Compenseren

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Compenseren

Bericht door Ronald Jan » zo 13 sep 2020 08:58

Hallo allemaal zoals gewoonlijk heb ik weer een vraag , als je een fietsendrager op de dissel laat plaatsen compenseren jullie dan de kogeldruk in de caravan door je spullen anders neer te leggen bv je tent en de buizen van de tent wel of geen water mee of doen jullie dat op een andere manier ?
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Compenseren

Bericht door ArnoM » zo 13 sep 2020 09:08

Je zal wel moeten.
Bij aankoop heb ik het reservewiel onder de caravan laten hangen, direct achter de as, ook de accu van de mover zit achterin onder de bank van de rondzit.
Resultaat is dat ik zonder fietsen een kg of 30 aan extra gewicht (gevulde drinkwater jerrycan en zandzakjes) in de disselbak moet doen om aan de gewenste 95 kg kogeldruk te komen.
In de disselbak staat dan al een gasfles en wat los spul.
Met fietsen op de drager moet al dat extra gewicht eruit logischerwijze.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Compenseren

Bericht door Cara-Fan » zo 13 sep 2020 10:09

Het reservewiel onder de caravan. Het middenpad beladen op de as. (Tent/luifel/stokken etc).Zo krijg ik de handel in evenwicht. Verder gebruiken we een dakkoffer voor alle kleding/handdoeken etc.. watertanks leeg. 2 liter flessen mee voor onderweg toilet of handen wassen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Compenseren

Bericht door Conradi » zo 13 sep 2020 10:59

Je kunt met het verplaatsen van het gewicht de kogeldruk compenseren. Maar, ieder voordeel heeft een nadeel... :wink:

Door gewicht naar de uiteinden (voor en achter) van de caravan te verplaatsen, kan de caravan makkelijker gaan slingeren. Kan, want dat is natuurlijk afhankelijk van de verdeling en zo. Gewoon uitproberen en tijdens het rijden controleren.

Dit filmpje legt het uit: Veilig op weg...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Compenseren

Bericht door WillyL » zo 13 sep 2020 11:02

RE.gif RE.gif voor mij een gelijkaardig verhaal.
Vermits toilet gans achteraan zit probeer ik de tanks daarvan wel relatief leeg te laten bij verre afstand, dus niet overvolle spoel- en kaktank.
Voorin staat de verswatertank, ook die is vrijwel leeg.

Bij compenseren wel niet te veel gewicht naar helemaal achteraan de caravan plaatsen, dat verlaagt immers het slingerpunt,, zoals net vermeld is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Compenseren

Bericht door Morgoth » di 15 sep 2020 15:25

Conradi schreef:
zo 13 sep 2020 10:59

Dit filmpje legt het uit: Veilig op weg...
Ja hoor, hier heb je hem weer: Het lulverhaal.
Hoe kun je met droge ogen een test doen met een "fiets" die je achterop een caravan zet, die wat betreft gewicht in geen enkele verhouding is met het caravannetje van ijzerdraad en het plastic trekautootje ervoor? Een fiets weegt normaal gesproken 1,5% of hooguit 2% van het totaal gewicht van de caravan. Hier gooit hij een lading op de "caravan" die het eigen gewicht van de caravan vele malen overstijgt. Om maar niet te spreken van het trekkende voertuig. Geen gegevens van bekend maar het ziet er uit als een licht plastic autootje. Wat een wonder dat de boel gaat slingeren. Ook weet je niet of de snelheid wel in verhouding is. Kortom: dit filmpje is pure bangmakerij. Dat er nog steeds mensen intrappen verbaast me.

Ik zou deze test wel eens willen zien met gewichten die echt in verhouding staan. Bijvoorbeeld alles 1:18, ook het gewicht van de combinatie en de belading. Dan ziet het er een stuk minder spectaculair uit kan ik je voorspellen.

Neemt natuurlijk niet weg dat je zorgvuldig moet beladen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Compenseren

Bericht door Vino » di 15 sep 2020 16:23

Onze Knaus 500 EU,heeft de neiging om naar achteren te kiepen. In de dissel staat alleen een gasfles en enkele lichte spullen. Geen water in de 50liter tank voor onder weg. Enkele gevulde flessen,inderdaad voor de kleine boodschap en handen wassen. 2-stuks E-Bike op de dissel á 22-kg.Accu's en laders in de tassen en in de caravan.Twee enkele bedden.Hier onder de accu van de mover en verdere spullen.Aan de andere kant,tafel,2-krukjes,2-tuinstoelen en wat los spul.In het midden van de rondzit keuken= gas toestel en inklapbaar onderstel voor in de voortent,rechts, en links toebehoren.Achter over de hele lengte,grilpan.rooster,waaier etc.etc.Tent en stokken en extra koelkast in de auto met tas van 26kg aan haringen,rubbers stormbanden stroomkabel,slinger etc.etc.Auto zo zwaar mogelijke maken.Rijd perfect.
Tiguan 150pk 2019 met Knaus 500EU 2010.Oma als co-piloot en Opa als driver.

