Schotel op caravan

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Schotel op caravan

Bericht door Niko » zo 2 sep 2018 22:12

Hallo,

Mijn schoonouders hadden tot nu toe altijd een tv met een dvb-t antenne mee op vakantie in Nederland en Duitsland. Nu willen ze over op een schotel met een 3 maand abonnement. Bijde hebben weinig digitale kennis zodoende dat de voorkeur uit gaat naar een volledige automatische schotel op het dak van de caravan. Nu ben ik voor hun aan het zoeken voor een schotel maar ben er zelf ook niet zo in thuis. Ik kom bijvoorbeeld een Snipe 2 tegen van 725€ maar ook een Oyster van 1700€. Dat is nogal een verschil. Wat is volgens jullie een goede betrouwbare "plug & play" schotel?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Schotel op caravan

Bericht door Nimma » zo 2 sep 2018 22:18

Ik weet er niks van, maar prima dat je je goed laat informeren: er rijdt vanmiddag hier een combi de camping af met de schotel nog uitgeklapt richting ????
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Schotel op caravan

Bericht door Niko » zo 2 sep 2018 22:20

Precies! Om dat te voorkomen zou het ding zichzelf moeten inklappen wanneer de stroom er af gaat!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schotel op caravan

Bericht door Ab » zo 2 sep 2018 22:34

In principe kan je dat bij elke schotel zo regelen.
Niet zo maar, ook om in te klappen heeft een schotel stroom nodig.
Ben je wat handig met schakelingen dan is dat vrij eenvoudig te regelen.
Als de schotel niet vanzelf automatisch inklapt bedoel ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

Re: Schotel op caravan

Bericht door KdeVetten » zo 2 sep 2018 23:26

Ik heb een snipe aangeschaft met een leuk abonnement van canal digitaal, het is een volautomatische(vlak) satellietschotel in een koffer.
kun je overal neerzetten (op een tafeltje in de voortent) heb hem gewoon los op het dak van de caravan staan, geweldige ontvangst!

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schotel op caravan

Bericht door eurotrotter » zo 2 sep 2018 23:40

RE.gif
Voordeel is dat je m overal weg kan zetten waar je ontvangst nodig hebt,een vaste schotel op het dak heeft geen ontvangst als er b.v. een boom in het zichtveld op de satelliet staat.
Maar als je een losse schotel ook op het dak wilt zetten moet je iedere keer wel op je caravan klimmen,en moet er dus een ladder aan je caravan zitten,of je moet een laddertje mee nemen.
Verder zul je een losse schotel wel vast moeten zetten op je dak,een beetje wind en je kunt achter je schotel aan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schotel op caravan

Bericht door eurotrotter » zo 2 sep 2018 23:45

Niko schreef:
zo 2 sep 2018 22:20
Precies! Om dat te voorkomen zou het ding zichzelf moeten inklappen wanneer de stroom er af gaat!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
DE stroom gaat er nooit af,althans niet bij mijn Oyster,die klapt alleen in als ik op het display de Oyster uit zet.
Ook de zekering eruit halen helpt niet,dat heeft ie geen stroom meer en klapt dus ook niet in.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schotel op caravan

Bericht door eurotrotter » zo 2 sep 2018 23:50

Ab schreef:
zo 2 sep 2018 22:34
In principe kan je dat bij elke schotel zo regelen.
Niet zo maar, ook om in te klappen heeft een schotel stroom nodig.
Ben je wat handig met schakelingen dan is dat vrij eenvoudig te regelen.
Als de schotel niet vanzelf automatisch inklapt bedoel ik.
Het gaat inderdaad wel;een vriend van mij heeft n volautomaat op zijn vrachtwagen staan,en die klapt vanzelf in als de motor gestart word,ik denk met een draad op de D+ van de dynamo.
Maar hoe dat op n caravan te schakelen is?? misschien met het verbinden van de constante +.
Maar dan kun je geen noodstroom verbinding maken met je boordaccu.
Gewoon op de" vinklijst vertrek" zetten lijkt me t beste. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Schotel op caravan

Bericht door Dutchdrummer » ma 3 sep 2018 00:09

Wij hebben de Snipe 2 volautomatische schotel op het dak van de caravan staan. Hij functioneert naar volle tevredenheid met een CD abonnement.
Voordat we gaan rijden zetten we hem met een druk op de knop in de Home positie (ingeklapt dus) maar blijkbaar klapt de schotel vanzelf in als hij een snelheid van meer dan 6 km/h bemerkt.
Dit hebben we echter nog nooit ‘getest’. mrgreen.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Schotel op caravan

Bericht door Niko » ma 3 sep 2018 00:56

Dutchdrummer schreef:Wij hebben de Snipe 2 volautomatische schotel op het dak van de caravan staan. Hij functioneert naar volle tevredenheid met een CD abonnement.
Voordat we gaan rijden zetten we hem met een druk op de knop in de Home positie (ingeklapt dus) maar blijkbaar klapt de schotel vanzelf in als hij een snelheid van meer dan 6 km/h bemerkt.
Dit hebben we echter nog nooit ‘getest’. mrgreen.gif
Aha, en hoe is de ontvangst bij slecht weer of regen? En de bediening? Is dat te doen voor 70+?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Schotel op caravan

