Ervaring met Powrmover XL
Ervaring met Powrmover XL
de kogel is door de kerk, er koimt een mover op mijn caravan.
Ik heb lang getwijfeld tussen Powrmover XL en Truma Mover S(E).
Ik denk dat ik voor de Powrmover ga gaan, al was het maar voor het enorme prijsverschil in combinatie met de geboden garantie.
Maar zijn er mensen die negative ervaring hebben met Powrmover ?
Ik lees bijna overal positief commentaar
Ik heb lang getwijfeld tussen Powrmover XL en Truma Mover S(E).
Ik denk dat ik voor de Powrmover ga gaan, al was het maar voor het enorme prijsverschil in combinatie met de geboden garantie.
Maar zijn er mensen die negative ervaring hebben met Powrmover ?
Ik lees bijna overal positief commentaar
Laatst gewijzigd door Bartje op zo 29 jun 2008 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
wij hebben deze mover, en idd, geen klachten. Mijn zwager had wel probemen met de AB, waardoor de mover niet reageerde en de caravan bleef rijden. Door de stroom af te zetten werd schade voorkomen. Dit gebeurde in Spanje, maar na een telefoontje werd nog dezelfde week een nieuwe AB bij de camping bezorgd. Prima service dus
Zie je dus weer hoe belangrijk het is om gemakkelijk van buiten af de mover uit te kunnen zetten!Tuintj33 schreef:....de mover niet reageerde en de caravan bleef rijden. Door de stroom af te zetten werd schade voorkomen.
Desnoods met een snoekduik de caravan in.
En met de buitendeur en de kastdeur open, als daar de schakelaar achter zit.
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: Ervaring met Powrmover XL
Hij is besteld, ik ga hem zelf monteren.Bartje schreef:de kogel is door de kerk, er koimt een mover op mijn caravan.
Ik heb lang getwijfeld tussen Powrmover XL en Truma Mover S(E).
Ik denk dat ik voor de Powrmover ga gaan, al was het maar voor het enorme prijsverschil in combinatei met de geboden garantie.
Maar zijn er mensen die negative ervaring hebben met Powrmover ?
Ik lees bijna overal positief commentaar
Moet ik op iets speciaals letten, tijdens montage ?
Zijn er tips & trics ?
Wel een paar.. Zorg ervoor, dat de bekabeling links en rechts zoveel mogelijk dezelfde lengte hebben.
Da's best belangrijk, omdat anders door het verschil in weerstand je caravan niet echt rechtdoor wil, maar een prachtig bochtje gaat rijden.
Een paar steuntjes, of stop/vulhoutjes bij de hand houden, als je het alleen gaat doen in ieder geval.
Je kunt maar 1 kant tegelijk optillen, en vastklemmen namelijk.
Zorg ook voor 2 balkjes of zoiets van precies dezelfde dikte, om tussen de aandrijfrollen en de banden te doen tijdens het monteren.
De dikte moet overeenkomen met de ruimte die je wilt hebben, of die wordt voorgeschreven in teruggetrokken toestand,
Hier bereik je mee, dat beide rollen even ver van de band komen.
Kies de plaats van de hoofdschakelaar dusdanig, dat je er makkelijk bij kan, ook als je met de mover aan het rijden bent.
Zie een ander draadje: Overweeg een hoofdzekering te plaatsen direkt na de accu.
Alle bekabeling onder de caravan bij voorkeur in een beschermende ommantelingsbuis (ribbelbuis of zo) leggen, en goed vastzetten met beugels. Als er niks meer kan bewegen door schokken heb je er genoeg geplaatst. Bij doorvoeringen nog een extra buis daar weer omheen.
(zeker bij chassisdoorvoeringen)
De bodemdoorvoeringen weer goed afkitten, dan lopen de mieren ook niet meer zo makkelijk naar binnen, en je hebt meteen ook alles lekker gefixeerd.
Bij de kluscaravan kan je ook nog wel wat tips vinden.
Succes !
Da's best belangrijk, omdat anders door het verschil in weerstand je caravan niet echt rechtdoor wil, maar een prachtig bochtje gaat rijden.
Een paar steuntjes, of stop/vulhoutjes bij de hand houden, als je het alleen gaat doen in ieder geval.
Je kunt maar 1 kant tegelijk optillen, en vastklemmen namelijk.
Zorg ook voor 2 balkjes of zoiets van precies dezelfde dikte, om tussen de aandrijfrollen en de banden te doen tijdens het monteren.
De dikte moet overeenkomen met de ruimte die je wilt hebben, of die wordt voorgeschreven in teruggetrokken toestand,
Hier bereik je mee, dat beide rollen even ver van de band komen.
Kies de plaats van de hoofdschakelaar dusdanig, dat je er makkelijk bij kan, ook als je met de mover aan het rijden bent.
Zie een ander draadje: Overweeg een hoofdzekering te plaatsen direkt na de accu.
Alle bekabeling onder de caravan bij voorkeur in een beschermende ommantelingsbuis (ribbelbuis of zo) leggen, en goed vastzetten met beugels. Als er niks meer kan bewegen door schokken heb je er genoeg geplaatst. Bij doorvoeringen nog een extra buis daar weer omheen.
