Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » di 5 jan 2021 08:44

Zoals inmiddels wel bekend is heb ik een fietsendrager achterop en een fietsendrager op de dissel om de kogeldruk nog enigszins onder controle te houden. Op beide dragers gaat één e-bike. De drager op de dissel is een zelf gemaakte en erg licht. Achterop heb ik een Thule Elite G2.
Als we op vakantie gaan en de fietsen meenemen, nemen we ook de fietsendrager voor op de auto mee. Deze ligt dan in de auto. Dit is een ouderwets groot en zwaar onhandig onding.

Dit moet anders. Ik wil een kogel monteren op de dissel (hierover geen vragen) waarop ik een fietsenrek zet die ik ook op de auto kan gebruiken. Omdat ik al heel snel te veel kogeldruk heb ben ik dus op zoek naar een lichte drager die wel twee e-bikes van 24 kg per stuk dragen kan en mag.
Heeft iemand informatie en/of ervaring?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door WillyL » di 5 jan 2021 08:54

Bedoel je e-bikes van 23 kg? Met de batterijen los in de koffer spaar je al snel 2 a 4 kg.
Maar dan nog zijn vele lichtgewicht dragers te slap.
Ik kijk even verder (Auto5.be)
https://www.auto5.be/nl/p/fietsendrager ... Name=48037 Is relatief licht, 14 kg
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door deusjevo » di 5 jan 2021 09:28

Geen ervaring mee maar is een fietsendrager voor achter op de auto niet snel te groot voor op de dissel?
Ik bedoel dan betreffende het bochten draaien en plek voor de handrem/neuswiel bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door deusjevo op di 5 jan 2021 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Daphne » di 5 jan 2021 09:42

Wat is laag gewicht? Wij nemen deze losse fietsdrager Bosal pro user sg2 in de auto mee. Compact en prettig omdat ie in een tas zit. Gewicht 17 kg. Op de dissel hebben we een Thule Superb, gewicht 9,7 kg.
Verschil van 7,3 kg en daar zou het gewicht van de kogel nog bijkomen, geen idee wat dat weegt. Als elke kilogram telt is dat wellicht teveel voor jou. Lichtere fietsdragers die ook nog geschikt zijn voor e-bikes zullen schaars zijn denk ik.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » di 5 jan 2021 10:46

[re.gif]
In principe doe ik dat nu dus ook, met dat verschil dat ik een onhandig grote en zware fietsendrager heb.

Ik heb deze gezien. 14kg en lijkt makkelijk te bedienen. En als ik er één fiets op zet kan ik wellicht de achterlichten nog terug klappen.


WillyL schreef:
di 5 jan 2021 08:54
Bedoel je e-bikes van 23 kg? Met de batterijen los in de koffer spaar je al snel 2 a 4 kg.
Maar dan nog zijn vele lichtgewicht dragers te slap.
Ik kijk even verder (Auto5.be)
https://www.auto5.be/nl/p/fietsendrager ... Name=48037 Is relatief licht, 14 kg
Deze drager is geschikt voor maximaal 36kg. Dat is niet genoeg want 2x 24 is 48kg. Uiteraard zonder accu.
deusjevo schreef:
di 5 jan 2021 09:28
Geen ervaring mee maar is een fietsendrager voor achter op de auto niet snel te groot voor op de dissel?
Ik bedoel dan betreffende het bochten draaien en plek voor de handrem/neuswiel bijvoorbeeld.
Ik heb een redelijk lange dissel. Ik denk dat het wel meevalt in mijn geval.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door WillyL » di 5 jan 2021 22:41

Jyep, inderdaad te licht.
Ik gebruik een easyfold van Thule, iets van 18 kg. Hij staat op een trekhaakbol op de dissel.
Let er bij de montage wel op dat de disselklep nog open kan.
Vermits de bol vrij hoog staat en ik een vrij lange dissel heb kan ik nog bijna haakse bochten nemen,ttz de auto bijna haaks op de dissel, evenveel als zonder de fietsen. Er is wel niet veel plaats over...

Kwestie van gewicht moest ik wel het reservewiel uit de disselbak verplaatsen naar achter de as. In een ander draadje heb ik dat ook reeds vermeld. Bij mijn profiel zie je 2 foto's met de fietsen op de dissel.
Nadat de oude moverbatterij (100Ah) einde-leven was heb ik die vervangen door een lichtgewicht lion. (30Ah). Het gewichtwinst kwam nuttig uit als compensatie voor het gewicht van het fietsenrek
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door moyzo » wo 6 jan 2021 07:44

