Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » do 18 mar 2021 21:20

Wij zijn sinds kort eigenaar van een andere tandemasser met voorbereiding voor een fietsendrager op de achterwand (zie foto).

Op de vorige stonden de fietsen altijd op de dissel.

Nu heb ik de fietsen het liefst op de dissel vanwege de bekende redenen, echter is de dissel kort en twijfel ik of de fietsen daar fatsoenlijk op passen en wat dit voor gevolgen heeft voor de toegankelijkheid van de disselbak, ook als de fietsen er niet op staan. De twee fietsen wegen per stuk zo'n 20 kilo. Ik vraag me af of het op de stabiliteit van onze combi wel zoveel invloed zal hebben om die achterop mee te nemen, ook omdat het een tandemasser is die leeg 1,8 en geladen 2,2 ton weegt. Het lijkt me dat dit bij een enkelasser van 1100 kilo een veel grotere impact heeft en dan sowieso onverstandig is, maar hier?

Ik ben verder niet zo'n fan van fietsen op de achterwand, vanwege wat het met misschien die achterwand doet. Maar anderzijds, het zal niet voor niets voorbereid zijn en het instructieboekje vermeld vreemd genoeg ook niets over maximaal gewicht (wel: zware fietsen liefst zo dicht mogelijk tegen de achterwand). Met andere woorden, het zou volgens mij wel moeten kunnen.

Ik leg mijn oor graag digitaal te luister hier; zijn er mensen die ervaring hebben met fietsen achterop of anderszins mij in dit vreselijke dilemma kunnen adviseren? knipoog.gif
Bijlagen
Hymer achterzijde fietsendrager.jpg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door dieseltijger » do 18 mar 2021 21:56

Probeer het uit. Zet zo'n 80 kilo aan massa in de vorm van grindtegels in een deken of een paar zakken speeltuinzand achterin voordat je een paar honderd euro gaan uitgeven en gaten gaat boren. Ga rijden met 90 km/u of harder. Trek de stabilisatiekoppeling los en kijk of de combinatie gaat slingeren bij normale snelheden. Zo nee: dan heb je absolute zekerheid.

Ik heb het uitgeprobeerd door mijn poezelige lijf op de achterbank te plaatsen en mijn zwager te laten rijden. Het was geen onverdeeld genoegen overigens en de uitkomst was onbeslist (m'n zwager was geen caravanrijder en kon het weggedrag moeilijk beoordelen). Ik heb er gewoon van afgezien - ook omdat er door de niet vlakke achterzijde een lelijke en dure fietsendrager nodig was.

Eerst testen, anders heb je geen basis voor een beslissing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Morgoth » vr 19 mar 2021 13:49

[re.gif]
Maar zorg bij de test dan wel voor een fatsoenlijke kogeldruk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door dieseltijger » vr 19 mar 2021 14:39

Dat heb ik dus uit het oog verloren omdat ik mezelf als ballast het gebruikt. Toegegeven. Aan de andere kant: bij een hogere kogeldruk zou het resultaat beter zijn geweest.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » vr 19 mar 2021 15:01

[re.gif]
Thnx, ja is een idee inderdaad.

Al vereist het nabootsen van een "realistische vakantiesetting" ook het nodige gewicht in de auto. Maar zeker het overwegen waard.

Maar er moeten toch ook genoeg mensen met fietsen achterop rondrijden die hier ervaring mee hebben?

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Trina » vr 19 mar 2021 15:17

Deze vraag is hier meerdere keren gesteld.
De meningen zijn, zoals altijd, verdeeld maar de meerderheid is voor de fietsen op de dissel of op de auto.
Achterop de caravan kan wel, maar kan voor vermindering van de stabiliteit van de combi zorgen.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Wally » vr 19 mar 2021 16:36

Het betreft hiereen tandemasser, velen zullen reageren denkende met een enkelasser van doen te hebben.

Frans

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door dieseltijger » vr 19 mar 2021 16:48

Punt is: het hangt van de caravan en van de combinatie van de caravan en auto af. Dus tenzij iemand dezelfde caravan en dezelfde auto, enz enz enz heeft is het antwoord van betrekkelijke waarde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door doubleyou » vr 19 mar 2021 17:52

Op dit forum wordt er nogal verschillend over gedacht. Ik verwacht dat een tandemasser er een stuk minder last van heeft zolang je maar genoeg kogeldruk hebt. Er heeft een rek opgezeten en de caravan is nog heel :).

Heb je op caravantrekker.nl gekeken wat de gewichtsverdeling doet qua stabiliteit. Ik vind dat wel een mooi tooltje dat inzicht geeft in de verdeling van de kilo's en de impact ervan. Het heeft mij, ook na veel lezen op het forum, doen besluiten het rek eraf te halen. Ik moet teveel voorin gaan leggen om de kogeldruk op 85 kilo te houden.

