Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door deusjevo » wo 30 jan 2019 18:57

Verder moet je wel beseffen dat een achterklep niet ontwikkeld is om zo’n zware last te dragen.
Dat zal zich wellicht wreken bij uitzonderlijke omstandigheden (uitwijken/noodstop)
Een lichte racefiets zou ik op zo’n rek nog wel vervoeren en vertrouwen, 2 e-bikes niet.

Keuzes, keuzes, keuzes...
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door erichendri » wo 30 jan 2019 19:06

En bij een rek op de achterklep moet je wel opletten dat de fietsen niet voor je achterlichten of
kentekenplaat hangen, regelmatig zie je geen achterlichtje meer branden.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door dieseltijger » wo 30 jan 2019 19:42

Ik denk dat de belasting van de achterklep (type "derde deur") meevalt. De klep heeft in gesloten toestand een enorm steunoppervlak aan de rubberen afdichtstrip, en alleen de bovenzijde wordt op trek belast (omgefelst stuk staal, dus sterk) en de onderzijde op druk. De krachten aan de onderzijde worden doorgeleid over het oppervlak dat met de afdichtrubber in contact komt - een groot oppervlak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door wimke » wo 30 jan 2019 20:20

Snowy,

Alle info kun je vinden op de site van Thule. Ik heb de fietsendrager inmiddels zo'n 10 jaar in mijn bezit.
De drager 'grijpt' met 2 haken achter de rand van de klep. Aan de onderzijde zitten schuimrollen die tegen de klep drukken. 2 beugels haken om de onderzijde van de klep. D.m.v. 2 bouten zet je de zaak vast. alles is bekleed zodat je de auto niet beschadigd.
het rek is destijds gekocht voor een VW Touran van het bouwjaar 2007. Onze huidige Touran van 2016 heeft een spoiler op de achterklep. In eerste instantie paste de drager niet meer. De beugels van de drager kwamen tegen de spoiler aan en kon niet meer deugdelijk bevestigd worden. Ik heb toen de drager zelf aangepast zodat deze weer deugdelijk bevestigd kan worden.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Morgoth » wo 30 jan 2019 23:36

Het grootste nadeel is dat de klep niet meer open gaat.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Micky » do 31 jan 2019 10:15

dieseltijger schreef:
wo 30 jan 2019 19:42
Ik denk dat de belasting van de achterklep (type "derde deur") meevalt. De klep heeft in gesloten toestand een enorm steunoppervlak aan de rubberen afdichtstrip, en alleen de bovenzijde wordt op trek belast (omgefelst stuk staal, dus sterk) en de onderzijde op druk. De krachten aan de onderzijde worden doorgeleid over het oppervlak dat met de afdichtrubber in contact komt - een groot oppervlak.
Een dergelijk rubber steunt 0,0, want het rubber is hol, er kan makkelijk een verlengsnoer tussendoor. de enige steun die de klep heeft zijn de scharnieren en het slot.
ikzelf ben er dan ook geen voorstander van ondanks dat mijn ouders het wel zo deden de onderkant van het rek kan makkelijk een deuk in de klep drukken, want het rust gewoon op het blik, met alleen schuim ertussen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Ab » do 31 jan 2019 13:14

Mijn idee..voor wat het waard is. knipoog.gif
Als ik een sedan, stationwagen of SUV model auto had, en ik zou fietsen willen meenemen, dan zou ik absoluut kiezen voor liggend transport met een kantelbare drager.
Makkelijk en laag bij de grond de fietsen vastzetten, en eenvoudig en met weinig kracht op het dak kantelen.
Ik doe het zelf anders, maar niet iedereen heeft een
pick-up.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Psjaak » wo 6 feb 2019 15:22

Hallo Wimke,
Een mooie manier van het vervoer van je fietsen op de achterklep. Kan je de achterklep open en blijft deze ook open staan of is een op maat gezaagde bezemsteel op zijn plaats. tijdens mijn vakantie ben ik nog eens naar Wolfsburg gereden. Deze gaven aan dat twee fietsen wel kan maar dan moet je denken aan racefietsen lichtgewicht. Hier de specificaties voor en rek dat achter op de Tiguan past. Zonder accu weegt mijn Koga en 20 kg en dan nog 20 kg voor de fiets van mijn vrouw. Verder vind ik het een prima oplossing.

