Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Jaap van Duijn » ma 8 mar 2021 09:07

@Gerrie en Aadb,

Die Giraffe lijkt er op zoals onze Rameda.
Het heeft precies zelfde beweging.
Ook Rameda heeft zo een filmpje op internet.
En ja ik heb ook eens op een BMW zo een elektrische lift gezien, maar die ging dan ook geheel naar de bodem en kon je de fietsen er op rijden zo te zeggen.
Gevraagd naar kosten bleek € 2100,= te zijn en dat was mij te veel.
Ook alles bij een natuurlijk weer zwaarder.
Voor de Rameda heb je ook van je zelf al 2 dak (dwars) dragers nodig, zoals voor een ski box.
Woon je in de buurt van Katwijk ik wil wel eens tonen hoe e.a. zit (neen ik krijg geen provisie, stuur dan een PB.

grtn Jaap

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Gerrie » ma 8 mar 2021 11:43

Bedankt Jaap voor het aanbod. Helaas iets te ver uit koers vanuit Drenthe.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Storm » zo 14 mar 2021 16:08

Vorig jaar een Giraffe drager aangeschaft en gebruik hem voor 2 e-bike’s op mijn Subaru Forester.
Uiteraard de fietsen zonder accu’s en andere extra’s.
Voor de giraffe heb je twee dakdragers extra nodig waar hij op gemonteerd wordt, liefst dakdragers met rechthoekig profielbuizen.
Zelf gebruik ik het caravan opstapje bij het plaatsen van de fietsen op de drager.
Het liften van de drager met fietsen is plm het gewicht van 1 fiets of iets meer, omdat de drager al met wieltjes in het profiel “mee tilt”.

Punt van aandacht zijn de bevestigings klemmen voor de frame buizen welke niet toereikend zijn voor (te) brede buizen en helaas dus onze fietsen. Hierdoor heb ik andere Thule bevestigings klemmen gekocht.

Mijn ervaring, op helaas maar twee ritten afgelopen jaar van plm 240 km, is goed. Fietsen liggen erg stabiel en hadden erg weinig last van de rij- of de hevige windvlagen onderweg.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door dieseltijger » zo 14 mar 2021 18:16

ok, dus "een opstapje" is nog steeds vereist (er zijn grotere problemen in het leven), maar gaat het plaatsen van de fietsen eenvoudiger dan bij de klassieke dragers? En: Het grootste deel van het jaar rijd ik zonder dragers, is het plaatsen en afnemen van de Giraffe drager te doen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Storm » zo 14 mar 2021 19:01

Het opstapje is zeker niet vereist, maar ik vind het net ff prettiger.
Het plaatsen van de drager zelf is simpel, twee dakdragers waar de profielbuis op vast komt op de juiste breedte op de auto bevestigen.
Dan haak je het rek voor de fietsen er in en zet je de fietsen er op. Deze staan wat schuin naar het rek toe te leunen en zet je de bevestigingen vast, inclusief wielen met de riempjes aan de goot.
Misschien lijkt het zo wat ingewikkeld, maar eigenlijk gaat de spreuk K.K.D.W.D beter op.
(Kind Kan De Was Doen)
Dus makkelijker/veiliger dan bij de klassieke dragers boven op het dak.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Jaap van Duijn » ma 15 mar 2021 08:42

En tegen het "rijden" van de fietsen doe ik een riempje om de handrem van het achterwiel, het handle knijp ik in en voorkomt dat de fiets heen en weer kan rijden op de goot.
Heb je een speciale Thule goot met aanslag blokken zal dat niet zo zijn.
Dit heb ik jaren terug van een mede kampeerder gezien met fietsen achterop de caravan en ja alles help.

Dat opstapje is voor gemak, zelf zet ik de auto bijvb half op trottoir met de hoge kant, dan komt de lage kant en het rek iets lager naar mij toe met net 170cm ben ik niet de grootste en dat is voor mij genoeg om het alleen te kunnen doen.
Nogmaals gezegd met een SUV voor kleiner mensen toch wat moeilijker

Jaap

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Keesje » wo 29 sep 2021 12:19

Goedemorgen mede forumleden,

Ik heb nog een vraag over de Girtaffe bikelift of eigenlijk twee.
Ten eerste vraag ik mij af hoe de lift in werking wordt gesteld gaat dit elektrisch, zoals ik ook wel bij campers gezien heb?
En ten tweede of deze dakdrager wel geschikt is voor op het dak van mijn Mazda CX-5 want dit is een SUV.
Ik heb ergens gelezen dat deze te hoog zou zijn?
Nu kan ik redelijk hoog komen, want meet 1,86 meter.

