Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Wim Corduwener » zo 29 sep 2013 15:15

Het valt me op dat kant-en-klare satelliet-aansluitingen voor de caravan nogal een de prijs zijn.

Afbeelding
Zo kost deze versie rond de veertig euro. Hij heeft wèl 230 en 12 volt-aansluiting, maar ik hoef buiten geen 12 volt en 230 volt heb ik al... ik wil alleen kabel en satelliet in mijn contactdoos. Er is ook nog een contactdoos voor alleen kabel en satelliet voor rond de 25 euro, maar die heeft geen spatwaterdicht klepje. Zo’n aansluiting heb ik al eens eerder gehad en als het klepje afbreekt moet je de hele zooi weer uitbouwen.
Waarom dat is weet ik niet, maar contactdozen voor bijvoorbeeld een CEE-aansluiting zijn veel goedkoper en liggen voor onder een tientje in het schap en zijn spatwaterdicht. Bovendien zijn reserveklepjes volop in voorraad.
In een caravanwinkel in Hengelo vond ik toevallig een perfecte contactdoos die bedoeld was voor een in te bouwen massaschakelaar. Handig bijvoorbeeld om je accu van buitenaf stroomloos te maken als je mover op hol is geslagen. Die lege contactdoos kostte € 4,75 met een mooie rubber afsluiting op het klepje en een rubber rand aan de achterzijde; precies wat ik zocht.

Afbeelding
Dus maar even een gaatje geboord.

Afbeelding
Mijn eigen aansluitdoos gemaakt: dat zwarte plaatje is een toevallig precies passend dop, gevonden in een bak, de aansluitingen zijn doorverbindinsstukjes om de ene met de andere kabel te verbinden en de sticker komt uit zo'n ding dat vroeger lettertang heette. Ik had wèl mazzel met die precies passende dop, anders had ik iets anders passend moeten maken of vinden.

Afbeelding
Kosten: nog geen € 7,50 en het werkt perfect.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

soldier
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door soldier » zo 29 sep 2013 15:50

Mooi gemaakt!
Waarom heb je gekozen voor aansluitingen van zowel sat als tv? Alleen de f connector aansluiting (de sat dus) zou toch voldoende moeten zijn? scratch.gif
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Hobby Linka » zo 29 sep 2013 18:42

Heb ik zelf ook. Als we in de voortent zitten kunnen we op de TV aansluiting een TV aansluiten. Geen gedoe met TV snoeren vanuit de caravan naar buiten.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door evershg » zo 29 sep 2013 19:54

[quote="Wim Corduwener"]Het valt me op dat kant-en-klare satelliet-aansluitingen voor de caravan nogal een de prijs zijn.

Hoezo duur ? Bij O te W €21.95 past in het zelfde gat. kabel en satelliet in +240 +12 v uit
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

soldier
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door soldier » zo 29 sep 2013 20:25

Hobby Linka schreef:Heb ik zelf ook. Als we in de voortent zitten kunnen we op de TV aansluiting een TV aansluiten. Geen gedoe met TV snoeren vanuit de caravan naar buiten.

Andre
Waar komt het signaal van tv of sta dan binnen? Als je signaal out wilt hebben in de voortent via een dergelijke aansluiting zal toch ergens anders een aansluiting voor signaal in moeten zijn.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door WillyL » zo 29 sep 2013 20:38

Bij de topicopener zal er wel ook een andere ingang zijn, bv langs het dak... Dat doet er niet toe. Wat hij wil zeggen is dat er alternatieven bestaan op de dure standaardtoestellen. Met enige vindingrijkheid is er een oplossing en met zijn 10 a 30 euro winst kan hij eens lekker gaan eten.
Mooi gedaan vind ik het!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Wim Corduwener » zo 29 sep 2013 21:36

soldier schreef:Mooi gemaakt!
Waarom heb je gekozen voor aansluitingen van zowel sat als tv? Alleen de f connector aansluiting (de sat dus) zou toch voldoende moeten zijn? scratch.gif
De twee aansluitingen zijn beiden ingangen: één voor de satelliet en gaat binnendoor via de kledingkast naar de satelliettuner en één voor als ik op een camping sta waar kabel-tv aan de paal zit en deze kabel gaat rechtstreeks in de tv. De contactdoos zit overigens aan de linkerkant van de caravan omdat ik nooit tv kijk in m'n voortent. Mijn tv bovendien zit vast aan een beugel boven mijn bed, dus dat wordt sowieso lastig.

