fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
beste
welke fietsendrager is het beste voor onze kip greyline 47 tdb special 2002 ?
op de dissel of achterop
hebben 2 elektrische fietsen a 24kg (accu's los in de auto)
of heeft iemand een gebruikte voor ons ?
welke fietsendrager is het beste voor onze kip greyline 47 tdb special 2002 ?
op de dissel of achterop
hebben 2 elektrische fietsen a 24kg (accu's los in de auto)
of heeft iemand een gebruikte voor ons ?
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Goedemiddag Texi,
Persoonlijk zou ik de fietsendrager op de dissel plaatsen. De elektrische fietsen zijn ondanks dat de accu's in de auto liggen te zwaar om achterop te laten hangen. Fietsendragers achterop zijn vooral op drempels een gevoelig voor doorknikken of zelfs in ergste geval losbreken. Verder hoef je indien je ze op de dissel plaatst minder hoog te tillen. Wel even rekenschap houden met de kogeldruk en om beschadiging aan de auto te voorkomen de bochten niet te krap nemen.
Thule Superb en de Enduro BC260 hebben beiden een draagvermogen van 60 kilo
Persoonlijk zou ik de fietsendrager op de dissel plaatsen. De elektrische fietsen zijn ondanks dat de accu's in de auto liggen te zwaar om achterop te laten hangen. Fietsendragers achterop zijn vooral op drempels een gevoelig voor doorknikken of zelfs in ergste geval losbreken. Verder hoef je indien je ze op de dissel plaatst minder hoog te tillen. Wel even rekenschap houden met de kogeldruk en om beschadiging aan de auto te voorkomen de bochten niet te krap nemen.
Thule Superb en de Enduro BC260 hebben beiden een draagvermogen van 60 kilo
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Ik worstel ook met deze vraag. Ik wil dus niet op (voor of achter) of in de caravan.
Had de simpele gedachte om een drager voor op het dak of hangende aan de achterklep. Maar het lijkt erop dat dit niet gaat lukken ivm gewicht van de elektrische fietsen.
Had de simpele gedachte om een drager voor op het dak of hangende aan de achterklep. Maar het lijkt erop dat dit niet gaat lukken ivm gewicht van de elektrische fietsen.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Achterop de caravan is bij uitstek de allerslechtste plek voor een fietsendrager.
En nog overtreffend voor 2 elektrische fietsen.
1e: het beinvloed de caravanstabiliteit enorm.... tot gevaarlijk aan toe....vragen om slingerende caravans gewoon.
2e: De achterkant van een caravan is daar totaal niet voor gebouwd. Geen voldoende stevigheid dus.
De beste plek is in volgorde...
1e; Op de auto, het dak.
2e: In de caravan boven de as.
3e: op de dissel maar let heel goed op de kogeldruk.
15e: een voorop de dissel en een achterop de caravan
25e: achterop de caravan..
Er is ook nog een mogelijkheid soms om de fietsen aan/boven de achterklep van de auto te monteren.... niet ideaal ook...
Er zijn hier vele discussies geweest over fietsen achterop...99% is negatief in advies, 1% lukt het wel.
Maar dan praat je nog over 2 gewone fietsen.
Elektrisch moet je niet eens aan denken om achterop te knopen.... reden hierboven al genoemd.
En nog overtreffend voor 2 elektrische fietsen.
1e: het beinvloed de caravanstabiliteit enorm.... tot gevaarlijk aan toe....vragen om slingerende caravans gewoon.
2e: De achterkant van een caravan is daar totaal niet voor gebouwd. Geen voldoende stevigheid dus.
De beste plek is in volgorde...
1e; Op de auto, het dak.
2e: In de caravan boven de as.
3e: op de dissel maar let heel goed op de kogeldruk.
15e: een voorop de dissel en een achterop de caravan
25e: achterop de caravan..
Er is ook nog een mogelijkheid soms om de fietsen aan/boven de achterklep van de auto te monteren.... niet ideaal ook...
Er zijn hier vele discussies geweest over fietsen achterop...99% is negatief in advies, 1% lukt het wel.
Maar dan praat je nog over 2 gewone fietsen.
Elektrisch moet je niet eens aan denken om achterop te knopen.... reden hierboven al genoemd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Begrepen, wordt de dissel
Merci.
Merci.
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Reactieopvoorgaandebericht
En dan de accu's eruit/eraf als het kan...
