Compenseren

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Compenseren

Bericht door Abve » wo 16 sep 2020 22:56

Ronald Jan schreef:
wo 16 sep 2020 07:58
Iedereen bedankt voor de adviezen , het is dus proberen en zoeken naar de goede verdeling.
Exact, waarbij je als uitgangspunt kunt aanhouden de maximale kogeldruk van je trekkend voertuig. Probeer deze zoveel mogelijk te benaderen.
Een andere belangrijke component, welke vaak niet wordt meegenomen in dit soort discussies, is de factor rijsnelheid.
Bij een kruissnelheid van 90 km/uur reageert een caravan veelal een stuk stabieler dan bij 110 km/ uur.
Ook is hierbij van belang hoeveel overgewicht het trekkend voertuig heeft. De ANWB hanteert hiervoor vaak de 75% regel bij een snelheid van 90 km/ uur.
Kijk ook eens bij caravantrekker.nl.
Hier vindt je een schat aan informatie op dit gebied.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Compenseren

Bericht door Theo de Man » do 17 sep 2020 12:22

Abve schreef:
wo 16 sep 2020 22:56
Ronald Jan schreef:
wo 16 sep 2020 07:58
Iedereen bedankt voor de adviezen , het is dus proberen en zoeken naar de goede verdeling.
Exact, waarbij je als uitgangspunt kunt aanhouden de maximale kogeldruk van je trekkend voertuig. Probeer deze zoveel mogelijk te benaderen.
Een andere belangrijke component, welke vaak niet wordt meegenomen in dit soort discussies, is de factor rijsnelheid.
Bij een kruissnelheid van 90 km/uur reageert een caravan veelal een stuk stabieler dan bij 110 km/ uur.
Ook is hierbij van belang hoeveel overgewicht het trekkend voertuig heeft. De ANWB hanteert hiervoor vaak de 75% regel bij een snelheid van 90 km/ uur.
Kijk ook eens bij caravantrekker.nl.
Hier vindt je een schat aan informatie op dit gebied.
Is niet helemaal correct, soms mag het trekkend voertuig veel meer druk kogeldruk hebben dan de toegestane druk op de caravan koppeling v olgens het typeplaatje , dus in dat geval is het niet verstandig om die van het trekkend voertuig aan te houden lijkt me.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Compenseren

Bericht door Abve » do 17 sep 2020 13:06

RE.gif

Goede aanvulling Theo.
Dat is in mijn geval en ik denk ook in die van jou, van toepassing.
De toegestane kogeldruk van mijn auto is nl. 150 kg, die van de caravan 100 kg.

Overigens rijd ik met mijn tandemasser altijd met 130 kg kogeldruk bij een snelheid van max 100 km/uur.
Dit gewicht komt mede door 2 E-Bikes op de dissel. Ik overweeg dan ook een fietsenrek achterop te plaatsen.
Zeer stabiele combi, ook in het hooggebergte met langere afdalingen thumbup.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”