Fietsendrager en disseldruk

Plaats reactie
Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Apeldoorn62 » ma 27 jul 2020 12:46

Ik heb een Thule fietsendrager op de dissel, maar als ik daar onze 2 stadsfietsen op zet dan is het gewicht van de dissel ruim boven de 100 kilo. Dat is dus veel te hoog.
Nu heeft de Feeling 470 veel bergruimte onder de bedden, maar die zitten aan de voorzijde van de caravan. Het is dus lastig om veel gewicht naar achteren te verplaatsen.
Nu zit ik te denken aan het plaatsen van een fietsendrager aan de achterzijde van de caravan zodat ik de fietsen over voor- en achterkant kan verdelen. Dan kan ik de normale belading in disselbak en onder de bedden gewoon blijven gebruiken.
Is dat een goed idee of moet ik het toch zoeken in het verplaatsen van gewicht naar de achterkant van de caravan?

NB. Bijkomend voordeel is ook dat ik geen problemen meer heb met het feit dat de fietsen erg krap op de fietsendrager staan en het opdraaien van het neuswiel lastig gaat omdat er een kettingkast in de weg zit.

Tips en adviezen?
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Gemineye » ma 27 jul 2020 12:48

De beste oplossing is de fietsen op de auto.

Als dat niet kan, dan zou ik inderdaad een fiets in de caravan zetten/leggen of achterop zetten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door ArnoM » ma 27 jul 2020 12:51

Voor de stabiliteit zou gewicht verplaatsen van voorin naar het midden van de caravan een betere oplossing zijn.
Dat hoeft waarschijnlijk helemaal niet veel te zijn.
Kun je niet wat vanuit voorin de caravan naar de auto verplaatsen?
Zou veel verstandiger zijn.
100 kg is helemaal niet zoveel trouwens hoor, afhankelijk van de cijfers van trekhaak en kogeldruk van de caravan uiteraard.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Apeldoorn62 » ma 27 jul 2020 12:58

Bedankt voor de snelle reacties.
Gewicht naar de auto verplaatsen heb ik inderdaad als oplossing al gedaan, maar dan gaat de gasfles naar de auto en dat vind ik weer minder prettig. Ook een zware tafel en gereedschap gaat naar de auto, maar ik zou graag de bergruimte van de caravan willen gebruiken en niet alles naar de auto willen verplaatsen. Ik heb genoeg laadvermogen (400 kg) in de caravan om die te gebruiken, maar helaas zit de meeste ruimte dus aan de voorzijde van de caravan.

Fietsen op de auto is niet echt een optie. Lijkt mij een drama om de fietsen zo hoog op de auto te krijgen.

En de disselweger stopte bij 110 kg en daar ging het gewicht zelfs nog wat overheen. Ik hoop een gewicht van ongeveer 75 tot 85 kilo te krijgen.
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 27 jul 2020 16:49

Gaat prima achterop hoor. Ik heb het zelfde probleem. Ook hier een fiets voorop en een fiets achterop. Ik heb achterop een Thule Elite G2. Super stevig rek. Bij mij beïnvloedt het de rijeigenschappen niet. Met fietsen erop is de caravan net ze stabiel als zonder. Ook op hoge(re) snelheden.
Hier op dit forum is een fietsenrek achterop ongeveer het zelfde als vloeken in de kerk. Het hoeft echter lang niet altijd een probleem te zijn. Zeker als je voor de rest zorgvuldig laadt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Cara-Fan » ma 27 jul 2020 16:57

Ik weet niet of je ruimte in de caravan hebt? Want ik heb van 2 fietsdakdragers en een houten frame een passende oplossing gemaakt om de fietsen van de kinderen in de caravan mee te nemen.

Verder de kogeldruk meten onder de koppeling en niet onder het neuswiel. Ik kwam er pas geleden achter dat onder het neuswiel de kogeldruk hoger word gemeten dan onder de koppeling zelf.

Verder zou je lichtgewicht gasflessen kunnen gebruiken en het reservewiel met een beugel onder de caravan kunnen bevestigen.
Bijlagen
20200727_164920.jpg

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 27 jul 2020 17:04

Ik krijg in mijn caravan de fietsen er niet in, zonder de caravan en of de fiets te beschadigen of de halve fiets uit elkaar te halen. Bovendien staan ze in de weg als je ergens even een uurtje wilt rusten en moeten ze eruit op een overnachtingscamping. Erg onhandig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Cara-Fan » ma 27 jul 2020 17:14

Het gaat ook niet om jouw caravan maar om die van de topicstarter.