Hopelijk kunnen we volgend voorjaar weer richting zuid-spanje.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Compenseren

Bericht door Wally » di 15 sep 2020 16:35

Morgoth schreef:
di 15 sep 2020 15:25

Ik zou deze test wel eens willen zien met gewichten die echt in verhouding staan.
Neemt natuurlijk niet weg dat je zorgvuldig moet beladen.
thumbup.gif

Inderdaad, die verhoudingen slaan nergens op.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Compenseren

Bericht door Vino » di 15 sep 2020 19:17

Inderdaad Wally,Je hebt volkomen gelijk.De opzet was, dat de vraagsteller er zelf achter dient te komen welke belading voor hem het beste over komt.Adviezen van de beste stuurlui aan wal kunnen wel e.e.a toevoegen maar mijn ervaring na 50-jr.caravanning is toch dat iedere reis,betreffende de lading,altijd enige aanpassingen nood zakelijk zijn.Het gedrag van auto t.o van de caravan is toch per reis verschillend.Dus:auto zo zwaar mogelijk t.o.van de caravan is de juiste oplossing!

Met vriendelijke groet,https://caravan-forum.nl/posting.php?mo ... 64&t=42081#

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Compenseren

Bericht door Chris » di 15 sep 2020 21:34

Vino schreef:
di 15 sep 2020 16:23
Onze Knaus 500 EU,heeft de neiging om naar achteren te kiepen.
Dat heeft mijn 500EU ook wel wat, maar door die fietsen en reservewiel en alle andere zooi voorin te laden kom ik toch aan een lekkere kogeldruk.
Waarmee ik wil zeggen dat dit voor elke caravan anders is.
Er zijn hutten die leeg al een forse kogeldruk hebben en er zijn hutten, zoals onze, die erg licht zijn voorop.
Maar beladen is altijd hetzelfde verhaal.... welke combi je ook hebt..

Altijd de auto zo zwaar mogelijk, event. met hulpveren uitrusten.
De caravan altijd zo licht mogelijk maar wel een goede kogeldruk.
En die kogeldruk is meestal afhankelijk van wat in de specs van de auto staat..
Bij mij 90 Kg, en ik zit daar liever nog iets boven zelfs.
Lekker stabiele combi op die manier.

( en onze hut zonder fietsen... zak zand voorin kan best .. als die kogeldruk maar voldoende tot goed is.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Compenseren

Bericht door RonvA » di 15 sep 2020 23:01

Inderdaad, elke caravan is anders! Ik krijg de onze op net 75/80 KG kogeldruk, en dat is met 2 (weliswaar lichtgewicht) gasflessen voorin, hoop toiletspullen, andere troep. Accu staat midden voor (AGM) en toilet welke voor zit daar zit ook nog wat liter water in de spoeltank. Ook het bed (ook voorkant) ligt een hoop gewicht onder, als in o.a. de voortent en stoelen.

Ik zou niet weten hoe ik naar de 90 KG gewicht kom op de kogel, tenzij ik zakken zand op het bed moet leggen scratch.gif . Gelukkig is de trekauto sowieso veel zwaarder en is de combi stabiel.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Compenseren

Bericht door Vino » di 15 sep 2020 23:01

En de Tiguan mag max 120kg op de kogel hebben.Dus vraag steller:vergelijk e.e.a.Maak een proef rit en houd het beladen van het span iedere keer ongeveer het zelfde.Het zal een automisme worden,maar beter voor je gevoel indien je ontspannen kunt rijden.

Succes en veel plezier van, en met je combinatie!

Vino.https://caravan-forum.nl/posting.php?mo ... 64&t=42081#

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Compenseren

Bericht door Ronald Jan » wo 16 sep 2020 07:58

Iedereen bedankt voor de adviezen , het is dus proberen en zoeken naar de goede verdeling.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Compenseren

Bericht door ArnoM » wo 16 sep 2020 08:22

120 kg kogeldruk voor een Tiguan?
Weet je dat zeker?
Mijn Tarraco is in de basis een Tiguan Allspace, daarvoor wordt een max kogeldruk opgegeven van 88 kg.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Compenseren

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 16 sep 2020 08:36

Ipv die zak zand kun je ook een zak aardappelen mee nemen of een tank Met water vullen zoals het toilet als die voorin zit.

