Enduro BC 260

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Enduro BC 260

Bericht door SjefGS » di 9 jun 2020 11:03

Het fietsenrek staat inschattend iets verder weg gemonteerd maar ik heb zelf nog geen last ondervonden in krappe bochten
Bijlagen
5A8BE210-E9C4-4B88-9962-1F07184906EE.jpeg
5A8BE210-E9C4-4B88-9962-1F07184906EE.jpeg (34.57 KiB) 4923 keer bekeken
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door petronella » di 9 jun 2020 11:20

Wij ondervinden geen hinder bij krappe bochten, wel een beetje puzzelen met de trappers om toch het neuswiel te kunnen opdraaien. Met een beetje oefenen moet t vast lukken.

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Enduro BC 260

Bericht door MIFR » di 9 jun 2020 11:25

Mooi zo! En dat nieuwswiel, tsjah sommige dingen zijn niet anders thumbup.gif
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

patiënt
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 17 apr 2020 21:29

Re: Enduro BC 260

Bericht door patiënt » vr 12 jun 2020 21:07

Ik heb een Hobby 495 bj 2011 met openslaande disselbakklep en korte dissel.
Daar past de BC 260 niet op. Ik had hem aan promoprijs besteld
bij Obelink (€ 245) en geprobeerd maar de klep gaat niet open.
Ik heb momenteel nog geen andere maar ga voor de Thule Superb short V16,
denk ik. Kan voor 2 elektrische fietsen.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Enduro BC 260

Bericht door sindaco » di 16 jun 2020 12:12

hij zit er op en met allebeide de e bikes , waarvan de mijne met accu en de andere zonder kwamen we op een goede 95 kg kogeldruk.

als ik weet of er nog andere bevestigings beugels zijn ( bij mijn fiets kon ik maar net bij een framebuis komen om vast te zetten ( wel xl model ..maat 61cm ).
dan kan misschien de accu van de fiets van mijn vrouw ook nog erop...maar dat is voor later.

dissel is op gasfles na helemaal leeg.
onder de bedden aan de voorkant ligt aan elke zijde 1 stoel.

1 trapper met bandje vastgezet zodat die niet meer kan draaien.
werkt allemaal prima en we hebben hem niet zozeer gekocht omdat we vaak in de dissel moeten zijn onderweg, maar ook ziet ie er behoorlijk degelijk uit.


morgen weg voor 1 week NL
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Enduro BC 260

Bericht door SjefGS » ma 22 jun 2020 22:36

Ik heb nu eerste vakantie van 2 weekjes achter de rug met de enduro260.
De ervaring die ik heb opgedaan zijn zeer positief. Zoals ook uit de eerder geposte foto’s blijkt Kanis zonder fietsen te verwijderen in de disselbak. Gemak dient de mens.
Doordat hij wel breder is of langer gezien in rijrichting past hij niet op alle dissels.
Kortom het was voor mij bij aankoop van de nieuwe hut Ook een gok maar goed uitgepakt. Me happy
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

RR 313
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 10 mei 2019 14:55
Locatie: Huizen

Re: Enduro BC 260

Bericht door RR 313 » wo 24 jun 2020 11:25

Hoi,

Heb sinds dit jaar deze fietsendrager en ben daar zeer tevreden over. Inmiddels ook een oprijgoot aangeschaft en kan de fietsen nu alleen plaatsen. Wel even thuis oefenen voor de stand van de pedalen. Al met al een aanrader.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro BC 260

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020 12:40

Ik heb gisteren ook met de Enduro BC260 staan te spelen.
En wel leuk om het verschil te zien, eentje op de Knaus Sport en eentje op de Knaus Sudwind.
Van deze 2 types gaat de disselbak verschillend open, de eerste scharniert en de tweede gaat rechtstandig omhoog.
Ik ben best gecharmeerd geraakt van de BC260
Bij mij kan hij dan helemaal tegen de caravan aankomen, meer dan voldoende ruimte om toch ook in de disselbak te komen.
En... hoe verder naar achteren hoe groter je draaicirkel blijft.

