mover aanschaf

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
@dri

Bericht door @dri » zo 3 feb 2008 09:31

*Peter* schreef:De OP vroeg om wijsheid over diverse movers, kennelijk had hij dus al voor die keus gestaan, ondanks zijn rijvaardigheid...
Dank voor deze terechtwijzing, neemt u mij het niet kwalijk.
Ik was van mening door wat ik veel waarneem dat het moveren veelal door vitale jonge gezinnen wordt gebezigd die over het algemeen vrij matig bedeeld zijn met de gave om met de (grote) caravancombinatie te kunnen manoeuvreren. Tevens was ik niet op de hoogte van het feit dat de OP wel die gave bezit en dus waarschijnlijk gemak en comfort zoekt om wat voor reden dan ook. Gezien de komende vergrijzing zal dit beeld op de campings door mij blijkbaar aangepast moeten worden, excuus.

Ik vraag u dan ook nederig mijn vorige bijdrage als niet ingezonden te beschouwen. Mijn excuses als ik daarmee iemand hebt gekrenkt.
Sorry, sorry, sorry.

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 3 feb 2008 13:26

@dri, ook net-niet-topic artikelen kunnen een verfrissing zijn voor een draad, zolang ze maar met een goed humeur geschreven zijn, toch?

Maar om even op de reden van het moveren terug te komen: Je geeft zelf al aan, dat je ook jonge mensen met zo'n ding ziet "spelen".
Eigenlijk is dat wel logisch, want de meeste mensen rijden te weinig met aanhangers om zich een goede chauffeur te durven noemen. Ook hier geldt, dat een goede opleiding misschien wel helpt, maar voor de meesten zal dit niet langer dan één seizoen zijn.

Daarom vind ik de keuze van zulke mensen voor een mover erg verstandig. Ik zie liever iemand een uur lang klooien met een mover, dan met veel branie achteruit scharend mijn luifel aan stroken trekken... ;-)

Ik had het al over die keuze: Wie wil kiezen komt hier terecht, stelt zijn vraag en vist uit een lange draad met goedbedoelde adviezen het zijne/hare er uit.

Dat wij dan adviezen gaan geven over veel meer dan gevraagd, lijkt mij hoogstens een prettige bijkomstigheid, toch? Misschien past het zomaar in het plaatje van de OP... En misschien lezen ook nog twijfelaars mee, hoe breder die geïnformeerd worden, des te beter/veiliger wordt hun keuze...
:roll: :roll: :roll:

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » zo 3 feb 2008 17:17

De reden dat "jong gezinnen" een caravan met mover bezitten komt vaak voort uit het feit dat deze al aanwezig was bij de aankoop. Of het was zo'n inclusief aanbieding). Ik denk dat ik bij de groep hoor die zo'n apparaat achteraf heeft aangeschaft vanwege lichamelijke ongemakken (reuma).

RBR

Bericht door RBR » zo 3 feb 2008 21:05

Reden waarom wij een Truma SE hebben is simpel: De kinderen zijn nog te klein om de caravan mee te helpen duwen en samen met mijn vrouw krijg ik het niet voor elkaar.

Overigens, met de auto de caravan op zijn plaats zetten is niet altijd een optie gezien het "in de oplooprem" lopen van de caravan bij manouvreren.

Wij hebben de Truma in 2006 gekozen op basis van de technische voordelen (zie eerdere verhandeling hierover ergens) ten opzichte van de andere die op dat moment op de markt waren. Tot op heden heeft de mover het altijd perfect gedaan (gewicht caravan ca. 1600 kg - enkel asser) en geen storingen vertoond. De vol-automaat werkt perfect en geeft altijd voldoende kracht op de band om niet door te slippen. Als je de technische overweging wil horen, stuur maar een pb omdat ik geen zin heb in een discussie hier

@dri

Bericht door @dri » zo 3 feb 2008 21:18

rbr schreef:.....met de auto de caravan op zijn plaats zetten is niet altijd een optie gezien het "in de oplooprem" lopen van de caravan bij manouvreren
Daar is een achteruitrijautomaat voor uitgevonden.
rbr schreef:stuur maar een pb omdat ik geen zin heb in een discussie hier
Daar is topicstarter niet mee geholpen en de rest wil ook wijzer worden. M.a.w. daar is een forum voor, als je daar 'geen zin' in hebt zoek je hier verkeerd lijkt mij.

