Wifi in de carvan

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wifi in de carvan

Bericht door janoniem » za 20 mar 2021 20:08

HenkR schreef:
za 20 mar 2021 17:25
Moeten de antennes niet horizontaal staan voor een beter ontvangst/zenden?
Klopt; het signaal is verticaal gepolariseerd.

@caravan-newbie
De adapter van mijn Sitecom is ook in een wandcontactdoos geplaatst die verticaal is gemonteerd.
Na een hobbelende rit ontdekte ik op een camping dat mijn netwerk niet in de lucht kwam. De adapter was uit de contactdoos gevallen. Dat ga ik nog aanpassen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Wifi in de carvan

Bericht door fortissimo » za 20 mar 2021 20:24

Ik gebruik de buitenantenne met de buisbeugel. Zo kan ik hem in mijn voortent hangen.
De zuignappen laten los als het raam warm wordt. Dat had ik ook met andere zuignappen, de lucht onder de zuignap zet uit.

Signaal van de camping is vooral in het hoogseizoen minder goed én er zijn veel mensen die op hetzelfde netwerk zitten.
Afgelopen jaar heb ik 4G gebruikt als invoer voor mijn v5 en ik was daar heel tevreden over.
Doordat ik nu kon uitzenden op 2.4 en 5 GHz kon ik op grotere afstand nog steeds een goede verbinding krijgen.
Maar dat moet je alleen doen als je genoeg data hebt (of van je baas privé mag gebruiken ;)).
Dit was vooral fijn voor iemand zonder telefoon maar wel met tablet die met vriendinnetjes op een ander veld online spelletje wilde spelen toen het ging regenen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wifi in de carvan

Bericht door janoniem » za 20 mar 2021 20:38

DV_t schreef:
za 20 mar 2021 18:16
.....Vaak laten mensen die op de hoogste vermogens staan, want hard uitzenden is beter. Denkt men.....
Inderdaad, een hoog vermogen van de router heeft zelfs nadelen. Er ontstaat miscommunicatie wanneer smartphones, tablets en laptops fluisteren terwijl je router schreeuwt. Ook buren ondervinden daarvan hinder.
En bovendien is voor de 2.4 GHz band wettelijk slechts 100mW toegestaan. Bij 5 GHz is dat 200mW (buiten 1W).
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Wifi in de carvan

Bericht door fortissimo » za 20 mar 2021 20:58

[re.gif]
Was het niet zo dat de EZ WiFi ingesteld staat op de standaard vermogens die je in Nederland moet/mag gebruiken en dat je dit zelf op moet krikken?

Het zou eigenlijk mooi zijn als dit soort info ook algemeen bekend gaat worden.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wifi in de carvan

Bericht door Paul » za 20 mar 2021 21:10

Vandaag ook de ez hotspot v5 ingebouwd.
Ik heb hem ook in de kledingkast gemonteerd.
In de disselkast heb ik een tweevoudige rp-sma outlet gemaakt, op de plaats waar ik hiervoor een usb Outlet had zitten, waar ik de buiten antennes op aan kan sluiten.
De router zelf zet ik aan en uit met een simpele schakelaar wcd.

Ik heb om dit te kunnen doen de kabels verlengd met verlengkabels.
Ik ga van de week nog wat experimenteren met en zonder de verlenging.
Ik heb het idee dat de demping door de extra kabellengte toch wel wat hoog is op het moment waardoor het ontvangst minder is.
Ook even de mobiel getest op de usb poort en dat werkt met usb tethering perfect.

Antennes heb ik op een tentstok gemonteerd die op een 3 dubbele zuignap op het dak staat.
Hier stond tot vanmorgen de alfa tube-u(n) op.

Volgende week op de camping eens kijken of het bevalt, hier in de straat ontvang ik wel iets van 40 wifi accespoints dus redelijk wat vervuiling.
Uiteindelijk haal ik op de oprit ongeveer 25 mbit en dat valt me wat tegen.

Verder is bevalt het apparaat tot op heden goed, meer mogelijkheden dan de alfa r36a en veel degelijker gebouwd.
Ik vond de usb oplossing alleen wel makkelijker dan de antenne kabels, was nog meer plug and play.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Wifi in de carvan

Bericht door DV_t » za 20 mar 2021 21:49

fortissimo schreef:
za 20 mar 2021 20:24
Ik gebruik de buitenantenne met de buisbeugel. Zo kan ik hem in mijn voortent hangen.
De zuignappen laten los als het raam warm wordt. Dat had ik ook met andere zuignappen, de lucht onder de zuignap zet uit.