Daphne schreef:
di 5 jan 2021 09:42
Wat is laag gewicht? Wij nemen deze losse fietsdrager Bosal pro user sg2 in de auto mee. Compact en prettig omdat ie in een tas zit. Gewicht 17 kg. Op de dissel hebben we een Thule Superb, gewicht 9,7 kg.
Verschil van 7,3 kg en daar zou het gewicht van de kogel nog bijkomen, geen idee wat dat weegt. Als elke kilogram telt is dat wellicht teveel voor jou. Lichtere fietsdragers die ook nog geschikt zijn voor e-bikes zullen schaars zijn denk ik.
Wij hebben dezelfde combi ( de bosal is trouwens excact hetzelfde als de pro user diamant- wij hebben bij heuts deze gekocht destijds) Ook lang gezocht naar een juiste losse knobbel voor op caravan, zie dit draadje viewtopic.php?f=64&t=36449 en viewtopic.php?f=64&t=35340 maar niet gedaan omdat die losse stukken niet het gewicht van een fietsendrager en 2 electrische fietsen kon dragen volgens ervaringsdeskundigen destijds.
Heb monteur gesproken die al ellende ermee gezien had. De bosal past netjes achter de voorstoel van de auto en we gebuiken hem buiten de vakanties ook veel om routes ergens in NL te fietsen.
Wij gaan binnenkort naar 2 ebikes - ook die levering laat langer op zich wachten dan gehoopt die samen 50,6 kilo wegen zonder afneembare accessoires en accu. (alle accesoires gaan altijd in de auto)Voordien zaten we twee kilo minder- (1 electrische en een oude degelijke fiets van tig jaar oud)
Het bevalt ons uitstekend zo.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » wo 6 jan 2021 08:46

Ja, het is natuurlijk zeker een optie om het te houden zo als het is maar dan met een handiger fietsendrager die minder ruimte inneemt in de auto. Op zich is er natuurlijk wel iets voor te zeggen. Qua gewichtsverdeling op de caravan zit ik nu goed. Ik haal me wellicht een hoop werk op de hals om weer gewichten te moeten gaan verdelen....

Dank voor alle input. Ik laat het zo en ga op zoek naar een opvouwbaar fietsenrek wat ik in de auto ga meenemen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Jaap van Duijn » wo 6 jan 2021 09:00

@Morgoth,

al in november 2019 had je die vraag ook al en waarschijnlijk niets mee gedaan?
zoek eens op RAMEDE en zie mijn antwoord op Uw vraag
want veel zelfde vraag stellen geeft wel een mooi getal maar lost toch niet op?

Groeten Jaap van Duijn.

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Philmar » wo 6 jan 2021 09:22

Als je echt graag fietst is een vouw e-bike misschien een oplossing. Kunnen in de koffer en staan dan ook veilig opgeborgen. Geen gedoe met gewicht verdeling en aanpassingen op dissel.

Philmar

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » wo 6 jan 2021 10:19

[re.gif]

Dat is voor mij geen oplossing. Vanwege het geringe laadvermogen van mijn caravan zit de auto al stampvol. Twee vouwfietsen kunnen daar echt niet bij. Daarbij vind ik ze ook veel te duur voor die twee keer per jar dat ik ze zal gebruiken.
Jaap van Duijn schreef:
wo 6 jan 2021 09:00
@Morgoth,

al in november 2019 had je die vraag ook al en waarschijnlijk niets mee gedaan?
zoek eens op RAMEDE en zie mijn antwoord op Uw vraag
want veel zelfde vraag stellen geeft wel een mooi getal maar lost toch niet op?

Groeten Jaap van Duijn.
Ik loop er al langer over te denken. Dat klopt. Maar ik kon me niet herinneren dat ik die vraag al eens had gesteld. Blijkbaar is jouw geheugen beter dan het mijne. Ik zal het eens terug zoeken. Dank.

Edit:
Jaap, het spijt me geweldig maar ook na een half uur zoeken kan ik het niet vinden. Wil je zo vriendelijk zijn om de link even te posten?

Als aanvulling: Een Ramede dakdrager is niet het antwoord op mijn vraag. Ik wil perse géén dakdrager voor de fietsen! Ik wil geen gefluit tijdens de rit, ik wil geen kans op beschadigingen van de auto èn van de fietsen en ik vind het te veel werk om het rek op de auto te zetten en de fietsen vervolgens weer op het rek. De fietsen gaan op de caravan. Eentje voorop en eentje achterop.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Jaap van Duijn » wo 6 jan 2021 12:29

@Morgoth,

Dan is van hieruit de zaak gesloten.
Nogmaals wij hebben nooit, maar ook nooit enige hindernis en of beschadiging aan de auto gehad.
Het op bouwen is voor ons geen probleem geweest, als mijn echtgenote de boodschappen in koelkast zette, deed ik de drager en de fietsen.
En sorry zoek op RAMEDE en bericht van 07-05-2020 13.43uur


Veel heel veel succes met Uw zoektocht en groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » wo 6 jan 2021 14:21

[re.gif]
Prima. Maar die Topic ging niet over een fietsendrager maar over een fiets. Ik wilde toen nieuwe fietsen kopen en wilde graag weten hoe jullie ervaring was met diverse merken. Ik wilde namelijk nieuwe lichte e-bikes en geen andere fietstransportsysteem. Ik heb over een lichte fietsdrager die zowel op de auto als op de caravan kan (zoals ik mij al niet kon herinneren) dus inderdaad nog nooit iets gevraagd.
Gelukkig, ik begon al aan mezelf te twijfelen scratch.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Ab » wo 6 jan 2021 15:22