De fietsen zitten hoog en het helemaal aan het eind van je combinatie.Ik zie genoeg caravans rijden met fietsen achterop. Dus het gaat vaak goed. Maar ik geloof ook dat die extra kilo's achterop opeens heel veel impact hebben als de boel onverhoopt toch gaat slingeren.
Laatst gewijzigd door Trina op vr 19 mar 2021 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zin over TKA verwijderd. Dit alleen in de marktkraam.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Chris » vr 19 mar 2021 19:50

Lucas....

Kijk eens of er binnen in de caravan op de plekken waar de montagebeugels van de fietsendrager zitten ook iets van versterking te vinden is??
Zomaar een 40-50 kg eraan hangen...mmmmm.
En op de foto lijken die montagebeugels idd random geplaatst te zijn... of niet ?????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Chris » vr 19 mar 2021 19:55

Uhhh Lucas??

Ik lees dit ook net....viewtopic.php?f=64&t=42969&p=809445#p809308
Toch een Thule short gekozen?
OF gaan er nog meer fietsen mee?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door HenkR » zo 21 mar 2021 13:09

[re.gif]
Er wordt begonnen met een andere tandemasser. De foto van het 2e bericht is volgens mij geen tandemasser ??????

Het antwoord wat al veel vaker in meerdere berichten is gegeven blijft staan.
Hoe meer gewicht je achterop hangt hoe meer gewicht je ook voorop moet doen om de juiste kogeldruk te houden en hoe onstabieler de combinatie wordt. Op mijn eerste caravan had ik een drager voor en eentje achter en op beide 1 fiets. Dat was goed te doen.
Mijn huidige caravan moet al behoorlijk wat extra gewicht voor hebben voor een juiste kogeldruk en dat zijn dus nu de 2 fietsen.
Als ik zonder fietsen weg ga moet ik weinig water gevuld hebben (tank zit achterin) en de voortent helemaal voor in en elektriciteit snoer (daar sleep ik altijd voor beste gewichtverdeling mee) in de disselbak en dan kantje boord.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Chris » zo 21 mar 2021 13:13

[re.gif]
Zak zand in de disselbak Henk.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Hobby Linka » zo 21 mar 2021 15:08

[re.gif]

De meest slecht oplossing.

Sorry Chris, fietsen achterop de caravan kan, maar is de meest slecht oplossing. En dat compenseer je echt niet met een zak zand in de disselbak. Je gaat toch geen extra ballast mee trekken als er andere oplossingen zijn?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Cara-Fan » zo 21 mar 2021 15:15

Los van het feit dat het qua belading niet voordelig is..

Ik vind een dergelijk rek achterop ook niet mooi, het belast de constructie en soms beperkt het ook het openen van de ramen.

Als je een dergelijk grote caravan hebt is er toch ook ruimte binnen om te stallen als het op de dissel niet lukt?

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door doubleyou » zo 21 mar 2021 19:00

ik heb het rek achterop de Avento eraf laten halen toen ik een kleine garantiereparatie bij de dealer liet doen. Niet alleen omdat ik geloof dat het de wegligging niet ten goede komt als je de fietsen achterop zet. Ik vind het ook niet mooi, het raam kan niet lekker open en je zit er de hele tijd tegenaan te kijken. Weg met dat ding :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » ma 22 mar 2021 02:12

[re.gif]
Dank allen.

Betreft inderdaad een tandemasser. Zoals ik het zie is het een originele voorbereiding. Ik heb ook een plaatje gezien van een zelfde caravan met een rek achterop met exact dezelfde bevestigingspunten, het zou gaan om een speciaal Hymer fietsenrek van Thule. Ook bij de caravanmonteur gaven ze aan dat het gewoon kan en het boekje van de caravan rept ook over "fietsen op de achterwand". Ik zou nog kunnen navragen bij een Hymerdealer, maar het lijkt mij inderdaad gewoon standaard en daarmee mogelijk. Meer dan een slordige 40 kilo aan fiets komt er overigens ook zeker niet te hangen. We gaan met Pasen een tripje maken in NL, misschien moet ik maar eens gewoon dan onze fietsen achterop monteren als ik een passend rek gevonden heb en het op die manier ervaren. Oh en een raam heeft onze caravan niet aan de achterkant, dus dat probleem is al getackeld.
Chris schreef:
vr 19 mar 2021 19:55
Uhhh Lucas??
Ik lees dit ook net....viewtopic.php?f=64&t=42969&p=809445#p809308
Toch een Thule short gekozen?
OF gaan er nog meer fietsen mee?
Inderdaad is dat fietsenrek een optie, maar onze fietsen zijn vrij groot, breed stuur o.a. en zo'n rek voorop voor een mand of kistje. Ik voorzie een ontzettend gepruts met stuur, trappers, dissel, handrem en dan zou het ook nog eens de schaarmogelijkheid van de combi kunnen beperken. Op de ruimere dissel van onze Knaus was er al slechts één manier waarop de boel paste. Dit is een zelfde caravan (slechte kwaliteit foto) waar één vergelijkbare fiets op de dissel staat en daarmee lijkt de boel al aardig vol. Daarom dat ik bij nader inzien de dissel niet meer zo zie zitten.