Ik wil de elektrische fietsen niet op de caravan i.v.m.slingeren.

Graag jullie bevindingen en alvast dank voor de reacties.

Mvrgr.Kees

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Jaap van Duijn » wo 29 sep 2021 12:47

@Keesje,

Zoals in mijn eerdere verhaal, de bike lift, lijkt veel op de Giraffe, is met de hand tillen en inschuiven op dak.
De dragen hangt ter hoogte van de deur greep, dit naar gelang de autohoogte.
Zelf gebruikt op Mercedes 220CDI estate en op de Seat Leon / VW golf gelijk.
Echtgenote kon ook met een hand de 2 fietsen in de drager op tillen en in de rail schuiven.
Dat iemand trapje gebruikt is omdat het een suv is waarschijnlijk.

Maar lees eens van begin dit topic door dan krijg je meer informatie, of kijk op WWW verder :)
Tenslotte kunnen wij niet voor U zoeken en Uw wensen overnemen toch?

grtn Jaap
Bijlagen
lift-fietsen.JPG
lift-fietsen.JPG (73.62 KiB) 3506 keer bekeken

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Keesje » wo 29 sep 2021 13:18

hallo Jaap,

Bedankt voor de reactie.

Ik heb het gehele onderwerp doorgelezen maar heb dit specifieke kennelijk gemist :-(

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door jackt » wo 29 sep 2021 14:41

Wij hebben de Giraffe daklift op onze Koleos (2009) geplaatst en al diverse malen gebruikt dit jaar voor twee e-bikes. Gaat prima! Ook wij wilden de fietsen niet voor of achter op de caravan. Gaat ook prima wanneer we solo ergens naar toe willen rijden om daar te fietsen.
Ik heb zelf geen opstapje nodig om de fietsen te plaatsen.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Jaap van Duijn » wo 29 sep 2021 17:32

@Jackt,

Dat was onze insteek ook, altijd mogelijk om de fietsen mee te nemen en de auto te belasten en niet meer de caravan.
Is tot op heden voor ons een zeer goede aanschaf geweest die zich bewezen heeft.
We hadden ook geen fietsen drager meer voor op de trekhaak, die was verouderd (model fiets met andere trappen en dus steunen en nu laatste jaar met midden motor past al helemaal niet op de oude, die we trouwens al lang geleden weg gedaan hebben.

Succes en weer een treven mens toch grtn Jaap

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Morgoth » do 30 sep 2021 09:54

Even een vraag voor de gebruikers van deze liggende fietsendragers. Fluiten die dingen bij jullie ook zo? Ik reed van de week een caravan-combi voorbij met ook zo'n drager op het dak. Dat ding floot harder dan De Kuip bij een doelpunt van de tegenpartij. Ik kan me voorstellen dat je met de luchtstroom iets kunt spelen door hem verder naar voren of naar achteren te plaatsen.

Overigens hoor je dat fluitconcert ook wel eens bij bagageboxen op het dak. Reden voor mij om niets op het dak van de auto te willen hebben. Ik heb niet voor niets een comfortabele auto gekocht.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Ab » do 30 sep 2021 10:09

Dat hoeft helemaal niet.
Sommige imperials op busjes floten ook in het verleden.
Eenvoudig te verhelpen.
Nu hoor je niks meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door jackt » do 30 sep 2021 12:22

Het valt ons op dat de constructie metof zonder fietsen er op weinig lawaai maakt....
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Jaap van Duijn » do 30 sep 2021 12:50

@Morgoth,

Fluiten ja boven de 110km.
Niet geruisloos, wat is er wil stil op dak dat je nadien toevoegt.
We kunnen natuurlijk overal wel een probleem van maken, gaat er om dat je de fietsen veilig en goed mee kan nemen zonder je caravan te belasten voor of achter en daarbij dat je de fietsen ook mee kan nemen zonder caravan.
Dan hoor je wel eens iets.
Ik ben nog bezig geweest met een 110mm regen pijp door midden zagen en die er voor spannen, dit meer voor muggen en vliegen vuil.
Maar dat gaf geen goed effect.