Signaal van de camping is vooral in het hoogseizoen minder goed én er zijn veel mensen die op hetzelfde netwerk zitten.
Afgelopen jaar heb ik 4G gebruikt als invoer voor mijn v5 en ik was daar heel tevreden over.
Doordat ik nu kon uitzenden op 2.4 en 5 GHz kon ik op grotere afstand nog steeds een goede verbinding krijgen.
Maar dat moet je alleen doen als je genoeg data hebt (of van je baas privé mag gebruiken ;)).
Dit was vooral fijn voor iemand zonder telefoon maar wel met tablet die met vriendinnetjes op een ander veld online spelletje wilde spelen toen het ging regenen.
Dat is dus wat ik net bedoelde met verkeerd gebruik. Jij kunt over de halve camping met je tablet rondlopen en de mensen om je heen kunnen niet fatsoenlijk van de camping wifi gebruik maken.

Eigenlijk moet je het uitzendbereik op low zetten. Dat je antennes gebruikt om de campingwifi op te pakken is niets mis mee.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wifi in de carvan

Bericht door janoniem » za 20 mar 2021 22:29

fortissimo schreef:
za 20 mar 2021 20:58
[re.gif]
Was het niet zo dat de EZ WiFi ingesteld staat op de standaard vermogens die je in Nederland moet/mag gebruiken en dat je dit zelf op moet krikken?
Het zou eigenlijk mooi zijn als dit soort info ook algemeen bekend gaat worden.
Hoe de instelling "af fabriek" bij EZ is weet ik niet, bij mijn Sitecom stond Netherlands bij "Country" ingevuld.
Op basis daarvan wordt dan het maximale vermogen bepaald, 100 mW in dit geval.
Maar een optie Advanced Settings biedt je de mogelijkheid dit aan te passen.
Je kunt ook als land Nieuw Zeeland invullen, dan zijn er geen wettelijke beperkingen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wifi in de carvan

Bericht door Paul » zo 21 mar 2021 12:44

Vanmorgen nog even verder getest met de EZ hotspot V5.
Zoals gezegd heb ik de buiten antennes verlengd met verengkabels, volgens de website van de fabrikant kan dat.
Ik heb zelfs dezelfde type kabels gebruikt als wat hun adviseren.
Vanmorgen getest op 3 manieren.
1. Antennes op het dak aangesloten op de RP-SMA wcd in mijn disselbak.
2. Antennes rechtstreeks op de router met het raam en deur open op het aanrecht.
3. Met de standaard sprietjes op het router dus zonder de externe antennes, router in de kledingkast.

Mijn voorlopige conclusie ..... gooi de bijgeleverde externe antennes maar in de kliko.
Die dingen genereren met dat 3 meter dunne draadje waarschijnlijk meer demping dan dat de betere ontvangst oplevert.
ontvangst met de sprietjes was het beste, de externe antennes iets minder en met de verlengkabels met de antennes op het dak c.a. 10db demping extra.
Volgende week op de camping ga ik het nog eens goed testen maar voorlopige conclusie voor mij is dat het apparaat top is maar de bijgeleverde antennes geen toegevoegde waarde hebben.
Het verschil in ontvangst van mijn Tube-U(N) was binnen versus buiten op het dak aanzienlijk.
Dus op dat vlak redelijk teleurgesteld in dit spulletje, ik had er wat meer van verwacht voor de prijs.

Uiteindelijk haal ik met de sprietjes op de oprit ruim 50mbit dus dat is in basis prima op c.a. 10 meter afstand van het accespoint die binnen hangt op 5ghz.