Artikelnummer
5N0071104
Aanvullende informatie
Eigenschappen:
- Geschikt voor 2 fietsen.
- Max. laadgewicht: 36 kg.
- Max. bandbreedte: 5 cm
- Max. diameter fietsframe: 8 x 4,5 cm
- Max. wielbasis fiets: 125 cm
- Voor montage op de achterklep
5N0071104-fietsendrager-voor-op-achterklep-tiguan-2-fietsen-1-605.jpg
5N0071104-fietsendrager-voor-op-achterklep-tiguan-2-fietsen-1-605.jpg (95.76 KiB) 5069 keer bekeken

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door wimke » vr 8 feb 2019 12:16

Met 1 fiets op de drager krijg ik de achterklep met veel moeite omhoog.
Ik was laatst vergeten om de trekhaak uit te klappen. Deze moet electrisch met een schakelaartje in de kofferruimte ontgrendeld worden. Beide fietsen stonden toen al op de drager. Ik heb toen 1 fiets van de drager gehaald en met veel moeite de achterklep geopend. Mijn ega heeft toen het schakelaartje bediend in de kofferruimte. Tijdens de vakantieperiode laat ik de trekhaak nu uitgeklapt zodat mij dit niet meer overkomt. Voor de rest ben ik enorm tevreden.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Morgoth » vr 8 feb 2019 15:04

Weer een voordeel van een vaste haak mrgreen.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Micky » vr 8 feb 2019 15:33

RE.gif weenie.gif

Dat zie ik echt niet, dit gebeurd je misschien 1 keer en daarna niet weer, ik had het met een afneembare toen ik die voor het eerst had, de hele kofferbak zat al vol tot aan het plafond, ik kon alles er weer uithalen, wat ik schreef, 1 keer, is me nooit weer gebeurd mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Gerrie » zo 7 mar 2021 09:12

Ik ben mij ook aan het oriënteren naar een manier om onze fietsen mee te nemen. Liggend op het dak zou een optie kunnen zijn. Ik zie echter dat de maximale belasting van de drager 30 kg is. Voor nu is dat voldoende maar twee e bikes zou te zwaar worden. Zijn hier mensen die ervaring hebben met e bikes liggend op het dak.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Jaap van Duijn » zo 7 mar 2021 10:48

@Morgoth,

Uw gedachten en oordeel is niet juist.
Wij hebben met onze 220CDI-Estate jaren en veel km's gereden met de fietsen op het dak.
Nooit maar ook nooit enige schade gehad aan fietsen, aan dak of aan de drager.
Dit was een RAMEDER Duits model. kosten dacht ik 229 Euro
Wel ontzetten veel gemak, zoals altijd de auto met fietsen voorhanden, geen fietsen meer op de caravan (dat was echt niet leuk met E-bikes).
Dus van een doorgewinterde gebruiker, er is niet mis met die fietsen plat op dak - oja nog nooit een ketting er af geslingerd of wat ook.
Wel altijd de fietsen met juiste klemmen vast en met ieder wiel 2 riempjes.
Ook de handrem van achterwiel ingeknepen met riempje om "heen en weer rijden" tegen te gaan.

Heb geen aandelen en gebruiken deze nog steeds tot volle tevredenheid, doe er Uw voordeel mee.

groeten Jaap

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Gerrie » zo 7 mar 2021 10:56

Jaap, heb jij twee e bikes op het dak ? Qua gewicht zou dit volgens opgave te veel zijn . Mag ik vragen wat je ervaring is.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door dieseltijger » zo 7 mar 2021 11:09

Zit er ook een "lift" functie op? Ik overweeg op termijn de aanschaf van een Subaru Outback, die relatief hoog is. Dan is het handig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Jaap van Duijn » zo 7 mar 2021 17:43

