Het lastige bij deze discussie is dat een ongeluk vaak een combinatie van factoren is. Je kunt 10 jaar lang met een instabiele caravan rijden zonder ongelukken, maar als de factoren bij elkaar komen, bijvoorbeeld een gat in de weg met zijwind een ernstig ongeluk krijgen.
Zo reed mijn schoonvader altijd met 3 stops naar zuid Frankrijk 3x tanken 1x kort lunchen. Dat is altijd goed gegaan, maar dat maakt het nog geen veilig onderneming. En dat betekend al helemaal niet dat om de 2 uur stoppen, even pauzeren of rijders wissel niet veel veiliger is.
De fietsen achterop maakt de caravan minder stabiel, in hoeverre je dit merkt kan afhankelijk zijn van de caravan. Maar als ik voor mijzelf spreek wil ik het liefst met de meest stabiele combi de weg op, en dus nemen wij alleen fietsen mee op het dak van de auto.
Dat mensen soms geen idee hebben bewijst het filmpje van de slingerende caravan van een paar maanden terug ik dacht van micky. Sommige zullen denken dat het er bij hoort. Mijn auto monteur haalt de auto vaak op, zij vertelde over een klant die de auto voor periodiek onderhoudt op liet halen, waar ze bij het wegrijden direct merkte dat de auto niet spoorde slingerde alle kanten op, veer gebroken, klant had niks gemerkt. Dat sommige mensen dus totaal geen gevoel hebben voor autorijden maakt het in mijn beleving legitiem om fietsen achterop altijd af te raden.