chinese wifi

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

chinese wifi

Bericht door sjaak109 » di 10 mar 2020 10:39

Vraagje:

ik heb ooit een externe usb wifi ding gekocht voor op de camping,s en deze werkte redelijk goed. Ik ben op de laptops nu over op chrome en linux en nu werkt het wat minder prettig.
Op 1 laptop helemaal niet meer.. ook moet je dan je laptop aan laten staan als je de wifi wilt delen.
nu zijn er heeeeeeeeeeeeeeeel veel draadjes over wifi en komen er 2 setjes elke keer ter sprake.
De Alfa en de Enginius hotspot extender.
buiten de reden dat ik ze veels te duur vind,(ze zullen het wel waard zijn) ben ik wel van het uitproberen buiten de begaanbare wegen.
ik heb begrepen dat een richt antenne zo zijn voordelen heeft. Maar iemand anders beweert weer dat een rondom antenne voordelen heeft.
sommige extenders halveren de bandbreedte, sommige niet.
etcetcetc.
ik ben nu een paar dagen al aan het zoeken. en heb oa. de onderstaande gevonden(voorbeeld)
In NL. bijv. de tplink. bijv deze. https://www.wifishop.nl/tp-link-eap110- ... /pid=57985

en de chinese: welke qua specs er beter uitzien. maar ja blijft natuurlijk goedkoop Chinees. (tplink trouwens ook)

https://www.aliexpress.com/item/4000360 ... web201603_
https://www.aliexpress.com/item/3295041 ... web201603_
https://www.aliexpress.com/item/4000545 ... web201603_

heeft iemand hier enig advies in? Ik heb het alle wifi stukjes hier op het forum gelezen. maar over bovenstaande apparaatjes niets kunnen vinden.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: chinese wifi

Bericht door janoniem » di 10 mar 2020 13:09

Ik begrijp uit de manier waarop je eerder werkte (toegang delen via laptop) dat je op zoek bent naar een oplossing om een (camping) WiFi hotspot toegang te delen met meerdere apparaten. Daarvoor heb je een Extender nodig en geen acces point zoals enige van de producten (ook de TP-Link) die je via de links laat zien.
Het prijsverschil zit hem in de software die van een Access point een Extender maakt.

Deze Chinese oplossing lijkt een copie van de Sitecom c.q. Engenius. Maar het is afwachten hoe de software er uit ziet.

Wil je niet te veel geld uitgeven dan zou ik via Marktplaats proberen een Sitecom WLX-2100 of een Engenius te vinden. Deze apparaten zijn compacter dan een Alfa, hebben tevreden gebruikers en er is veel ervaring waarop je kunt terugvallen.

Een richtantenne heeft als voordeel dat je "oogcontact" kunt maken met een hotspot; minder last van storende apparaten in de omgeving en sterker signaal.
Maar je moet dan wel weten waar de hotspot zich bevindt, een zoektocht als bij satelliet ontvangst. En wanneer die even uitvalt heb je niet snel een alternatief te pakken.

Wat de halvering van de snelheid betreft moet je uitgaan van een prestatieverlies tot circa 50 procent; de extender moet het signaal herhalen op hetzelfde kanaal.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: chinese wifi

Bericht door sjaak109 » di 10 mar 2020 15:56

bedankt.
ik ben al weken op MP en andere sites aan het kijken. maar ze vragen, als er 1 beschikbaar is, bijna de nieuwprijs voor.
op dit moment staan ze nergens 2e hands te koop. (wat ik kan vinden)
het verschil tussen extender en accespoint is mij en de leveranciers geloof ik ook niet duidelijk.
de tplink (en andere kastjes)(verschillende types) worden verkocht als extender/accepoint/bridgetobridge/repeater/wisp en whatever ze nog meer bedenken om op de doos te zetten.

ach ik heb nog even om wat uit te zoeken. en anders moet die 500mb data die ik heb toch maar uitbreiden. mrgreen.gif
in elk geval zover bedankt
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: chinese wifi

Bericht door sjaak109 » do 12 mar 2020 13:44

ik heb er op gegokt en deze gekocht https://www.aliexpress.com/item/3289786 ... cf98Z8ZAoG

er waren niet teveel slechte reviews over dit ding. mrgreen.gif
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: chinese wifi

