekker klein en super licht, en dat zijn voor mij de belangrijkste zaken omdat ik veel op pad ben. Hij bevalt ook goed op de camping, maar door de kleine antennes is niet dè oplossing als je heel erg ver van een WiFi-punt staat.

Toevallig kwam ik vandaag deze video tegen:

xEa8hLfvrbI
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”