Het zendvermogen kan je instellen op 2 manieren.
1. In het menu waar je ook je SSID naam instelt, hier kan je de DB waarde kiezen, 0db is automatisch.
2. in het expert menu, maar tenzij je echt verstand van OPENWRT heb zou ik daar verder niets in wijzigen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wifi in de carvan

Bericht door janoniem » zo 21 mar 2021 13:34

pvaken schreef:
zo 21 mar 2021 12:44
.....Uiteindelijk haal ik met de sprietjes op de oprit ruim 50mbit dus dat is in basis prima op c.a. 10 meter afstand van het accespoint die binnen hangt op 5ghz.....
Interessant zou zijn wat je haalt op 2.4 ghz omdat deze frequentie op nog veel campings voorkomt en minder gevoelig is voor obstakels.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wifi in de carvan

Bericht door Paul » zo 21 mar 2021 15:06

2.4 ghz zat zo rond de 25 mbit.
Ook prima maar voor de 2.4ghz voldeed de R36a met tube-u(n) prima voor mij.
Het was me voornamelijk te doen om de 5ghz.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wifi in de carvan

Bericht door PD » ma 22 mar 2021 07:32

pvaken schreef:
zo 21 mar 2021 12:44
Ik heb zelfs dezelfde type kabels gebruikt als wat hun adviseren.
Vanmorgen getest op 3 manieren.
1. Antennes op het dak aangesloten op de RP-SMA wcd in mijn disselbak.
2. Antennes rechtstreeks op de router met het raam en deur open op het aanrecht.
3. Met de standaard sprietjes op het router dus zonder de externe antennes, router in de kledingkast.

Mijn voorlopige conclusie ..... gooi de bijgeleverde externe antennes maar in de kliko.
Die dingen genereren met dat 3 meter dunne draadje waarschijnlijk meer demping dan dat de betere ontvangst oplevert.
ontvangst met de sprietjes was het beste, de externe antennes iets minder en met de verlengkabels met de antennes op het dak c.a. 10db demping extra.
Volgende week op de camping ga ik het nog eens goed testen maar voorlopige conclusie voor mij is dat het apparaat top is maar de bijgeleverde antennes geen toegevoegde waarde hebben.
Ik heb al jaren naar tevredenheid alles in de caravan zonder externe antenne(s), voorheen bij de Sitecom en nu ook bij de EZ-V4. Bevalt uitstekend.

In het verleden ook eens getest met de Sitecom in en buiten de caravan zonder noemenswaardige verschillen.

Mijn overstap naar de EZ-V4 was uitsluitend omdat de oudere R36 met Tube-U en ook de Sitecom vaak niet communiceren met moderne wifi netwerken op campings.
De EZ-V5 werd me voor campings afgeraden door het IT bedrijf wat de wifi op DKA verzorgt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Wifi in de carvan

Bericht door JosD » ma 22 mar 2021 18:13

[re.gif]
Is die dan niet hetzelfde als je de 5ghz niet gebruikt?
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wifi in de carvan

Bericht door Paul » ma 22 mar 2021 18:33

Yup, verder hetzelfde.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wifi in de carvan

Bericht door janoniem » ma 22 mar 2021 18:35

Hier staat een duidelijk overzicht van de V3 (is gelijk aan Sitecom WLX-2100), V4 en V5.
EZ heeft overigens de firmware van zijn V3 recenter geüpdatet dan Sitecom dat deed met de WLX-2100.
Mogelijk ontstaan daarom met de WLX-2100 de laatste tijd meer verbindingsproblemen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Wifi in de carvan

Bericht door MIFR » ma 22 mar 2021 19:00

Er zitten een paar kleine verschillen in maar deze ga je op de camping echt niet merken. De V5 heeft ondersteund 5GHZ, heeft gigabit poorten en een iets snellere CPU. Allemaal leuk, maar in de praktijk heb je hier op de camping eigenlijk niets aan.

Ik heb zelf even lopen twijfelen tussen de V4 en V5. Omdat ik hem op mijn bedrijf koop en ergens op de inventaris laat wegboeken, merk ik eigenlijk niets van het prijsverschil en ben ik voor de V5 gegaan. Als ik hem privé had moeten kopen was ik waarschijnlijk voor de V4 gegaan.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Wifi in de caravan via de EZ Hotspot Extender v5

Bericht door Peerke » ma 22 mar 2021 22:34

Begon enkele jaren geleden met de EZ Hotspot Extender v4, maar nu de EZ Hotspot Extender v5 in gebruik, naar volle tevredenheid:
- Verbinding met camping Wi-Fi via 5Ghz met bijgeleverde buiten antenne
- Verbinding met smartphone, notebook, tablet via 2,4Ghz (VU+ satelliet ontvangers via 1G UTP-kabel)

Werkt snel en prima: advies dus !