Bericht door janoniem » do 12 mar 2020 17:46

RE.gif
Welke heb je besteld, de EW71 of de dual band EW72?
Ik heb deze video even bekeken.
Versta er helaas geen biet van maar twijfel wel of deze dingen de extender software bevatten van b.v. Sitecom WLX-2100/EnGenius ENS202EXT Hotspot Extender Edition.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: chinese wifi

Bericht door HenkR » vr 13 mar 2020 23:33

Hou ons op de hoogte van hoe hij werkt.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: chinese wifi

Bericht door sjaak109 » za 14 mar 2020 08:18

als hij ooit aankomt doe ik dat zeker. hoorde gister op het nieuws dat er ietwat mis is met het luchttransport uit China mrgreen.gif
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: chinese wifi

Bericht door sjaak109 » ma 23 mar 2020 16:07

nou hij is binnen en getest.

aan het eind van de tuin van 10 mtr. had ik geen wifi meer van de Dlink ac1200 voor in de kamer.
totaal 19mtr.
dus geen wifi door 2 muren (houtskelet met van die blikken staanders met gips er in)en 1 aluminium serre met dubbelglas aan het eind van de tuin.
nu de Comfast geplaatst aan een muur in zicht van de serre. buiten zicht van de serre was niet best.
ik heb dezelfde sidd en wachtwoord ingesteld als de normale wifi router.
heb hem ingesteld als repeater,
en nu heb ik achter in de tuin de volle bak aan streepjes en kon een youtube filmpje bekijken zonder stotteren.
niet dat ik nu de hele dag achter in de tuin zit te youtuben hoor.
met whatsapp kon ik eerst in de tuin niet een foto of filmpje versturen. nu wel.(via wifi)

dus nu voor thuis is het al een aanwinst. vooral voor dit geld.
ga alleen nog wel even verder testen met land instellingen en andere modus. de software is vrij simpel.
je kunt er ook ddwrt op zetten heb ik al gevonden. maar daar wacht ik nog even mee.

hoe het gaat werken op de camping zal ik volgend jaar wel moeten uittesten. :(
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: chinese wifi

Bericht door iemand » ma 23 mar 2020 16:44

Welke heb je besteld, de EW71 of de dual band EW72?

En welke modes zijn er, ook die van extender?

Graag wat plaatjes.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: chinese wifi

Bericht door HenkR » ma 23 mar 2020 17:07

Nu heeft hij goed ontvangst van je eigen Wifi en hoeft dat alleen te versterken. Wordt iets anders als de Wifi ontvangst al wat zwakker is en wat hij er dan mee doet. Al is het voor deze prijs voor thuis gebruik zeker geen miskoop. Zie dat hij vanaf eind maart in de aanbieding komt (na op je link geklikt te hebben).
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: chinese wifi

Bericht door janoniem » ma 23 mar 2020 20:23

RE.gif
Jaap mist aan het eind van zijn tuin al het bereik van zijn Dlink ac1200.
Plaats daar de Comfast en je zult zien dat de betere antennes daarvan wél de Dlink "zien".
Maar nu de vraag of deze Comfast óók als extender kan worden ingezet, om een camping hotspot te delen dus.
Daarvoor hoef je niet te wachten tot je op een camping staat; gewoon je eigen Dlink als hotspot selecteren.
Maar zoals ik al eerder opmerkte, ik vraag me af of de software deze optie heeft.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: chinese wifi

Bericht door sjaak109 » di 24 mar 2020 08:18

dat is een goeie, het woordje extender komt niet voor in de software..
hij staat nu op wisp/repeater.
maar ik kan inderdaad een hotspot creëren nog om te testen. alhoewel (of ik denk verkeerd) mijn Dlink toch al een soort van hotspot is?
het is een wifi apparaat waar meerdere gebruikers op kunnen inloggen.
idem met de comfast. hier heb ik nu met 2 telefoons en een Linux laptop aan het eind van de tuin op ingelogd.
ps het is de ew71. omdat ik nog niet heb meegemaakt dat ze de 5.8 op campings hebben.