Ik schat zo in dat er ook wel een BC 260 gaat komen.... op de disselafdekking zelfs..
De techneuten bij mijn dealer hebben me overtuigd dat het kan, de disselafdekking van Alko is best een stevig ding op de randen waar hij op de disselbomen ligt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door ArnoM » vr 24 jul 2020 12:54

RE.gif
Dat kan, heb ik ook.
thumbup.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door petronella » vr 24 jul 2020 13:47

Chris, vrienden van ons hebben hem ook, op de zelfde caravan als die van jullie. Zijn er zeer tevreden mee.
Wij hebben m ook maar dan op onze Fendt echt een superding hoor.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro BC 260

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020 13:51

RE.gif en RE.gif
Ja... ik heb deze BC260 naast de bekende kantelende Thule dragers bekeken.... voor mij wint ie..
Deze reis gewoon met mijn Thule Light op pad maar de BC260 zie ik wel komen..mooi maar ook handig ding gewoon.
Lijkt flink over nagedacht te zijn tenminste.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Enduro BC 260

Bericht door mrbullmastiff » vr 24 jul 2020 14:30

Ik heb de Enduro 260 vergeleken met de Thule Superb XT en voor mij is de keuze op de Thule gevallen terwijl ik in eerste instantie de Enduro had gekozen. Ik denk dat beide dragers prima zijn.

Voor mij gaf de ruimte om fietsen op de drager te plaatsen en de toegankelijkheid van de disselbak die ondanks het mooie systeem van de Enduro toch ruimer is bij de Thule drager de doorslag. De Enduro schuift 34 cm naar voor waardoor de ruimte tussen de disselbak relatief beperkt is. Het voordeel van de Enduro is dat de drager met de fietsen er op in aangekoppelde toestand naar voor kan schuiven, de Thule kan ik niet volledig kantelen als de auto is aangekoppeld en er fietsen op staan. Door de constructie van mijn disselbak kan ik de klep wel eenvoudig openen als de drager rechtop staat zodat ik zonder de drager te kantelen toch het gas kan openen.
Ik heb de drager vrijwel tegen de disselbak aan geplaatst en gekanteld is de bak dan prima toegankelijk. Het kantelsysteem van de Thule werkt eenvoudig en is degelijk uitgevoerd
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro BC 260

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020 14:50

RE.gif
Ha...
Zo zie je maar weer.... iedereen heeft toch weer een andere kijk.
Ik ben ook nog niet op jacht hoor, ik heb een drager.
Maar dat is idd een licht ding, een Thule Light...onhandig geval idd.

Dus de onderzoeken zijn nog gaande.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henk Raalte
Berichten: 11
Lid geworden op: do 9 aug 2018 19:43

Re: Enduro BC 260

Bericht door Henk Raalte » do 30 jul 2020 21:58

Wij hebben sinds juli ook de BC 260 voor op onze Dethleffs 430 staan. Perfect. Fietsen staan stevig en je kunt ze makkelijk naar voren schuiven. Af en toe een keer inspuiten met vaseline kreeg ik als tip. Ik had te korte bevestigingsbeugels. Zelf gemaakt met een metalen strip Stukken draadeinde.

Ik kan hem zeker aanraden. Door het schuiven hoef je niet elke keer het gewicht te tillen bij het kantelen.

Kwaliteit is top....

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door ArnoM » do 20 aug 2020 16:02

Ik heb afgelopen weekeind deze fietsendrager voor het eerst gebruikt.
Het past allemaal perfect!
Fietsen om en om, geen nauwkeurig passen en meten, gewoon in 1 x goed.
De zwengel van het neuswiel is gewoon te bedienen.
Helemaal tevreden.
Met gasfles wat klein spul en de 2 fietsen 98 kg kogeldruk.
Zonder fietsen moet ik extra in de disselbak doen:
2 zakjes zand
Jerrycan water
Stroomkabel van 10 mtr.