Ik heb twee dezelfde F-connectoren gebruikt omdat ik die beter vond dan de reguliere coax-aansluitingen. Met zo'n plug-and-play opzetstukje op de connectoren, kun je ze er zó indrukken en hoef je ook niet met een steeksleuteltje aan de gang.
evershg schreef:Hoezo duur ? Bij O te W €21.95 past in het zelfde gat. kabel en satelliet in +240 +12 v uit.
O te W? Zou zomaar kunnen, maar zoals ik al schreef: ik heb niks aan een 240 en 12 volts-aansluiting aan de linkerkant van mijn caravan. Ik heb een haakse CEE-stekker waar ook een "normale" 230 volt-aansluiting op zit en als ik stroom wil in mijn voortent, dan leg ik daar vandaan wel even een verlengsnoer.
Bovendien vond ik het eigenlijk best veel leuker om zelf iets in elkaar te fröbelen... voor veel minder geld.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door FWalraven » zo 29 sep 2013 22:36

Goedkoop, kan.

Maar als je de pennetjes van de stekker (230V) door de kinderbeveiliging wil drukken, druk je het hele binnenwerk naar binnen.

Was mijn ervaring.

Frans

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Wim Corduwener » ma 30 sep 2013 12:17

Ik heb denk ik iets niet helemaal goed uit uitgelegd... of helemaal niet goed uitgelegd. Ik was niet van plan om pinnetjes door de kinderbeveiliging heen te drukken; er zit helemaal geen 230 volt op mijn externe contactdoos, alleen twee F-connectoren: eentje voor kabeltelevisie (vanaf de paal naar binnen) en eentje voor satelliet-ontvangst (vanaf de schotel naar binnen).

Afbeelding
De 230 volt buiten-aansluiting waar ik het over had is een haakse CEE-aansluiting, waar een externe 230 volts-aansluiting op zit. Als ik dat wil kan ik een verlengsnoer naar de voortent leggen. Er is echter één nadeel aan deze constructie: zo’n verlengsnoer loopt dan niet via de aardlekschakelaar van de caravan, maar via de aardlekschakelaar van de paal... of van de camping. :wink:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

pd0bao40

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door pd0bao40 » ma 30 sep 2013 12:43

Ja, naar de aardlekschakelaar van de paal of van de camping(?) of naar helemaal niets . Lang nog niet overal is een aardlekker aanwezig ,vertrouw liever op eigen AL IN de caravan.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Wim Corduwener » ma 30 sep 2013 13:47

Ach, er is altijd wel wat... ik ben nog niet op campings geweest waar het niet voor elkaar lijkt te zijn en in de eerste plaats zorg ik er gewoon voor dat het spul bij mij in orde is.
Trouwens, in Frankrijk -om maar eens een dwarsstraat te noemen- waren al lang disjoncteurs toen wij in Nederland überhaupt nog niet eens wisten wat aardlek was.
Maar, daar gaat het hier helemaal niet om: ik had een voordelige en (voor mij) functionele oplossing bedacht om een nette buitenaansluiting te maken voor kabel en satelliet, waar ik zelf content over ben. En zoals dat op forums wel eens vaker gebeurt, heb ik die ervaring willen delen. Dat is eigenlijk alles.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door FWalraven » ma 30 sep 2013 13:56

Wim Corduwener schreef:Ik heb denk ik iets niet helemaal goed uit uitgelegd... of helemaal niet goed uitgelegd. Ik was niet van plan om pinnetjes door de kinderbeveiliging heen te drukken; er zit helemaal geen 230 volt op mijn externe contactdoos, alleen twee F-connectoren: eentje voor kabeltelevisie (vanaf de paal naar binnen) en eentje voor satelliet-ontvangst (vanaf de schotel naar binnen).