(zeker bij chassisdoorvoeringen)
De bodemdoorvoeringen weer goed afkitten, dan lopen de mieren ook niet meer zo makkelijk naar binnen, en je hebt meteen ook alles lekker gefixeerd.
Bij de kluscaravan kan je ook nog wel wat tips vinden.
Succes !
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Ik heb zelf een paar weken geleden een Reich economy gemonteerd, zonder brug.
Ik vond het handig om de moverunit met een kleine garagekrik (plankje er tussen) eronder te manoevreren en klem tegen het chassis te zetten.
Je kunt hem dan nog wat bewegen en handvast zetten. Stang er tussen.
Andere unit idem en dan alles afmonteren.
Ik heb hem zelf gezekerd en de hoofdschakelaar buiten gemonteerd.
Succes.
Knaapje
Ik vond het handig om de moverunit met een kleine garagekrik (plankje er tussen) eronder te manoevreren en klem tegen het chassis te zetten.
Je kunt hem dan nog wat bewegen en handvast zetten. Stang er tussen.
Andere unit idem en dan alles afmonteren.
Ik heb hem zelf gezekerd en de hoofdschakelaar buiten gemonteerd.
Succes.
Knaapje
En vooral, ga een poosje oefenen in op je kop staan.
Want ze zijn een beetje vreemd georiënteerd op de wereld.
Namelijk, een stukje uit briefwisseling met hen:
Dear sir / madam,
Attached is a drawing that is in the Dutch User Manual of the Powrmover.
As you can see it says that the socket called "Left" is connected to
the device on the wheel on the righthand side of the caravan, the
socket called "Right" to the device on the lefthand side.
Is that correct? It seems confusing.
Thanks for your reply.
Kind regards
Het antwoord:
Onderwerp: Fw: left - right
Dimitri,
Can you deal with please.
Thanks
Phil
Zoals in de handleiding vermeld staat bekijken wij links en rechts van
de caravan, gezien vanaf de dissel. Dus niet vanuit de rijrichting. Dit kan
inderdaad verwarrend zijn, maar dit is de Engelse manier van redeneren.
Met vriendeliijke groet,
Dimitri
De manier waarop wij links en rechts aanduiden is in elk land gelijk.
Mocht u nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag.
Met vriendeliijke groet,
Dimitri
Ik heb mijn licht eens opgestoken bij een vriend in GB.
Hij bevestigt dat ook in GB de begrippen 'links' en 'rechts' gerelateerd zijn aan de rijrichting.
Uw antwoord is dus blijkbaar niet juist.
De enige verklaring die ik kan bedenken, heeft een relatie met de
afstandbediening.
Kortom, het blijft een raar verhaal, misschien wel 'amateuristisch'.
Vriendelijke groet,
Ik wil u bij deze hartelijk danken voor uw positieve feedback. Ik zal dit
zeker meenemen naar het volgende overleg met mijn moederbedrijf.
Excuses dat ik u een onjuist antwoord heb gegeven, en ik waardeer het dat u mij hierop wijst. Nu kan ik voorkomen dat ik dezelfde fout in de toekomst weer maak.
Mocht u nog meer suggesties hebben, u heeft mijn mail adres. Ik hoor graag van u.
Met vriendeliijke groet,
Dimitri Mostert
Dat was in nov. 2007. Je bent dus gewaarschuwd. Raak niet in de war. :razz:
Want ze zijn een beetje vreemd georiënteerd op de wereld.
Namelijk, een stukje uit briefwisseling met hen:
Dear sir / madam,
Attached is a drawing that is in the Dutch User Manual of the Powrmover.
As you can see it says that the socket called "Left" is connected to
the device on the wheel on the righthand side of the caravan, the
socket called "Right" to the device on the lefthand side.
Is that correct? It seems confusing.
Thanks for your reply.
Kind regards
Het antwoord:
Onderwerp: Fw: left - right
Dimitri,
Can you deal with please.
Thanks
Phil
Zoals in de handleiding vermeld staat bekijken wij links en rechts van
de caravan, gezien vanaf de dissel. Dus niet vanuit de rijrichting. Dit kan
inderdaad verwarrend zijn, maar dit is de Engelse manier van redeneren.
Met vriendeliijke groet,
Dimitri
De manier waarop wij links en rechts aanduiden is in elk land gelijk.
Mocht u nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag.
Met vriendeliijke groet,
Dimitri
Ik heb mijn licht eens opgestoken bij een vriend in GB.
Hij bevestigt dat ook in GB de begrippen 'links' en 'rechts' gerelateerd zijn aan de rijrichting.
Uw antwoord is dus blijkbaar niet juist.
De enige verklaring die ik kan bedenken, heeft een relatie met de
afstandbediening.
Kortom, het blijft een raar verhaal, misschien wel 'amateuristisch'.
Vriendelijke groet,
Ik wil u bij deze hartelijk danken voor uw positieve feedback. Ik zal dit
zeker meenemen naar het volgende overleg met mijn moederbedrijf.