Een streepje op de niveau meting zodat je weet tot hoever je moet vullen als je weer naar huis gaat
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Compenseren

Bericht door Techn » wo 16 sep 2020 10:01

Nog nooit begrepen waarom sommige extra gewicht laden voor de kogelvrij????

Dat zou dus betekenen dat de caravan echt helemaal leeg is onder de bedden banken etc


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Compenseren

Bericht door JPGeetje » wo 16 sep 2020 10:05

Morgoth schreef:
di 15 sep 2020 15:25
Conradi schreef:
zo 13 sep 2020 10:59

Dit filmpje legt het uit: Veilig op weg...
Ja hoor, hier heb je hem weer: Het lulverhaal.
Hoe kun je met droge ogen een test doen met een "fiets" die je achterop een caravan zet, die wat betreft gewicht in geen enkele verhouding is met het caravannetje van ijzerdraad en het plastic trekautootje ervoor? Een fiets weegt normaal gesproken 1,5% of hooguit 2% van het totaal gewicht van de caravan. Hier gooit hij een lading op de "caravan" die het eigen gewicht van de caravan vele malen overstijgt. Om maar niet te spreken van het trekkende voertuig. Geen gegevens van bekend maar het ziet er uit als een licht plastic autootje. Wat een wonder dat de boel gaat slingeren. Ook weet je niet of de snelheid wel in verhouding is. Kortom: dit filmpje is pure bangmakerij. Dat er nog steeds mensen intrappen verbaast me.

Ik zou deze test wel eens willen zien met gewichten die echt in verhouding staan. Bijvoorbeeld alles 1:18, ook het gewicht van de combinatie en de belading. Dan ziet het er een stuk minder spectaculair uit kan ik je voorspellen.

Neemt natuurlijk niet weg dat je zorgvuldig moet beladen.
Volgens mij is hier toch sprake van een misverstand. Jij veronderstelt dat de caravan zelf geen onderdeel uitmaakt van het probleem maar dat dat probleem uitsluitend veroorzaakt wordt door de belading. Dat is niet het geval. Ook een lege caravan is geen toonbeeld van stabiliteit. Dat komt door zijn grote omvang. Veel gewicht zit ver van het steunpunt (de as) en veroorzaakt daardoor onstabiliteit. De verhouding caravangewicht/belading is dus niet van belang, het gaat om gewichten t.o.v. het steunpunt, dus ook caravanmassa.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Compenseren

Bericht door Morgoth » wo 16 sep 2020 10:39

RE.gif
Nee hoor. Dat suggereer ik niet.

Wat ik bedoel:
Als ik mijn fiets van 21kg achterop mijn caravan zet, zet ik ongeveer 2% van het totale gewicht van de caravan achterop het fietsenrek. Deze meneer heeft een caravan van ijzerdraad en zet daar een forse magneet achterop. Misschien is die ene magneet wel 25% van het gewicht van de "ijzerdraadcaravan". Dat zou dus betekenen dat ik een fiets van 250 kg achterop mijn caravan moet zetten om gelijkwaardige verhoudingen te hebben.
Daarbij weet je niet hoe zwaar het trekkende voertuig is. Die caravan met al die gewichten kan maar zo 5x zwaarder zijn dan het gewicht van het trekkende voertuig. Dat komt overeen dat ik mijn caravan achter een opgevoerd brommobiel ga hangen. Reken er maar op dat dat instabiel is.
Kies op caravantrekker.nl maar eens een zware caravan uit en een lichte auto. Je krijgt dan een instabiele combinatie.

Die test is op zich prima. Maar als die auto en caravan een schaal hebben van 1:18, dan moet voor een realistische test ook het gewicht een schaal van 1:18 hebben. Zeg dat een Disco zo'n 2 ton weegt, dan zou het autootje op de band dus 2000/18 = 111kg moeten wegen en de caravan bv 1300/18 = 72kg. En de "fiets" die hij achterop plakt moet dag 21/18 = 1.1kg. En hoe zit het met de kogeldruk in deze test??