Voor mij was je wel duidelijk. Het was een reactie op onderstaande quote. Waarbij ook een 230 v aansluiting aanwezig is.

Als je beide aansluitingen in de hand heb, dan voel je het verschil en zie je het verschil in degelijkheid wel, al "ogen" ze beide hetzelfde.

Frans
evershg schreef:
Wim Corduwener schreef:Het valt me op dat kant-en-klare satelliet-aansluitingen voor de caravan nogal een de prijs zijn.

Hoezo duur ? Bij O te W €21.95 past in het zelfde gat. kabel en satelliet in +240 +12 v uit

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Wim Corduwener » ma 30 sep 2013 14:42

Het is inderdaad dezelfde maat gat... en dat kan weer handig zijn als een volgende eigenaar van mijn caravan er bijvoorbeeld een Enduro massaschakelaar wil inbouwen.
wl002_cf schreef:Bij de topicopener zal er wel ook een andere ingang zijn, bv langs het dak... Dat doet er niet toe. Wat hij wil zeggen is dat er alternatieven bestaan op de dure standaardtoestellen. Met enige vindingrijkheid is er een oplossing en met zijn 10 a 30 euro winst kan hij eens lekker gaan eten.
Mooi gedaan vind ik het!
Is eigenlijk precies wat ik wilde zeggen; niets meer en niets minder. En laat iedereen vooral zijn of haar eigen keuze maken, dat houdt dit forum veelzijdig. Toch?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Greyline1971

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Greyline1971 » vr 13 dec 2013 04:16

Onze caravan heeft nog de langwerpige 220V inbouwdoos aan de caravan wand, daar zag ik ruimte om een gaatje in/bij te boren en een satelliet aansluiting in te maken. Alleen een koppelstukje en een verloop gekocht.

Klaar voor minder dan 5 euro, werkt tot nog toe goed. Ik zal er vandaag eens een foto van maken, misschien heeft er iemand nog eens iets aan.

Groet Greyline.

Greyline1971

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Greyline1971 » vr 13 dec 2013 16:14

Bij deze de foto's:

Afbeelding

Afbeelding
(Van buiten)

Afbeelding
(Binnenzijde)

Benodigdheden:

Boormachine
Satteliet verlengstukje met schroefdraad aan beide zijden en opsluiting (dient als doorvoer)

Kleine moeite al veel gemak van gehad.

Groet Greyline.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Nordicman » vr 13 dec 2013 17:33

Tijdens het vervangen van de dakbeolating, gelijk de multi aansluiting aan laten leggen zoals in het openings plaatje, 220 + 12volt uitgaand, voor de coolbox en Sat en TV aan de voortent kant, lekker makkelijk mag wat kosten.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door graaf » vr 13 dec 2013 21:21

Die gecombineerde buitenaansluiting voor 230 ~ en 12v = alsmede een satellietbus met wartel en een coax moederstekker kostte begin dit jaar bij O te W inderdaad slechts maar € 19,95.
Ik heb ze op mijn beide eerdere caravans destijds ook bijgeplaatst. Ik gebruikte de coax t.v.-aansluiting evenwel 2 kanten op. Ik heb altijd wisselverloopjes bij me om de mannetjes-vrouwtjes aansluiting
van geslacht te laten wisselen. (z.g. trans-seksueeltjes). mrgreen.gif Dan kan je zomers als je buiten tv wilt kijken via de satellietdecoder (die binnen vast gemonteerd is) die tv ingang, als tv uitgang
gebruiken (binnen en buiten om-pluggen dus)

