Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Ik heb een Hobby 495 Classic uit 1992, met Peitz chassis.
Naar mijn mening met een vrij korte dissel.
De afstand van hart kogel tot aan disselbak = 110 cm
Nu wil ik 2 elektrische fietsen meenemen.
Normaal gebruik ik een Westfalia BC60 fietsdrager op de trekhaak van de wagen (een VW Passat Variant)
Ik zou een Pro-User disseladaptor (ook te koop onder vele andere namen) willen gebruiken op de dissel van de caravan.
https://www.obelink.nl/pro-user-dissela ... disselada&
Maar gezien mijn 110 cm totale dissellengte
gezien de fietsdragen zelf ook 60 cm lang is
--> gaat dit wel lukken ? En dan vooral wat betreft het draaien van de combinatie.
(Dat het effect heeft op de kogeldruk is mij bekend natuurlijk)
Naar mijn mening met een vrij korte dissel.
De afstand van hart kogel tot aan disselbak = 110 cm
Nu wil ik 2 elektrische fietsen meenemen.
Normaal gebruik ik een Westfalia BC60 fietsdrager op de trekhaak van de wagen (een VW Passat Variant)
Ik zou een Pro-User disseladaptor (ook te koop onder vele andere namen) willen gebruiken op de dissel van de caravan.
https://www.obelink.nl/pro-user-dissela ... disselada&
Maar gezien mijn 110 cm totale dissellengte
gezien de fietsdragen zelf ook 60 cm lang is
--> gaat dit wel lukken ? En dan vooral wat betreft het draaien van de combinatie.
(Dat het effect heeft op de kogeldruk is mij bekend natuurlijk)
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
denk ook aan het gewicht, 2 fietsen 46 kg, disselbalk 2 kg, fietsendrager 18 kg en opeens heb je 66 kg extra kogeldruk.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
BertJan, lees de laatste opmerking van Jo nog even....
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
sorry, onderschriften lees ik eigenlijk niet.
Denk niet dat de 60 cm past, maar als je de fietsendrager op de dissel legt zonder steun kan je al zien of het past, evt de auto er schuin voor zetten
Denk niet dat de 60 cm past, maar als je de fietsendrager op de dissel legt zonder steun kan je al zien of het past, evt de auto er schuin voor zetten
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Je zou je huidige fietsdrager los op je dissel kunnen zetten, dan zie je of je voldoende ruimte hebt.
Wat nog een probleem kan zijn is het openen van de disselkast met fietsdrager op je dissel. Is de kogel niet te hoog en/of kan je de fietsdrager voldoenden kantelen met fietsen erop.
Hoe bevalt de Westfalia fietsdrager?
Is de BC60 hetzelfde model als Bikelander Classic?
Gr. Pim
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Hoi Pim.
Je reageerde op een bericht uit 2017.
Je reageerde op een bericht uit 2017.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Ik weet het Chris, het gaat me meer om de ervaring met de Westfalia bikelander classic fietsdrager. Dit is een kantelbare en inklapbare fietsdrager.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Zou de fietsen op het dak van de auto zetten.
Uiteraard als dat lukt...
Gaat uhm niet worden op de dissel in de aangegeven combinatie.
Uiteraard als dat lukt...
Gaat uhm niet worden op de dissel in de aangegeven combinatie.
Groet Antoon
Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus
Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005
Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus
Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
hahaha,
Zo zie ik ineens een oud topic van me terugkomen...
a) de Westfalia drager is intussen omgeruild voor een Thule ExtraFold opklapbare drager. Veel simpeler te manipuleren, en degelijker.
b) op de Hobby 495 heb ik indertijd een Fiamma drager gezet. Een vaste drager dus.
Ik draai het stuur los van de fiets tegen het raam, en draai de linkerpedaal af. Zo staat de fiets heel strak tegen de dieselklep.
c) draaien met de combinatie is geen enkel probleem. Ik kan praktisch een 90° hoek ermee maken.
d) op het dak is helaas niet mogelijk voor de damesfiets, gezien de positie van de batterij(houder)
Want dakdragers gebruik ik ook wel soms (als ik met 4 MTB op pad ben)
Zo zie ik ineens een oud topic van me terugkomen...
a) de Westfalia drager is intussen omgeruild voor een Thule ExtraFold opklapbare drager. Veel simpeler te manipuleren, en degelijker.
b) op de Hobby 495 heb ik indertijd een Fiamma drager gezet. Een vaste drager dus.
Ik draai het stuur los van de fiets tegen het raam, en draai de linkerpedaal af. Zo staat de fiets heel strak tegen de dieselklep.
c) draaien met de combinatie is geen enkel probleem. Ik kan praktisch een 90° hoek ermee maken.
d) op het dak is helaas niet mogelijk voor de damesfiets, gezien de positie van de batterij(houder)
Want dakdragers gebruik ik ook wel soms (als ik met 4 MTB op pad ben)
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Dank voor je reactie op de Westfalia fietsdrager.......je bedoelt zeker de Thule Easyfold?
Met Thule heb ik goede ervaringen, achterop mijn caravan heb ik een Thule Lift V16 12V en voorop een Thule caravan smart (kantelbaar), zodat ik makkelijk in disselbak kan komen. Op beide zet ik 1 e-bike.
Nu zoek ik voor de auto nog een vervanger van mijn huidige Thule, die maar 40 kg mag dragen. Vandaar mijn vraag over de Westfalia, maar de Thule Easyfold is ook een optie.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Inderdaad,
Een Thule EasyFold XT 2 933.
Veel makkelijker in gebruik dan de Westfalia.
Een Thule EasyFold XT 2 933.
Veel makkelijker in gebruik dan de Westfalia.
Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager
Dat is dus wat ik absoluut niet zou willen. Eerst sleutelen voor je kunt fietsen is voor mij een echter no-go.
De besproken Hobby uit 1992 heeft een naar voren openende disselbakklep. Die heeft veel ruimte nodig. De fietsendrager moet dus relatief ver naar voren zitten als je perse de klep wilt openen met fietsen erop.
Hobby 420 De Luxe uit 1988