Mobiele schotel op statief

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » di 28 jan 2020 10:09

Na lang, heel lang, super lang twijfelkonten is de Travelsat Ufo vervanger er toch maar gekomen in de vorm van een mobiele schotel.

Aanleiding is het feit dat - zoals bekend - de travels at UFO een te lage versterking biedt voor de huidige uitzendtechnieken: in tegenstelling tot tig jaar geleden is het zendvermogen van de satellieten (of beter: de transponders op die satellieten) omlaag gegaan, en de signalen die uitgezonden worden zitten bomvol informatie. Een kleine verstoring van het signaal is dus zo gebeurd. Daarom moet je een grotere antenne hebben die het signaal meer versterkt.

Handmatig of een automaat?
Omdat een antenne op het dak handig is qua transport, heb ik ruim de tijd genomen om mij te oriënteren. Automatische systemen zijn er zat, en deze hebben het voordeel dat je geen extra gat hoeft te maken in jouw dak voor een mast of zwengel: de vloerplaat wordt op het dak gelijmd, de bekabeling gaat door het gat van de mast van de UFO, afdekkap erop en klaar is Klara.

Twee attentiepunten: er verandert nogal wat in de satellieten boven ons, en het is van belang dat de fabrikant updates blijft geven. En sorry, voor een automaat met een 85 cm schotel tel je het nodige neer, en ik vind dit een serieus risico. Punt twee: vanaf zo'n 1200...1600 heb je zo'n ding, en dat vind ik te duur.

Handmatige alternateven

Handmatig bleven er een aantal opties over: de selfsat camp 58: voordeel is dat het zowat 1 op 1 de positie van de UFO kan hergebruiken, en het ding is zeer betaalbaar (zo rnd de 370,-) Nadeel: vlakantennes zijn gevoelig voor regendruppels, dus hoe zit het met de regenreserve in de praktijk? En de gevoeligheid is vergelijkbaar met een Triax 65 schotel. Voor nu genoeg, maar in Zuid-Europa, en in de toekomst - dat is een attentiepunt.

Dan de Maxview twister 85 cm. Prima, mooi design, mooi richt- en zwengelsysteem voor rond de 750, - de jouwe. Attentiepunt: extra gat in het dak. Maar omdat er geen mast wordt gebruikt in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Teleco systemen - is het overal te plaatsen op de caravan. Tel er voor het laten inbouwen nog eens tussen de 200 tot 400 Euro bij - ik weet: je kan het eenvoudig zelf doen, maar ik heb geen timmermansoog. CV ketels en motorblokken repareer ik zelf, maar een IKEA kast eindigt met schuine planken. Dus de caravan is gedoemd om met 2 extra, verkeerd geboorde gaten te eindigen als ik het zelf doe.

Totdat ik tegen het EISS statief liep met de B&r schotel. Schotels op statieven vind ik een ramp: Waterpas stellen is een crime, en zeker bij grote schotels heb je te maken met een kleine openingshoek wat een nauwkeurige elevatie instelling vereist, en een simpel gradenboogje met een klemsysteem met vleugelmoer: vergeet het maar. Ik loop er met een grote boog omheen.

Zo niet het EISS statief. Het statief is een slim systeem dat eenvoudig net een ingebouwd waterpas tot 1..2 graden waterpas is te stellen. De draaiknop met een tandwieloverbrenging maakt bovendien een nauwkeurige elevatie instelling mogelijk. https://www.youtube.com/watch?v=NnJkWClS424. Dan de schotel: deze heeft een langere brandpuntsafstand dan de meeste offsetschotels en in tegenstelling tot veel schotels is de positie van de ontvangstkop precies goed. Dit maakt dat de versterking beter is dan die van de gangbare schotels met een vergelijkbare diameter. De plaats en de diameter van het brandpunt is precies volgens de standaard die de LNB fabrikanten hanteren. Op het camper- en sat4all forum staan tests met meetwaarden in de Algarve. Wat blijkt: de 65 cm B&r schotel presteert prima.https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8461503. Ok, doe eens een wilde investering van 199,- en ook ik ben niet ongevoelig voor juichverhalen.