Met 2 man tillen we de fietsen er voorzichtig in. En beschadigen niks. Deur van het toilet en gebruik keuken is bij ons bereikbaar. Mochten we moeten overnachten is het 5 minuten werk de fietsen er uit te tillen...

De topicstarter kan altijd even kijken of onze oplossing ook voor hen werkt is het niet?

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door iemand » ma 27 jul 2020 17:28

Waar zit je reservewiel. Ik heb hem achter/onder de caravan. Misschien voor jou ook de oplossing.
2 fietsen achterop zou ik nooit doen. Ooit eens een rack zien bungelen achter de caravan en bestuurder reed gewoon door. [aschrik.gif]
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 27 jul 2020 18:35

Cara-Fan schreef:
ma 27 jul 2020 17:14
Het gaat ook niet om jouw caravan maar om die van de topicstarter.

Met 2 man tillen we de fietsen er voorzichtig in. En beschadigen niks. Deur van het toilet en gebruik keuken is bij ons bereikbaar. Mochten we moeten overnachten is het 5 minuten werk de fietsen er uit te tillen...

De topicstarter kan altijd even kijken of onze oplossing ook voor hen werkt is het niet?
Tuurlijk, zeker. Ik veroordeel het ook niet. Ik wilde alleen zeggen dat het in MIJN caravan niet gaat. Ik kan de draai niet eens maken. Daar moet TS dus even om denken als hij ze in de caravan wil vervoeren.
Voordeel van in de caravan is dat de fietsen onderweg niet gestolen kunnen worden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26557
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Ab » ma 27 jul 2020 20:28

Apeldoorn62 schreef:
ma 27 jul 2020 12:58
Bedankt voor de snelle reacties.

En de disselweger stopte bij 110 kg en daar ging het gewicht zelfs nog wat overheen. Ik hoop een gewicht van ongeveer 75 tot 85 kilo te krijgen.
Wat voor disselweger gebruik je?
Nog niet zo lang geleden dacht iemand anders hier ook dat de kogeldruk veel te hoog was...
Het bleek echter maar 74 kg te zijn.
Het was zelfs iemand die in dit draadje al een paar reacties heeft geschreven... scratch.gif
Er zijn goede, maar ook waardeloze disselwegers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door WillyL » ma 27 jul 2020 21:51

Ik heb dat overgewicht opgelost door het reservewiel uit de disselbak te verplaatsen naar achter de as (endurorpdrager) en (eerder reeds) de zware moverbatterij die voorin stond ook boven de as te plaatsen. Nu is die batterij een lichtgewicht geworden.
En inderdaad, fietsen achterop plaatsen is op dit forum luidop vloeken en dikke stinkscheten laten mrgreen.gif
Nog een Alternatief, fietsen op auto?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Apeldoorn62 » di 28 jul 2020 10:35

Allemaal bedankt voor het meedenken thumbup.gif

Als reactie op de ideeën:
Fietsen in de caravan is geen optie. Ik krijg ze er met geen mogelijkheid in en ik wil ook onderweg in de caravan kunnen komen voor koffie of toiletbezoek. Helaas geen optie dus.
Fietsen op de auto is ook geen optie. We hebben een Scenic en dat is best een hoge auto. Ik zie het niet zitten om de fietsen daar helemaal op te zetten.
Reservewiel zit in de disselbak. Het zou een optie kunnen zijn om die onder de achterkant van de caravan te plaatsen. Weet alleen niet hoe de gewichtsverdeling dan is als er geen fietsen mee gaan. We nemen ze niet altijd mee. Daarnaast heeft de Eriba Feeling een verlaagd AlKo chassis en lijkt het me erg lastig om het wiel er onderuit te halen mochten we hem nodig hebben. Ik laat hem liever in de disselbak.
Zware accu. Die heb ik inderdaad en die weegt 23 kilo. Deze zomer al gekeken naar een lichter exemplaar maar de huidige accu is nog goed genoeg om jaren mee te kunnen en die wordt dus waarschijnlijk pas vervangen over een paar jaar. Dan zal het zeer waarschijnlijk een lichter exemplaar worden. De accu staat overigens vlak voor de as. Er is geen mogelijkheid om het ergens achter de as te plaatsen. Dan zou hij helemaal naar de achterkant van de caravan gaan en dat lijkt me ook niet wenselijk.
De disselweger is een normaal aluminium exemplaar uit Winterswijk. Werkt volgens mij naar behoren, maar ik zal eens kijken of ik de dissel eens op een normale weegschaal kan wegen.