Dit omdat het reservewiel onder de caravan achter de as hangt en de accu achter de Combi 6E verwarming onder de bank van de rondzit gemonteerd is.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Powerman

Re: Enduro BC 260

Bericht door Powerman » zo 3 jan 2021 15:44

Wij waren ook erg gecharmeerd van de Enduro bc260, omdat wij allebei rugproblemen hebben. Het naar voren schuiven van de drager, gaat nu eenmaal gemakkelijker dan het vooroverklappen. Dus, deze besteld voor onze Caravelair. Een dag voor aflevering van de caravan belde de dealer met de mededeling, dat wat ze ook hadden geprobeerd, de disselklep kon niet volledig open met de Enduro. Oorzaak is de nogal hoge disselklep. Noodgedwongen vervolgens gekozen voor de Thule superb. In de praktijk bevalt die ook, maar met de fietsen er op, moeten we de fietsendrager met zijn tweeën voorover klappen. Wel maatregelen genomen om de kogeldruk beheersbaar te houden. Reservewiel onder de caravan achter de as, slechts 1 5 kg gasfles en stoelen en tafel tijdens het rijden in de auto. Daarmee komen we op een kogeldruk van 85 kg. met twee ebikes zonder de accu er in. Eigen gewicht van de drager is 10 kg. Maar eerlijk is eerlijk. Ik had liever de Enduro gehad.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Enduro BC 260

Bericht door moyzo » zo 31 jan 2021 08:53

We zijn bijna om: alleen nog even de vraag... onze nieuwe ebikes hebben een middenmotor en een lagere instap. Heb je dan geen problemen met naar voren schuiven en raken van slinger neuswiel?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Janloco
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 apr 2020 10:55

Re: Enduro BC 260

Bericht door Janloco » zo 31 jan 2021 10:15

Wij "hadden" hem. Een vakantie gebruikt en toen weer verwijderd. Waarom??

Op zich is het een prima drager. Niks mis mee. Een fiets met de motor voorin en een fiets met midden motor erop. Fietsen op alle manieren geprobeerd, maar als de neus "laag" komt en je moet de caravan loshalen of aanhaken is het een probleem met de slinger. Wij loste dat op om de voorste fiets pas te plaatsen als de caravan achter de auto hing en verwijderen voor d=we de caravan plaatsten. Niet makkelijk werken. Voor ons werd de kogeldruk ook een groot probleem.

Daarom de drager vervangen door een simpele fiamme voor en (ik durf het hier bijna niet te zeggen) een achterop. Elk goed voor 1 fiets

Maar op zich is de Enduro een prima drager.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door ArnoM » zo 31 jan 2021 10:56

[re.gif]
Ik kan me voorstellen dat de middenmotor van een Ebike een uitdaging oplevert ja.
Zelfs met 2 gewone fietsen moet je ze wel tactisch plaatsen om het neuswiel te kunnen draaien als de fietsen gemonteerd zijn.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Enduro BC 260

Bericht door Daphne » zo 31 jan 2021 11:04

Kan me voorstellen dat dit bij Fendt een probleem is ivm de korte dissel, de Knaus van Moyzo heeft een lange dissel. Kan me niet voorstellen dat dit een probleem zal zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Harolddick
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 jul 2018 19:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door Harolddick » vr 2 apr 2021 21:41

Wie kan mij info verschaffen over het gebruik van de Enduro BC260 in combinatie met een Knaus Azur 500 EU uit 2006.
De combi moet getrokken worden door een Mazda CX-5.

Ik ben benieuwd of mijn dissel lang genoeg is (caravan staat nog in de stalling), en wat de kogeldruk (geschat) wordt bij gebruik van 2 e-bikes met middenmotor.

En hoe gemakkelijk kan ik de slinger van het neuswiel nog bedienen?

