reich mover versus hobby 400 SF

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Vroempie

reich mover versus hobby 400 SF

Bericht door Vroempie » zo 17 feb 2008 21:24

hallo,
komende woensdag wordt bovengenoemde mover gemonteerd en een bovag-beurt uitgevoerd aan mijn caravan bij de bekende grote winkel in Winterswijk. om als leek toch enigzins voorbereid te zijn heb ik hierover een aantal vragen:

1. wat is de beste plaats om de mover te plaatsen? voor of achter de wielen? we hebben soms 2 fietsen achterop.

2. waar kunnen we de elektronica/accu het beste plaatsen?

3. hoe kan de accu het beste worden opgeladen: via de auto of via de paal.

4. zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

alvast bedankt voor de reacties!

@dri

Bericht door @dri » zo 17 feb 2008 22:02

1. Achter de as voor minste kans op beschadigingen aan het chassis
2. Zo laag mogelijk dicht bij de as. Voor of achter afhankelijk van standaard kogeldruk (te laag dan voor as, te hoog dan achter as)
3. Via paal gaat het makkelijkst, via de auto heb je wel veel spanningsverlies en moet je dikke kabels aanleggen of een booster gebruiken.
4. Cursus manouvreren nemen, hoef je geen mover te monteren :wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 17 feb 2008 22:45

Antwoord 1 zou ik willen veranderen in: minimaal 15 cm bodemvrijheid, voor of achter het wiel maakt tegenwoordig niet meer uit.
Dat had namelijk niets met gewicht te maken, maar met de brute start, waardoor caravans achterover kiepten.
Alle movers hebben nu softstart.

Die 15 cm bodemvrijheid heeft te maken met stoepranden en 15 cm is het absolute minimum!!!

Antwoord 4: Ik kom met de mover op plekken die ik met behulp van de auto niet kan bereiken, @dri. Bovendien heeft de OP de keuze al gemaakt en is je advies zinloos.
En nogmaals: Er zijn grenzen aan het kunnen van een goede chauffeur, die door een mover met gemak overschreden kunnen worden!!!

Vroempie

Bericht door Vroempie » ma 18 feb 2008 11:45

Allereerst bedankt voor alle vlotte reacties tot nu toe! De caravan moet overigens een negentig graden hoek maken tijdens het manouvreren naar de stalling, welke met de auto op zich te doen is. Echter, dan overleven mijn rozenperkjes het alleen niet... Bovendien is het gezien artrose en andere ouderdomskwaaltjes erg aantrekkelijk.

A. Ik overweeg om de mover aan de kant van het disselwiel te laten plaatsen, omdat de accu e.d. dan boven de dissel aan de lichtste kant(onder bank treinzit tegen de kast boven de as) kan worden geplaatst i.v.m. de indeling (achter toilet, + treinzit, midden keuken op as aan deurkant en daartegenover een kast (naast treinzit) en voor een vastbed). Goed plan?

B. Wat is nou de ideale kogeldruk voor een dergelijke combi (Hobby 400 SF, 825 leeg uit 2001 (of 2002) en een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI)?

Alvast bedankt voor de reacties!

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 18 feb 2008 16:41

A: Zoals je het maakt, heb je het. Zolang alle zware gewichten lekker dicht bij de as blijven, heb je nergens een probleem mee.

Maarre: heb je je caravan al gewogen? Kan het gewicht van mover plus accu er bij?

B: De kogeldruk is afhankelijk van wat de autofabriek als max opgeeft.
Dat geldt ook voor de caravan. Het laagste getal moet je aanhouden.
Als datbijvoorbeeld 50 kg is, moet je nóg meer aandacht besteden aan het laag houden van de caravanlading en kan het je overkomen, dat je je spullen gedurende de reis in kratten op de vloer moet zetten.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » ma 18 feb 2008 18:44

Ik begrijp het niet helemaal. De caravan gaat naar die bekende dealer voor een beurt en daar wordt tevens een mover geplaatst. Uit de vraag maak ik op dat u de mover bijkant zelf gaat plaatsen! Maar heeft die dealer er dan geen verstand van? In overleg kan natuurlijk best veel maar ik zou ook hun oordeel afwachten. Ook wat betreft de plaatsing van de accu.
Hoe zit dat nu?

janpunne

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 18 feb 2008 19:48

Sommige caravans hebben een reservewiel onder hun caravan hangen en daar kun je dan geen mover meer plaatsen.