Voorlopig ga ik de 2 fietsen verdelen in 1 voorop en 1 achterop. Toevallig zitten er op onze caravan aan de achterzijde al bevestigingspunten voor een Thule fietsendrager dus ga ik op MP op zoek naar een bijbehorende fietsendrager. Denk dat het verdelen van de fietsen beter is dan beide fietsen achterop. Dat lijkt me niks, maar een beetje balans zoeken moet werken denk ik.
Zoals al eerder gemeld is een bijkomend voordeel dat beide fietsen meer ruimte hebben en makkelijker op de fietsendrager zijn te zetten. Als ik beide fietsen op de dissel heb staan dan kan ik het neuswiel bijna niet meer opdraaien en dat probleem is dan ook gelijk opgelost.
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Morgoth » di 28 jul 2020 11:57

RE.gif
Precies. Ook mijn idee.
Laat even weten of de caravan er voelbaar instabieler van is geworden met een fiets achterop. Ik ben wel benieuwd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door mrbullmastiff » di 28 jul 2020 12:13

Je kritische snelheid gaat zeker achteruit maar als de kogeldruk hoog genoeg blijft kan je nog steeds vlot rijden is mijn ervaring.

Als de combinatie zonder fietsen al niet uitblinkt in stabiliteit moet je het niet doen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Apeldoorn62 » di 28 jul 2020 12:14

@Morgoth
Zal ik doen, maar ik ga waarschijnlijk pas in september met de fietsen op pad. Zal dus nog even duren.....
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Morgoth » di 28 jul 2020 12:28

mrbullmastiff schreef:
di 28 jul 2020 12:13
Je kritische snelheid gaat zeker achteruit maar als de kogeldruk hoog genoeg blijft kan je nog steeds vlot rijden is mijn ervaring.

Als de combinatie zonder fietsen al niet uitblinkt in stabiliteit moet je het niet doen.
Dat laatste is inderdaad wel een verstandige opmerking.
Mijn ervaring is ook dat ik eventueel zelfs 120 kan rijden met de fietsen erop. Nu heb ik natuurlijk wel een vrij zware trekker en een relatief kleinere caravan dus veel marge over.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Apeldoorn62 » di 28 jul 2020 12:44

De combinatie rijdt normaal gesproken heel stabiel, maar ik ben ook een rustige rijder. Normaal gesproken is 90-95 km de standaard. Met af en toe een versnelling om even iets in te halen.
De vakantie begint al tijdens de reis, dus ik heb geen behoefte om ver boven de 100 te rijden. En veiligheid is ook belangrijk, vandaar het rustige tempo.
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door eurotrotter » di 28 jul 2020 15:46

Morgoth schreef:
ma 27 jul 2020 16:49

Hier op dit forum is een fietsenrek achterop ongeveer het zelfde als vloeken in de kerk. Het hoeft echter lang niet altijd een probleem te zijn. Zeker als je voor de rest zorgvuldig laadt.
Inderdaad,hele volksstammen zie je met fietsen achterop rijden,en de meesten komen gewoon zonder ongelukken weer thuis.
Maar als je het voor de stabiliteit kunt voorkomen zou ik dat altijd doen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door MarcoC » di 28 jul 2020 16:08

Je zou ook een "fietsenlift" of "daklift" kunnen opteren voor op de auto!
De fietsen zet je als het ware in de fietsendrager naast de auto, en met een mechanisme worden ze dan bovenop de auto "gelegd". thumbup.gif

http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop ... uct_id=259
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager en disseldruk

Bericht door Morgoth » di 28 jul 2020 16:16

Apeldoorn62 schreef:
di 28 jul 2020 12:44
De combinatie rijdt normaal gesproken heel stabiel, maar ik ben ook een rustige rijder. Normaal gesproken is 90-95 km de standaard. Met af en toe een versnelling om even iets in te halen.
De vakantie begint al tijdens de reis, dus ik heb geen behoefte om ver boven de 100 te rijden. En veiligheid is ook belangrijk, vandaar het rustige tempo.
Je hebt helemaal gelijk. Zo sta ik er ook in de reis hoort bij de vakantie. Geen gehaast. Maar soms kan het ook veilig zijn als je even vlot en veilig kunt door trekken naar wat hogere snelheden.

eurotrotter schreef:
di 28 jul 2020 15:46

Inderdaad,hele volksstammen zie je met fietsen achterop rijden,en de meesten komen gewoon zonder ongelukken weer thuis.
Maar als je het voor de stabiliteit kunt voorkomen zou ik dat altijd doen.
Absoluut. Andere alternatieven zijn beter als die mogelijk zijn. Maar zo levensgevaarlijk en onverstandig als sommigen per definitie beweren is het niet. Dat wordt overigens ook een beetje gevoed door de "slingerfilmpjes" op Youtube. Prachtig om te zien hoe de krachten zich verdelen maar niet representatief voor de werkelijkheid.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”