Chromecast

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Chromecast

Bericht door Frank Volvo » wo 3 jun 2020 23:58

Ik heb de home app vervangen door een app genaamd chromecast. Vorig jaar werkte de home app metbgebruik van 2 devices ( iphone en ipad) icm met 4g prima, nu elke keer gedonder met de home app. Vervolgens als alternatief de app chromecast gebruikt en het werkt weer zoals het moet !
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Chromecast

Bericht door Hans1954 » do 4 jun 2020 12:47

De Chromecast is bruikbaar met zowel 4g als met camping-wifi. Inloggen op het net van de camping zal niet gaan. Geeft niet. Elke laptop met Windows 10 heeft een hotspot. De laatste modellen Samsung hebben ook een functie "Wifi Delen".(dat is wat anders dan hotspot 4g) En er zijn genoeg apparaten die wifi delen ook mogelijk maken. Maar het gaat ook om het instellen. Als naam en inlog gegevens kan het best gekozen worden voor dezelfde gegevens als thuis. Daarmee is de Chromecast thuis bruikbaar en zonder meer op andere plekken. Vreemd genoeg kan op 4G soms wel- en soms niet met 1 telefoon verbinding gemaakt worden met de Chromecast. Dat is met een oude telefoon (zelfs zonder SIM-kaart) op te lossen. Zet de app van Canal-Digitaal of Ziggo of wat dan ook op die oude telefoon en neem hem op in het wifi netwerk. Dan werkt het altijd. Thuis allemaal even uitproberen zodat het op de camping direct werkt. Doe dat dan via eigen wifi en via 4G. Op 4G dan wel even de wifi van de router thuis uitzetten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » do 4 jun 2020 18:46

RE.gif

Zojuist bovenstaand getest. Ik heb in de caravan een eigen WiFi netwerk met de R36.

R36 netwerk actief gemaakt. Daarna met mijn telefoon op mijn eigen netwerk ingelogd. Ik kon mijn telefoon casten. Even wat YouTube filmpjes bekeken. Ging goed. Morgen naar een camping. Heb er nu een gerust gevoel bij.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Chromecast

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 21:14

RE.gif
Exact... je eigen wifi netwerk en het werkt.
Ik heb mijn R36 verkocht en daarom die oude S5 als hotspot liggen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » do 4 jun 2020 21:38

Even een vraagje.

Hoe kan je de Chromecast aan het juiste wifi netwerk koppelen? Nu ging het goed, maar ben er nog niet achter hoe en waar je dit zelf kan instellen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Chromecast

Bericht door RobbertW » do 4 jun 2020 21:51

https://support.google.com/chromecast/a ... 1010?hl=en

If your Chromecast or Chromecast Audio is connected to an existing Wi-Fi network, but you would like to connect it to a new one, follow the steps below:

Make sure your mobile device or tablet is connected to the same Wi-Fi as your Chromecast device.

Open the Google Home app

Tap your device. 

At the top right corner, tap Settings, Wi-Fi, Forget this network. 

You’ll be taken back to your Home screen.

Follow the steps to set up your Chromecast or Chromecast Audio on a new network.

Bovenstaande stappen heb ik zelf ooit doorlopen echter niet succesvol. In dat geval, er zit een klein knopje op het device waarmee je het kan factory resetten.

Hopelijk heb ik je zo een beetje op weg geholpen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » do 4 jun 2020 21:55

RE.gif

Ik zal er morgen naar kijken als dat nodig mocht zijn. Laat wel weten hoe het morgen gegaan is.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » za 6 jun 2020 18:57

Even een reactie na twee dagen ervaring.
.
20200606_184241.jpg
.
Chrome cast was thuis al gekoppeld aan mijn eigen R36 netwerk. Op de camping aangekomen wilde de R36 niet koppelen aan het Wifi netwerk van de camping. Ik had even geen zin om daar uitgebreid in te duiken. Omdat ik een onbeperkte databundel heb de R36 aan mijn telefoon gekoppeld.

Via mijn tablet, welke ook aan de R36 is gekoppeld, via de Ziggo app TV gaan kijken.

Gaat super. Alleen als ik met mijn laptop ook naar de R36 ga wordt het beeld wat schokkerig. De laptop zit nu op het Wifi netwerk van de camping en alle problemen zijn weg.