Liever een te hoge kogeldruk dus..... en mocht de auto daar moeite mee hebben dan zou ik aan hulpveren denken...
En dan de accu's eruit/eraf als het kan...
Liever een te hoge kogeldruk dus..... en mocht de auto daar moeite mee hebben dan zou ik aan hulpveren denken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Chris Chris Chris Toch...……………………...Chris schreef: ↑zo 6 dec 2020 16:25Achterop de caravan is bij uitstek de allerslechtste plek voor een fietsendrager.
En nog overtreffend voor 2 elektrische fietsen.
1e: het beinvloed de caravanstabiliteit enorm.... tot gevaarlijk aan toe....vragen om slingerende caravans gewoon.
2e: De achterkant van een caravan is daar totaal niet voor gebouwd. Geen voldoende stevigheid dus.
De beste plek is in volgorde...
1e; Op de auto, het dak.
2e: In de caravan boven de as.
3e: op de dissel maar let heel goed op de kogeldruk.
15e: een voorop de dissel en een achterop de caravan
25e: achterop de caravan..
Er is ook nog een mogelijkheid soms om de fietsen aan/boven de achterklep van de auto te monteren.... niet ideaal ook...
Er zijn hier vele discussies geweest over fietsen achterop...99% is negatief in advies, 1% lukt het wel.
Maar dan praat je nog over 2 gewone fietsen.
Elektrisch moet je niet eens aan denken om achterop te knopen.... reden hierboven al genoemd.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Reactieopvoorgaandebericht
Wim...
Wij zijn het over heel veel dingen eens, maar op dit vlak dus niet.
En dat mag.... meningen hoeven niet allemaal gelijk te zijn.
Maar idd..
Jij bent de 1 % die geen problemen heeft met fietsen achterop. dat weet ik...
Maar volgens mij geen elektrische versie's, die zijn nog zwaarder..
Wim...
Wij zijn het over heel veel dingen eens, maar op dit vlak dus niet.
En dat mag.... meningen hoeven niet allemaal gelijk te zijn.
Maar idd..
Jij bent de 1 % die geen problemen heeft met fietsen achterop. dat weet ik...
Maar volgens mij geen elektrische versie's, die zijn nog zwaarder..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Heb je ook ruimte om een fiets in de caravan mee te nemen?
Ik heb voor de kinderfietsen met 2 fietsdakdragers en een paar houten latten een passend frame gemaakt voor in de caravan. Dat werkt voor ons prima.
1 fiets in de caravan en 1 op de disseldrager?
Ik heb voor de kinderfietsen met 2 fietsdakdragers en een paar houten latten een passend frame gemaakt voor in de caravan. Dat werkt voor ons prima.
1 fiets in de caravan en 1 op de disseldrager?
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Zullen wij is proberen
Scheelt weer een drager!
Scheelt weer een drager!
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Al vijf jaar met Electrische fietsen achterop.Chris schreef: ↑zo 6 dec 2020 19:15Reactieopvoorgaandebericht
Wim...
Wij zijn het over heel veel dingen eens, maar op dit vlak dus niet.
En dat mag.... meningen hoeven niet allemaal gelijk te zijn.
Maar idd..
Jij bent de 1 % die geen problemen heeft met fietsen achterop. dat weet ik...
Maar volgens mij geen elektrische versie's, die zijn nog zwaarder..
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Willem je hebt gelijk, Chris is fout....
Op één staat in de auto en dan pas op de auto.
Op de allerlaatste plaats achter op de caravan, behalve bij jou natuurlijk!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op één staat in de auto en dan pas op de auto.
Op de allerlaatste plaats achter op de caravan, behalve bij jou natuurlijk!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Ook fout
Op 1 staat:
Fietsen op locatie huren
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op 1 staat:
Fietsen op locatie huren
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Reactieopvoorgaandebericht en Reactieopvoorgaandebericht
kibbelen jullie effe lekker over positie 1...
kibbelen jullie effe lekker over positie 1...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
En toch rijden er heel veel caravans rond met de fietsen achterop en niet maar 1 zie ze soms met wel 4 (2volwassen en 2 kinder fietsen) achterop.
Zouden die dan allemaal elk jaar een andere caravan moeten kopen omdat ze van de weg geslingerd zijn lekkerpuh
Zouden die dan allemaal elk jaar een andere caravan moeten kopen omdat ze van de weg geslingerd zijn lekkerpuh
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
RE.gif
Dat beweerd niemand, het kan maar staat op de laatste plaats als het op advies aan komt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat beweerd niemand, het kan maar staat op de laatste plaats als het op advies aan komt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Er staat een heel mooi filmpje op youtube wat gewicht achterop de caravan met de balans doet.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Reactieopvoorgaandebericht
Er zijn vele filmpjes daarover.