Fietsen in de caravan is ook nog een optie, maar zoals gezegd zijn het grote fietsen en wordt dat passen en meten. Meest handige oplossing vind ik dat mede om die reden ook niet. Eerder zou ik dan nog kiezen voor dak auto.
Bijlagen
Hymer fietsenrek.jpg
Hymer fietsenrek.jpg (7.98 KiB) 3022 keer bekeken

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door dieseltijger » ma 22 mar 2021 06:58

The proof is the eating of the pudding. Met een kleine investeringen tijd en 80 kilo ballast heb je zekerheid. Creëer ook ongunstige omstandigheden. Ik zag een tempo 100 sticker meen ik, rij eens 110 km/u. Geef eens lichte rukjes aan het stuur bij die snelheid. Laat de frictiekoppeling los zodat eventuele instabiliteit niet gemaskeerd wordt.

Het gaat om het dynamische gedrag dat verandert door het traagheidsmoment te vergroten (massa x afstand vanaf de wielen gerekend). Dat betekent dat extra ballast aan de voorzijde de instabiliteit alleen maar zal doen toenemen.

Wie weet gaat het prima, dan heb je een comfortabele oplossing. En als het niet het beoogde resultaat oplevert: ook goed - dan ben je gewaarschuwd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door PD » ma 22 mar 2021 07:21

Ik zou er bij een tandemasser geen moeite mee hebben om de fietsen achterop te zetten wanneer de achterwand het technisch aankan. Een tandemasser is veel stabieler dan een enkelasser.

Op de dissel geeft inderdaad beperking bij het scherp insturen van de combi. Dat zou ik niet willen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » di 23 mar 2021 23:25

dieseltijger schreef:
ma 22 mar 2021 06:58
The proof is the eating of the pudding.
Dat ga ik ook doen, maar dan door middel van een "proefrit" naar de kust volgende week en mocht het niet bevallen kan het altijd nog anders.

PD schreef:
ma 22 mar 2021 07:21
Ik zou er bij een tandemasser geen moeite mee hebben om de fietsen achterop te zetten wanneer de achterwand het technisch aankan. Een tandemasser is veel stabieler dan een enkelasser.
Ook mijn gedachte, bij nader inzien. We zullen het merken en ik zal laten weten hoe het bevallen is.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » di 6 apr 2021 19:42

Om hier nog even op terug te komen: experiment ritje naar de kust met fietsen achterop inmiddels afgerond. Na laatst met flink wat gewicht het achterste bed te hebben gereden (weliswaar geen lange rit) dacht ik dat het wel moest kunnen en het rek achterop laten monteren. En toen was het klaar voor de eerste rit.

Om het niet onnodig spannend te maken: na 15 kilometer snelweg reeds besloten om te stoppen en de fietsen IN de caravan te leggen (dat ging gelukkig). Combi voelde op de snelweg enorm instabiel. Sneller dan 80 km/u leverde al gauw slingeren op, bij iedere passerend busje of een vrachtwagen (want daar krijg je met die snelheden ook mee te maken) voelde ik me een piloot in een crosswindlanding (en zag er waarschijnlijk ook zo uit). Bij iedere hobbel (viaduct) begon de boel te deinen en moest ik van het gas, één keer zelfs in de remmen. Voelde dan alsof de achteras van de auto te zeer werd opgeveerd, daar word je niet blij van. Dat werd dus zo geen ontspannen rit, integendeel. Daarom besloten we al snel voor het plan B te gaan, fietsen in de caravan. Vanaf toen voelde het weer een stuk beter, caravans lagen op voorste bed dus kort achter dissel, al ben ik de hele weg niet boven de 85 km/u uitgekomen. Vond het wel even best en we hadden geen haast.

Op de camping "ontdekte" ik onder achterste bed nogal wat spullen van de voortent die de verkoper daar onder had gelegd (was ik vergeten, was in de veronderstelling dat dit leeg was). Zal toch nog een kilo of 20-30 zijn geweest. Gisteren teruggereden met fietsen en alle "gevonden" spullen op het voorste bed, volle watertank, volle boiler, extra gasfles; kogeldruk stuk boven de 100kg (daar houdt mijn weegschaal op). Ook nog wat extra gewicht in kofferbak auto (water / gasfles etc). Combinatie voelde nu ondanks veel wind als een blok, kon vrijwel hele weg bij wijze van spreken met één vinger sturen zoals ik gewend ben van de vorige tandemasser. Al bleef het wat wiebeliger dan gewend, maar deze caravan is dan ook een meter langer dan de vorige en veel zwaarder, dus dat mag best wat anders aanvoelen. Kruissnelheid van 87-88 op de GPS ging probleemloos.