Grt. Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Wifi in de carvan

Bericht door JosD » di 23 mar 2021 18:23

[re.gif] merk je verschil Peerke tussen de binnenantenne en de meegeleverde buitenantenne?
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Wifi in de carvan

Bericht door Peerke » di 23 mar 2021 19:08

Ja, de bijgeleverde buiten antenne (met 3m. dunne coaxkabel, connector en zuignap) boven op 't dak werkt beter dan de binnen antennes...zeker als je 's avonds de blinds en deur sluit (= kooi van Faraday) en de verbinding met de camping Wi-Fi daardoor minder wordt als je alléén de binnen antennes gebruikt.....

DUS: geen verlenging v/d dunne coaxkabels (= teveel verlies), maar de antenne voor de verbinding met de camping Wi-Fi buiten/op 't dak: de bijgeleverde buitenantenne werkt bij mij prima, ondanks dat 't geen top-product is....werkt verder prima bij ons.

Grtz, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Wifi in de carvan

Bericht door fortissimo » di 23 mar 2021 19:37

DV_t schreef:
za 20 mar 2021 21:49
fortissimo schreef:
za 20 mar 2021 20:24
Ik gebruik de buitenantenne met de buisbeugel. Zo kan ik hem in mijn voortent hangen.
De zuignappen laten los als het raam warm wordt. Dat had ik ook met andere zuignappen, de lucht onder de zuignap zet uit.

Signaal van de camping is vooral in het hoogseizoen minder goed én er zijn veel mensen die op hetzelfde netwerk zitten.
Afgelopen jaar heb ik 4G gebruikt als invoer voor mijn v5 en ik was daar heel tevreden over.
Doordat ik nu kon uitzenden op 2.4 en 5 GHz kon ik op grotere afstand nog steeds een goede verbinding krijgen.
Maar dat moet je alleen doen als je genoeg data hebt (of van je baas privé mag gebruiken ;)).
Dit was vooral fijn voor iemand zonder telefoon maar wel met tablet die met vriendinnetjes op een ander veld online spelletje wilde spelen toen het ging regenen.
Dat is dus wat ik net bedoelde met verkeerd gebruik. Jij kunt over de halve camping met je tablet rondlopen en de mensen om je heen kunnen niet fatsoenlijk van de camping wifi gebruik maken.

Eigenlijk moet je het uitzendbereik op low zetten. Dat je antennes gebruikt om de campingwifi op te pakken is niets mis mee.
Daarom moet je natuurlijk ook op het kanaal zitten dat het verste van de hotspots van de camping zit.
Als je een grotere camping hebt, dan zijn er clusters op kanaal 1, 6 en 11. Dus als je campingnetwerk het sterkste is op 1 dan moet je zelf op 11 gaan zitten.
Maar als je zoals ik op de 5 GHz ga zitten terwijl de camping 2.4 GHz aanbiedt dan hinder je zo goed als niet.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Wifi in de carvan

Bericht door Peerke » di 23 mar 2021 19:49

Motto: meten = weten, ik gebruik altijd 'n Wi-Fi analyser om te 'zien' wat je met Wi-Fi ervaart, zoals 'WiFi Analyser' op de smartphone (Android) of MS-Windows....gratis...

Trouwens: de firmware v/d EZ Hotspot Extender v5 verkent bij het installeren en gebruik, steeds welke kanalen te gebruiken zijn c.q. welke Wi-Fi kanalen nog vrij beschikbaar zijn: daar heeft ie wel ff tijd voor nodig soms, maar werkt prima.

Grtz, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

joostingh
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 14:47

Re: Wifi in de carvan

Bericht door joostingh » wo 24 mar 2021 08:52

Algemene tip over een repeater / extender van de WiFi (weet niet of deze al benoemd zijn). De snelheid wordt hierdoor gehalveerd over het algemeen. Nu zijn de breedband verbindingen in het buitenland over het algemeen niet zo snel als die bij ons en wordt je bandbreedte ook nog eens gedeeld met de andere gasten op de camping. Dan houdt je vaak te weinig over om echt iets mee te kunnen.