Ook zijn er filmpjes van combi's waar het fout gaat of ging...
En allemaal is het ellende om mee te maken lijkt mij.
Ik neem geen fietsen achterop... Dissel is bij mij een prima plek....ook goed voor de kogeldruk.
Er zijn vele filmpjes daarover.
Ook zijn er filmpjes van combi's waar het fout gaat of ging...
En allemaal is het ellende om mee te maken lijkt mij.
Ik neem geen fietsen achterop... Dissel is bij mij een prima plek....ook goed voor de kogeldruk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
En ook bij ons staan er probleemloos gewoon 1 E-Bike en een gewone fiets achterop de caravan.
Dus wij horen ook bij die 1 %.
duim
Dus wij horen ook bij die 1 %.
duim
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
als we het meenemen van fietsen afschaffen heeft het forum volgens mij totaal geen bestaansrecht meer . . .
Subaru Forester met Solifer Artic 520
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Ja, de 1% kan ook net zo goed 10% of 20% zijn.
Kijk eens onderweg hoeveel fietsen achterop de caravan zijn gebonden...
Maar Chris heeft in principe gelijk.
Je kunt, met name beginnende caravanrijders, hier niet genoeg voor waarschuwen.
Wéét wat je doet.
Wat mij altijd in deze discussie op het forum triggert, is de toch eenzijdige benadering.
Belangrijke aspecten als snelheid en gewichtsverhouding caravan-voertuig worden in het rijtje waarschuwingen niet meegenomen.
Rijdt je 110 of 80?
Rijdt je veelal binnenwegen of snelwegen?
Is de verhouding trekker-combinatie 90% of 65%
Hoe hoog is je kogeldruk met 2 fietsen achterop?
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.
[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]
.
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.
[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]
.
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Wij vinden dit nog steeds een prachtig systeem. Helaas kun je er maar 1 elektrische fiets van 24 kilo op kwijt omdat de drager 13,8 kilo weegt en twee fietsen a 15 kilo kan hebben. Maar als je een afweging moet maken ivm een te zware disseldruk met 2 elektrische fietsen dan is dit een overweging om te combineren. In ieder geval veel veiliger dan fietsen achterop. Zelf ook slechte ervaring met fietsendrager achterop, wegligging voelde niet fijn aan, veel gevoeliger voor slingeren. https://youtu.be/cBl_DcoIalE
Wij hebben op vorige caravan een Thule Superb gehad die we nu weer over gaan zetten op de nieuwe caravan. Op vorige een elektrische en een degelijke 30 jaar oude gewone fiets, maar nu krijgen we twee elektrische fietsen van 24 kilo elk minus accu.
De verschuifbare Enduro vind ik ook een geweldige uitvinding maar wij twijfelen of een lage instap met middenmotor ter plekke niet in de weg zit bij het naar voren schuiven richting neuswielslinger.
Wij hebben op vorige caravan een Thule Superb gehad die we nu weer over gaan zetten op de nieuwe caravan. Op vorige een elektrische en een degelijke 30 jaar oude gewone fiets, maar nu krijgen we twee elektrische fietsen van 24 kilo elk minus accu.
De verschuifbare Enduro vind ik ook een geweldige uitvinding maar wij twijfelen of een lage instap met middenmotor ter plekke niet in de weg zit bij het naar voren schuiven richting neuswielslinger.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Gaan we weer....
Ik ga me niet in de discussie mengen omdat ik vind dat er geen eenduidig advies is in deze. Het ligt aan zoveel factoren wat voor jou de beste oplossing is dat je niet zo klakkeloos kunt zegen dat achterop gevaarlijk is en voorop niet. Ik vind namelijk een kogeldruk van 150kg (vanwege twee fietsen op de dissel) op een Opel Astra ook gevaarlijk.
Eén ding wat ik hier heb gelezen snijdt wel hout: De tilhoogte. Zonder nou gelijk opschepperig over te willen komen, denk ik dat ik als hobbyboer met veel fysieke arbeid wellicht iets sterker zou kunnen zijn dan gemiddeld. Toch krijg ik in mijn eentje de 24kg wegende E-Bike niet op het fietsenrek achterop. Het is niet alleen het gewicht maar ook de onhandige vorm van de fiets en de manier waarop je hem moet tillen. Dan kun je wel een rek nemen met lift maar die zijn van zichzelf weer zo vreselijk zwaar.