Genezen? Je zou denken van wel. Maar al met al ben ik er nog niet helemaal uit, al geef ik de sceptici wel voorzichtig gelijk. Eigenlijk ook omdat het rek er nu zit en het ook wel verdomd makkelijk is, die fietsen achterop, ga ik wel nog wat dingen proberen. Met voldoende gewicht op de kont van de auto en genoeg kogeldruk moet het al een flink stabieler zijn. Ik heb nu een paar maatregelen genomen, waardoor moeilijk te zeggen is wat de doorslag gaf. Genoeg gewicht achterin de auto en veel kogeldruk lijkt me ook erg belangrijk, omdat de Jeep leeg even zwaar is als de caravan leeg. Geladen gaat de caravan daar misschien zelfs aan voorbij en dan vereist het allemaal (veel) meer laadbeleid dan gewend. Ook eens met de Volvo proberen, die leeg zo'n 400 kilo zwaarder is dan de Jeep.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door dieseltijger » di 6 apr 2021 20:30

Hé...interessant. Je bent een van de weinigen die het test. Hoeveel massa heb je op de achterste bed(den) geplaatst? Het zwaartepunt van de 2 fietsen ligt zo'n 50..70 cm van de achterwand gok ik. Je moet voor een representatieve test ervoor zorgen dat het product van de afstand x de massa gelijk is in beide situaties.

Verder (voor zover je er trek in hebt hoor) draai aan één knop tegelijk is mijn advies. Verplaats eerst de voortent (ik zou aanbevelen: naar de auto, maar ik weet niet of dat past bij jullie), en ga dan weer testen. Dan pas je de volgende parameter aan. enz enz enz. Leuk! en complimenten dat je de moeite neemt om dit te delen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Chris » di 6 apr 2021 20:45

Hobby Linka schreef:
zo 21 mar 2021 15:08
[re.gif]

De meest slecht oplossing.

Sorry Chris, fietsen achterop de caravan kan, maar is de meest slecht oplossing. En dat compenseer je echt niet met een zak zand in de disselbak. Je gaat toch geen extra ballast mee trekken als er andere oplossingen zijn?
Lees dit nu pas Andre...
Je trekt 2 dingen uit elkaar....
Fietsen en een zak zand..

De schrijver voor mij... Henk...( daar reageerde ik op n.l.) heeft met zijn Knaus, net als ik een lage kogeldruk.
Met fietsen op de dissel is het prima, zonder niet..
Mijn oplossing was.... als je geen fietsen op de dissel hebt staan, gooi dan een zak zand in de disselbak..heb je toch gewicht op de kop.
Dat jij nou denkt dat ik fietsen achterop preek...... never... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door dieseltijger » di 6 apr 2021 20:57

Nu ja, ik heb de semi-ideale oplossing: ik gooi de fietsen op het dak van de auto en gebruik een opstapje. De stroomlijning is zelfs met de meest aerodynamische caravan toch K-met-P, en op lokatie kan je ook eens met de de auto en de fietsen naar een plek 100 km verderop en daar fietsen. Maar goed, ik heb nu fietsen met een massa van 15 of 17 kilo, en dat is wat anders dan een stalen Gazelle van 25 kg die je boven je macht moet tillen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door doubleyou » di 6 apr 2021 21:39

dieseltijger schreef:
di 6 apr 2021 20:30
Hé...interessant. Je bent een van de weinigen die het test. Hoeveel massa heb je op de achterste bed(den) geplaatst? Het zwaartepunt van de 2 fietsen ligt zo'n 50..70 cm van de achterwand gok ik. Je moet voor een representatieve test ervoor zorgen dat het product van de afstand x de massa gelijk is in beide situaties.

Verder (voor zover je er trek in hebt hoor) draai aan één knop tegelijk is mijn advies. Verplaats eerst de voortent (ik zou aanbevelen: naar de auto, maar ik weet niet of dat past bij jullie), en ga dan weer testen. Dan pas je de volgende parameter aan. enz enz enz. Leuk! en complimenten dat je de moeite neemt om dit te delen.
Caravantrekker.nl heeft best een leuk tooltje: je kan daar schuiven met de gewichten en dan zie je wat voor impact het heeft op de stabiliteit. Het zal niet 100% kloppen maar een goeie indicatie geeft het wel. Voorwaarde is dat je weet wat de kogeldruk van je lege caravan is.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”