Wat ik wel een nadeel van die combi-aansluiting vind, is dat de wartel van de satellietkabel zo onmogelijk dicht op het stopcontact zit. stom.gif Je moet kaboutervingertjes hebben om de wartel
aan te draaien. De vrij stijve satellietkabel heb ik van een haakse stekker moeten voorzien, want anders steekt die kabel haaks uit caravan en kan de afdekklep (tegen het inwateren) niet omlaag.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Nordicman » vr 13 dec 2013 23:09

RE.gif
Warteltjes? Daar zijn steek stekkertjes voor te verkrijgen thumbup.gif
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Daphne » za 14 dec 2013 00:01

RE.gif RE.gif

Bij ons kun je de kabel een stukje eruit trekken. Scheelt gefriemel :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Greyline1971

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Greyline1971 » za 14 dec 2013 11:30

Tuurlijk zijn er profi oplossingen, maar ik ben meer van de goedkoop en eigen creatie knutsel praktijken.

Als je mijn foto ziet zie je dat ik het "vrouwtje" er maar op hoeft te steken. Die heeft aan de kabel die LNB zit ook een "rechte" aansluiting dus je duwt hem best makkelijk erop.

Voor het geld wat ik bespaar, met mijn geknutsel, kan ik weer wat liters diesel in de tank kiepen, of een overnachtinkje betalen op de camping.

Groet Greyline.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Daphne » za 14 dec 2013 11:42

RE.gif
Wat jij hebt gemaakt zat bij ons standaard op de caravan, die we nieuw hebben gekocht. Het is een prima en onzichtbare oplossing. Dus toch een "profi" oplossing mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door TouranDriver455ts » za 14 dec 2013 12:05

Bij onze Bürstner zit de aansluiting in de disselbak. Hieraan heb ik een stukje coaxkabel van ca. 1 mtr gezet dat ik door een ventilatiesleuf in de bodem naar buiten leid en waar ik dan vervolgens de kabel naar de schotel aan vast zet. Hiervoor gebruik ik een zgn. wartel en 2 snelkoppelingetjes. Een en ander voldoet al jaren.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Ger Esten

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Ger Esten » za 21 mar 2020 14:36

Mag ik vragen waar de hoofdschakelaar inbouwdoos
hebt gekregen.
Alvast dank
Groet Ger

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Peerke » za 21 mar 2020 18:59

Zelf gebruik ik een geheel draadloze TV, series en films oplossing die via Wi=Fi full-HD TV op mediaplayer op Tablet, Smartphone of Notebook gebruikt kan worden in een cirkel van ca. 30-50m rondom: werkt reeds jaar-en-dag perfect....en geen kabels of connectoren thumbup.gif

MVG, Peerke
-----------------------//----------------
Details voor de nerds:

Gebruik VU+ Solo2 satelliet ontvanger met (legale) Canal Digitaal TV-kaart, LAN aansluiting aangesloten op m'n EnGenius EZ hotspot extender die het via Wi-Fi beschikbaar maakt, via de browser (OpenWebIf) of beter via KODI op tablet of notebook. Via de EnGenius EZ hotspot extender router heb ik niet alléén m'n eigen TV, series en films vanaf de VU+ Solo2, maar ook meteen internet toegang via een abo op Wi-Fi van de camping. Alles natuurlijk te gebruiken door (beperkt) meerdere gebruikers tegelijk.

Zie ook: viewtopic.php?f=65&t=34231&p=586875&hilit=solo2#p586875
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Buitenaansluiting tv en satelliet caravan

Bericht door Erwin1987 » za 21 mar 2020 20:55

Ger Esten schreef:Mag ik vragen waar de hoofdschakelaar inbouwdoos
hebt gekregen.
Alvast dank
Groet Ger
Topic is 7 jaar oud dus weet niet of je antwoord krijgt. Misschien kun je hier iets mee opbouw kabel aansluiting bovenste aansluiting op de foto. Afbeelding


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”