De proef een beetje op de som

Gisteren dus maar voor 199,- een set aangeschaft in combinatie met een Joyne travel lite abonnement. Ik werd gewaarschuwd: de eutelsat 9b is moeilijk te vinden, voor je het weet zit je op een verkeerde satelliet gericht. Koop een slimme satfinder met satelliet herkenning. Je krijgt een enorme doos mee, maar binnen 20 minuten is alles in elkaar gezet: schotel gaat met 4 boutjes op de steun, de lnb arm met 1 boutje op dezelfde steun, en de inverto black ultra klem je met twee boutjes in de lnb houder die je op haar beurt op de arm schroeft met een derde boutje. Twee velletjes met algemene instructies hoe je op de astra satellieten (CanalDigitaal) of op Eutelsat 9B kan uitrichten (Joyne).

Gisteren ook maar een proefopstelling gemaakt. Het viel mee. Ik had de satelliet niet snel te pakken: ik had er ongeluk een verkeerde polarisatie ingevoerd, waardoor alleen de Astra 4A (Sirius 4 Satelliet) werd gevonden. (*^%(^%! Fout uiteraard pas ontdekt nadat ik het ding weer had ingeklapt. Na het eten de EISS weer vanuit de rommelkamer naar beneden gehaald, en in de huiskamer opgesteld. Fout hersteld. Opnieuw, antenne met het kompas van de smartphone iets te ver oost gericht, langzaam draaien en...BAM! toen had ik de Eutelsat 9B snel te pakken. De zenders zijn ingelezen. Wellicht koop ik een bente satfinder, dan hoef ik niet op de ontvanger te loeren tijdens het uitrichten, en kan ik gewoon ter plekke met pieptoontjes en lampjes de antenne rustig uitrichten. Bovendien: de Philps TV doet eerst een scan, en je weet pas na een minuutof 5..10 welke satelliet je te pakken hebt. De uitdaging die resteert: het onbeschadigd transporteren van de schotel. Antwoord op het bed.

Aanrader?
Zou ik iemand aanraden om dit systeem aan te schaffen als je twijfelt of je handig genoeg bent, en eigenlijk een automaat wil? Nee, niet doen. Mijden als de pest. Je moet lol hebben in het uitrichten. Voor je het weet ga je anders een leukere voorstelling geven dan een ruziënd echtpaar dat een voortent op zet.

Ben je gewend om met een losse schotel te werken? Dan is dit zeker een aanrader, het EISS systeem is de hemel op aarde in vergelijking met het spul wat ik ooit (probeerde) te gebruiken. Twee voordelen van een los systeem: je kan je caravan onder een boom plaatsen en de antenne op een plek met vrij zicht op het zuiden zetten, en bij windvlagen haken veel daksystemen af zo heb ik gezien, zeker de 85 cm uitvoeringen - met 6 grondpennen is het eiss systeem rocksolid.

We zullen zien hoe gevoelig de B&R antenne is in de praktijk!
IMG_20200128_002901.jpg
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 28 jan 2020 11:01, 5 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door Jan van Vijven » di 28 jan 2020 10:33

Ik heb deze, binnen een paar minuten beeld zonder satfinder.

https://travel-vision.com/Home/travel-vision-smartfind/


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » di 28 jan 2020 10:43

Ok, een satfinder is dus in de praktijk overbodige luxe (ik gebruikte het ook nooit bij de Astra satellieten, ging prima).?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door Ab » di 28 jan 2020 11:48

Ik had er ooit ook eentje.
Ik werd gek van het gepiep van dat ding op allerlei satellieten waar ik niks aan had.
Na 2 keer gebruik weggegeven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door iemand » di 28 jan 2020 11:56

Voor goed uitrichten nog de volgende tip thumbup.gif

Zoek het punt dat het signaal WEG-valt.
Bv eerst Horizontaal (beweeg de schotel naar links en rechts en kijk waar het wegvalt) en dan mechanisch in het middel zetten.
Daarna Verticaal (beweeg naar boven en onder en kijk waar het wegvalt) en mechanisch in het middel zetten.

Je ontvanger (of sat-finder) kun je zo goed gebruiken om perfect af te stellen.