Het zou nog kunnen om een andere schaal voor de gewichten te rekenen. bijvoorbeeld 1:1000.
Dan zou in deze test het trekkende voertuig 2kg wegen en de caravan 1,3kg. Maar de "fiets" mag dan slechts 20gram wegen. Wedden dat er dan niets gaat slingeren?

Om deze reden vind ik de test van deze meneer waardeloos en pure stemmingmakerij. Ik wil hiermee echt niet zeggen dat je maar wat moet aanklooien. Verdeling van gewichten is erg belangrijk voor een stabiele combinatie. Maar zo dramatisch als deze meneer beweert is het beslist niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Compenseren

Bericht door ArnoM » wo 16 sep 2020 11:09

RE.gif
Dank je nu echt dat iemand iets met jouw rekensommetje gaat doen?
Het zit vol met aannames.
Ook al zou het theoretisch kloppen, het voorbeeld met de gewichten verplaatsen op het schaalmodel is toch duidelijk, dat de gewichten misschien niet geheel in verhouding zijn is tot daar aan toe.
Om het af te doen als stemmingmakerij vind ik juist stemmingmakerij.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Compenseren

Bericht door henkth » wo 16 sep 2020 12:03

Ik sluit mij aan bij ArnoM.
In het filmpje laat men zien dat het gedrag van de caravan anders is met belading in het midden of belading achterop.
Het maakt niet zoveel uit in dit test model of het gewicht van de caravan in verhouding staat tot de aangebrachte gewichten.
Een massa, hoe klein ook, op een bepaalde afstand van het draaipunt zal bij een ingezette beweging een zijdelingse kracht uit voeren.
Deze krachten kunnen oncontroleerbaar worden.
Bij slingeren kan remmen een oplossing zijn.
Echter het kan ook zijn dat, indien de caravan net dwars staat achter de auto, de caravan de auto wil gaan inhalen.
De in beweging zijnde gewichten willen gewoon vooruit.
Een ieder mag zijn caravan beladen zoals hij goed dunkt.
Ik houdt de gewichten zoveel mogelijk boven de as.
Groet,
Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Compenseren

Bericht door Morgoth » wo 16 sep 2020 12:17

RE.gif
Iedereen mag vinden wat hij wil. Maar ik dus ook.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Compenseren

Bericht door Chris » wo 16 sep 2020 12:30

Techn schreef:
wo 16 sep 2020 10:01
Nog nooit begrepen waarom sommige extra gewicht laden voor de kogelvrij????

Dat zou dus betekenen dat de caravan echt helemaal leeg is onder de bedden banken etc


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee dus.
Aan de voorkant ligt al ongeveer alles..
Achterin leeg...vrijwel.
En dan is mijn kogeldruk nog te laag..
Zet ik de fietsen erop dan is het een uitstekende kogeldruk.
Maar als de fietsen niet meegaan....dannnn
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Compenseren

Bericht door Techn » wo 16 sep 2020 19:57

Leg je dat “vrijwel” ook voorin in de disselbak

En dat “alles” ook in de disselbak.

Maar goed je neemt dus niet veel mee naar Spanje als ik het goed begrijp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Compenseren

Bericht door JPGeetje » wo 16 sep 2020 20:07

Morgoth schreef:
wo 16 sep 2020 10:39
Maar als die auto en caravan een schaal hebben van 1:18, dan moet voor een realistische test ook het gewicht een schaal van 1:18 hebben. Zeg dat een Disco zo'n 2 ton weegt, dan zou het autootje op de band dus 2000/18 = 111kg moeten wegen en de caravan bv 1300/18 = 72kg. En de "fiets" die hij achterop plakt moet dag 21/18 = 1.1kg.
Dus... als ik een kubieke meter water heb (100X100X100 cm.) dan weten we dat die 1000kg weegt.
Nu ga ik die kuub op schaal 1: 10 maken. Dan wordt die dus 10x10x10 cm. Volgens jou theorie zou dat blokje water 1000/10=100kg. moeten wegen. scratch.gif
Als jij een drie dimensionaal lichaam op schaal gaat maken dan gaat dat gewicht ook met een 3e macht naar beneden. In jouw geval dus 2000/(18*18*18)=0.343kg.
Voor dat watervoorbeeld is het dus 1000/(10*10*10)= 1kg. en dat klopt precies want het is 1 liter knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Compenseren

Bericht door Wally » wo 16 sep 2020 21:25

RE.gif

Voor dat watervoorbeeld is het dus 1000/(10*10*10)= 1kg. en dat klopt precies want het is 1 liter

weenie.gif Maar is dan wel de schaal 1:1000

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”