Bericht door Jan Br » ma 3 sep 2018 07:46

Nog wel van belang is waar je schoonouders naar toe willen. Is het de bedoeling om af te reizen naar Zuid-Spanje, Portugal, dan is de Snipe ontoereikend, dan heb je een grotere schotel nodig.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Schotel op caravan

Bericht door freekvo » ma 3 sep 2018 08:49

eurotrotter schreef:
zo 2 sep 2018 23:40
Maar als je een losse schotel ook op het dak wilt zetten moet je iedere keer wel op je caravan klimmen,en moet er dus een ladder aan je caravan zitten,of je moet een laddertje mee nemen.
Verder zul je een losse schotel wel vast moeten zetten op je dak,een beetje wind en je kunt achter je schotel aan.
Ik overweeg ook om een Snipe aan te schaffen maar wil deze dan los op het dak neerzetten (of ergens anders op de grond). Ik zou deze toch ook via het grote dakraam op het dak kunnen zetten? De vraag is alleen hoe ik dat dan ga doen met de voeding.
En vastzetten tegen de wind: dat ding weegt zo'n 10 kg. Dat moet dan een stevige wind zijn om hem van het dak te blazen toch????
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

arnovariante

Re: Schotel op caravan

Bericht door arnovariante » ma 3 sep 2018 09:44

10 kg is niets voor een beetje wind.
Zeker niet in uitgeklapt toestand.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Schotel op caravan

Bericht door freekvo » ma 3 sep 2018 10:41

OK maar wat zou dan een goede manier zijn om de Snipe op het dak vast te zetten op zo'n manier dat deze er ook weer makkelijk af te halen is?
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schotel op caravan

Bericht door eurotrotter » ma 3 sep 2018 12:19

RE.gif

Zorgen dat je caravan een dak reling heeft en een spanbandje er overheen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schotel op caravan

Bericht door eurotrotter » ma 3 sep 2018 12:29

ER zijn losse schotels op een statief( ik weet alleen niet welk merk) die je ,volautomatisch ,laat zoeken,en is de satelliet eenmaal gevonden haal je de zoek module eruit en bergt die veilig op.
Zodat alleen het statief en de schotel buiten blijft staan,word dit gejat kunnen ze daar verder niks mee,
en jij bent voor vervanging minder geld kwijt ,want je hoeft alleen maar een nieuw statief en schotel te kopen,
De zoekmodule heb je immers nog. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schotel op caravan

Bericht door Daphne » ma 3 sep 2018 14:18

RE.gif

Volgens mij kun je daar niet zomaar elke willekeurige schotel en statief voor kopen.
freekvo schreef:
ma 3 sep 2018 10:41
OK maar wat zou dan een goede manier zijn om de Snipe op het dak vast te zetten op zo'n manier dat deze er ook weer makkelijk af te halen is?
Volgens mij lukt dat nooit op een makkelijke manier. Maak gewoon een keuze vast op het dak of los op de grond of tafel. Of de suggestie van Eurotrotter, een losse automatische schotel. https://www.cardwriter.nl/travel-vision ... gLBmPD_BwE

Wij hebben bewust voor montage op het dak gekozen omdat wij rondtrekken en gemiddeld maar een dag of 3 op een camping verblijven en ook vaak losse weekendjes met de caravan weggaan. Dan heb je geen zin om telkens alles op te zetten en is 1 druk op de knop ideaal. Als je altijd langere tijd blijft staan dan lijkt mij een losstaande schotel beter, zeker als je afhankelijk van het hoogseizoen niet zelf een plekje kunt kiezen en dan 3 weken geen ontvangst hebt vanwege obstakels.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schotel op caravan

Bericht door Daphne » ma 3 sep 2018 14:18

Niko schreef:
ma 3 sep 2018 00:56
Dutchdrummer schreef:Wij hebben de Snipe 2 volautomatische schotel op het dak van de caravan staan. Hij functioneert naar volle tevredenheid met een CD abonnement.
Voordat we gaan rijden zetten we hem met een druk op de knop in de Home positie (ingeklapt dus) maar blijkbaar klapt de schotel vanzelf in als hij een snelheid van meer dan 6 km/h bemerkt.
Dit hebben we echter nog nooit ‘getest’. mrgreen.gif
Aha, en hoe is de ontvangst bij slecht weer of regen? En de bediening? Is dat te doen voor 70+?
Toevallig ben ik de andere helft van "wij" en de ervaring met een zware bui/onweer is dat het beeld (net als bij andere schotels) wegvalt. Let ook even op de opmerking van Jan Br, met Canal Digitaal houdt de Snipe bij Barcelona wel op met ontvangen. Met Joyne kun je veel verder komen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Schotel op caravan