Zoeken op maximum is onnauwkeuriger. De signaalsterkte zit dan bovenin de parabool.
De flanken (afvallen van signaal) zijn nauwkeuriger.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » di 28 jan 2020 12:03

Klopt, daar heb je nu dus eveneens piepende uitvoeringen voor die een lampje laten oplichten bij de satelliet die je te pakken hebt. Da's slim, en handig. Mij lukte het meestal zonder en binnen 5 minuten beeld. Maar de schotel die ik nu heb is kritischer en er zitten verdraaid veel buren bij de Eutelsat 9B - voor je het weet zit je fout. Maar ik twijfel, het is weer apparaat nummero zoveel, en als er geen support meer is dan kan je op den duur het ding weggooien.
bente.jpg
bente.jpg (15.5 KiB) 2673 keer bekeken
schwaiger-sf-9002-hd-satelliet-meter-0-1-2-800x800.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door iemand » di 28 jan 2020 12:05

Die onderste is een mooie icm kwaliteit het herkennen van de satelliet thumbup.gif

Ik werk met een heel eenvoudig piepertje; eigenlijk een muziekinstrument. scratch.gif

De toonhoogte is afhankelijk van de signaalsterkte.
Uitrichten is zo een fluitje whistle.gif
Laatst gewijzigd door iemand op di 28 jan 2020 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » di 28 jan 2020 12:06

iemand schreef:
di 28 jan 2020 11:56
Voor goed uitrichten nog de volgende tip thumbup.gif

<knipperdeknip>

Zoeken op maximum is onnauwkeuriger. De signaalsterkte zit dan bovenin de parabool.
De flanken (afvallen van signaal) zijn nauwkeuriger.
Ja, dat pas ik ook altijd toe. Ik heb zon schwaiger piepertje, gaat prima. Maar soms, als je moe bent of een satelliet aan wil prikken die nog niet in de ontvanger is ingelezen, dan ben je de pisang. Dan lukt het niet of zit je lang te otteren, je weet dan neit op weke satelliet je bent gericht.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door Jan Br » di 28 jan 2020 12:49

Ik gebruik het EISS-sttatief nu vor het tweede jaar in Zuid-Spanje en het instellen op Joyne gaat echt redelijk eenvoudig. Ik heb maar één klacht over het systeem, de vastzetknop voor de horizontale verstelling is van kunststof. Bij een flinke wind houdt hij de schotel niet vast, maar harder aandraaien durf ik ook niet meer. Een metalen stelbout zou beter zijn.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » di 28 jan 2020 13:03

Ja, ik zie het. Probleem zou kunnen zijn dat het materiaal van de schotelhouder eveneens van kunststof is, en de inwendige draad zou beschadigd kunnen raken of de schotelhouder zou kunnen barsten bij hard aandraaien. Een remedie zou kunnen zijn om de metalen buis die door de metalen strip vastgeklemd wordt op te ruwen of te voorzien van materiaal dat meer wrijving heeft - schoolbordenverf of zoiets.

En als ultieme remedie: twee tuidraden in de vorm van scheerlijnen vastmaken aan de LNB houder. Dan waait de caravan eerder weg dan dat de antenne verdraait...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door hoboken » di 28 jan 2020 15:07

Wij hebben de eiss schotel ook we zijn dik tevreden.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » di 28 jan 2020 17:16

hoboken schreef:
di 28 jan 2020 15:07
Wij hebben de eiss schotel ook we zijn dik tevreden.
Jan Br schreef:
di 28 jan 2020 12:49
Ik gebruik het EISS-sttatief nu vor het tweede jaar in Zuid-Spanje en het instellen op Joyne gaat echt redelijk eenvoudig.
<Knip>
Hoe transporteren jullie de schotel en het statief? De laatste kan gewoon in de disselbak, de schotel is daar te kwetsbaar voor: vervorming is dodelijk. Deze denk ik gewoon op bed neer te vlijen - maar wellicht hebben jullie originelere en betere ideeen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door Jan Br » di 28 jan 2020 18:20