@Gerrie,

Juist 2 stuks E-bikes zonder accu en tassen en wat nog meer.
Deze zijn degelijk met de meegeleverde klemmen (2 per fiets) en span bandjes (2 per fiets - zelf 2 extra op de handrem van achterwiel om "heen en weer rijde te voorkomen").
Nooit geen schade, nooit ellende, ik kan het alleen, maar gemakkelijker natuurlijk als mijn vrouw even het voorwiel sturen kan in de goot.
Ik ben 1,70meter een kerel van alles meer in lengte krijgt het gemakkelijker.
Let op dit systeem is niet geschikt voor een SUV dan moet je veel te hoog heffen, voor gewone sedan of combi perfect.
Ja gewicht fietsen is 3-4kg te zwaar, maar wij ondervinden daar absoluut en al jaren geen hinder van.

grtn Jaap

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door dieseltijger » zo 7 mar 2021 17:47

Ok! Bedankt voor jouw ervaring en advies!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Jaap van Duijn » zo 7 mar 2021 17:51

@Dieseltijger,

De lift zit hem in het zijdelings hangen van de fiets drager (komt bij de 220CD net bij deur slot - bij de Seat Leon net op het deur slot).
Je tilt van onder de drager met de fietsen en als deze horizontaal is rol je deze naar midden van de auto.
Eenmaal daar even op tillen om in het "slot" te komen en draai de blokkering vast in de rail.
Leuker kunnen we het niet maken was de slogan :).

grtn Jaap

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door dieseltijger » zo 7 mar 2021 18:00

Ik ga het uitzoeken. Ergens eind van het jaar komt een SUV achtige Outback. Ben zelf 1.77 meter, en gebruik nu dakdragers van Thule waar de fietsen gewoon rechtop staan. Met de vorige Avensis kon ik prima op de dorpels staan, wat weer zo'n 25 cm extra hoogte gaf. Op één of andere manier gaat het nu niet goed, de middenstijl zit in de weg...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Niels83 » zo 7 mar 2021 19:28

Ik zet altijd alle koppelingen van de drager vast. Dan de trapper vast aan een staander of in horizontale stand aan de zit buis met een kort riempje. Dan nog een lange onder het zadel door naar beneden. En ja lossschiten de klemmen is ook mijn angst dus daar gaat ook een riempje om naar de zitbuis en ik doe nog een riempje door het voorwiel naar de onderste buis.

Overdreven vast wel, maar Paar maanden terug zag ik weer eens een fiets van de dakdrager afvallen. Die ketter de vol tegen de zijkant van de auto stuur door het achterste raam heen (je kind zal er maar zitten). Laat mij maar overdrijven..

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Witte yeti » zo 7 mar 2021 19:38

Zo’n 10 jaar geleden kwam ik op de camping iemand tegen die op zijn autocar een fietsdrager had gemonteerd met een liftsysteem.
Met dit systeem (Atera bike lift) liftte hij redelijk gemakkelijk 2 elektrische fietsen op zijn dak.
Ik kan er niet veel informatie over vinden, dragers worden misschien niet meer gemaakt.
Ik heb er nog wel een foto en filmpje vinden.
C0ADA52C-BAA2-40CB-8A3C-3E78585E6109.jpeg
C0ADA52C-BAA2-40CB-8A3C-3E78585E6109.jpeg (35 KiB) 2827 keer bekeken
https://www.youtube.com/watch?v=KRNEFJSv5r4
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Gerrie » zo 7 mar 2021 20:37

Jaap, bedankt voor de info. Ik zou hem willen gebruiken op onze captur (2020) . Die is wel wat hoger maar ik ben ook groter (187). Dus voor mij de moeite waard om hier zeker verder naar te kijken. Bedankt 👍
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Gerrie » zo 7 mar 2021 20:39

Witte yeti, had dit wel gezien maar kan er verder niets meer over vinden. Er is nog wel een type waarbij de fietsen liggend vervoerd worden en met een elektrische lift maar dat lijkt mij heel omslachtig.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door AadB » zo 7 mar 2021 21:03

Kijk eens hiernaar, gaat dus ook met e-bikes volgens de advertentie
http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop ... uct_id=259
Ik heb er geen ervaring mee.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Gerrie » zo 7 mar 2021 21:31

Aadb, volgens mij hebben we het hier over 😀
Maar bedankt.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”