Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Dat is een beetje tricky met een tandemasser..
Toch is het ook bij een tandemasser zaak om niet teveel gewicht ver achter de wielen te hebben.
Net als bij elke caravan.
Ook een tandemasser kan enorm slingeren bij een foute belading.
Toch is het ook bij een tandemasser zaak om niet teveel gewicht ver achter de wielen te hebben.
Net als bij elke caravan.
Ook een tandemasser kan enorm slingeren bij een foute belading.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Een tandemasser is ook een gewone middenas caravan. Daarmee moet je net zo opletten als met een enkelasser. Sterker nog, ik denk dat een tandemasser vanwege zijn vaak grote lengte gevoeliger is voor gewicht achterin dan een korte enkelasser. Ook zal een lange tandemasser moeilijker te corrigeren zijn dan een korte enkelasser.
Ik ben benieuwd of de test is gedaan met de juiste kogeldruk. Ik krijg namelijk de indruk dat er gewoon een heleboel gewicht achterin is gegooid, zonder op de kogeldruk te letten. Toen de kogeldruk wel goed was, was de combi stabiel. TS schrijft namelijk dat de auto werd opgetild. Dat lijkt mij het bewijs van misschien wel een negatieve kogeldruk.
Ik ben benieuwd of de test is gedaan met de juiste kogeldruk. Ik krijg namelijk de indruk dat er gewoon een heleboel gewicht achterin is gegooid, zonder op de kogeldruk te letten. Toen de kogeldruk wel goed was, was de combi stabiel. TS schrijft namelijk dat de auto werd opgetild. Dat lijkt mij het bewijs van misschien wel een negatieve kogeldruk.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Ook mijn idee is dat er teveel achter qua gewicht aanwezig is geweest en dan als test alles dan naar voren/auto te verplaatsen is geen test meer.
Zou nu proberen fietsen achterop en dan kogeldruk op de 80 (of als de auto zwaarder mag > 80kg) te brengen door materiaal dat ook achter lag naar voren te brengen of naar de auto.
Zou nu proberen fietsen achterop en dan kogeldruk op de 80 (of als de auto zwaarder mag > 80kg) te brengen door materiaal dat ook achter lag naar voren te brengen of naar de auto.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014(vloerverwarming as tot 1800kg) en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R2, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Precies. Fietsen achterop en de caravan zorgvuldig beladen. Kogeldruk bij TS' combi op 100kg is prima te doen. Dan weer testen. Wedden dat dit dan prima gaat?
Ik heb geen tandemasser caravan. Maar wel fietsen achterop. Dat gaat prima, mits de kogeldruk goed is. Ik heb wel een grote tandemasser aanhangwagen. Als ik die niet juist belaad dan rijdt ie ook als een draak. Een tandemasser betekend niet dat je maar gewoon alle regels voor beladen aan je laars kunt lappen.
Ik heb geen tandemasser caravan. Maar wel fietsen achterop. Dat gaat prima, mits de kogeldruk goed is. Ik heb wel een grote tandemasser aanhangwagen. Als ik die niet juist belaad dan rijdt ie ook als een draak. Een tandemasser betekend niet dat je maar gewoon alle regels voor beladen aan je laars kunt lappen.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Inderdaad wat dieseltijger o.a. terecht zegt aan meerdere knoppen tegelijk gedraaid, ook omdat ik geen zin had in geëxperimenteer tijdens een thuisrit op een onstuimige dag toch soort van zekere voor onzekere genomen. Maar dan weet je eigenlijk nog niks. En ook eens met de andere opmerkingen hierboven; een tandemasser is in de basis stabieler dan een enkelasser, maar die tweede as is zeker niet zaligmakend. Zo blijkt! De fietsen zijn trouwens twee Gazelle-transportfietsen van +20 kg per stuk. Natuurkundig gezien is een dergelijk gewicht op grote afstand achter de assen natuurlijk ook iets wat onmiskenbaar gevolgen heeft. Ik wist alleen niet welke. Voor zover dat gecompenseerd kan worden door meer gewicht vóór de assen (kogeldruk weer omhoog), komt op een bepaald moment natuurlijk wel het einde van het laadvermogen in zicht. Dat is weliswaar bijna 400 kg, maar daar zitten ook al dubbele mover, casseteluifel, fietsendrager en airco in. En dan dus daarbij nog fietsen van in totaal bijna 50 kg.
Maar goed, ik denk ook dat meer kogeldruk en zorgvuldiger laden dit plan toch mogelijk haalbaarder maakt, zoals Morgoth zegt. Ik zie genoeg combinaties rijden met fietsen achterop en dat zijn soms ook flinke enkelassers of een enkele keer een tandemasser. En achterop niet alleen renfietsen of mountainbikes, maar toch ook zwaarder spul. Kan me niet voorstellen dat al die mensen met samengeknepen billen onderweg zijn

Plan is om het anders eens te gaan proberen met één fiets achterop en ééntje in de caravan, en meer kogeldruk. Probleem is dat de caravan bij laden en vertrek bergop staat, dus het blijft een beetje een gok m.b.t. kogeldruk, al weet ik natuurlijk wel wat we nu geladen hadden. Volgende trip staat eind april in de planning, zal zeker laten weten hoe het is verlopen.
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Dat maakt niks uit. Het midden van de wipwap blijven je twee assen. Alleen op een heele steile helling zal het invloed hebben omdat 1 as verder inveert.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Is dat zo? De aarde trekt op een helling dan toch automatisch harder aan de kont of zit ik er natuurkundig naast (het is al lang geleden).
Helling is tussen de 5% en 10% overigens.
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Nee joh. De zwaartekracht is gelijk. Alleen als de caravan heel erg schuin gaat staan wordt de rechte afstand tot het draaipunt kleiner en zul je iets minder gewicht op de dissel wegen. Maar dat merk je op een helling van 5% niet.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Ok bedankt, dat had ik dan verkeerd voor ogen. Komt ook omdat de handleiding mover zegt dat je bergaf altijd met dissel naar beneden moet moveren, om te voorkomen dat caravan achterover kiept. Maar goed om te weten, dan ga ik eens meten volgende keer.
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Als je geen fietsen voor- of achterop je caravan wilt of kunt hebben, kun je ook denken aan vervoer op het dak. Met de Giraffe daklift is dat zelfs voor 2 e-bikes te doen. De fietsen liggen plat op het dak, dus de stroomlijn is iets beter dan rechtopstaande fietsen. Je plaatst de fietsen naast de auto op ongeveer heuphoogte op de rails en kantelt ze op het dak (kan 1 persoon). Ligt hartstikke vast.
Ik heb er één te koop staan op de marktkraam. Ik heb zelf namelijk twee elektrische vouwfietsen gekocht. Nog makkelijker.
Ik heb er één te koop staan op de marktkraam. Ik heb zelf namelijk twee elektrische vouwfietsen gekocht. Nog makkelijker.

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Kantelen is inderdaad het probleem niet.
Maar een E-bike tot op heuphoogte opbeuren is toch nog wel een dingetje.
Zeer zeker voor de wat ouderen en die misschien ook nog wat spierkracht missen in handen enof armen.
Frans
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Voor mij een reden om altijd e-bike te kopen waar de accu makkelijk uit kan. Scheelt gewicht tijdens tillen/vervoeren. Ook opladen en bewaren van de accu kan binnen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014(vloerverwarming as tot 1800kg) en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R2, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?
Met de accu eruit en samen tillen lukt dit meestal wel. De meeste dragers achterop de caravan zijn ook op behoorlijk op hoogte.