RE.gif

Hij gaat bij mij onder één van de twee bedden, ingepakt in een dekbed. Moet wel gezegd worden, dat dat mogelijk is omdat ik verder weinig bagage kan meenemen onder de bedden, omdat ik op de dissel ook twee elektrische fietsen heb staan. Dus zoveel als mogelijk, zeker zaken van gewicht, moeten in de auto. (Achterbank neer)
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door verbaant » wo 29 jan 2020 21:40

Die Eiss ziet er wel super uit, vooral de mogelijkheid om die buis waterpas te zetten! Iemand ervaring welke LNB daarbij ideaal is? Ik heb nu een duo, vind het instellen van de skew onhandig.
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » wo 29 jan 2020 22:15

Kijk eens naar dit zeer informatieve draadje: https://www.sat4all.com/forums/topic/36 ... -triax-64/ Hier wordt naar aanleiding van een vraag een B&R schotel geadviseerd, en wordt ingegaan op het gebruiken van een Duo LNB (daar heb je het waarschijnlijk over).

En skew (dus het kantelen van de LNB) dat is nu eenmaal een wiskundig gegeven: Aan het einde van de trechtervormige feedhorn zitten in de LNB twee - loodrecht van elkaar gepositioneerde - antennetjes. Door de kromming van de aarde moet je de LNB zodanig verdraaien dat ze evenwijdig aan de richting van het uitgezonden satellietsignaal komen te staan.
59eba2ab3e33e_hor.envert.antenne.JPG.9b986d09bcf6e4461ca3b98dc34787ed.jpg
(Bron: Sprietje - https://www.sat4all.com/forums/topic/36 ... -probleem/)

In de praktijk heb ik dit een paar keer gedaan als ik naar bestemmingen ging waarbij de vereiste skew nogal sterk afweek met die in Nederland.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door Jan van Vijven » wo 29 jan 2020 22:20

RE.gif
Daar gebruik ik dit kaartje voor.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Mobiele schotel op statief

Bericht door thmeyer » do 30 jan 2020 11:22

Ik wil nog wel reageren op het gebruik van een DUO LNB.

De DUO LNB is in de eerste instantie door de Satellietprovider SES Astra en CanalDigitaal / TV Vlaanderen ontwikkeld is om 2 verschillende satellieten de Astra 1 en de Astra 3 met 1 schotel te ontvangen.

De Astra 1 en Astra 3 bestaat namelijk uit meerdere (zwerm) satellieten van 4,3 graden uit elkaar. Een DUO LNB is altijd een compromis om dat deze een vaste instelling van 4,3 graden heeft om al deze “zwermen” satellieten zo goed mogelijk te kunnen ontvangen.

Mijn advies is: Wil je de Duitse zenders (Astra 1) en de Nederlandse zenders (Astra 3) ontvangen, gebruik dan de DUO LNB. Maar regel deze maximaal af op de Astra 3 (bv TVDrente), omdat de Astra 1 al een sterker signaal geeft als de Astra 3.

Kijk je alleen tijdens de vakantie alleen naar de Nederlandse zenders (Astra 3), gebruik dan een goede Single - of Twin LNB, deze geven een maximaal signaal en is makkelijker (1 satelliet maar, dus 1 zwerm) in te stellen en dat geldt ook voor de Skew instelling.

Zins dat de Nederlandse zenders alleen op de Astra 3 te vinden zijn, gebruik ik tijdens de vakanties al jaren de Inverto Black Ultra Twin LNB, prima ontvangst met een Triax 50 cm schotel op Zuid Sardinië.

Hier nog een info link: Haal meer uit je schotel

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » do 30 jan 2020 12:12

Ja, het ontvangen van zenders die verspreid zijn over meer dan 1 satelliet is lastig: Naarmate je meer naar het zuiden toe gaat staan de satellieten vanuit jouw gezichtspunt meer uit elkaar. Dat betekent dat de LNB's (de ontvangkoppen) ook verder uit elkaar moeten staan. Dat is dus compromis 1 met een DUO LNB.

Compromis 2 met een DUO LNB is dat de afstand van de LNB's ook afhankelijk is van de omvang en de kromtestraal van de schotel.

