Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Op deze foto’s is de aanpassing beter te zien, een grote sleuf die na montage van de kap bijna niet meer de zien is en twee andere uitsparingen zodat de beugel en twee blokken van de fietsdrager op de dissel gemonteerd kunnen worden.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Mooi gemaakt zeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Voor wie een opplooibare trekhaakdrager zoekt voor e-bike, eerder reeds geschreven, eayfolt van thule.
De wielsteunen kunnen vertikaal, maar het blijft een groot lomp ding maar kan wel als een grote draagbare koffer in dpje bepagageruimte van de auto.
De wielsteunen kunnen vertikaal, maar het blijft een groot lomp ding maar kan wel als een grote draagbare koffer in dpje bepagageruimte van de auto.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Nog even terug komend op vraag van TS voor een compacte fietsendrager voor in de auto: de afmeting tas met fietsendrager is 65 x 25 x 75 cm van de Bosal tourer/ deze wordt ook verkocht als Pro User Diamant en is al vele jaren best uit de test gekomen bij de consumentbond.
Zoals gezegd: staat achter voorstoel, is wel zwaar: maar er zit een handvat aan de drager wat uit de tas steekt waardoor hij goed te handelen is.
Wij vinden het fijn dat hij achter de auto gemonteerd kantelbaar is, al pakken we meestal iets uit de kofferbak via ons achterraam wat ook nog open kan naar boven terwijl de fietsen er op staan. We hebben destijds in het pakket ook de oprijgoot erbij gekregen. Mijn man gebruikt deze niet maar zelf zou ik deze wel moeten gebruiken vanwege de rug als ik de fietsen erop zou moeten zetten. Heb even de foto's bij elkaar geplakt.
Zoals gezegd: staat achter voorstoel, is wel zwaar: maar er zit een handvat aan de drager wat uit de tas steekt waardoor hij goed te handelen is.
Wij vinden het fijn dat hij achter de auto gemonteerd kantelbaar is, al pakken we meestal iets uit de kofferbak via ons achterraam wat ook nog open kan naar boven terwijl de fietsen er op staan. We hebben destijds in het pakket ook de oprijgoot erbij gekregen. Mijn man gebruikt deze niet maar zelf zou ik deze wel moeten gebruiken vanwege de rug als ik de fietsen erop zou moeten zetten. Heb even de foto's bij elkaar geplakt.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Uebler heeft ook lichte fietsdragers die opvouwbaar zijn tot een klein pakketje.
X21s en i21
Niet goedkoop.
Worden ook verkocht als Volkswagen en BMW dragers.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
X21s en i21
Niet goedkoop.
Worden ook verkocht als Volkswagen en BMW dragers.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
RE.gif
Die zijn exact hetzelfde als de Bosal en Pro user die Moyzo laat zien alleen duurder.
Wij hebben een nieuwer type Bosal dan die Moyzo heeft namelijk met de ronde goten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die zijn exact hetzelfde als de Bosal en Pro user die Moyzo laat zien alleen duurder.
Wij hebben een nieuwer type Bosal dan die Moyzo heeft namelijk met de ronde goten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
De uebler is vergelijkbaar met de Yakima alleen iets lichter.
Niet vergelijkbaar met de Bosal of Pro User Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Niet vergelijkbaar met de Bosal of Pro User Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Ik beschik zelf ook over de Uebler i21. 13 kg weegt deze drager en hij mag 60 kg dragen. Opgevouwen één van de kleinste fietsendragers, maar inderdaad prijzig.
Op de dissel van de caravan hebben wij de Thule drager, kantelbaar, voor 2 e bikes. Deze weegt 11 kg.
Om de Uebler op je dissel te plaatsen moet er nog wat staal bijkomen (kogel waar de Uebler oppast), dus totaal zal je dan toch wel op 17 kg komen. Méér dan de Thule drager van 11 kg.
Op de dissel van de caravan hebben wij de Thule drager, kantelbaar, voor 2 e bikes. Deze weegt 11 kg.
Om de Uebler op je dissel te plaatsen moet er nog wat staal bijkomen (kogel waar de Uebler oppast), dus totaal zal je dan toch wel op 17 kg komen. Méér dan de Thule drager van 11 kg.
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Uebler: 20 x 61 x 60, gewicht 12,9 kg.
Ik noem dat toch vergelijkbaar, maar als elke kilogram telt dan zit je met de Uebler beter En je portemonnee is ook meteen een stuk lichter, dus nog een voordeel
De fietsdrager staat bij ons achter de passagiersstoel, dus die paar centimeter in de hoogte maakt niets uit.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Ik ben er uit. Ik ga een opvouwbare fietsendrager kopen voor in de kofferbak van de auto.
Op de dissel maak ik de goot die ik over heb van de Thule Elite die ik achterop de caravan heb. Ik heb een geborstelde RVS stang gekocht van 1 meter lang (normaal een handgreep voor sanitair) die ik net boven de disselbakklep monteer. Hieraan komt een Thule Elite fietsklem. Zo heb ik de lichtste fietsendrager ooit die toch gemakkelijk is voor op de dissel.