Bij ons hangt het reservewiel nml. achter de as dus moest de mover (iog een Truma) voor de as.
de accu en de bijbehorende elektronica zit (nagenoeg boven de as) in de kledingkast.....aan de andere kant (dus) als de keuken.....
Dat leek ons en de dealer wat evenwichtiger qua verdeling.
Alles werd trouwens in overleg met de monteur afgesproken.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

gastjw

Bericht door gastjw » ma 18 feb 2008 20:36

Nog een puntje ter overweging.
De hoofdschakelaar dient op een te allen tijde gemakkelijk bereikbare plaats te zitten.
Dat wil zeggen, dat als onverhoopt (falen van de electronica!) de caravan z'n eigen weg wil gaan en niet alleen dwars door je rozenperkjes walst, maar ook nog doorgaat in de richting van de nieuwe auto van de buurman of zelfs van het spelende buurjongetje, je hem wel een keer wil stoppen.

De afstandsbediening laat het dus afweten en de enig mogelijke ingreep is de stroom eraf middels de hoofdschakelaar. Maar daar moet je dan wel bij kunnen. :x

In het algemeen wordt die dus direct bij de deur gezet, hetzij buiten of binnen. In verband met de dikke leidingen wordt daarmee ook voor een deel de plaats van de accu bepaald.
De schakelaar op/in de buitenwand is wel makkelijk, maar dan heb je dus een gat. (met een klepje erop, dat wel. Als je dat mooi genoeg vindt)
Binnen, direct bij de deur is ook mogelijk, en vooral goed te doen als je movert met de deur open. Desnoods tegenover de deur als je jezelf in staat acht tot een snoekduik op het moment suprème.
Aan de voorkant zou ik 'm niet zetten i.v.m. de kans dat je zelf overreeje wordt.
:idea: Lijkt me toch iets om over na te denken voor je de dealer aan het werk zet.

Vroempie

Bericht door Vroempie » ma 18 feb 2008 21:16

bedankt voor alle reacties! ik ben een leek op dit gebied, maar wil toch enigszins verstand van zaken hebben vandaar dat ik even wat vragen stel. hij gaat naar de grote kampeerwinkel (ik weet niet of ik de naam mag noemen) in Winterswijk. ik hoop daar samen met de monteur te bepalen waar het een en ander komt, maar ik heb geen ervaring met hen, dus daarom wil ik ook mee kunnen praten.

de caravan weegt overigens 825 leeg en mag worden beladen tot 1150, dus dat mag allemaal geen probleem zijn!

tja, die noodknop.. niet aan gedacht: hebben meer mensen zo'n knop? op zich is het wel een aantrekkelijke manier om het apparaat zo makkelijk stil te kunnen zetten, maar dan moeten er wel heel veel kabels worden getrokken, gezien de (verwachte) positie van de elektronica... en een gat in de wand zie ik eigenlijk ook niet zo zitten.. hoe hebben jullie dit opgelost?

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 19 feb 2008 00:34

Maak je vooral niet druk over kleinigheden... ;-)
Om de hoofdschakelaar te bereiken moet ik een snoekduik nemen en recht tegenover de deur aan die knop draaien. Het verschil in tijd met een verstandig geplaatste knop is mimiem... ;-)

Veel belangrijker is, dat je het systeem makkelijk moet kunnen resetten, want het rotding valt doorgaans uit op een plek waar je iedereen glorieus in de weg staat. Nogmaals, maak je niet druk en laat dat ding gewoon lekker inbouwen.
Wat wél belangrijk is: De kabels van links en rechts moeten even lang zijn, anders bestaat de kans, dat de ene motor wat sneller draait dan de andere en je caravan voortdurend in een bocht zit. Maar ook daar wen je aan...

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » do 28 feb 2008 18:13

Vroempie, ook op het forum van caravantrekker.nl zijn we erg nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat.
Wil je ons nu asjeblieft niet langer in het ongewisse houden?

janpunne

Vroempie

Bericht door Vroempie » do 28 feb 2008 19:28

Hierbij een kort verslagje van het plaatsen van de mover afgelopen week. Het is de Reich Comfort I (1285 euro + 450 voor montage en zware accu, acculader etc.) geworden. De mover is aan de achterzijde gemonteerd en de accu onder het bed aan de niet-deurzijde, dicht bij de as. De mover hangt dus op ca. 9 uur en ook ter hoogte van de wielnaaf. Het geheel is prachtig gemonteerd en uitermate netjes afgewerkt. Ook heeft men de kriksteunen verwijdert en een ander type gemonteert (maar wel de oude beugeltjes netjes compleet terugggeven). Verder heeft men ruim de tijd genomen voor een demonstratie en goede uitleg met veel tips van ca. drie kwartier. Ook de beurt is goed uitgevoerd. De monteurs waren erg vakbekwaam en je kan prima met ze overleggen en meekijken in de werkplaats. Ze beschikken over prima apparatuur (waaronder een remmentest).

Mochten mensen nog vragen hebben, dan lees ik het wel!

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 28 feb 2008 20:35

Klinkt helemaal goed! Gefeliciteerd!

Plaats reactie

Terug naar “Movers”