Kortom: Dit gaat de pet van de onbezorgde vakantieganger ver te boven. En dat leidt tot de verstandige marsroute naar een automatische antenne:

A) Onbezorgde vakantieganger die zich niet wil verdiepen in de Satelliet ellende: Neem een automatische schotel van een gerenommeerd merk zodat je het ding niet na 5 jaar hoeft weg te gooien omdat de leverancier geen updates meer geeft.

B) Idem, maar met een kleiner budget: Neem een handmatige schotel - liefst een grote.
1.) Wil je alleen maar de Nederlandse zenders ontvangen of naar het aanbod van 1 satelliet kijken: neem een single LNB
2.) Wil je zowel Nederlandse zenders zien en de Duitsers: zie 1), doch een Duo LNB die past bij jouw schotel
3.) WIl je geen grote schotel, en alleen Nederlands aanbod en zit je in de uithoeken van Europa (Algarve, Noordelijk scandinavië): Neem een Joyne abonnement
4.) Zie 3) maar je wil toch meerdere satellieten leegtrekken: tsja...dan wordt het de antenne uitrichten op de andere satellieten. Neem dan een slimme satfinder zodat je niet eeuwen zit te zoeken (bijvoorbeeld een Bente voor zo'n 88,- of een Schwaiger voor 180,- die herkennen de satelliet waar de schotel op gericht staat).

C) Je bent een Nerd en je hebt een sta caravan: Neem een schotel met meerdere LNB's.

D) Je bent een uber Nerd en je hebt een sta-caravan: Vraag een incourant, kaal hoekje op de camping met vrij zicht op de hemel waar je uit het zicht bent van de andere bewoners, neem een joekel van een schotel met een rotor of een oer-lelijke wavefield antenne

E) Je bent een onbezorgde vakantieganger met een beetje Nerderige afwijking:
Zie B.4.

Kleine toegift: Er is een 65 cm schotel die dermate efficient blijkt dat deze qua prestaties zich kan meten met de Triax 78 categorie (dit wil je echt niet meenemen in jouw caravan - maar je weet het nooit). Leuk als je aan de Algarve staat en toch Canaldigitaal wil ontvangen. Ook leuk is, dat deze schotel echt in Nederland wordt gemaakt. (Daar heb ik wel wat mee, vandaar de Kip caravan wellicht) De link verwijst naar een venijnige discussie tussen de producent van deze schotel (nickname: "Commentaar") en een gepensioneerde schotel/satelliet technicus (nickname: "Sprietje" ). Zoals gezegd: de heren zuigen elkaar soms het bloed onder de nagels weg, maar (da's dan weer leuk) bestoken elkaar met inhoudelijke argumenten.Voor de categorie C) en D) (de (über)Nerds onder ons) een uiterst informatieve discussie. Samengevat: de EISS driepoot in combinatie met een 65 cm B&R schotel is een lekker hapje.

https://www.sat4all.com/forums/topic/35 ... -mogelijk/
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door PMT » do 30 jan 2020 15:07

Ik verkoop namens mijn buren die geen internet hebben een Eiss set
Zie viewtopic.php?f=150&t=40311
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door fjord390 » zo 2 feb 2020 13:45

Ik vind het Eiss statief prima werken , heb deze aangeschaft gebruikt voor weinig .
Er zat een vlakschotel bij de h30d eigenlijk exact het setje wat hier aangeboden word , deze heb ik vergeleken met de ontvangst op een triax schotel .
Helaas haalde deze niet de gewenste signaalsterkte als de triax dus die ligt hier nu op zolder .
Ik heb daarom de triax schotel op het Eiss statief (professories) er op gemonteerd om dit op vakantie uit te testen .
statief.jpg
Ook had ik bij onze chinese vrienden een satelliet finder besteld de hellobox b1 https://www.youtube.com/watch?v=53y_tOanNJU, dit setje te samen uitgetest op vakantie en het werkt !
Plaats het statief d.m.v. waterpas , monteer de schotel , sluit de hellobox aan een beetje draaien tot signaal op de telefoon in orde is , kabel eraan en kijken .
De satellietkabel is de soepele van maxview ,ideaal .
Eigenlijk is dit niet leuk meer want je bent zo klaar whistle.gif
Het voordeel van een triax schotel is dat de lnb arm inklapbaar is wat bij het opruimen wel handig is ,volgens mij als ik het goed zie is dat bij dieseltijger niet het geval .
Je kan ook alleen een Eiss statief aanschaffen voor een triax schotel voor als je die al hebt https://www.intertronics.eu/product/eis ... -en-78-cm/
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » zo 2 feb 2020 14:18