Op de dissel maak ik de goot die ik over heb van de Thule Elite die ik achterop de caravan heb. Ik heb een geborstelde RVS stang gekocht van 1 meter lang (normaal een handgreep voor sanitair) die ik net boven de disselbakklep monteer. Hieraan komt een Thule Elite fietsklem. Zo heb ik de lichtste fietsendrager ooit die toch gemakkelijk is voor op de dissel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Ik kan het mij even niet zo goed voorstellen wat je met die RVS handgreep gaat doen?
Is een sanitair iets, er komen wel krachten op te staan neem ik aan?
Is een sanitair iets, er komen wel krachten op te staan neem ik aan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
De stang komt boven de klep. Bovenste rode lijn. De goot op de dissel. Onderste rode lijn.
Er komen wel wat krachten op de stang maar niet zo veel. Alleen de fiets rechtop houden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Mooie oplossing.
Heeft echt niet zo veel te houden.
Misschien een idee voor 2 afstand houders.
Dan heb je geen scharnier punt.
Dus 1 bij het stuur/balhoofd.
En 1 aan de achterzijde.
En als je bang bent voor de krachten.
Kan je de stang monteren op de aansluitpunten van de handgrepen.
En over over de krachten.
Vroeger stond mijn crossmotor met 2 dunne touwtjes aan het stuur net in de vering getrokken op de aanhanger.
Zo reden we net zo makkelijk dik 120 naar een wedstrijd ergens.
Voor en achterwiel stonden tussen balkjes voor het wegschuiven.
Dus achterkant stond los tussen 2 balkjes van 5 cm hoog.
Heeft echt niet zo veel te houden.
Misschien een idee voor 2 afstand houders.
Dan heb je geen scharnier punt.
Dus 1 bij het stuur/balhoofd.
En 1 aan de achterzijde.
En als je bang bent voor de krachten.
Kan je de stang monteren op de aansluitpunten van de handgrepen.
En over over de krachten.
Vroeger stond mijn crossmotor met 2 dunne touwtjes aan het stuur net in de vering getrokken op de aanhanger.
Zo reden we net zo makkelijk dik 120 naar een wedstrijd ergens.
Voor en achterwiel stonden tussen balkjes voor het wegschuiven.
Dus achterkant stond los tussen 2 balkjes van 5 cm hoog.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Vergis je niet in de kracht die optreedt bij fors remmen of een noodstop.
Ik vindt het een prima idee met die stang.
Ik zou die echter wel door en door monteren, met een voldoende grote carrosseriering aan de binnenzijde.
Vlgs mij kan je daar ook goed bij bij dit type caravan als ik me dat goed herinner.
Nb..De handgrepen zitten gewoon geparkerd denk ik.
Ik vindt het een prima idee met die stang.
Ik zou die echter wel door en door monteren, met een voldoende grote carrosseriering aan de binnenzijde.
Vlgs mij kan je daar ook goed bij bij dit type caravan als ik me dat goed herinner.
Nb..De handgrepen zitten gewoon geparkerd denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
De handgrepen zijn door de caravanwand heen gebout.
Dit deel van de caravan is erg sterk omdat dit net ter hoogte is van de "Vensterbank". De bovenkant van de disselbak dus.
Twee houders zat ik ook al aan te denken om het scharnierpunt te voorkomen of te verminderen. Maar misschien valt het wel mee.
Voor de krachten ben ik niet bang. De beugel is van 25mm dik, dunwandig RVS. Erg sterk. En ik ga hem inderdaad door de wand heen monteren. De fiets is het zwaarst aan de onderkant, waar de motor zit. De massatraagheid is hier dus het grootst. Toch zitten de wielen gewoon in de plastic Thule strops. Dan kan mijn constructie van RVS aan de bovenkant dit gewicht makkelijk hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Mooie oplossing hebt bedacht en nog erg licht ook.
Nu nog een (opvouwbare) fietsdrager. Ik heb er net een gekocht, een Thule Easyfold 932, niet de lichtste (17 kg) maar wel degelijk.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Ik ben op dit moment thuis de gang aan het verbouwen. Als dat klaar is ga ik me weer concentreren op de caravan. Dan zal ik foto's hier posten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- 515UHK530D
- Berichten: 13
- Lid geworden op: di 22 mei 2018 22:03
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Om nog even terug te komen op die lichte fietsendrager, ik gebruik al jaren de Thule Euroway G2 met een eigen gewicht van 13.3kg en belastbaar tot 46kg. Deze plaats ik op een kogel op de dissel van de caravan. Ik zie dat er al een andere oplossing is gevonden, maar misschien voor iemand anders in de toekomst.
Hobby 515UHK (2018) getrokken door BMW 530d Touring Xd (2012) of Porsche Cayenne S (2004)
Omnistor 6200 en Olympic XL300, Truma SER mover
Omnistor 6200 en Olympic XL300, Truma SER mover
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 28 jun 2020 09:56
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Dit zal een discussie blijven ne iedereen probeert de beste oplossing te vinden voor hun probleem.