Het ging ook over fietsen op de auto.
Het moet RAMEDER zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » wo 6 jan 2021 16:49

[re.gif]
Het ging NIET over fietsen op de auto. Ik vroeg over een lichte fietsendrager voor achter de auto die ook op een kogel op de dissel kan.
Morgoth schreef:
di 5 jan 2021 08:44
...Ik wil een kogel monteren op de dissel (hierover geen vragen) waarop ik een fietsenrek zet die ik ook op de auto kan gebruiken. Omdat ik al heel snel te veel kogeldruk heb ben ik dus op zoek naar een lichte drager die wel twee e-bikes van 24 kg per stuk dragen kan en mag.
Heeft iemand informatie en/of ervaring?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door WillyL » wo 6 jan 2021 20:41

Superlicht en geschikt voor zwaardere e-fietsen zal je moeilijk vinden.
Het is een contradictio in terminis, door dat extra gewicnht (zakken cement van 25 kg) moet de constructie voldoende sterk zijn.
Dus zal je wel moeten kiezen, een zware giets achterop, wat af te raden is, of 2 voorop, of fietsen ter plekke huren.'.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » wo 6 jan 2021 21:02

[re.gif]
Oké. Nogmaals.

IK HEB AL EEN FIETS VOOROP EN EEN FIETS ACHTEROP. IK WIL DIT OP DEZE MANIER OOK ZO HOUDEN. HET ENIGE IS DAT IK EEN ANDER REK VOOROP WIL WAT OOK OP DE AUTO KAN!!
knipoog.gif

Sorry voor iedereen met goedbedoelde adviezen maar ik wil niet afwijken van de manier waarop ik nu mijn fietsen vervoer. Dat bevalt namelijk prima. De combi rijdt rete strak. Het enige wat niet bevalt is het grote ouderwetse fietsenrek in de kofferbak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Jaap van Duijn » do 7 jan 2021 08:31

Juist Morgoth,

Volhouden en ooit komt er een oplossing.
Je zal niet de enige zijn met het zelfde euvel of geval.

groeten Jaap

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door WillyL » do 7 jan 2021 08:53

[re.gif] [re.gif]
MEA CULPA, OM IDEEËN TE DELEN! BIJ ZO EEN REACTIE HAAK IK AF! TREK UW PLAN!
E nu terug naar de orde van de dag, zonder hoogst onbeleefde hoofdletters.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » do 7 jan 2021 08:59

[re.gif]
Sorry, was niet zo bedoeld.
Dit was bedoelt als reactie op iedereen die komt met suggesties om fietsen te vervoeren terwijl dat niet mijn vraag was. Ik ben alleen maar op zoek naar een fietsenrek op de auto die ook op de caravan kan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Ab » do 7 jan 2021 11:49

15 seconden zoeken op Google levert een fietsdrager op van 6,5 kg... mrgreen.gif
Pro User. Of je er wat aan hebt kan ik niet beoordelen.
Dat moet je zelf beslissen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Witte yeti » do 7 jan 2021 23:43

Morgoth schreef:
di 5 jan 2021 08:44
Ik wil niet eigenwijs zijn, maar het gewicht van een kogel + autofietsdrager op de dissel zal veel zwaarder zijn dan je huidige situatie.
Ik zou dan kijken naar een compacte (opvouwbare) autofietsdrager die geschikt is voor 2 e-bikes.

Gr. Pim
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Morgoth » vr 8 jan 2021 21:02

[re.gif]
Ja, dat denk ik ook. Misschien is dat ook we de beste oplossing. Ik koop sowieso een opvouwbare fietsendrager en kan het gewicht hiervan eens extra op de dissel zetten en kijken waar ik op uitkom.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door Witte yeti » za 9 jan 2021 17:15

[re.gif]
Ik ben benieuwd waar je zoektocht op uit komt.
Zelf heb ik ook gekeken naar de combi kogel met autofietsdrager, omdat 2 e-bikes achterop niet prettig is.
Helaas heb ik veel te weinig ruimte op de dissel voor kogel met autofietsdrager en het gewicht ervan is te veel van het goede.
Ik heb nu maar gekozen voor de lichtste kantelbare fietsdrager van Thule en daarvan een aanpassing gemaakt aan de disselafdekkap (zie foto)
Ik ben trouwens ook op zoek naar een autofietsdrager voor 2 e-bikes, mijn huidige Thule autofietsdrager kan maar 40 kg hebben.
90CD1CC9-9348-4964-91FB-647FEDA3829C.jpeg
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lichte fietsendrager voor op de dissel èn op de auto

Bericht door deusjevo » za 9 jan 2021 18:19

[re.gif]

Die Sprite dissel is echt kort zeg.
Ik zie niet echt de aanpassing trouwens?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”