Alle CanalDigital spullen gaan mee naar huis. Volgende week maar eens in de marktkraam zetten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Chromecast

Bericht door Jan van Vijven » za 6 jun 2020 20:26

Denk je dat dat ook werkt op een volle camping of Spanje? Ik zou eerst een jaartje proefdraaien voor je de boel wegdoet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Chromecast

Bericht door RobbertW » za 6 jun 2020 20:54

En anders series genoeg op Netflix, offline beschikbaar, en te Chromecasten.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » zo 7 jun 2020 07:50

Jan van Vijven schreef:
za 6 jun 2020 20:26
Denk je dat dat ook werkt op een volle camping of Spanje?
Nu draai ik ook buiten het wifi netwerk van de camping om. In Spanje of een ander land buiten Nederland zal dat niet anders gaan gezien mijn data bundel.

Als je afhankelijk bent van de Wifi op de camping zou dat wel eens een probleem kunnen worden inderdaad.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Chromecast

Bericht door Hans1954 » zo 7 jun 2020 08:26

RE.gif Zelf al jaren ervaring met deze opstelling. Thuis heb ik voor de TV Tele2. Op de camping heb ik Canal Digitaal. Toen Max zijn carrière opstartte heb ik bij Tele2 een Ziggo Sport totaal abonnement genomen. Daar krijg je ook een app voor op de telefoon. Omdat ik daarvoor een abonnement bij T-Mobile heb, bleef mijn IP adres in Nederland. Dus kon ik de Ziggo-app ook zonder problemen in het buitenland ontvangen. Zonder verbindingsproblemen wel te verstaan. Met name op 4G. Het campingnetwerk was simpelweg niet toereikend. De data van 4G was echter ook niet zo stabiel. Regelmatig onderbrekingen. En onbeperkt internet Europa was ook niet helemaal wat je daarvan verwacht. Na 5 gig moest ik steeds weer om een gig extra vragen. Ergerlijk. Mijn camping in Kroatië heeft eigenlijk best wel goed internet. Maar als iedereen gaat beeldbellen en Netflixen loopt het ook terug. Dus heb ik mijn Ziggo-Sport abonnement maar naar Canal Digitaal overgezet. En komt doorgaans alles prima via de schotel. Behalve dan bij zware regen. Maar dan gaat het camping-netwerk er ook uit omdat die ook via een straalverbinding data krijgt. En dus wordt 4G dan weer overbelast. enz. De kans dat campings heel veel geld gaan investeren in snel internet lijkt me niet groot. Meeste campings zitten toch ver weg van bewoonde kernen en daar goed internet krijgen is duur. Zeker na dit jaar met sterk verminderde inkomsten zal de lust tot investeren (misschien ten onrechte) niet groot zijn. Resumeren: blijf lekker bij Canal Digitaal en gebruik de Chromecast om snel onderweg even te kijken zonder opbouw van schotel en op de camping voor zaken waarvoor je thuis een smart-TV hebt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » zo 7 jun 2020 08:53

RE.gif

Canal Digital abonnement heb ik begin dit jaar stop gezet. We gebruiken het enkel voor de caravan en hadden vorig jaar al besloten om in 2020 in Nederland te blijven.

De spullen toch maar even op zolder opslaan. Eet geen brood, en als we volgend jaar weer naar buitenland kunnen misschien maar een vakantie abonnement nemen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: Chromecast

Bericht door Dreke » zo 7 jun 2020 11:32

RobbertW schreef:
za 6 jun 2020 20:54
En anders series genoeg op Netflix, offline beschikbaar, en te Chromecasten.
Dat dacht ik dus ook om dat zo te doen, maar dat werkt toch even anders dan je zou verwachten.
Ik had een paar afleveringen van een Netflix serie op de ipad gedownload en in de caravan had ik een lokaal netwerkje via een oude S7 als hotspot en een chromecast. Alles werkte, maar na het bekijken van een aflevering bleek ik toch data gebruikt te hebben via de hotspot. Kortom de chromecast haalt rechtstreeks de content vanaf het internet en niet vanaf de ipad.
Om toch offline content te bekijken op de TV, vanaf de ipad, heb ik een originele Apple lightning hdmi adapter aangeschaft en dat werkt prima in combinatie met Netflix. Er zijn ook goedkopere adapters maar die schijnen Netflix niet te ondersteunen ivm drm rechten.
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Chromecast

Bericht door Daphne » zo 7 jun 2020 11:49

Hobby Linka schreef:RE.gif

Canal Digital abonnement heb ik begin dit jaar stop gezet. We gebruiken het enkel voor de caravan en hadden vorig jaar al besloten om in 2020 in Nederland te blijven.