Daarbij lijkt de fietsendrager een sluitpost te zijn! Ik heb een ervaring gehad waarbij mijn twee e-bikes achter mijn auto omklapten, terwijl de drager zeker ok was verklaard voor de twee fietsen. Door die ervaring ben ik heeel voorzichtig geworden.
Je hebt twee e-bikes met een waarde van 3500-4000 euri? Dan moet het je toch iets waard zijn om deze netjes en veilig mee te nemen! Je vakantie wordt er niet duur van als je 10 jaar gebruik maakt van je drager.
Een Thule Superb is er in een smalle uitvoering en past al gauw. Je kunt daar één of twee fietsen op zetten. Niemand kan hier inschatten hoe je dan met je kogeldruk uitkomt. Dat moet je zelf uitvogelen.
Wij zijn blij dat we het advies van onze caravanleverancier gevolgd hebben over de keuze van de indeling van onze caravan en de aanschaf van een drager op de dissel. Beetje compenseren achterin en klaar is Kees!
Als je een mooie rondzit voorin hebt, heb je daar ook veel bergruimte en dus veel gewicht.
Maak vooral een veilige keuze, zou ik willen zeggen.
Daarbij lijkt de fietsendrager een sluitpost te zijn! Ik heb een ervaring gehad waarbij mijn twee e-bikes achter mijn auto omklapten, terwijl de drager zeker ok was verklaard voor de twee fietsen. Door die ervaring ben ik heeel voorzichtig geworden.
Je hebt twee e-bikes met een waarde van 3500-4000 euri? Dan moet het je toch iets waard zijn om deze netjes en veilig mee te nemen! Je vakantie wordt er niet duur van als je 10 jaar gebruik maakt van je drager.
Een Thule Superb is er in een smalle uitvoering en past al gauw. Je kunt daar één of twee fietsen op zetten. Niemand kan hier inschatten hoe je dan met je kogeldruk uitkomt. Dat moet je zelf uitvogelen.
Wij zijn blij dat we het advies van onze caravanleverancier gevolgd hebben over de keuze van de indeling van onze caravan en de aanschaf van een drager op de dissel. Beetje compenseren achterin en klaar is Kees!
Als je een mooie rondzit voorin hebt, heb je daar ook veel bergruimte en dus veel gewicht.
Maak vooral een veilige keuze, zou ik willen zeggen.
Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto
Deze oplossing is niet uit zuinigheid bedacht.
Ik heb een ernstig kogeldrukprobleem. Standaard al erg hoog, met twee fietsen voorop heel veel te hoog. Ik moet dus een oplossing vinden. Dat kan ik niet doen door achterin de caravan extra gewicht te leggen want het laadvermogen van de caravan is ook erg beperkt want geheel beladen zit ik precies op het maximale gewicht. Bovendien wil ik achter de as helemaal niet veel gewicht hebben. Daarbij is mijn zitje achterin de caravan en ik wil onderweg lekker aan de koffie kunnen, zonder overal overheen te moeten klimmen.
Omdat ik mijn laadmogelijkheden onder het vaste bed in de voorkant iets wil vergroten probeer ik zoveel mogelijk gewicht aan de voorkant kwijt te raken, zonder achter de as meer gewicht toe te voegen. Om deze reden deze fietsendrager. Ik heb alle onderdelen nog niet gewogen maar ik denk dat de fietsendrager zoals ik die heb bedacht hooguit 3 a 4 kg gaat wegen. Dat scheelt 10kg met de huidige fietsendrager. Samen met een lichtere gasfles kan ik rond de 20kg a 25kg an de voorzijde besparen. Ik kan nu dus spullen in de caravan meenemen die ik nu noodgedwongen in de auto moest leggen.
Ik heb een ernstig kogeldrukprobleem. Standaard al erg hoog, met twee fietsen voorop heel veel te hoog. Ik moet dus een oplossing vinden. Dat kan ik niet doen door achterin de caravan extra gewicht te leggen want het laadvermogen van de caravan is ook erg beperkt want geheel beladen zit ik precies op het maximale gewicht. Bovendien wil ik achter de as helemaal niet veel gewicht hebben. Daarbij is mijn zitje achterin de caravan en ik wil onderweg lekker aan de koffie kunnen, zonder overal overheen te moeten klimmen.
Omdat ik mijn laadmogelijkheden onder het vaste bed in de voorkant iets wil vergroten probeer ik zoveel mogelijk gewicht aan de voorkant kwijt te raken, zonder achter de as meer gewicht toe te voegen. Om deze reden deze fietsendrager. Ik heb alle onderdelen nog niet gewogen maar ik denk dat de fietsendrager zoals ik die heb bedacht hooguit 3 a 4 kg gaat wegen. Dat scheelt 10kg met de huidige fietsendrager. Samen met een lichtere gasfles kan ik rond de 20kg a 25kg an de voorzijde besparen. Ik kan nu dus spullen in de caravan meenemen die ik nu noodgedwongen in de auto moest leggen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988