Caravan met een trekhaak

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Ab » ma 25 feb 2019 14:22

Hierbij bevestigd ALKO dus ook wat wij ( enkelen uitgezonderd) allemaal al wisten..
Fietsen achterop verlaagd de kritische snelheid van de combinatie enorm.
Max 80 kmu rijden met de fietsen, en daarbij standaard ook nog het ATC systeem plaatsen maakt wel dat het nog veilig te doen is.
Of je dat ook echt wilt mag ieder voor zich bepalen.
Mij krijgen ze voor geen prijs zo gek..maar dat is al vele jaren bekend mag ik aannemen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door eurotrotter » ma 25 feb 2019 15:40

RE.gif

ATC ( of ITBS) is een mooi systeem,je moet er echter wel rekening mee houden dat,wanneer dit systeem ingrijpt,je de kritische snelheid al gepasseerd bent.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door wolf » ma 25 feb 2019 17:47

in Belgie mag het alleen door kermisuitbaters, maar ik denk dat de max. toegelaten snelheid dan heeeeel laag is.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Micky » ma 25 feb 2019 17:56

eurotrotter schreef:
ma 25 feb 2019 15:40
RE.gif

ATC ( of ITBS) is een mooi systeem,je moet er echter wel rekening mee houden dat,wanneer dit systeem ingrijpt,je de kritische snelheid al gepasseerd bent.
Voor iTBS mag ik hopen van niet mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jekihero

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Jekihero » ma 25 feb 2019 18:21

Heb een auto met leeggewicht van 1.800 kg genomen en 225 kg bagage en een Fendt Bianco 515 met 50 kg achterop. En 200 kg bagage met 90 kg kogeldruk.

Adri3
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 nov 2019 20:36

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Adri3 » zo 17 nov 2019 12:59

De as is ook naar achter geplaatst
Volvo XC60 B5 2021 met Fendt Bianco 515SG 2019

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door refram » di 19 jul 2022 12:35

Volgens mij heeft Fendt dit volledig verkeerd aangepakt.
Als ze toch een Fendt 515 willen uitbrengen met een uitschuifbare trekhaak achterop hadden ze een Fendt 515 moeten ontwerpen met een tandemas.
Enkel een standaard Fendt 515 voorzien van ATC is nog steeds onvoldoende met zo een lange oversteek achteraan.

Vroeger had Tabbert zelfs tandemassers die niet langer waren dan een huidige Fendt 515.
Dus waarom brengen ze geen Fendt 515 op de markt met een tandemas? Deze liggen stabieler op de baan en een pak beter om het disselgewicht onder controle te houden.
Moest er een keuze geweest zijn in Fendt 515 met enkel of dubbelas hadden we waarschijnlijk de tandemas gekocht.
Nu moeten we puzzelen om het juiste disselgewicht te bereiken. En in België zijn MAD hulpveren voor auto's vanaf bouwjaar 2018 verboden.

Enkel een hogere tol op snelwegen is een nadeel, maar dat pakken we er dan maar bij.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door DV_t » di 19 jul 2022 13:19

Waarschijnlijk gaat het gewicht door de extra as een stuk omhoog
waardoor er minder trek auto's of laadvermogen beschikbaar is en heb je binnen minder ruimte door de extra wielkast.

Als je dan toch een tandem gaat rijden kun je beter een grotere nemen.

Kortom ik denk dat er weinig markt voor is.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door VIP » di 19 jul 2022 13:22

[re.gif] [re.gif]

Dit is wel een oud topic waar je op reageert.

Maar nagenoeg ieder merk had in de 70er 80er jaren tandemassers vanaf een meter of 5 opbouw.

In de 90er jaren waren er nog een paar merken waar je vanaf een 550 kon kiezen tussen enkel of tandemas.