De spullen toch maar even op zolder opslaan. Eet geen brood, en als we volgend jaar weer naar buitenland kunnen misschien maar een vakantie abonnement nemen.
Verstandig André. Wij hebben een Flex 3 abonnement genomen en in combinatie met Chromecast een prima oplossing.
Onze voorkeur gaat toch uit naar satelliet TV. Veel minder gedoe.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Chromecast

Bericht door RobbertW » zo 7 jun 2020 12:25


Dreke schreef:
RobbertW schreef:
za 6 jun 2020 20:54
En anders series genoeg op Netflix, offline beschikbaar, en te Chromecasten.
Dat dacht ik dus ook om dat zo te doen, maar dat werkt toch even anders dan je zou verwachten.
Ik had een paar afleveringen van een Netflix serie op de ipad gedownload en in de caravan had ik een lokaal netwerkje via een oude S7 als hotspot en een chromecast. Alles werkte, maar na het bekijken van een aflevering bleek ik toch data gebruikt te hebben via de hotspot. Kortom de chromecast haalt rechtstreeks de content vanaf het internet en niet vanaf de ipad.
Om toch offline content te bekijken op de TV, vanaf de ipad, heb ik een originele Apple lightning hdmi adapter aangeschaft en dat werkt prima in combinatie met Netflix. Er zijn ook goedkopere adapters maar die schijnen Netflix niet te ondersteunen ivm drm rechten.
Strange. Series gedownload op de telefoon met Netflix zo kunnen casten via de hotspot op dezelfde telefoon zonder gebruik van 4g.

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: Chromecast

Bericht door Dreke » zo 7 jun 2020 13:27

RobbertW schreef:
zo 7 jun 2020 12:25

Strange. Series gedownload op de telefoon met Netflix zo kunnen casten via de hotspot op dezelfde telefoon zonder gebruik van 4g.

Huh, met de hotspot telefoon op z’n wifi eigen netwerk ?? Hoe krijg je dat voor elkaar ?.
Als ik mijn hotspot aanzet, gaat de wifi uit. Ik kan m wel weer aanzetten maar dan zie ik het hotspot netwerk niet.

Zie ook dit onderwerp over het casten van netflix
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1881883
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Chromecast

Bericht door RobbertW » zo 7 jun 2020 14:30


RobbertW schreef:...
Mijn Poco F1 kan ik tegelijkertijd aan het wifi van de camping hangen en een hotspot opzetten met hetzelfde SID en PW als thuis. (zodat ik de Chromecast niet opnieuw hoef te configureren). Dus de mobiel is zelf de router tussen de twee wifi netwerken. Geen tweede toestel nodig.

Misschien lukt dit enkel wanneer de software/hardware geschikt is om één wifi netwerk in de lucht te houden en tevens te connectoren met een bestaand wifi netwerk. En dan daartussen kan routeren. Vond het best knap, wist het ook niet tot ik het ging uitproberen.

Afgelopen weekend op deze manier op een monitor/chromecast/aangesloten speaker combinatie de legoblokjes gekeken enkel via de eigen mobiel op het camping wifi.
Dus toch echt via één toestel, zowel verbinding met camping wifi en een hotspot wifi netwerk.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Chromecast

Bericht door RobbertW » zo 7 jun 2020 15:42

Ik heb me eerder vergist, wat betreft casten heb je gelijk inderdaad, daar is een externe connectie noodzakelijk. Zonder verbinding naar 'buiten' doet de Chromecast het niet. En dan pakt de Chromecast de data vanaf Netflix zelf en niet de gedownloade content. Zo'n kabel is dan een goede oplossing.

Daffiedolf
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 09:56

Re: Chromecast

Bericht door Daffiedolf » ma 29 jun 2020 20:45

Chromecast kan ervoor zorgen dat je het beeld van je telefoon of tablet op een tv-scherm kunt zien door er verbinding mee te maken via de chromecast.
Chromecast in de hdmi van de tv en via de van Google verbinding maken. Staat allemaal in de gebruiksaanwijzing. De chromecast is zijn eigen wifi op dat moment.
Als je Ziggo of Netflix op teleffoon of tablet kunt kijken, dan kun je dat zo op een tv-scherm zien.