Alvast dank voor jullie reacties. Dirk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro BC 260

Bericht door Chris » vr 2 apr 2021 21:51

Ik heb een Sudwind 500 EU... en een heel lange dissel..net als jij.
Bij mij zou de BC 260 heel prachtig passen....ook wel foto's van gezien hoe mooi.
Knaus heeft altijd erg lange dissels, dus ik zie niet waarom het bij bij jou niet zou passen..
Nu is mijn kogeldruk leeg gewoon erg laag, hoe dat bij jou is weet ik niet, maar schat zomaar in dat het ook niet hoog is.
Dan is dat dus lekker om gewicht "te maken"...
Hoe jou Mazda daarmee omgaat... geen idee...
Oja... de slinger zit ver zat weg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Harolddick
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 jul 2018 19:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door Harolddick » vr 2 apr 2021 23:31

Chris, dank je wel voor je reactie.

Ik ben er net achter gekomen dat mijn trekhaak 88 kg mag hebben.
Ik ben blij dat de dissel erg lang is. Dat geeft zeker ruimte voor een makkelijk te bedienen slinger voor het neuswiel.

Omdat ik normaal gesproken al een kogelbelasting heb van een 75 kg maak ik me wat zorgen over deze belasting op het moment dat de fietsen ook nog op de dissel staan. Ik wil niet boven die 88 kg komen. Ik zal dus moeten nadenken over de inhoud van mijn disselbak om daar wat kilo's kwijt te raken.

Is het ook mogelijk dat het reservewiel (flink gewicht vind ik en dat staat nu in de disselbak) naar een andere plek verhuist zoals ik bij andere berichten tegenkom. Bijvoorbeeld onder de caravan?
Dan kan ik misschien een paar kilo's besparen door te zorgen dat het wiel net achter de as komt.

En dan een heel andere vraag: welke bandenspanning kan ik het best aanhouden voor de caravan banden? (Op de banden staat "cold pressure 4 bar"). Gaat de caravan ook meer stuiteren als er meer gewicht in zit?
Alvast dank voor alle reacties.

Groeten, Dirk

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door ArnoM » za 3 apr 2021 05:18

Ik heb ook die BC 260.
Bij aanschaf heb ik al het reservewiel onder de caravan laten plaatsen, achter de as.
En de accu (lichtgewicht) ook achter de as in de bank.
Resultaat : beladen met 10 ltr water, gasfles, stroomkabels en alles wat gebruiken in de caravan maar zonder fietsen een kogeldruk van een 65 kg.
Dat verhoog ik dan door zakjes zand in de disselbak te plaatsen tot ik op 95 kg zit
Als ik de fietsen meeneem moeten de zandzakjes en de stroomkabels eruit, die verhuizen dan naar de auto.
Met fietsen (gewone redelijk lichte) heb ik een kogeldruk van 97 kg.
Ook mijn trekhaak mag 88 kg hebben.
Hier op het forum is de algemeen aanvaarde mening dat je makkelijk 10 kg over je max kogeldruk kunt gaan.
Is alleen maar goed voor de stabiliteit.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Harolddick
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 jul 2018 19:13

Re: Enduro BC 260

Bericht door Harolddick » za 3 apr 2021 07:54

Dank je wel ArnoM.

Dan heb ik nog een kleine “verbouwing” voor de boeg.

Ik moet als ik de caravan bij huis heb staan dan even zien of het verplaatsen van de accu (van de mover) niet te veel spanningsverlies oplevert.

Of mijn reservewiel onder de caravan kan, zodat ik er ook bij kan als er 1 band plat staat, moet ik door de dealer laten bekijken. Het is in ieder geval een optie om gewicht van de kogel kwijt te raken.

Een van de gasflessen gaat in de auto.

Het wordt een kwestie van uitproberen om bij de juiste kogeldruk te komen.
En als de fietsen er niet op staan wordt het waarschijnlijk weer gasfles en reservewiel (tojdelijk) terug plaatsen.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”