RBR

Bericht door RBR » zo 3 feb 2008 22:12

Onze oplooprem is reeds 3 maal nagekeken en iedere keer oke bevonden. Op verhard terrein geen probleem, op het moment dat de ondergrond klei wordt of zand, zakken de wielen ca. een halve centimeter in de grond waardoor de oplooprem in werking treedt.

Voordelen destijds voor Truma:

- volautomatisch. Iedere keer dat de mover erop gaat, stelt hij zichzelf af op de gewenste druk
- duurzame alu rollen
- buffering van aandrijfkrachten die bij de andere aanbieder(s) niet aanwezig was
- stabiele dealer organisatie

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Moverkeuze:

Bericht door AndreGr » ma 4 feb 2008 00:07

Wil je dus veel geld besteden aan gebakken lucht: kies dan een truma, wil je gewoon veel voor betaalbaar dan zal het een andere keuze worden.
Wil je desondanks toch mee kunnen praten over een truma mover dan zul je er toch aan mee moeten doen en dus die truma aan moeten schaffen..............
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 4 feb 2008 00:13

Waar zie jij dan die gebakken lucht?

RBR

Re: Moverkeuze:

Bericht door RBR » ma 4 feb 2008 07:32

AndreGr schreef:Wil je dus veel geld besteden aan gebakken lucht: kies dan een truma, wil je gewoon veel voor betaalbaar dan zal het een andere keuze worden.
Wil je desondanks toch mee kunnen praten over een truma mover dan zul je er toch aan mee moeten doen en dus die truma aan moeten schaffen..............
En daarom doe ik dat liever in een PB'tje omdat ik dit al eerder meegemaakt heb.

Ik respecteer ieder zijn keus. De Powermover was destijds (2006) geen optie voor mij omdat die de (in 2006) minder was dan de Truma. Zowel Reich, Powermover als Simpark hebben delen van de Truma gecopieerd sindsdien. Dit doe je niet van de slechtste keus :razz:

Nogmaals, als iemand blij is met zijn powermover, perfect. Hier wordt mij gevraagd om mijn overwegingen voor de aanschaf van de Truma die ik gegeven heb en dan is het wel erg kort door de bocht om zo te reageren. Naast geld heb ik nog geen enkele toelichting gelezen over de technische voordelen van de Powermover............

Borre

Bericht door Borre » ma 4 feb 2008 17:13

De reden dat ik een mover overweeg is niet omdat ik niet handig met de caravan achteruit kan rijden, maar omdat ik de caravan vaak wat verder achter op de plek wil hebben zodat je wat meer ruimte voor je voortent hebt. Met een lange combinatie kun je'm nooit zover insteken. Zelfs niet met heel veel ervaring. Door beurtelings even met een blok een wiel te blokkeren kun je 'm soms op handkracht nog wat verder krijgen door m' een paar keer op z'n as te draaien. Maar in zulke situaties lijkt een mover me een uitkomst.

RBR

Bericht door RBR » ma 4 feb 2008 17:40

Borre,

Een mover is dan inderdaad een uitkomst. Je bent ook af van het gesjor aan de caravan en dat je hem toch graag 20 centimeter verder zet als iedereen al weg is :razz:

Onze Truma SE heeft de afgelopen jaren prima voldaan en is ook betrouwbaar geweest in ieder opzicht. Wij zijn zeer tevreden over deze aankoop

Borre

Bericht door Borre » ma 4 feb 2008 19:39

Je bent ook af van het gesjor aan de caravan en dat je hem toch graag 20 centimeter verder zet als iedereen al weg is
Zeer herkenbaar!! Wiel rolt altijd in het verkeerde kuiltje :?
Met dat duwen en trekken kom je ook altijd ogen te kort. Ik houd altijd mijn hart vast met al die goed bedoelde hulp... :shock:
Met zo'n mover kun je er mooi omheen lopen, dat lijkt me ideaal.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » di 5 feb 2008 13:00

En dat niet alleen! Wat te denken van die laatste 5 cm op een zachte ondergrond (doorweekt gras bijvoorbeeld) om goed aan te koppelen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 5 feb 2008 13:50

Dat laatste vind ik dan weer geen steekhoudend argument, want die laatste 5 cm kun je ook met de auto nog wel voor elkaar krijgen...

