TV kijken met DVB-T2

Plaats reactie
cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

TV kijken met DVB-T2

Bericht door cverhoeff » za 21 mar 2020 00:54

Ik kon deze vraag niet terug vinden op het forum.
Heb ik het over het hoofd gezien, dan hoor ik het vast.
Op mijn vorige caravan had ik een schotel voor TV ontvangst.
Eigenlijk kijken we alleen incidenteel NPO 1-2-3.
De schotel heb ik dan ook niet over gezet naar mijn nieuwe Sprite.
Nu lees ik over TV kijken met DVB-T2, waarvoor slechts een kleine antenne nodig is.
Ik zag bijv. Funke DSC 310 DVB-T2 antenne en USB DVB-T2 HDTV Digital TV Stick Remote Receiver DVB-C DV ESY1 FM DAB
Heeft iemand ervaring met TV kijken via DVB-T2, en let wel, alleen voor NPO 1-2-3.

Charlie
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door iemand » za 21 mar 2020 07:03

Je ontvanger moet H265 HEVC ondersteunen .
Daar is op dit forum al veel over gesproken. scratch.gif
Laatst gewijzigd door iemand op za 21 mar 2020 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door dieseltijger » za 21 mar 2020 07:03

Ja. Wij hoeven niet zonodig de commerciële zenders te ontvangen, dus wij kijken met een zgn hybride ontvanger. Voor de buitenlandse zenders gebruikt deze een schotelantenne in de achtertuin, voor NPO de antenne op de vensterbank.

Niet moeilijk doen: gewoon voor 10,- euro op marktplaats een digitenne antenne kopen. Liefst met een ingebouwde versterker. Deze wordt gevoed door 5 volt spanning die je op jouw tv coax aansluiting kan configureren. Kan dat niet, dan moet je een los voedinkje kopen, een zgn power inserter.

Dvb-t2 gebruikt exact dezelfde antenne als het oude digitenne. Dus verspil geen geld aan speciale toeters en bellen. Ik heb geloof ik eveneens een funke antenne. Boven op de slaapkamer gebruik ik een kpn geval. Gaat allebei prima.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door dieseltijger » za 21 mar 2020 07:06

iemand schreef:
za 21 mar 2020 07:03
Je ontvanger moet H265 HEVC ondersteunen scratch.gif
Ja, maar als jouw tv van recente datum is, zeg 5 jaar of jonger, dan ondersteunt de tv Dvb-t2. Dus doe eens wild: koop voor 10 euro een antenne op marktplaats en je weet het. En de ontvangst is nog eens kostenloos ook.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op za 21 mar 2020 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door iemand » za 21 mar 2020 07:08

niet alle T2 is ook HEVC, moet je echt even op letten scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door dieseltijger » za 21 mar 2020 07:14

iemand schreef:
za 21 mar 2020 07:08
niet alle T2 is ook HEVC scratch.gif
@iemand: je kan tot in het oneindige problemen spotten. Wellicht heeft Ts een tv die de Engelse beelddefinitie ondersteunt, of staat het beeldscherm naar de muur gericht, of is het netsnoer tekort. Of past er geen fietsendrager op de tv. Voor 10 euro heb je zekerheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door iemand » za 21 mar 2020 10:21

H264 is al T2-codering.
Echter Digitenne koos in 2018 voor de zwaardere codering H265 (=HEVC)

Klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar zonder HEVC-logo op je ontvanger heb je geen beeld in Nederland.
(Dat geldt ook als de DVB-T2 ontvanger in je TV is ingebouwd.)

Topicstarter wil de "USB DVB-T2 HDTV Digital TV Stick Remote Receiver DVB-C DV ESY1 FM DAB" gebruiken.
Daar vind ik de codering H265 niet bij genoemd/beschreven scratch.gif

Mbt antenne is het aan te raden een exemplaar met 4G filter te selecteren of een 4G filter in de antennekabel te pluggen.
Maar die noodzaak merk je vanzelf op als je 4G gaat gebruiken op je mobiel en TV kijkt mrgreen.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door Peerke » za 21 mar 2020 19:21

Belangrijk details: het bereik van KPN van DVB-T2 is kritischer dan van de 'oude' DVB-T Digitenne, controleer dus het DVB-T2 bereik ff op de website van KPN, zodat je zeker weet dat je geen ontvangst problemen hebt: https://digitenne.kpn.com/bestellen/gegevens/

Véél Digitenne kijkplezier !

MVG, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door JPGeetje » zo 22 mar 2020 09:06

Ik heb een tijdje geleden besloten om de schotel te laten voor wat ze is en over te schakelen naar DigiTenne.
DE tv die ik heb is van 2013 en zou DVB moeten ontvangen. Antenne aangesloten maar helaas niks, waarschijnlijk door de nieuwere uitzendmodus die er tegenwoordig wordt gebruikt.
Ik ben ook alleen maar uit op de 3 Nederlandse netten en ben dus gaan zoeken naar een Free To Air ontvanger.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze ontvanger en daarbij deze antenne besteld.
Alles aangesloten, zenders zoeken en voila!!, het werkt en prima beeld.
Ik ontvang hier in Limburg Ned 1, Ned 2, Ned 3, de Limburgse en Brabantse regionale TV en radiozenders en Radio 1,2,3,4 en 5. Daar heb ik meer dan genoeg aan thumbup.gif en ik heb dus geen abonnement knipoog.gif
Omdat het voor op de boot is, heb Ik ook getwijfeld over een rondom gevoelige antenne maar die hebben over het algemeen een zwakkere ontvangt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door dieseltijger » zo 22 mar 2020 09:19

De ontvangst is prima, en abonnementloos. Ik heb de satelliet dus voor de zeer geliefde Engelse en Duitse zenders, en ik kijk vooral op de momenten die het mij uitkomt omdat alles kostenloos op de harde schijf wordt opgenomen.