Niks geen eigen wifi op je telefoon. Die heb je eventueel alleen nodig om Ziggo of Netflix te ontvangen.
Tegenwoordig kun je de programma’s die je thuis ziet ook in andere Europese landen bekijken. Soms lukt terugkojken niet als er rechten op rusten.

Wij doen dit al jaren in de winter in Spanje en gaan dit na aanschaf van een caravan nu ook in de zomer op de camping doen.

Daffiedolf
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 09:56

Re: Chromecast

Bericht door Daffiedolf » ma 3 aug 2020 11:32

Ik lees met verbazing allerlei tegenstrijdige berichten. Zou het niet beter aijn als een ieder de gebruiksaanwijzing leest?
Op internet zijn allerlei stappenplannen te vinden die tot een prima gebruik van de Chromecast zullen leiden. Zie hieronder voor de link. Gebruik hem al een paar jaar tijdens winterverblijf in Spanje. Je hebt alleen een TV nodig met een hdmi-aansluiting. Zo kunnen we lekker Ziggo kijken, net als thuis! Vanaf d ipad of laptop met een klik.
Inmiddels een caravan gekocht en besloten om er (nog) geen TV in te zetten en gewoon gebruik te maken van de laptop. Uiteraard via de wifi van de camping kijken via Ziggo of Netflix. Gaat prima. Binnenkort wel een wifiversterker kopen o.a. vanwege beveiliging en aantal apparaten.

https://www.google.nl/search?source=hp& ... gws-wiz-hp

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Chromecast

Bericht door WillyL » wo 5 aug 2020 09:54

Ik snap iets niet met die hostspot en 2de gsm. Heb je die dan werkelijk nodig?
Op locatie gebruik ik soms mijn mobiel als hotspot. Die geef ik dan dezelfde naam en wachtwoord als het WIFI netwerk thuis.
Zonder iets anders in te stellen kan mijn draagbare PC of deze iPad zo aan het Hotspot WiFi netwerk en kan ik gewoon verder werken, ook via VPNs.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Chromecast

Bericht door Morgoth » wo 5 aug 2020 16:45

WillyL schreef:
wo 5 aug 2020 09:54
Ik snap iets niet met die hostspot en 2de gsm. Heb je die dan werkelijk nodig?
Op locatie gebruik ik soms mijn mobiel als hotspot. Die geef ik dan dezelfde naam en wachtwoord als het WIFI netwerk thuis.
Zonder iets anders in te stellen kan mijn draagbare PC of deze iPad zo aan het Hotspot WiFi netwerk en kan ik gewoon verder werken, ook via VPNs.
Dat begrijp ik niet.
Hoe kun je een hotspot op de telefoon een naam geven? Die neemt gewoon de naam van je telefoon aan. Alleen het wachtwoord kun je kiezen. Maar dan nog, voor chromecast heb je een wifi netwerk nodig. Zowel de bron waaruit je wilt streamen als de chromecast moeten op hetzelfde wifi netwerk zitten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Chromecast

Bericht door Thornwood » wo 5 aug 2020 16:59

Je hotspot neemt idd je naam van je telefoon aan. Deze kan je daarentegen gewoon aanpassen.

Je geeft aan dat je hotspot op locatie gebruikt en dan dezelfde naam en wachtwoord geeft waardoor je niets hoeft in te stellen. Op de achtergrond hebben beide netwerken een andere id waardoor dit niet kan werken. Alleen Apple deelt wachtwoord en netwerk instellingen met al je apparaten en daardoor zal je niet hoeven in te loggen.

Een Chromecast werkt doordat je te streamen apparaat op hetzelfde netwerk zit als je Cromecast. Wanneer je telefoon een hotspot is zit hij niet op dat netwerk, hij is het netwerk. Ook je WiFi wordt op je telefoon gedeactiveerd wanneer je een apparaat met jouw hotspot verbind. Dit kan je dus voor elkaar krijgen door een 2de telefoon/iPad te gebruiken.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Chromecast

Bericht door Morgoth » do 6 aug 2020 15:25

Ik heb zojuist geprobeerd. Mijn Chromecast maakt geen verbinding met de hotspot op de telefoon. Alles naar fabrieksinstellingen terug gezet maar helaas. Niet mogelijk. Niet zo'n probleem want we hebben nu een werkende kabel van telefoon naar HDMI. Maar ik was even benieuwd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”