Gebruikersavatar
Navigator
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 24 mei 2004 11:36
Locatie: Park playa Bara aan de triomfboog

Bericht door Navigator » di 5 feb 2008 14:19

Met het gevaar dat u uw bumper beschadigd :evil:

Borre

Bericht door Borre » di 5 feb 2008 14:32

blijft altijd link, vooral op oneffen terrein. Nu heb ik het geluk dat ik met een geopende kofferbak rechtstreeks zicht heb op de dissel.
(Ik zal verder niet uitwijden over de voordelen van een grijskenteken auto. :lol: )

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 5 feb 2008 18:52

Kom nou toch, de meesten hebben een partner, die best wel op tijd HOOO!!!! kan roepen en als je het alleen moet doen, is het eerder een kwestie van af en toe gaan kijken, dan van je bumper aantikken.

Maar als jullie een smoes nodig hebben om een mover te kopen...: Leef je lekker uit! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik heb al een mover en kan ook nog eens behoorlijk precies achteruitrijden! :lol: :lol: :lol: :lol:

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » di 5 feb 2008 19:44

Peter, jij bent zeker nog nooit wakker gebruld door die bewuste partner?
Bij ons was het een optelsom en zeker geen smoes!
En ik denk dat je met die opmerking veel mensen te kort doet!

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Re: mover aanschaf

Bericht door Diesel » di 5 feb 2008 20:45

Robke schreef:Hallo,

Ik heb het hele forum afgespit en ben niet echt de gezochte info tegen gekomen.
Wel een heleboel andere wetenswaardigheden :lol: .
Na een aantal keren met dik zweet op ons hoofd en verkrampte armen en benen van het manouvreren toch maar besloten om een mover onder onze LMC van 1500kg te laten bouwen.
Nu hebben wij een aanbieding gekregen voor een Reich of Truma. Prijsverschil is € 150 (Truma duurder - wel geen volautomaat).
Wat is wijsheid? Truma of Reich?
De laatste test uit de KCK is van 2006 en inmiddels bijna 2 jaar oud.
Recentere test/info is niet te vinden/of ik kan het niet vinden :? .

Groeten en alvast bedankt,
Röbke
Dit is de vraag de vraag is dus niet om te oordelen waarom er een mover aangeschaft moet worden, dit soort redenen kan varieren van inderdaat niet kunnen rijden tot een ziekte waardoor het niet meer mogelijk is de caravan met de hand te moveren (he nieuw woord :lol: :wink: )

Dus zullen we dat in het midden laten en de reden waarom gewoon links laten ligen.

Graag gewoon advies geven waarom die wel en in jou ogen die niet, en graag onderbouwen want als voorbeeld gebakken lucht kan ik niets mee.
Vind het zelf een leuk onderwerp omdat ik er zelf ook zeer in geinteresseerd ben.
Heb geen zin om te vegen, doet me denken aan werk en zit nu met de voeten omhoog uit te rusten :wink: :lol:

Dus graag gewoon degelijk en goed advies vanaf
nu :twisted:

gastjw

Bericht door gastjw » di 5 feb 2008 20:49

Edit diesel, jasper waarschijnlijk het bericht hierboven over het hoofd gezien daarom even je bericht weg ge-edit
graag ontopic

Prima, hoor! Denk dat je me net even voor was...
Laatst gewijzigd door gastjw op wo 6 feb 2008 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 6 feb 2008 00:42

@janpunne: Je hebt helemaal gelijk: de aanschaf van een mover is een optelsom, dat was het voor mij destijds ook. Maar voor enkel die 5 centimeter...??? Dat vind ik toch wel andere koek! ;-)

