Fietsen achterop?

Plaats reactie
Hans Haan
Berichten: 11
Lid geworden op: do 8 okt 2020 10:15
Locatie: Almere

Fietsen achterop?

Bericht door Hans Haan » zo 4 apr 2021 16:16

Als nieuwelingen in caravanland gaan we in de meivakantie hopenlijk voor het eerst op pad met onze Knaus Sport 420 qd.
Achterop zit een bevestiging voor twee fietsen. Over het rijden met fietsen achterop hoor ik verschillende meningen.
Wie heeft er ervaring met dit type caravan met fietsen achterop?
Knaus Sport 420 qd + Opel Astra 1,4 turbo 150 pk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen achterop?

Bericht door Chris » zo 4 apr 2021 16:18

2x hetzelfde topic...


Maar....


Knaus heeft juist voor een heel lange dissel gekozen om daar een fietsendrager op te kunnen monteren.
Fietsen achterop is de aller slechtste keuze van 5 mogelijkheden om fietsen mee te nemen.

in volgorde van best naar slechtst...

Op het dak van de auto..
Aan / op de achterkant van de auto.
Midden boven de as in de caravan.
Voor op de dissel van de caravan.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
En een hele tijd later komt dan..
achterop de caravan.


Op dit forum is al enorm veel geschreven over fietsen meenemen.
Zoek maar eens...

Natuurlijk zijn er altijd puristen die probleemloos fietsen achterop meenemen, maar verreweg, zo niet bijna allemaal zullen je zeggen dat achterop de slechtste plek bij uitstek is.
Je maakt met fietsen achterop n.l. de allergrootste slinger die je maar maken kan met jou combi..veel massa op het uiterste puntje, het verst weg...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Fietsen achterop?

Bericht door hoboken » zo 4 apr 2021 16:56

[re.gif] pesies
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

WimdR
Berichten: 13
Lid geworden op: za 4 aug 2018 11:51

Re: Fietsen achterop?

Bericht door WimdR » zo 4 apr 2021 17:18

Achterop is de beroerdste plek vanwege meer kans op slingeren.
Het is ook de handigste plek.
Vorig jaar voor het eerst op pad geweest een broertje van de Knaus (een Wilk) en binnen NL gebleven. Eerste keer met deze caravan en ook hier zat het fietsenrek er al op bij aankoop. Achterop uiteraard.
Geen probleem gehad maar de auto is zwaar ten opzichte van de caravan en auto(Ford S-max)+caravan staan bekend als stabiele combi met wat reserve. De fietsen zijn geen zware elektrische exemplaren, en het zijn er 2.
Daarnaast ga je in NL niet langdurig helling af dus de kans op te hoge snelheid en instabiliteit is niet zo groot.
Om het gewicht achterop te compenseren moet in de caravan het nodige (extra) gewicht naar voren.

Als je een zware auto hebt en de caravan is verder licht of normaal beladen zou ik het aandurven.
Zoals we vroeger met een heel gezin weg gingen had ik er niet over geprakkiseerd om fietsen achterop mee te nemen: veel bagage, 3 kinderen plus vaak een vriendje, extra tentjes enz.
Bij twijfel een rek op de dissel plaatsen als je die bende niet op je auto of in je caravan wil...
En als je niet te veel eisen stelt: fietsen huren kan bijna overal.
Ford S-max 1.6 Ecoboost met Wilk 490 HTD

Detri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 11 nov 2020 12:48

Re: Fietsen achterop?

Bericht door Detri » do 8 apr 2021 15:46

Afgelopen weekend wezen proefkamperen met de caravan die we afgelopen najaar gekocht hebben. Lengte is gezien het type nummer ongeveer 4,5 meter. Met dissel erbij 6m10. Zat toen al een fietsendrager achterop. Omdat de kinderen te groot zijn voor achterop bij ons heb ik ook op de dissel een fietsendrager geplaatst. Uiteindelijk mijn toerfiets (~15 kg) achterop en de e-bike van de baas op de dissel. Beide aangevuld met een kinderfiets.
Voor vertrek alles gewogen en gezorgd dat de kogeldruk rond de 80kg zat. Totaal gewicht was ongeveer 1200kg, wat wel fijn is omdat we dan nog wat marge hebben voor de zomervakantie (MTM is 1300kg)

Tijdens de heenrit eigenlijk geen moment gehad dat de combinatie instabiel aanvoelde. Dit was natuurlijk pas m'n 2e lange rit met deze caravan, maar ik heb wel vaker met een aanhanger rondgereden, varierend van een klein bagagewagentje tot een tandemas kiepkar van leeg 900KG. In het begin een beetje voorzichtig, ook omdat ik me zeker bewust ben van de instabiliteit die de fietsen achterop kunnen veroorzaken, maar naarmate de rit vorderde meer op het gemak en gewoon de vrachtwagens voorbij in plaats van achter de eerste te blijven "plakken". (ACC, dus met voldoende afstand hoor)

Op de terugrit 2e paasdag was er wel wat meer wind, wat zeker goed te merken was met zo'n zeil achter de auto. De lading was voor zover mogelijk precies zo verdeeld als op de heenrit. Er was nu duidelijk meer beweging te zien in de achteruitkijkspiegel, maar na een windvlaag was ook te zien dat de caravan vrijwel gelijk weer "recht" hing, ondanks dus die fietsen achterop.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen achterop?

Bericht door Morgoth » do 8 apr 2021 15:57

Precies. Dit is wat ik ook altijd zeg. Inderdaad, achterop is niet de beste plaats voor de fietsen maar het is niet per definitie een probleem. Het kàn een probleem zijn, maar hoeft niet perse.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Fietsen achterop?

Bericht door RDDR » do 8 apr 2021 16:10

Let wel: fietsen achterop is niet ideaal, maar zou moeten kunnen ALS je voldoende kogeldruk kan halen.
Bij een aantal caravans, zoals de eerder genoemde Knaus, is dat zonder fietsen al een probleem. Mijn 460EU zijn alle kastjes achter de as volledig leeg. En toch kom im maar op 75 - 80 kg kogeldruk uit. Met fietsenachterop zou waarschijnlijk 50kg niet meer haalbaar zijn en in dat geval is dat wat mij betreft geen optie.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Fietsen achterop?

Bericht door jorissti » zo 11 apr 2021 08:28

Neem 4 fietsen mee, 2 voorop en 2 achterop, geen problemen met slingeren.
De lichtste fietsen gaan achterop.

Op het dak van de auto is geen optie, vindt hiervan de risico’s te groot! Kans op schade etc, laat staan ze er op krijgen bij een iets hogere auto


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”