vandaag eerst de remmen ontluchten van een Santana Ligero van 1981 in restauratie zal dus morgen worden om verder te testen.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: chinese wifi

Bericht door janoniem » di 24 mar 2020 11:25

sjaak109 schreef:
di 24 mar 2020 08:18
.....alhoewel (of ik denk verkeerd) mijn Dlink toch al een soort van hotspot is?
het is een wifi apparaat waar meerdere gebruikers op kunnen inloggen.....
Jouw Dlink is inderdaad vergelijkbaar met een (camping) hotspot via welke meerdere apparaten het internet op kunnen, ook via een repeater. Maar zodra de WiFi niet vrij toegankelijk is en dat b.v. met een vouchercode wordt geregeld, ontstaan er beperkingen. Zoals niet meer dan één device gelijktijdig of steeds het zelfde apparaat.
Extender software maakt het mogelijk de Comfast aan te melden met de vouchercode en een eigen netwerk op te zetten waarop jouw apparaten inloggen. De campinghotspot ziet alleen de extender, niet je aangesloten apparaten.
Bij mijn Sitecom WLX-2100 staat daarvoor bij de instelling “Network Type” ingevuld “Cliënt Router”.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Coen70
Berichten: 43
Lid geworden op: di 25 mar 2014 10:24

Re: chinese wifi

Bericht door Coen70 » wo 1 apr 2020 21:13

Normaal gesproken werkt een extender als de Alfa of de Engenius als volgt: je logt in op het draadloze netwerk van de extender (kijk voor de standaard inloggevens op het apparaat of in de handleiding). Daarna ga je in het menu van de extender naar de extender/repeater functie en daar moet de optie staan dat je kunt zoeken naar een ander wifinetwerk. Daar zoek je het netwerk van de camping (of je thuisnetwerk om te testen). Log daar in met de gegevens die je van de camping hebt gekregen. Daarbovenop moet de extender nog de WISP functie hebben. Dat betekent dat je na het inloggen op het netwerk van de camping op de landing page komt van het campingnetwerk in je browser. Daar kun je dan de code invoeren die je gekocht hebt om betaald gebruik te maken van het netwerk. Let op: probeer niet eerst rechtstreeks in te loggen op het netwerk van de camping met je telefoon/laptop. Meestal wordt dan je betaalcode gekoppeld aan dat apparaat en kun je daarna niet meer met de extender inloggen (want dat is een ander apparaat).
Bij het apparaat wat je hebt gekocht staat dat er een WISP functie inzit. Dat betekent waarschijnlijk dat je een echte extender hebt en geen eenvoudige repeater. Voor zover ik kan vinden in de handleiding (comcast us site, kies voor outdoor AP) lijkt het een volwaardige extender.
De EW72 is handiger dan de EW71. Dan kun je de 2,4 Ghz gebruiken om te linken naar de camping en de 5 Ghz voor het maken van een eigen netwerk. Met de EW71 halveert de snelheid omdat je zowel zend als ontvangt met de 2,4 Ghz.

De reden dat de Alfa en Engenius duurder zijn is onder andere omdat je betaalt voor zaken als goede antennes en meer geavanceerde software. Bijvoorbeeld om in te loggen op Ziggo of KPN hotspots. Of in te loggen op een VPN of het zendvermogen aan kunt passen etc. Voor mij zijn deze functies de hoge prijs meer dan waard.
Ford Galaxy 1.6 Ecoboost met Burstner Belcanto 490TK en Kampa Club air 390 all-season voortent

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: chinese wifi

Bericht door sjaak109 » za 8 mei 2021 14:22

een jaar later voor het eerst de comfast op de camping gebruikt.
was camping met goede wifi. maar omdat we geheel achteraan stonden werd het minder.
binnen in de caravan niets meer.
comfastje opgetuigd, in de voortent aan een lusje gehangen, alles ingesteld, en tadaaaaaa volle bak in de caravan.
de buren konden ook inloggen en gebruiken met 2 telefoons en Ipad .
snelheid etc niet getest maar kon gewoon whatsappen en internetten. zonder de comfast totaal niet.
dus experiment van chinese wifi geslaagd, en dat voor weinig geld!
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”