Persoonlijk, ik sluit me heerlijk af van alle internet, social media, netflix e.d. even heerlijke rust.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wifi in de carvan

Bericht door iemand » wo 24 mar 2021 09:58

het klopt wat je zegt, maar....

zonder repeater heb je binnen in de caravan vaak een erg een zwak signaal.
Je internetsnelheid is dan nog veel lager weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Wifi in de carvan

Bericht door MIFR » wo 24 mar 2021 10:40

joostingh schreef:
wo 24 mar 2021 08:52
Algemene tip over een repeater / extender van de WiFi (weet niet of deze al benoemd zijn). De snelheid wordt hierdoor gehalveerd over het algemeen. Nu zijn de breedband verbindingen in het buitenland over het algemeen niet zo snel als die bij ons en wordt je bandbreedte ook nog eens gedeeld met de andere gasten op de camping. Dan houdt je vaak te weinig over om echt iets mee te kunnen.

Persoonlijk, ik sluit me heerlijk af van alle internet, social media, netflix e.d. even heerlijke rust.
Dit wel een beetje achterhaald. De repeaters van vroeger hadden meestal slechts 1 radio aan boord waardoor ze met dezelfde radio moesten zenden en ontvangen. De nieuwere systemen hebben meerdere radio's en kunnen bijvoorbeeld op 2,4GHZ verbinding met het camping netwerk maken en op 5GHZ verbindingen verzorgen met apparaten rondom de caravan. Met behulp van MIMO kunnen ze dit overigens ook gewoon op dezelfde frequentie doen.

Ik geloof zeker dat er reductie van bandbreedte optreed, maar geen 50% meer. Overigens vind ik het wel interessant om te weten hoeveel reductie de EZ-Wifi V5 in werkelijkheid toevoegt. Ik zal eens kijken of ik een simpele test kan doen om dit te bepalen.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

joostingh
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 14:47

Re: Wifi in de carvan

Bericht door joostingh » ma 29 mar 2021 08:55

MIFR schreef:
wo 24 mar 2021 10:40
joostingh schreef:
wo 24 mar 2021 08:52
Algemene tip over een repeater / extender van de WiFi (weet niet of deze al benoemd zijn). De snelheid wordt hierdoor gehalveerd over het algemeen. Nu zijn de breedband verbindingen in het buitenland over het algemeen niet zo snel als die bij ons en wordt je bandbreedte ook nog eens gedeeld met de andere gasten op de camping. Dan houdt je vaak te weinig over om echt iets mee te kunnen.

Persoonlijk, ik sluit me heerlijk af van alle internet, social media, netflix e.d. even heerlijke rust.
Dit wel een beetje achterhaald. De repeaters van vroeger hadden meestal slechts 1 radio aan boord waardoor ze met dezelfde radio moesten zenden en ontvangen. De nieuwere systemen hebben meerdere radio's en kunnen bijvoorbeeld op 2,4GHZ verbinding met het camping netwerk maken en op 5GHZ verbindingen verzorgen met apparaten rondom de caravan. Met behulp van MIMO kunnen ze dit overigens ook gewoon op dezelfde frequentie doen.

Ik geloof zeker dat er reductie van bandbreedte optreed, maar geen 50% meer. Overigens vind ik het wel interessant om te weten hoeveel reductie de EZ-Wifi V5 in werkelijkheid toevoegt. Ik zal eens kijken of ik een simpele test kan doen om dit te bepalen.
Ik denk inderdaad dat inmiddels dit behoorlijk verbeterd is. Maar een repeater heeft niet de techniek in huis zoals een Mesh systeem (waarbij een dedicated kanaal met alle AP's (Access Points) kan communiceren). Dus het kan helaas nog steeds niet anders zijn dan dat er vertraging (merkbaar) op gaat treden. Maar wanneer het werk, dan werkt het :-)

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Wifi in de carvan

Bericht door Peerke » ma 29 mar 2021 09:26

Met de EZ Hotspot Extender v5 merk ik géén vertraging, juist zelfs een verbetering als ik dit meet (via Speedtest.net) en A-B vergelijk zonder; waarschijnlijk doordat ik de 5GHz v/d camping gebruik via de dakantenne, communiceer ik op maximale snelheid met de Wi-Fi v/d camping, terwijl rondom de caravan alles weer op 5G en 2,4G wordt doorgegeven door de EZ Hotspot Extender v5, die dit 'makkelijk' aankan.

Motto: meten = weten via www.Speedtest.net of Wi-Fi analyser op je smartphone.

Grtz, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”