Vorig jaar moest ik inderdaad wel een nieuwe ontvanger aanschaffen ivm de nieuwe uitzendnorm.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door cverhoeff » do 26 mar 2020 14:28

dieseltijger schreef:
za 21 mar 2020 07:03
Ja. Wij hoeven niet zonodig de commerciële zenders te ontvangen, dus wij kijken met een zgn hybride ontvanger. Voor de buitenlandse zenders gebruikt deze een schotelantenne in de achtertuin, voor NPO de antenne op de vensterbank.

Niet moeilijk doen: gewoon voor 10,- euro op marktplaats een digitenne antenne kopen. Liefst met een ingebouwde versterker. Deze wordt gevoed door 5 volt spanning die je op jouw tv coax aansluiting kan configureren. Kan dat niet, dan moet je een los voedinkje kopen, een zgn power inserter.

Dvb-t2 gebruikt exact dezelfde antenne als het oude digitenne. Dus verspil geen geld aan speciale toeters en bellen. Ik heb geloof ik eveneens een funke antenne. Boven op de slaapkamer gebruik ik een kpn geval. Gaat allebei prima.
Mijn Sprite heeft een ingebouwde radioantenne. Is deze dan ook te gebruiken?
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door dieseltijger » do 26 mar 2020 14:57

weet ik niet. Een basic DVB-T antenne bestaat uit een verticale spriet van ongeveer 18 cm lengte en een tweede spriet aan de achterzijde die als (resonerende) reflector dient. Hierdoor wordt de antenne richtingsgevoeliger. De KPN antennes bestaan uit het geschetste tweetal sprieten met een plastic kapje erom heen, vaak voorzien van een versterker om de verliezen over de antennekabel te compenseren. Deze vind je echt voor 5,- op marktplaats.

Gevoeliger gevallen vind je ook: de oude harkjes die je verticaal moet opstellen. Ook niet al te duur, en wat ik in de UK heb gezien, zijn uitvoeringen met een plastic kap er omheen. Ik weet niet hoe goed de ontvangst hiermee is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door jackt » vr 27 mar 2020 15:04

Topicstarter wil de "USB DVB-T2 HDTV Digital TV Stick Remote Receiver DVB-C DV ESY1 FM DAB" gebruiken.
deze is toch bedoeld om tv te kijken via laptop?? Dus geen eisen te stellen aan tv lijkt mij... scratch.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door iemand » vr 27 mar 2020 16:00

klopt, maar de usb-decoder kan dus geen h265 met hevc aan weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door jackt » vr 27 mar 2020 22:20

dus niet de juiste usb decoder?
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door graaf » za 28 mar 2020 01:13

Je hebt voor dvb-2t geen aparte decoder nodig , maar je tv moet dvb voorbereid zijn.
Sinds een jaar of 4 heb ik een “Banten” dvb antenne die ook dvb-2t kan ontvangen. Met ingebouwde antenneversterker. Het mooie vind ik dat een Banten niet richtingsgevoel is en 360 graden rondom perfecte ontvangst heeft. Deze is ontwikkeld voor campers die wel eens onder een lage doorgang rijden. Dan springt de Banten uit z’n houder en kan gewoon er terug in geklikt worden. Destijds ongeveer 70 euro, maar inmiddels veel goedkoper natuurlijk. Zie de rechtse antenne op mijn Troll
1522C3DA-8520-4155-A66E-CC30AB3BC1AF.png
Banten dvb-2t antenne (rechts)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door iemand » za 28 mar 2020 10:36

Topicstarter wil het juist op z'n PC doen ipv een TV.
Tja dan moet je wel een juiste USB-decoder selecteren.

Een antenne met (interne-) versterker is noodzakelijk, want de DVB- zendmast kan wel 50 km verderop staan.
De antenneversterker moet wel met een spanning gevoed worden.
Een TV kan dit vaak niet. Een los ontvangerkastje heeft vaak wel de optie AntennePower.
En anders is een externe power-inserter noodzakelijk.

Een rondstraler is makkelijk, maar een richtingsgevoelige antenne is noodzakelijk als de zendmast op afstand staat.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door linda » zo 28 jun 2020 17:00

ik heb van twee bierblikjes een antenne gemaakt. ontvangst veel beter dan met de antenne van digitenne. als je op google bierblijk antenne intikt krijg je een prachtige handleiding om hem te maken. je moet wel blikken van echt blik gebruiken want je moet solderen en dat kan niet met alu blikjes.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door eurotrotter » zo 28 jun 2020 20:39

RE.gif

Hier ook ,ik heb n.a.v een artikel op dit forum ook de bierblikken antenne gemaakt.
Ik had er geen hoge verwachtingen van,vond t leuk om te doen,maar wonder boven wonder werkt t perfect. thumbup.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

vutter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 mar 2013 08:13

Re: TV kijken met DVB-T2

Bericht door vutter » wo 19 aug 2020 15:54

Hallo medekampeerders

Ik heb ook een bierblikjesantenne volgens schema gemaakt en deze aangesloten op mijn TX-24FSW504 Panasonic tv. Deze tv heeft DVB-T2, MPEG2, MPEG4-AVC(H.264) en MPEG HEVC (H.265).Ik krijg bij het zoeken naar zenders alleen de radio zenders en geen vrije zenders Ned. 1 2 en 3. Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
Groet IJsbrand

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”