Info E-bike’s gevraagd

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Info E-bike’s gevraagd

Bericht door Ab » di 19 mei 2020 21:55

Wij hebben 4 elektrische fietsen.
2 Koga's, die ik zelf een jaar of 9/10 geleden zelf omgebouwd heb.
Indertijd gekozen voor lifepo4 accu's, ondanks het wat grotere formaat, en wat zwaarder dan lion accu's.
Geen spijt van, de accu's zijn nog steeds goed na 10 jaar, en maar heel weinig verlies aan vermogen. Lion had het nooit zo lang uitgehouden.
Indertijd gekozen voor ( lichtelijk illegaal) 500 watt motoren, het dubbele wat toegestaan was indertijd. Mag nu inmiddels wel, als de snelheid maar beperkt wordt tot 25 km/u
De rotatiesensor weggelaten. De ondersteuning regel ik gewoon traploos met een "gashandvat". Dit werkt ideaal na enige gewenning.
Heuveltje? Gas erop. Wegrijden bij stoplicht of effe snel een straat oversteken? Plankgas, en gewoon in de hoogste versnelling met gang wegrijden.
Bij 1 fiets de motor in het achterwiel, bij de andere in het voorwiel gezet. Achterwielaandrijving blijkt in sommige omstandigheden beter te zijn. (een steil grindpad bijv.)
Op harde ondergrond weinig verschil.
Daarnaast hebben we sinds niet al te lang 2 vouwfietsen.
Veel testresultaten gelezen, en gebruikerservaringen bestudeerd.
Als beste uit de test (van o.a. Anwb), met grotere wielen, kwam een Nederlands product uit Schijndel uit de bus. (Lacros)
Daar met de camper heengereden, en 2 fietsen laten afstellen op onze lichaamsbouw en lengte, en daar een paar uur mee proefgereden.
Dat beviel dermate goed, dat we bij terugkomst ook direkt tot aanschaf zijn overgegaan ( na enig onderhandelen)
Deze fietsen hebben ook een gashandvat. (Achterwielmotor)
Heb je snel effe extra power nodig, is direkt het vermogen beschikbaar wat je nodig hebt, zonder op knopjes of display te hoeven drukken.
Het sluit dus ook beter aan bij de fietsen die we al hadden.
De rotatiesensor zou eraf kunnen, eigenlijk wil ik die uitschakelbaar maken. Ben daar echter nog niet aan toegekomen.
Hoeft ook niet echt, de electronica erachter werkt goed.
Het opvouwen gaat erg makkelijk, en de fietsen kan ik met 1 hand in de auto of camper tillen.
De vouwfietsen rijden zeker zo comfortabel al de Koga's.
Het frame is boven verwachting stijf, daar had ik op voorhand enige twijfel over.
Qua rijeigenschappen is er geen noemenswaardig verschil tussen een middenmotor of achterwielmotor.
Beiden drijven immers het achterwiel aan.
Een achterwielmotor is lichter dan een middenmotor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”