Omnibike caravandrager afgebroken

Hobby fan
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 apr 2019 11:02

Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Hobby fan » di 23 apr 2019 15:05

Afgelopen vrijdag zet ik de fietsen achterop de caravan , een omnibike fietsdrager zoals al eerder gedaan. Uiteraard eerst even nog gekeken of alles in orde was en alle bouten en moeren armen enz nagekeken. Vervolgens rijden we weg en hoor ik net voor ik de snelweg opdraai een auto claxoneren en liet hem langszij komen. Daarop bleek dat 1 fiets achter de caravan op de grond hing en de andere fiets leunde nog een beetje aan de drager. De kunstof armen waar de fietsen mee vastgezet worden waren spontaan afgebroken van de caravandrager. Flinke schade aan een fiets , stuur versnellingen enz. We zijn er flink van geschrokken, je moet er niet aan denken dat dit op de snelweg gebeurd zou zijn. Mensen zouden verongelukken als er ineens draagarmen afbreken van de Omni-bike fietsdrager. Fietsen waren zeker niet te zwaar en zijn al meerdere malen meegegaan op de drager.


Mijn vraag is dan ook : Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben met de Omnibike fietsdrager ?


vr groet John

koning

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door koning » di 23 apr 2019 15:42

Wat een schrik! Zou je een foto kunnen plaatsen?
Is er sprake van een productiefout, overbelasting, metaalmoeheid? Zeg het maar....
Het zijn toch geen volledig kunststof armen?

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door karelV » di 23 apr 2019 15:53

Je ziet maar weer.....levensgevaarlijk fietsen achterop de caravan, en zeker voor medeweggebruikers.

Je hebt de schrik wel te pakken idd.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Diny » di 23 apr 2019 19:44

Wij hebben ook een keer een afgebroken arm gehad.
Opgemerkt toen we de fiets van de Fiamma drager pakten.

Het bevestigingsmeganisme waarmee de arm aan de vaste stang was gekoppeld zat voor ong 1/3de deel in de bocht vast. Heeft gewrongen en de bevestiging is geknapt. Althans, we denken dat dat de oorzaak was.
Eigenlijk eigen schuld. Geen schade maar wel een wijze les.

Hobby fan
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 apr 2019 11:02

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Hobby fan » di 23 apr 2019 20:14

De kunstofhouders die de fiets vasthouden is vanaf de drager afgebroken. Niet de sluiting die om de fiets zit maar die aan de fietsdrager vastzit. We hebben geen te zware fietsen en echt goed nagekeken voor we weg gingen. Er was nergens aan te zien dat ze zouden gaan breken, geen scheurtjes enz . Je moet er niet aan denken dat dit op de snelweg was gebeurd, zou de grootste ongelukken kunnen veroorzaken . De fietsdrager gaat er af en dan een drager op de dissel zodat je zicht hebt op de fietsen . Dan ben je zo voorzichtig kijkt alles goed na , breken de kunstofarmen af die aan de caravan zitten .

Vandaar mijn vraag : zijn er meer mensen die problemen hebben gehad met de omnibike fietsdrager voor achter op de caravan

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Taan » di 23 apr 2019 20:20

Ik doe er altijd een extra spanband om, anders vind ik de fietsen te wiebelig, maar dit is een goede bijkomende reden.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Hobby fan
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 apr 2019 11:02

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Hobby fan » di 23 apr 2019 20:28

De kunstofhouder die direct aan de drager zitten zijn afgebroken , daar helpt een extra bandje niet aan . Ze horen niet af te breken als ze op juiste wijze gebruikt worden .

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Diny » di 23 apr 2019 21:40

Bij ons was de arm ook afgebroken van de drager.
Ik doe ook altijd een spanband om fiets en drager.
Als dit ons was overkomen was de fiets blijven hangen. Die spanband is juist om te voorkomen dat de fiets eraf valt.
Komt de Fiamma drager zo los te zitten dat hij eraf valt is het einde verhaal uiteraard.

De lichtste fiets staat op de drager, de E-bike in de campergarage.

koning

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door koning » di 23 apr 2019 21:55

Een foto zou de situatie wel verhelderen

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Ab » di 23 apr 2019 22:20

Ik heb iets dergelijks 2 keer gezien.
1 keer op een camping waar iemand binnen kwam rijden met de fietsen over de grond slepend achter de caravan.
1 keer op de fiets kwamen we een caravan tegen waar de fietsen ook naar beneden hingen.
Beide bestuurders hadden niks in de gaten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Niels83 » wo 24 apr 2019 00:36

Hobby fan schreef:
di 23 apr 2019 20:28
De kunstofhouder die direct aan de drager zitten zijn afgebroken , daar helpt een extra bandje niet aan . Ze horen niet af te breken als ze op juiste wijze gebruikt worden .
tuurlijk helpt een span band niet.
ik heb geen drager achteroo. maar wel heel veel fietsen vervoerd. en de fietsen altijd met minstens 2 banden vast gezet. de draagarm gebruik ik wel maar zijn dan eigenlijk zinloos. als je de spanband op de juiste plek zet.

maar het klopt het hoort niet af te breken.. maar ik zou er nooit op vertrouwen dat het doet wat het hoort. het blijft plastic

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Diny » wo 24 apr 2019 08:13

RE.gif
Totaal oneens met beide heren!
De fiets die op de drager staat, zit bij het stuur, de bagagedrager en zadel vastgebonden aan de verticale stangen van de drager.
Voorts ook nog de stang van het zadel rond een horizontale buis van het rek. Dit met een aparte band.

