UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door dieseltijger » di 6 apr 2021 19:13

Ik heb me erin verdiept. Punt is dat de signaalsterkte van de zendunit op de satelliet (ook wel "transponder" genoemd) zwakker is sinds enkele jaren, en dat - in verband met het HD signaal - daarnaast meer informatie verzonden moet worden. Hiervoor wordt de zgn "8psk" modulatie gebruikt, het voert te ver om dit uit te leggen, maar er worden kleine "sprongetjes" in de uitzendfrequentie gebruikt. De UFO heeft een te kleine versterkingsfactor, wat inhoudt dat het uitzendsignaal onvoldoende boven de alomtegenwoordige ruis (afkomstig uit het heelal en ook de zon) uitkomt.

Extra versterken van het signaal van de UFO helpt niet, want de ruis wordt net zo hard mee versterkt. Er helpt geen lieve moeder aan: Je moet een gevoeliger antenne hebben. Dat zijn schotels met een grotere diameter (de versterking is nl recht evenredig met de diameter) of een flat antenne (die zijn efficienter dan schotels met een vergelijkbaar oppervlak). Je kan/kon een adapter kopen waarbij je een flat antenne kan monteren in plaats van de UFO. En daar kan je - door de iets hogere versterking - het HD signaal mee ontvangen. Nadeel: Het gaat maar nèt (volgens mij), en flat antennes zijn gevoelig voor regendruppels op het oppervlak, en ze wegen meer dan een schotel (het is gietwerk met golfholtes).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door iemand » di 6 apr 2021 20:29

Mooi uitgelegd.... thumbup.gif

Je kunt er ook een DVB-T2 antenne op zetten. Dan kun je die van binnenuit uitrichten thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door dieseltijger » di 6 apr 2021 20:35

Correctie: de versterkingsfactor is recht evenredig met het oppervlak van de antenne. Excuses.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door Naish » wo 7 apr 2021 12:16

Bedankt voor de reactie. Nu snap ik het. De caravan staat op een seizoensplek en het enige wat ik wil is F1 kijken. Verder heb ik toch geen behoefte om tv te kijken op de camping. Maar F1 is, zeker nu, belangrijk.
Wifi van de camping is niet snel. Gaat wel maar als er meer gaan streamen gat dat niet lukken. Schat ik in.
Digitenne, kun je geen F1 mee kijken.
Blijft over een losse schotel. Denk ik.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door HenkR » wo 7 apr 2021 15:25

Is er een vrije zender op de satelliet waarmee je F1 kunt kijken, want om nu het extra zenderpakket erbij te nemen gaat me te ver?
Ik kijk via de Ziggo app als ik goede WiFi heb, want wist niet dat er een vrije zender is met F1.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door Gerardo » wo 7 apr 2021 15:49

Zet deze naast je caravan. Dan nodig je die blér karretjes
uit om in jouw schoteltje rondjes te gillen.
rMrfY7KekiejmTndtExQLD.jpg
Knetterhard!
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door thmeyer » wo 7 apr 2021 15:57

[re.gif]
Ik mis hier wel een LNB en hoe wil je deze schotel uitrichten ?

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door Morgoth » wo 7 apr 2021 16:00

Bij mijn weten kun je geen F1 meer kijken op een vrije zender. Volgens mij zit alles inmiddels achter de decoder.
Ik heb bij mijn Canal Digitaal abonnement een extra Ziggo pakket genomen voor de F1. Ja, kost 13,95 per maand extra. Maar ja, TV kijken kost nou eenmaal veel geld. Ik betaal zo'n 45 euro per maand aan CD, 15 euro aan Netflix, een tientje aan NLziet, een tientje (ofzo) aan videoland en een tientje een de VPN. Tel uit je winst. Bijna 100 euro per maand aan alleen kastje kijken. Vervolgens nog 9 tientjes aan Internet en 45 euro aan vaste telefoon en 3 tientjes aan de mobiel van mevrouw Morgoth en je zit op over 250 euro per maand aan communicatie en mediakosten. Niet normaal.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door Gerardo » wo 7 apr 2021 16:03

Scherp hoor😉

Hij was nog in under constuction op deze foto. De ontvanger hangt aan kabels tussen de masten. Ze kunnen het platform dat opgehangen is kantelen om de antenne te richten. Net zoals destijds de antenne in Arecibo.
tr041-arecibo-observatory-puerto-rico-antenna.jpg
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door HenkR » wo 7 apr 2021 16:19

Ja de kosten voor media gebruik lopen aardig op. Ik heb de schotel alleen voor de camping en dan vind ik de 6 maanden dat ik abo betaal al veel voor de aantal uren die ik er echt gebruik van maak. Om dan ook nog extra pakket(ten) er boven op de doen wordt me te gek.
Dus dan maar gebruik maken van de app, waar de pakketten van thuis wel opzitten.
Daarbij is Digitenne een vreemde eend als je KPN hebt, want je krijgt alleen 2 voetbalkanalen bij indien je ESPN pakket hebt (terwijl bij KPN ESPN 1 altijd gratis is). Alle overige extra pakketten niet. (past niet meer in de techniek tov van de kosten die ervoor moet worden gemaakt om zoveel extra kanalen uit te zenden).
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: UFO schotel ombouwen naar ASTA 3

Bericht door dieseltijger » do 8 apr 2021 07:23

Voor de losse schotel kan ik jou de Eiss 65 cm schotel met statief aanbevelen. Het statief zit slim in elkaar met een waterpas, een handige verstelknop voor de hellingshoek, en een goede verankering dmv haringen en een centrale punt. Werkt makkelijk.

De schotel schijnt ook goed te zijn qua versterkingsfactor, onder meer dankzij het feit dat de golftrechter van de lnb door de fabrikant precies in het brandpunt is gezet. Dat kan bij zwakke transponders of aan de randen van de signaalfootprint het verschil maken tussen wel- of geen beeld.

Op satellietfora is er consensus over de vernieuwende opzet van het statief, over de schotel zitten grijze mannetjes elkaar voor rotte vis uit te maken.

Ik vind het als ex UFO gebruiker een prima ding.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”