Ik heb de set thuis uitgeprobeerd, zoals op de foto te zien is, en ik had eutelsat zo te pakken, ondanks het feit dat ongeveer 20..30% van de schotel was afgedekt door de deurpost en achtergevel. Maar verhip! flexibele kabel - wat een geweldig idee! De meegeleverde 15m kabel is inderdaad nogal krinkelig en de handling is lastig.

Daar gaan we wat aan doen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door fjord390 » zo 2 feb 2020 14:39

cardwriter zit om de hoek bij jou blij.gif en kabel is echt perfect , voordeel is ook dat je je nek niet meer breekt awhoea.gif .
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » ma 3 feb 2020 13:07

Mijn nek en mijn hoofd heb ik ook maar op een statief geschroefd. Geintje.

Ik werd op het sat4all forum gewezen op de matige eigenschappen van de maxwell kabel. Vrij veel demping en - dat kan wel pijn doen later - relatief weinig afscherming. STraks met 5G zijn de veldsterktes hoog, en de golflengtes kort, en dus....

Ik heb een alternatief gevonden die mogelijk beter is en net zo flexibel. Alleen de demping/verzwakking is niet opgegegeven (dat zal dan wel niet om naar huis te schrijven zijn):

coax1.PNG
coax1.PNG (40.48 KiB) 2219 keer bekeken
Zeg nou zelf: is het flex of niet?
coax2.PNG
De standaard kabel die bij de EISS wordt geleverd is prima qua specs. Alleen niet flex. ALs dat dan alles is.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door dieseltijger » di 4 feb 2020 11:14

Na wat discussie https://www.sat4all.com/forums/topic/36 ... oax-kabel/op het sat4all forum, vooral met de onovertroffen "Sprietje" aka "Hetkomtwelgoed" op het camperforum, blijken de specs van de soepele kabels qua demping en afscherming fors minder te zijn. De smartflex heeft specs die te mooi zijn om waar te zijn (soepel, en toch goede afscherming).

Mja, heb je een top LNB (invertro black ultra) en een zuivere schotel, dan ga je dat weer deels teniet doen met kabels die weliswaar soepel zijn maar ofwel het signaal sterk dempen, ofwel een matige afscherming hebben, of een combinatie daarvan. Dat laatste kan je wellicht akelig opbreken in de toekomst als er met grotere (5G) veldsterktes gewerkt gaat worden.

Mijn huidige kabel is prima - maar niet geweldig. Dus de compromisloze keuze gemaakt: 20 meter Hirschmann Koka 9TS kabel besteld en -tada- een haakse klik-klak-klaar f-connector voor op de TV. Geen gepiel met de wartel op de sat aansluiting meer. en met 20 meter meer dan genoeg mogelijkheden om bomen te omzeilen of de schotel even aan de overkant te plaatsen. Niet soepel helaas, de minimaal aan te houden kromtestraal is 7 centimeter, maar daar valt mee te leven.

O ja, bijgaand een afbeelding van de klik-klak-klaar f-connector. Handig geval - maar dat gebruik ik alleen voor binnen.
Knipsel.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Mobiele schotel op statief

Bericht door fjord390 » di 4 feb 2020 19:24

RE.gif
Ongetwijfeld zullen er kwalitatief betere kabels zijn maar zo een pietje precies ben ik nou ook weer niet .
Gebruik sinds vorig jaar de maxview kabel van 10 meter vind ik lang zat en voldoet voor mij prima , in zuid frankrijk ongeveer 75% signaal en dat lijkt mij wel goed .
En ja de toekomst wie zal het zeggen dan is er misschien weer een betere kabel ! en zo blijf je kopen .
Heb al genoeg in de loop der jaren aangeschaft aan ontvangers ed. ben er nu wel een beetje klaar mee :wink:
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”