Mogelijk dat de constructie van de fietsdrager, die een handmatige lift heeft (of hoe zoiets heten mag) meer horizontale buizen heeft.

Maar van één ding ben ik zeker: de fiets zit dermate safe verankerd aan de fietsdrager door de banden dat hij er slechts afvalt als óf beide banden afscheuren óf de hele drager van de camperwand valt.

Hobby fan
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 apr 2019 11:02

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Hobby fan » wo 24 apr 2019 08:52

Goeiemorgen, krijg zo geen foto geplaatst. De drager is een omnibike + voor achter op de caravan, een Hobby 467 excellent easy . Als ik terug zoek naar deze drager lees je dat deze voornamelijk op de Hobbycaravan zijn geplaatst. Wij hebben de caravan inc drager gekocht bij de dealer.

Normaliter deed ik er ook extra spanband om , nu vertrouwde ik er op dat alles goed vast zat, niet dus. Met een extra spanband zouden de fietsen waarschijnlijk wel zijn blijven hangen ? Ook geen ideale situatie maar in ieder geval geen fietsen die over de weg slepen of op andere auto's terecht kunnen komen . Inderdaad het blijft "plastic" wat kan breken.


Kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die dit heeft meegemaakt?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Niels83 » wo 24 apr 2019 14:28

Diny schreef:
wo 24 apr 2019 08:13
RE.gif
Totaal oneens met beide heren!
De fiets die op de drager staat, zit bij het stuur, de bagagedrager en zadel vastgebonden aan de verticale stangen van de drager.
Voorts ook nog de stang van het zadel rond een horizontale buis van het rek. Dit met een aparte band.

Mogelijk dat de constructie van de fietsdrager, die een handmatige lift heeft (of hoe zoiets heten mag) meer horizontale buizen heeft.

Maar van één ding ben ik zeker: de fiets zit dermate safe verankerd aan de fietsdrager door de banden dat hij er slechts afvalt als óf beide banden afscheuren óf de hele drager van de camperwand valt.
ik zie dat ik me zelf tegen spreek. een spanband werkt idd juist wel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Diny » wo 24 apr 2019 17:26

RE.gif
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Morgoth » vr 26 apr 2019 09:05

Ik gebruik liever geen spanband. Die kunnen door bewegingen los gaan zitten. Ik heb van de Action een paar "spinnen"gekocht. Van die elastieken. De ring heb ik doorgeslepen waardoor je dus losse elastieken krijgt. Met deze dingen zet ik de fietsen extra vast. Gaat nooit los zitten en zijn bijzonder sterk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Ab » vr 26 apr 2019 09:36

Het zijn niet alleen Omnibike dragers die afbreken.
Het komt vaker voor.
Ook bij andere dragers.
Vooral ook omdat sinds de gestegen populariteit van elektrische fietsen de dragers zwaarder belast worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door karelV » vr 26 apr 2019 09:40

@Ab

.....en dus arm achterwandje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Hans 555 » vr 26 apr 2019 09:44

Was de fietsendrager al oud? Dan zou het misschien materiaalmoeheid (of hoe je dat kan noemen bij kunststof) zijn geweest.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Trisha » vr 26 apr 2019 09:45

Mij is ooit verteld, in een heel ver grijs verleden, dat die armen er voor zijn om de fietsen op positie te houden op de drager zodat ze elkaar (of de caravan) niet beschadigen.
Om de fietsen te "zekeren" moest er een spanband om heen.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

PeterVo53
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 11 sep 2005 20:37
Locatie: Brunssum

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door PeterVo53 » vr 26 apr 2019 10:11

De afstandhouder zoals ik ze noem Kunnen na enkele jaren onder de weersinvloeden hard worden en Breken.Ik heb het dan over de kunststof gedeeltes.Iedere keer inspecteren op breuken en bij twijfel vervangen.Uiteraard de fietsen met Spanbanden extra bevestigen.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Ab » vr 26 apr 2019 10:26

Gewoon helemaal niet achterop hangen is de beste oplossing...
Maar laten we daar maar niet weer over gaan discussiëren :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door BertJan » vr 26 apr 2019 22:15

bij de fietsendrager zit standaard 1 spanband om eromheen te spannen om dit te voorkomen, dus plaatsen, om deze problemen te voorkomen, de houders zijn geen vasthouders maar afstandhouders.
thule geeft standaard 1 spanband, hoe meer hoe beter.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door Niels83 » za 27 apr 2019 01:30

Ab schreef:
vr 26 apr 2019 10:26
Gewoon helemaal niet achterop hangen is de beste oplossing...
Maar laten we daar maar niet weer over gaan discussiëren :lol:
die discussie is hier niet zo van belang bij dragers op het dak of de dissel zitten vergelijkbare houders die dus ook kunnen breken.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Omnibike caravandrager afgebroken

Bericht door AadB » za 27 apr 2019 10:49

RE.gif
Geeft aan hoeveel kracht erop komt. Maar achterop of op de dissel dus altijd extra vast zetten met een trekbandje.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”