Dus van het ene komt het andere, Jaap

Edze
Berichten: 4
Lid geworden op: za 29 aug 2020 09:46

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Edze » di 12 okt 2021 21:30

Wij hebben die van Dijkman en het bevalt prima. We hebben daar nog wel de afstandhouder bij gekocht.
Omdat we nu een hogere auto hebben aangeschaft bieden wij onze fietslift te koop.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Fred G » ma 24 apr 2023 18:52

Misschien een beetje late reactie op dit topic, maar wij vervoeren de e-bikes op deze manier. Gefixeerd met spanbanden, gaat geen kant op. Auto lekker zwaar, caravan lekker licht. Nadeel is het even omhoog tillen van de fietsen, en de best wel hoge doorrijhoogte die nodig is. Voordeel is geen (te) hoge kogeldruk. Een ander voordeel kan zijn is dat je de fietsen mee kan nemen, ergens gaat fietsen en dan weer terug naar de camping. Nooit gedaan overigens whistle.gif
Bijlagen
20220715_114756.jpg
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door dieseltijger » ma 24 apr 2023 20:25

Holy moly. Je zit toch snel aan de 25 kilo per fiets gok ik? Welke dragers gebruik je?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Storm » ma 24 apr 2023 21:18

Nu dit item weer actief is, ik schreef eerder over de Giraffe dakdrager.
Ik ben er zeer positief over, maar wegens aanschaf van een caravan met langere dissel kan ik de e-bikes daar op vervoeren en wil ik de Giraffe met aangepaste, Thule afstandhouders verkopen. Prijs 200€

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door dieseltijger » di 25 apr 2023 08:10

Los van het slimme concept: de Giraffe mag 30 kilo in totaal vervoeren.

Het wachten is op de dakdrager fabrikant die een oplossing verzint die twee keer dertig kilo fiets kan transporteren. En een lift instructie met gasveren of zo, waarmee kleine mannetjes hun zware e-bikes op de daken van hun hoge SUV ' s kunnen hijsen (en uiteraard ook er van af weten te takelen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Gerrie » di 25 apr 2023 10:52

2x30 kg. Wat voor fietsen gebruik je dan. Met een beetje zoeken zijn er e bikes onder de 20 kg. te vinden. Wel de accu er uit nemen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door WillyL » di 25 apr 2023 11:04

Ik denk dat je inclusief dakdrager dan al snel boven de 50 kg zit die je meestal maximaal op het dak mag stouwen volgens de specificaties van de meeste auto's.

Edit: eens checken hoeveel in mijn autoboekje staat...
Mmmm 75kg, dus meer dan ik dacht!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door dieseltijger » di 25 apr 2023 11:31

Wij hebben ze (nog) niet, we hebben nu allebei een batavus dinsdag met riemaandrijving, die wegen elk 17 kg. Geen e-bikes, want een beetje fietsinspanning is leuker en gezonder dan een abonnement op de fysiotherapeut. Die fietsen til ik vrij eenvoudig het dak op van onze lage sedan. Je kan er gif op innemen dat onze volgende auto een sedan is die ietwat hoger boven het wegdek zweeft, en ook sluit ik niet uit dat we later een e-bike nemen net zoals half Nederland.

Kijk eens naar de Koga E-nova PT pro. Volgens mij hebben mijn zwager en schoonzus deze eveneens. 29 kg - met accu neem ik aan, en zonder zal het wel 25 kg zijn. Lichter is prima, maar kwaliteit en dagelijks gebruik zijn leidend, niet het gewicht (toch?).
Dan moet de drager de dikkere framebuizen aan kunnen evenals het gewicht. Tot nu toe kon er 100 kg op het dak volgens mij. Tweede uitdaging is dan eveneens: hoe krijg je de handel gecontroleerd er op en er af. Mij valt op dat het aanbod van dakdragers die hierin voorzien zijn nihil is - terwijl het daarentegen in een behoefte voorziet (steeds meer e-bikes, ouder wordende bevolking, etc etc)
KPPL0302.png
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door Wie-niets » di 25 apr 2023 12:25

De aanbeveling voor de draagkrachten van goten voor de E-bikes zitten tussen de 25-30 kg per wielgoot.
En verder advies .... zo " naakt " mogelijk E -bikes vervoeren.... ja dat mag. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport

Bericht door troapel » di 25 apr 2023 16:02

WillyL schreef:
di 25 apr 2023 11:04
Edit: eens checken hoeveel in mijn autoboekje staat...
Mmmm 75kg, dus meer dan ik dacht!
Ik heb het uit nieuwsgierigheid eens bij mij opgezocht in het boekje. Bij mij maximaal 80 kg. Valt me ook reuze mee eigenlijk.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”