Daarna werd het tandem vanaf 590 en toen vanaf 610.
.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door refram » di 19 jul 2022 14:45

[re.gif] [re.gif] en [re.gif]
@ DV_t,
Inderdaad besef ik dat het gewicht met minstens 70kg omhoog gaat. Maar ik neem aan dat er meer zijn zoals wij, die meer dan voldoende gewicht overschot hebben en toch het comfort van een tandemas zouden verkiezen boven een enkelas.
Een nog veel grotere caravan zien we niet zitten, een Fendt 515 is van grootte al meer dan voldoende.
Daarom is een keuze in het middensegment zoals een Fendt 515 misschien interessant om hier een enkel of dubbel as keuze in te laten.

@ VIP,
Ok, het is misschien een "oud" topic maar met het huidige topic over de gewichtsverdeling en fietsen achterop, toch ook nog aan de orde.
In de '80 jaren heb ik zelf een tandemas Tabbert Comtesse gehad, en deze volgde toen voortreffelijk de auto, zelfs veel beter dan sommige huidige caravans.
Het zou dan misschien toch kunnen dat de fabrikanten de keuze laten in het middensegment.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door VIP » di 19 jul 2022 17:01

[re.gif]

Dat tandems veel prettiger rijden is een feit, dat is reden dat wij altijd tandems hebben gereden.

Fabrikanten gaan voor aantallen en strakke vereenvoudigde productieprocessen, vandaar geen keus meer in enkel of tandem in de eerder genoemde opbouwlengtes.

Stel dat ze de keus bieden in 3 modelseries: enkel of tandem dan hebben ze gedeeltelijk ook 6 verschillende soorten onderkasten nodig, andere chassis langsdragers, andere assen, banden enz. daarnaast een apart productierun voor deze series enz. enz. vandaar dat dit niet meer kan.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door refram » di 19 jul 2022 19:04

[re.gif]
Dat klopt allemaal.
Toch vind ik het spijtig dat het allemaal eenheidsworst geworden is, zonder keuze van de klant. Ook al hangt er waarschijnlijk een flink prijskaartje aan vast.
Als Fendt innovatief wil zijn kunnen ze dit beter doen met iets wat goed is i.p.v. enkel een uitschuifbare trekhaak met ATC Control. Voorbeeld een tandemas met trekhaak om een middelmodel zoals de 515.
Heel grote kosten hoeven ze niet te maken. Het chassis bestaat al en komt van AlKo, de wielkasten hebben ze ook uit de grotere modellen. Het gaat dan enkel over andere zijwanden met langere wielkast uitsnijdingen en een beperkte aanpassing aan meubilair.

Het is waarschijnlijk zeker dat een Fendt 515 met tandemas makkelijker en veiliger rijdt dan een Fendt 515 enkelas met ATC Control.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Ab » di 19 jul 2022 19:26

Weet ik zo net niet.
Ik heb heel lang met een 560 Diamant gereden.
6 meter opbouw met 1 as. Het reed voortreffelijk.
Ik wilde juist pertinent geen tandemasser. Ik heb daar heel veel ervaring mee, en rij daar nu af en toe nu ook nog mee, met een lengte van 6 meter bak erop. Om de as omdraaien en heel kort sturen vind ik een ramp met tandemassers. Zeker als het zwaar geladen is.
Dat een tandemasser beter rijdt heb ik nooit ondervonden.
Rechtuit is er geen verschil. Nooit kunnen merken.
Ik reed ook best veel met een grote 25 mtr teleskoop hoogwerker. 3500 kg op 1 as.
Ook dat reed uitstekend, en kon ik met 1 hand omdraaien.
Er zat ook een mover op, met de stempels omhoog was het ding zelfrijdend vanuit de bak. Ook ideaal met 1 as en een groot luchtband neuswiel als het niet vlak was. Gewoon heel kort draaien.¹
Als ik ooit weer met caravan ging rijden, dan toch liefst een enkelasser, dat meen ik echt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door refram » di 19 jul 2022 21:18