Excuses dat ik u een onjuist antwoord heb gegeven, en ik waardeer het dat u mij hierop wijst. Nu kan ik voorkomen dat ik dezelfde fout in de toekomst weer maak.
Mocht u nog meer suggesties hebben, u heeft mijn mail adres. Ik hoor graag van u.
Met vriendeliijke groet,
Dimitri Mostert
Dat was in nov. 2007. Je bent dus gewaarschuwd. Raak niet in de war. :razz:
Mocht het toch fout gaan: Niks aan de hand, want soms sta je voor, en soms achter de caravan.
Dan moet je ook steeds "ändersom" denken...
Ik vergis me daar ook regelmatig in..
Maar maakt eigenlijk ook niks uit.
Dan moet je ook steeds "ändersom" denken...
Ik vergis me daar ook regelmatig in..
Maar maakt eigenlijk ook niks uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Met Powermoverxl ervaring van februari 2006 tm februari 2008. Met Truma SE ervaring van maart 2008 tot heden. Beide systemen zijn even sterk. Wat tractie betreft. Had eerst rollen met carburundum, bij de Powermover, deze zijn vervangen door Powermover zelf met aluminium gegroefde rollen. Almet al is Powermover 4 keer voor uiteenlopende zaken bij onze mover geweest. Reductiekastje gewisseld van een motorunit. Afstand moveraandrijfrol/ band afgesteld. Diverse besturingskastjes - afstandsbedieningen uitgewisseld. Te weinig bereik en spontaan horten. Dit laatste nog steeds het geval toen we de caravan in ruilden.(Powermover erkent dat ze daar nog steeds aan werken). Je hoeft maar een kik te geven en Powermover staat voor je klaar.............Oh ja de bescherming van de aandrijfmotoren tegen de boze buitenwereld. regenwater, wegenzout, stof zand etc. laat te wensen over. Al behoorlijke in- en uitwendige corrosie na 2 jaar gebruik.
Toch maar voor Truma gekozen met de nieuwe caravan. Je moet wat meer handelingen verrichten om de mover aan de gang te krijgen. Werkt zonder opmerkingen tot op heden.
Succes met de keuze.
Toch maar voor Truma gekozen met de nieuwe caravan. Je moet wat meer handelingen verrichten om de mover aan de gang te krijgen. Werkt zonder opmerkingen tot op heden.
Succes met de keuze.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
- Raversijde
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di 27 mar 2007 11:50
- Locatie: België - Kust
Ook wij hebben sedert vorig jaar een powrmover onder de caravan staan.
Heb deze samen met m'n broer onder de caravan geplaatst. Het elektisch gedeelte heb ik wel aan een vakman (m'n broer) overgelaten. Let er wel op dat beide bedradingen ongeveer evenlang zijn voor de rechter en linker wielaandrijving. Gaatje door de vloer met elastische silicone opgespoten. Nadien alle bouten en moeren met doorzichtig vernis ingespoten om de moerbevestigingen extra te verzekeren. Zekering van 80 Amp was standaard bijgeleverd. Bij de instelling van de druppellader hadden we deze echter te hoog gezet waardoor de mover in veiligheid sloeg. We zouden een mover niet meer willen missen.
:D
Na een stilstand van 10 maanden (zonder aangesloten te zijn op het netstroom om de accu bij te laden) deed de mover het nog perfect.
De snelheid waarmee de caravan voorbeweegt is volgens mij in vergelijking met andere movers wat aan de trager kant. Maar ja het is ten slotte toch geen snelheidsrace.
Heb deze samen met m'n broer onder de caravan geplaatst. Het elektisch gedeelte heb ik wel aan een vakman (m'n broer) overgelaten. Let er wel op dat beide bedradingen ongeveer evenlang zijn voor de rechter en linker wielaandrijving. Gaatje door de vloer met elastische silicone opgespoten. Nadien alle bouten en moeren met doorzichtig vernis ingespoten om de moerbevestigingen extra te verzekeren. Zekering van 80 Amp was standaard bijgeleverd. Bij de instelling van de druppellader hadden we deze echter te hoog gezet waardoor de mover in veiligheid sloeg. We zouden een mover niet meer willen missen.
:D
Na een stilstand van 10 maanden (zonder aangesloten te zijn op het netstroom om de accu bij te laden) deed de mover het nog perfect.
De snelheid waarmee de caravan voorbeweegt is volgens mij in vergelijking met andere movers wat aan de trager kant. Maar ja het is ten slotte toch geen snelheidsrace.
verzekering
mijn vraagje hierop is "veronderstel dat deze caravan schade veroorzaakt had aan 'n ander kampeermiddel,had dan de verzekering die schade betaald,omdat de caravan niet aangekoppeld aan de auto,zoe weleens willen weten hoe dat zou zijnTuintj33 schreef:wij hebben deze mover, en idd, geen klachten. Mijn zwager had wel probemen met de AB, waardoor de mover niet reageerde en de caravan bleef rijden. Door de stroom af te zetten werd schade voorkomen. Dit gebeurde in Spanje, maar na een telefoontje werd nog dezelfde week een nieuwe AB bij de camping bezorgd. Prima service dus