Maar verder het verzoek van Diesel volgend, kan ik hier alleen nog maar roepen dat op basis van mijn ervaring met mijn Reichmover en wat ik gezien en gehoord heb van anderen, het volgende belangrijk is:
Er staan ongeveer 4 merken echt aan de top, misschien inmiddels 5...
Als ik nu zou moeten kiezen, werd het de mover die zijn motoren onafhankelijk van elkaar kan laten draaien, zodat de caravan om zijn as kan keren. Reich kon dat als eerste, maar ik heb begrepen, dat er nu meer merken dat kunstje ontdekt hebben.
Verder zou die mover geplaatst moeten kunnen worden met minstens 15 cm bodemvrijheid, ivm trottoirbanden.

Als ik die mover zelf zou monteren, zou ik op de koopjes lopen bij obelink en de vrijbuiter. Ik zou niet bezuinigen op de kwaliteit van de accu en ook niet op de kwaliteit van de stroomregelaar/oplader.

De OP vraagt specifiek naar twee merken, maar ik kan hem alleen maar aanraden om breder te kijken, desnoods nog een seizoen zonder te doen en op elke camping nog eens goed met de neus op elke werkende mover te gaan staan.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » wo 6 feb 2008 21:19

Volgens mij gaat daar dit draadje over even op pagina 1 klikken en beginnen met lezen bij het begin en kom je vanzelf weer bij je eigen bericht terecht en denk je oja..........

suc6 :wink:

Robke

Bericht door Robke » do 7 feb 2008 16:01

Hallo,

Wat een toch eenvoudige vraag veel antwoorden kan opleveren :lol: . Ik heb met veel plezier de verschillende meningen/ antwoorden gelezen. Echter nog niet wat de beste keuze is.
Maar ik heb toch maar gekozen voor de Reich, waarom? omdat deze € 150 goedkoper is en de verkoper mij niet kon overtuigen waar de € 150 inzat.
Nog eventjes terzijde:
Wij hebben ook nooit het nut van een mover ingezien. Echter als je ergens op je vakantieadres aankomt en er is niemand om je te helpen, zelf last van lichte artrose hebt, 2 nog relatief jonge kinderen en een vrouw die in de WAO zit, dan wil het wel nog eens moeilijk worden.
Ik heb veel ervaring met aanhangers en met de caravan rijden en heb een jaar of 10 geleden een rijvaardigheidstraining gedaan.
Maar ook dan zijn er plekken waar je echt niet ingereden komt.
Het bericht wordt nu wel wat lang, maar ik heb dus gestaan dat ik achteruit bergop moest proberen op een kiezelweg om de caravan (1500kg) op de plaats te krijgen. Met links en rechts geparkeerde auto's waarvan de eigenaren niet aanwezig waren.
Nou succes. :evil:

Groeten,
Röbke

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 7 feb 2008 16:52

Wel, het is denkelijk wel duidelijk, waarom niemand hier kan zeggen, welke mover de beste is... Iedereen kan er natuurlijk maar één uitproberen onder zijn caravan.
Je hebt dus weinig kans dat er mensen zijn die meer dan één merk hebben uitgeprobeerd.

Persoonlijk vind ik de Reich mover geen slechte keuze, maar omdat we tegenwoordig meerdere topmerken hebben, met ieder hun eigen ding, kon ik je alleen maar aanbevelen om een mover te kopen, die hetzelfde kan als de Reich.

Ik ben blij, dat je dat advies zo keurig hebt opgevolgd ;-) en wens je erg veel plezier van je nieuwe speeltje. Want al heb je het ding echt en hard nodig, toch is het ook een heel leuk speeltje, niet dan?

MartArts

mover

Bericht door MartArts » za 22 mar 2008 14:02

Wij hebben al 1 jaar prima ervaringen met de PowrMover 1 XL
onder onze Fendt 470TFB.
Thuis laten monteren, met alle toeters en bellen eraan voor € 1500,==
Alles wat je meer uitgeeft is niet nodig !

Plaats reactie

Terug naar “Movers”