[re.gif] Aan Ab,

Ok, misschien heb ik het onduidelijk verwoord.
Een solo enkelas caravan, zoals onze Fendt 515 zonder fietsen achterop rijdt heel goed. Maar ik zou zeker met onze Nissan X Trail er niet aan denken om er fietsen achterop te zetten. Dat is om problemen vragen. Zeker omdat de Nissan X Trail ongeveer aan zijn max. trekgewicht zit met de Fendt 515.
Moest diezelfde Fendt 515 een tandemas hebben zou het waarschijnlijk wel kunnen.
Een tandemas caravan heeft veel minder last van knikken en is ook minder gevoelig voor slingeren. Dit wel bij dezelfde grootte van caravan.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Ab » di 19 jul 2022 22:36

Het slingeren maakt niks uit. Ook tandemassers slingeren als een gek bij verkeerde belading.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Niels83 » wo 20 jul 2022 00:42

Laatst nog bij een vrachtwagen gezien die had een aanhanger met voor en achterwielen, zo te zien was die aanhanger nagenoeg leeg, vrachtwagen heeft zelf voldoende gewicht. Kar zwiepte als een malle gelukkig nog binnen de eigen rijbaan. Als het niet goede beladen is gaat het fout.

Vorig najaar mijn zwager geholpen met de tuin, flinke Opel voor een tanden Asser. Alles werd snel even achterin gegooid, grond stenen van alles. De chauffeur moest er 150km mee rijden. Ik heb 2 keer aangeboden alles even naar voren te leggen. Was niet nodig. De totale rit duurde zo'n 5 km. Waarvan zo'n 500meter op de snelweg toen lag de auto op zijn zij in de berm en de kar onderste boven. Voordeel was dat grond gelijk niet meer naar de stort hoefde.

Ik denk dat je zelf al een antwoord geeft op waarom geen tandem Asser. We rijden. Veelal met auto's met kleine motoren waarbij de turbo de pk's moeten leveren. Dit vraagt om lichtere auto's en voldoende koeling om te kunnen trekken. Er is denk ik weinig vraag naar kleine caravans die toch zwaarder zijn. Degene met een grote caravan hebben vaak een bijpassende auto.

Daarbij gaat het voor de fabrikant niet om het ontwerp en de materialen dat is 1 keer alles goed doen en je verkoopt dat zo 4 jaar achterelkaar steeds met wat aanpassing. De grote kosten post zit in de arbeid die een ander model kost. Fabrikanten zien loonkosten steeds harder steigen dus zakken de keuzes om zo efficiënt mogelijk te werken.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door VIP » wo 20 jul 2022 06:52

Onstabiele caravans / aanhangwagens…… heeft niets te maken met enkel of tandem.

De manier van belading is bepalend en atijd belangrijk.

Welke aanhangwagen dan ook, als je de lading niet verdeeld is er niet normaal mee te rijden
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Morgoth » wo 20 jul 2022 13:28

Daarbij is het bij een tandemasser lastiger om een krappe bocht achteruit te draaien. En op een camping draai je bij een krappe bocht vooruit het gras uit de grond. Zeker heeft een tandemasser veel voordelen maar er zijn ook nadelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door VIP » wo 20 jul 2022 16:13

Gras kapot rijden….., tja wat zal ik zeggen….. niets.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Ivo » wo 20 jul 2022 19:41

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220612_95134574
Er stond laatst een artikel in de krant over een caravan met trekhaak. Iemand bood een tweedehands caravan mèt trekhaak aan bij de keuring (is in België verplicht bij aankoop). De verkoper had hem verzekerd dat hij eerder de caravan had laten keuren mèt trekhaak. Blijkt dus dat het verboden is een trekhaak te monteren op een caravan.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan met een trekhaak

Bericht door Morgoth » zo 31 jul 2022 10:02

[re.gif]
In Nederland worden caravans niet gekeurd. Nederlanders mogen een trekhaak monteren en er een fietsenrek op plaatsen. Of het verstandig is kun je jezelf afvragen maar er is niemand die je daarvoor ook maar iets in de weg legt.
Eigenlijk is het wel een beetje raar dat je maar wat aan kunt klooien en dat er niets periodiek door een instantie wordt gecontroleerd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”