Fietsen mee? Remmen vast!

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door Davendre » ma 12 jul 2021 20:53

Nee. Maar haal de fietsen op wanneer we enigszins in de buurt kamperen. Gaan we wat verder weg dan huren we voor die paar momenten een fiets thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door WillyL » di 13 jul 2021 16:24

[re.gif] [re.gif] Euh, ja, twee trekhaken! T.t.z. 1 op de auto waar de caravan aan hangt (of soms het fietsenrek of een karretje) en 1 op een constructie op de dissel waar dus het fietsenrek op staat, geheel tot tevredenheid trouwens. Op de Easyfold van Thule zijn de fietsen erg vast te zetten (klem om het kader en spanriemen om de velgen).
Wanneer je op de foto klikt zie je de fietsen beter staan op het fietsenrek op de dissel.
1198
Je ziet de fietsen wel wat wiebelen wanneer ze op het rek staan maar alles is zeker onder controle.
De remmen zet ik dus niet vast en extra spanbanden gebruik ik ook niet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door Neet » vr 16 jul 2021 22:29

WillyL schreef:
di 13 jul 2021 16:24
Je ziet de fietsen wel wat wiebelen wanneer ze op het rek staan maar alles is zeker onder controle.
De remmen zet ik dus niet vast en extra spanbanden gebruik ik ook niet.
Moet je is proberen, scheelt echt heel veel. Alhoewel, niets moet hoor :wink:
20210716_222415.jpg

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1198
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door fortissimo » za 17 jul 2021 23:50

Met het aantal spanbanden die ik om de fietsen en dissel doe hoef ik de remmen niet meer aan te trekken.
De Thule achterop de auto is niet zo lastig. Klem en klaar.
Die op de dissel is een lichtgewicht ding omdat ik anders en teveel kogeldruk en teveel belading krijg.
Fiets vastbinden aan de middenbuis, wielen vast aan de goot, spanbanden om de dissel en de fietsen.
En nog bij de eerste 10 bochten en drempels nauwkeurig de spiegels controleren en dan op de camping aankomen en bemerken dat de fietsen zo goed vast stonden dat ze niet eens bewogen bij het afkoppelen :o
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door WillyL » zo 18 jul 2021 09:02

[re.gif] [re.gif] dat wiebelen komt eerder door bewegingen in de ganse constructie, deels in het rek zelf en deels in de montagestang. Daar maak ik me echt geen zorgen in en het gaat om een cm of zo iets. Wanneer je aan de fietsen trekt heb je dat ook wel met elke trekhaakfietsendragen, vermoed ik. De fietsen zelf staan als het ware muurvast.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door jessedew » do 22 jul 2021 11:22

Ik zet de wielen altijd vast met de bandjes en dan nog een spanband om het rek heen en maak ik vast aan de dissel (dus niet aan het rek zelf)

Het beweegt dan niet noemenswaardig vind ikzelf. afremmen voor een hobbel scheelt al veel blij.gif

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door jeroen.25 » di 4 jul 2023 06:18

Omdat ik ooit eens achter een caravan reed waarbij de fietsen nogal zijdelings bewogen achterop het rek ben ik gaan puzzelen hoe ik dat eenvoudig kon voorkomen nu ik een racefiets achterop de Hobby mee wilde nemen. Hier zat bij aankoop al een rek op van Thule.
Rennen vast leek me geen goed idee met hydraulische remmen.

Ik heb toen eenvoudige blokjes gezaagd in de vorm van de goot.
Daar tochtband dat ik nog had omheen geplakt tegen het schuiven en met een kort spanbandje precies aan de binnenkant van beide wielen strak vastgezet.
Ik wilde de vorm nog wat aanpassen zodat het wat mooier met het wiel mee zou lopen, maar daar had ik geen tijd meer voor.
Het werkte echt perfect. De fiets kan zo helemaal niet meer zijdelings bewegen.
Bijlagen
Screenshot_20230704-061632.png
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door Jan van Vijven » di 4 jul 2023 09:23

ga ik ook eens bekijken, de remmen zet ik ook vast hoor, daar zie ik geen probleem in.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door Jaap van Duijn » di 4 jul 2023 10:16

@Jan van Vijven,

Jan bij sommige dragers zijn al voorgevormde blokken in de kromming van het wiel geplaatst - veel bij THULE - dan span je eigenlijk de beide wielen tegen die gekromde blokken en kan de fiets niet meer heen en weer rijden.
En ja ook ik het jaren een bandje om de handremmen gehad toen ik geen blokken had, vond dat prettiger als dat toch wel heen en weer rijden dwarsscheeps :).
Ook diverse malen commentaar gehad dat het niet goed zou zijn voor de hydraulisch bediende remmen, wel toen we de fietsen inruilden met 24500km bleek alles nog dik in orde en mankeerde niets aan het rem sijsteem.

Groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Peebee
Berichten: 42
Lid geworden op: za 12 aug 2017 04:32
Locatie: Genderen

Re: Fietsen mee? Remmen vast!

Bericht door Peebee » di 4 jul 2023 13:23

Wij hebben op de dissel 2 elektrische fietsen waarvan 1 zware fatbike,
gaan altijd op slot, met bandjes en klem en met vastgezette remmen,
en nog een spanband aan de caravan vast,
Waarom? Gewoon omdat het kan en omdat ik dat wil..... thumbup.gif
Caravan Eriba Future 430 en trekauto een Renault Captur 1.0 Zen

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”