27mc

Plaats reactie
kikker1989

27mc

Bericht door kikker1989 » di 3 jul 2012 23:53

Zijn er hier meer mensen die een bakkie in de auto, caravan, camper hebben?
Ik rij vaak met dezelfde mensen mee en wij hebben bijna allemaal een bak in de auto zitten.
Onderweg ergens naartoe is het al gezellig over de bak, het grote voordeel vind ik dat iedereen mee kan luisteren en niet zoals bij een telefoon gesprek maar met zijn 2en

Fred N
Contacteer:

Re: 27mc

Bericht door Fred N » wo 4 jul 2012 09:14

Breakie-Break :lol:

Dit is wel heel erg jaren 80. schrik.gif
Maar je vraag is wel S-je 9 en Radiootje 5 hier.
Ik ga weer naar een een ander draadje "Fietsen" of ze daar nog wat te "Tokkelen' hebben. awhoea.gif

73 "best regards" aflower.gif

Ab
Moderator

Bericht door Ab » wo 4 jul 2012 09:32

Ik heb er ook nog een paar.
Als we samen oprijden met een aantal caracans, zetten we ze er soms ook in.
Inderdaad erg handig.
Direkt kontakt.
Het kan overigens ook met walkie talkies.
Alleen is dan het bereik maar een paar honderd meter tot max 1 km.
2 goede "bakken" kunnen makkelijk 5 km halen onderling.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao40

Bericht door pd0bao40 » wo 4 jul 2012 15:59

Het gebruik is in ieder geval voordeliger dan wat ik verleden maand nog meemaakte op Ibiza waar op een grote finca 2 Nederlanders om een afstand van 100 meter te overbruggen met elkaar belden met de GSM via Nederland dus. Bij camperaars schijnt kanaal 22 de voorkeur te hebben. Gr.Jaap

kikker1989

Bericht door kikker1989 » do 5 jul 2012 00:18

Fred N schreef:Breakie-Break :lol:

Dit is wel heel erg jaren 80. schrik.gif
Maar je vraag is wel S-je 9 en Radiootje 5 hier.
Ik ga weer naar een een ander draadje "Fietsen" of ze daar nog wat te "Tokkelen' hebben. awhoea.gif

73 "best regards" aflower.gif
Ligt er maar net aan bij wie.
Als ik kijk bij truck/trekkertrek hoeveel antennes je nog op auto's ziet staan

Ab
Moderator

Bericht door Ab » do 5 jul 2012 00:34

Inderdaad.. Het kan dan wel heel erg jaren 80 zijn, maar het wordt o.a. in de transportwereld nog steeds veel gebruikt.
Het werkt nog uitstekend ook, en is volledig kosteloos.
Ook is het mogelijk, om enorme afstanden te overbruggen. Ik heb wel eens bij een gesprek gezeten tussen iemand hier in de buurt, en iemand in Brazilie.
(SSB, geen standaard bakje)

Het gekke is, een 27 Mc zendontvanger is nu volledig legaal.
Toen het nog illegaal was (in de jaren 80) was het veel populairder.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Micky

Bericht door Micky » do 5 jul 2012 19:04

wij gebruiken indien gewenst idd ook de walkie talkies, eigenlijk altijd voor de wintervakantie omdat we dan met vrienden gaan, ideaal product thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

kikker1989

Bericht door kikker1989 » do 5 jul 2012 22:38

Ik haal 10 km(met goed weer) met mijn bak en 70cm antenne op de klep van de auto.
Ik wilde eerst een 90cm antenne erop zetten maar dan kon de klep niet volledig meer open

pd0bao40

Bericht door pd0bao40 » do 5 jul 2012 23:08

Dats is dan zeker inclusief verlengingsspoel ? Jaap.

Smuke

Bericht door Smuke » di 17 jul 2012 20:49

Tegenwoordig heb je veel last van een één of andere centrale(taxi oid)
uit Polen of Rusland die storing veroorzaken over de gehele 27 mc band.
Dit begint altijd s'morgens rond 8 uur en duurt tot ongeveer 5 uur 's middags.

pd0bao40

Bericht door pd0bao40 » di 17 jul 2012 21:32

Smuke, ik weet niet of er op de 11 meter band momenteel condities zijn, maar weet wel dat veel hier wonende Polen zowel mobiel als thuis (in NL) heel erg actief zijn op deze frequentie. Gr.Jaap

kikker1989

Bericht door kikker1989 » za 18 aug 2012 18:41

pd0bao40 schreef:Dats is dan zeker inclusief verlengingsspoel ? Jaap.
Ik heb deze. Is me trouwens maar 1 keer gelukt aan de 10km te komen. waarmee ik zat die zat 10km achter me op de snelweg.
http://www.mega-com.nl/contents/nl/p231.html

deBruyn90

Bericht door deBruyn90 » zo 23 sep 2012 14:18

Zowel in de auto als trekker heb ik een 27MC zitten. Beiden Midland Allan 48. Bevallen goed.
Op de auto (Vito bus) staat een Sirio Turbo 1000 vaste montage midden op het dak. Met deze antenne nog eens van de zaak tot thuis contact gehad met een collega. Dat komt neer op een maximale afstand van een km of 12-14 hemelsbreed door landelijk gebied. Deze bak wordt voornamelijk gebruikt wanneer we in het weekend met de vaste ploeg op pad zijn (al dan niet met caravan). Zo ook ooit als ik 's ochtends m'n collega al ergens aan het maaien zie op het moment dat ik nog onderweg ben naar m'n trekker.

Op de trekker staat achter de cabine een Sirio Omega 27 antenne. Weinig bijzonders maar doet leuk mee. Wat ook niet echt helpt is dat de antenne achter de cabine staat zodat deze niet buiten de machine uit komt en er al helemaal niet bovenuit komt. Dit omdat ik met deze machine dagelijks onder eigenlijk te lage bomen werk. Het uiteinde van de spriet zit nu nog net onder de zwaailampen. Iets wat heel goed te merken is, wanneer ik iemand met ruis ontvang helpt het erg goed om de zwaailampen even uit te zetten. Nu de dagen weer korten worden en de eerste uren van de werkdag de werklampen ook nog aan staan gaat het bereik helemaal achteruit. De bak wordt voornamelijk gebruikt wanneer we als maaiploeg met z'n allen samen op werken of onderweg zijn naar een werk (ritje Nieuwegein-Zwolle is zo'n 3,5uur met zo'n ding, wel zo gezellig). Het bereik van een km of 4 tot soms zelfs 6 is daarbij ruim voldoende.

Patman

Bericht door Patman » zo 23 sep 2012 19:30

Oe, goede oude tijd haphop.gif

Ik heb heeeeeel veel verschillende bakken gehad, zowel thuis als in de auto. Mijn mooiste was de President Lincoln haphop.gif

Ook veel vossenjachten mee gedaan. Die spullen heb ik nog op zolder liggen.

Nu niks meer in de auto.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”