Ik ga me niet in de discussie mengen omdat ik vind dat er geen eenduidig advies is in deze. Het ligt aan zoveel factoren wat voor jou de beste oplossing is dat je niet zo klakkeloos kunt zegen dat achterop gevaarlijk is en voorop niet. Ik vind namelijk een kogeldruk van 150kg (vanwege twee fietsen op de dissel) op een Opel Astra ook gevaarlijk.
Eén ding wat ik hier heb gelezen snijdt wel hout: De tilhoogte. Zonder nou gelijk opschepperig over te willen komen, denk ik dat ik als hobbyboer met veel fysieke arbeid wellicht iets sterker zou kunnen zijn dan gemiddeld. Toch krijg ik in mijn eentje de 24kg wegende E-Bike niet op het fietsenrek achterop. Het is niet alleen het gewicht maar ook de onhandige vorm van de fiets en de manier waarop je hem moet tillen. Dan kun je wel een rek nemen met lift maar die zijn van zichzelf weer zo vreselijk zwaar.
Als je fatsoenlijk materiaal koopt hoef je hiervoor echt niet bang te zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Hier gaan we weer... Ik kan ook veel te snel rijden, of het veilig is??????????? maar gedraag me dan wel stoer Boos Boos Boos Boos Boos Boos
Boven op auto, gaat maar die zware fietsen er op tillen? Zoek dan iets met een goede hulplift.
In de auto? Meestal zijn die fietsen te groot.
In de caravan, idem, meestal te groot en niet praktisch bij tussenstop.
Blijft over, vooraan op dissel of achterop de auto.
Bij mij staan ze in ieder geval op de dissel en het rek zelf is een gewoon (stevig en zwaar) trekhaakdrader die zelfs dan op een stang met bol gemonteerd staat. Zo kan ik ook nog de drager ter plekke gebruiken.
Het is wel zwaar op de trekhaak en dus heb ik het reservewiel uit de disselbak naar zo dicht mogelijk achter de caravan as verplaatst.
Boven op auto, gaat maar die zware fietsen er op tillen? Zoek dan iets met een goede hulplift.
In de auto? Meestal zijn die fietsen te groot.
In de caravan, idem, meestal te groot en niet praktisch bij tussenstop.
Blijft over, vooraan op dissel of achterop de auto.
Bij mij staan ze in ieder geval op de dissel en het rek zelf is een gewoon (stevig en zwaar) trekhaakdrader die zelfs dan op een stang met bol gemonteerd staat. Zo kan ik ook nog de drager ter plekke gebruiken.
Het is wel zwaar op de trekhaak en dus heb ik het reservewiel uit de disselbak naar zo dicht mogelijk achter de caravan as verplaatst.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen
Is het zelfs niet zo dat Fendt een zeer negatief advies afgeeft met fietsen achterop de caravan? Deze raden dan maar aan, op de dissel.
In al die 45 jaar met de caravan is bij mij fietsen achterop uit den boze geweest. De beste oplossing is in de auto. Helaas is dit vaak niet mogelijk.
Hoe meer pendel creëeren bij een caravan des te slechter voor de "uitzwaaiende" bewegingen of te wel slingerende bewegingen.
- En dan geldt weer wel bij een Caravan van een opbouw tot 4,20 zal, het minder invloed zal hebben dan een van grotere opbouw.
Gelukkig bij fietsen achterop gaat het meestal goed. maar achterop zomaar even 60 kg *toevoegen ? ( * e-Bike fietsen en fietsenrek gewicht) huh
In al die 45 jaar met de caravan is bij mij fietsen achterop uit den boze geweest. De beste oplossing is in de auto. Helaas is dit vaak niet mogelijk.
Hoe meer pendel creëeren bij een caravan des te slechter voor de "uitzwaaiende" bewegingen of te wel slingerende bewegingen.
- En dan geldt weer wel bij een Caravan van een opbouw tot 4,20 zal, het minder invloed zal hebben dan een van grotere opbouw.
Gelukkig bij fietsen achterop gaat het meestal goed. maar achterop zomaar even 60 kg *toevoegen ? ( * e-Bike fietsen en fietsenrek gewicht) huh