Bericht door Niko » ma 3 sep 2018 14:24

Tot zo ver heel erg bedankt voor het meedenken!
Een los statief is geen optie ivm losse draden en aansluitingen die los en weer vast moeten. Ook zullen ze nooit verder dan NL of Duitsland komen, en hebben ze aan een kleine schotel genoeg. Ik denk dat we maar eens even bij een dealer van Snipe schotels moeten gaan kijken!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Schotel op caravan

Bericht door Niko » ma 3 sep 2018 14:28

Daphne schreef:
Niko schreef:
ma 3 sep 2018 00:56
Dutchdrummer schreef:Wij hebben de Snipe 2 volautomatische schotel op het dak van de caravan staan. Hij functioneert naar volle tevredenheid met een CD abonnement.
Voordat we gaan rijden zetten we hem met een druk op de knop in de Home positie (ingeklapt dus) maar blijkbaar klapt de schotel vanzelf in als hij een snelheid van meer dan 6 km/h bemerkt.
Dit hebben we echter nog nooit ‘getest’. mrgreen.gif
Aha, en hoe is de ontvangst bij slecht weer of regen? En de bediening? Is dat te doen voor 70+?
Toevallig ben ik de andere helft van "wij" en de ervaring met een zware bui/onweer is dat het beeld (net als bij andere schotels) wegvalt. Let ook even op de opmerking van Jan Br, met Canal Digitaal houdt de Snipe bij Barcelona wel op met ontvangen. Met Joyne kun je veel verder komen.
Bedankt voor je reactie!

Is de ontvangst via Joyne dan ook beter in bijvoorbeeld Duitsland of is dat gelijk aan CD?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schotel op caravan

Bericht door Daphne » ma 3 sep 2018 14:34

RE.gif

wij hebben alleen ervaring met Canal Digitaal en daarvan is de ontvangst binnen de footprint prima. Welke satelliet of provider je neemt, je bent altijd afhankelijk van vrij zicht. Wees daar bewust van als je voor dakmontage kiest.

Ook een losse schotel kun je plug & play maken met een buitenaansluiting op de caravan. Als wij een losse schotel zouden meenemen, dan kan deze gewoon in de wandcontactdoos worden geplugd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Schotel op caravan

Bericht door Useless » ma 3 sep 2018 15:46

Gebruik sinds enige jaren een santenne PS2 en ben er redelijk tevreden over. De besturing zit in de caravan gemonteerd. Enige vervelende was wanneer er iets veranderde met de satelliet maar heb dit opgelost door daarvoor een apparaatje aan te schaffen waarmee je hem zelf opnieuw kan programmeren. Voorheen moest ik daarvoor steeds naar de importeur in Deventer.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Schotel op caravan

Bericht door Niko » ma 3 sep 2018 17:16

Useless schreef:Gebruik sinds enige jaren een santenne PS2 en ben er redelijk tevreden over. De besturing zit in de caravan gemonteerd. Enige vervelende was wanneer er iets veranderde met de satelliet maar heb dit opgelost door daarvoor een apparaatje aan te schaffen waarmee je hem zelf opnieuw kan programmeren. Voorheen moest ik daarvoor steeds naar de importeur in Deventer.
Als het apparaat bekijk kan het niet vast op het dak gemonteerd worden? Of heb ik dat mis? Ik zoek namelijk één die vast gemonteerd kan worden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Schotel op caravan

Bericht door HenkR » ma 3 sep 2018 19:38

In principe kan je dat bij elke schotel zo regelen.
Niet zo maar, ook om in te klappen heeft een schotel stroom nodig.
Ben je wat handig met schakelingen dan is dat vrij eenvoudig te regelen.
Als de schotel niet vanzelf automatisch inklapt bedoel ik.
Ik heb de Satenne2 met een extra draad voor op de geschakelde 12v. Achter de auto zal de schotel altijd inklappen.
Nu heb ik de schotelbesturing op de 12v van de caravan en bij een onderbreking klapt hij altijd in. Dus mocht ik het vergeten zal hij inklappen als ik de 220v van de caravan haal en daarna als hij achter de auto hangt via de 12v van de auto gaat hij neer.

Terug naar de snipe als mogelijke keuze. Vriend van mij heeft hem en is zeer tevreden.
Als je niet naar Spanje of andere plekken aan de rand van de ontvangst mogelijkheden van De satelliet voor Canal Digitaal of die voor Joine gaat zal de Snipe goed werken. Zorgt dat je de laatste versie erop laat zetten of redelijk simpel zelf doet (als je voor deze kiest).
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Schotel op caravan

Bericht door Niko » di 4 sep 2018 20:56

Dank voor jullie reacties / hulp!

Schoonouders gaan vrijdag naar een schotel leverancier in Groningen.
Daar hebben ze de Xsarius Snipe 3 met een gratis tv in de aanbieding. Dan zijn ze in één keer klaar!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”