Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Plaats reactie
Jo VdB
Berichten: 98
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Jo VdB » zo 16 jul 2017 18:31

Ik heb een Hobby 495 Classic uit 1992, met Peitz chassis.
Naar mijn mening met een vrij korte dissel.
De afstand van hart kogel tot aan disselbak = 110 cm

Nu wil ik 2 elektrische fietsen meenemen.

Normaal gebruik ik een Westfalia BC60 fietsdrager op de trekhaak van de wagen (een VW Passat Variant)

Ik zou een Pro-User disseladaptor (ook te koop onder vele andere namen) willen gebruiken op de dissel van de caravan.

https://www.obelink.nl/pro-user-dissela ... disselada&

Maar gezien mijn 110 cm totale dissellengte
gezien de fietsdragen zelf ook 60 cm lang is

--> gaat dit wel lukken ? En dan vooral wat betreft het draaien van de combinatie.

(Dat het effect heeft op de kogeldruk is mij bekend natuurlijk)

BertJan
Berichten: 2171
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door BertJan » zo 16 jul 2017 20:00

denk ook aan het gewicht, 2 fietsen 46 kg, disselbalk 2 kg, fietsendrager 18 kg en opeens heb je 66 kg extra kogeldruk.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Jan van Vijven » zo 16 jul 2017 20:12

BertJan, lees de laatste opmerking van Jo nog even....


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"

BertJan
Berichten: 2171
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door BertJan » zo 16 jul 2017 23:55

sorry, onderschriften lees ik eigenlijk niet.

Denk niet dat de 60 cm past, maar als je de fietsendrager op de dissel legt zonder steun kan je al zien of het past, evt de auto er schuin voor zetten

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Witte yeti » wo 13 jan 2021 19:36

Jo VdB schreef:
zo 16 jul 2017 18:31
Je zou je huidige fietsdrager los op je dissel kunnen zetten, dan zie je of je voldoende ruimte hebt.
Wat nog een probleem kan zijn is het openen van de disselkast met fietsdrager op je dissel. Is de kogel niet te hoog en/of kan je de fietsdrager voldoenden kantelen met fietsen erop.
Hoe bevalt de Westfalia fietsdrager?
Is de BC60 hetzelfde model als Bikelander Classic?

Gr. Pim
Ford Kuga Titanium 1.5 150 pk (2019) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 18872
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Chris » wo 13 jan 2021 20:10

Hoi Pim.

Je reageerde op een bericht uit 2017.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Witte yeti » wo 13 jan 2021 22:41

[re.gif]
Ik weet het Chris, het gaat me meer om de ervaring met de Westfalia bikelander classic fietsdrager. Dit is een kantelbare en inklapbare fietsdrager.
Ford Kuga Titanium 1.5 150 pk (2019) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)

Kipvriend
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Kipvriend » do 14 jan 2021 09:26

Zou de fietsen op het dak van de auto zetten.
Uiteraard als dat lukt...
Gaat uhm niet worden op de dissel in de aangegeven combinatie.
Groet Antoon

Ik ben blij dat ik ben "besmet" met het Subaru virus.

Subaru Outback 2017
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Jo VdB
Berichten: 98
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Jo VdB » do 14 jan 2021 19:41

hahaha,

Zo zie ik ineens een oud topic van me terugkomen...

a) de Westfalia drager is intussen omgeruild voor een Thule ExtraFold opklapbare drager. Veel simpeler te manipuleren, en degelijker.

b) op de Hobby 495 heb ik indertijd een Fiamma drager gezet. Een vaste drager dus.
Ik draai het stuur los van de fiets tegen het raam, en draai de linkerpedaal af. Zo staat de fiets heel strak tegen de dieselklep.

c) draaien met de combinatie is geen enkel probleem. Ik kan praktisch een 90° hoek ermee maken.

d) op het dak is helaas niet mogelijk voor de damesfiets, gezien de positie van de batterij(houder)
Want dakdragers gebruik ik ook wel soms (als ik met 4 MTB op pad ben)

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Witte yeti » do 14 jan 2021 22:25

[re.gif]

Dank voor je reactie op de Westfalia fietsdrager.......je bedoelt zeker de Thule Easyfold?
Met Thule heb ik goede ervaringen, achterop mijn caravan heb ik een Thule Lift V16 12V en voorop een Thule caravan smart (kantelbaar), zodat ik makkelijk in disselbak kan komen. Op beide zet ik 1 e-bike.
Nu zoek ik voor de auto nog een vervanger van mijn huidige Thule, die maar 40 kg mag dragen. Vandaar mijn vraag over de Westfalia, maar de Thule Easyfold is ook een optie.
Ford Kuga Titanium 1.5 150 pk (2019) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)

Jo VdB
Berichten: 98
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Jo VdB » za 16 jan 2021 11:39

Inderdaad,

Een Thule EasyFold XT 2 933.

Veel makkelijker in gebruik dan de Westfalia.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 2590
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hobby 495 (1992 - Peitz) i.c.m. disseldrager

Bericht door Morgoth » ma 18 jan 2021 11:45

Jo VdB schreef:
do 14 jan 2021 19:41
Ik draai het stuur los van de fiets tegen het raam, en draai de linkerpedaal af.
Dat is dus wat ik absoluut niet zou willen. Eerst sleutelen voor je kunt fietsen is voor mij een echter no-go.
De besproken Hobby uit 1992 heeft een naar voren openende disselbakklep. Die heeft veel ruimte nodig. De fietsendrager moet dus relatief ver naar voren zitten als je perse de klep wilt openen met fietsen erop.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”