mover aanschaf

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 30 jan 2008 22:03

Om een calcium accu te laden heb je idd een "speciale" lader nodig zoals bijvoorbeeld de LBC 412

Ook een Gel-accu heeft een andere laadspanning dan de normale natte accu.

Je zult 'm wel kunnen laden maar of ie dan helemaal "fit" is valt dan te betwijfelen....

Ik heb m'n (calcium)accu nu ook gewoon thuis staan en regelmatig hang ik 'm aan een gewone lader om 'm een beetje bij te houden.
als ie straks weer aan de LBC412-lader in de caravan hangt dan wordt ie weer echt up-to-date gehouden.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

gastjw

Bericht door gastjw » wo 30 jan 2008 23:12

Stoekie, waarom neem je de lader niet mee naar huis en laat die permanent aan de accu staan?
Dat is beter, heb ik me laten vertellen door Proosten, dan met een ander systeem de zaak een beetje bij te houden.
En zo zwaar is die lader toch niet?

(ik heb ook een LBC, maar dan 210, met een 105 Ah deep cycle semi tractie calcium accu)
Het werd voor een heel scherpe prijs geleverd samen met een Powrmover en voor de deur gemonteerd door De Rangeerspecialist uit Rhenen.
Kan de vraagsteller ook eens gaan buurten.(?)

@dri

Bericht door @dri » do 31 jan 2008 00:13

Stoekie schreef:......Als voorbeeld moet je maar eens aan een stofzuiger denken.....als die gewoon lucht zuigt draait ie nominaal doch als je je hand op de zuigmond houdt dan hoor en voel je de stofzuiger(motor) harder werken.....hij gaat dan ook meer stroom trekken..
De reden dat de motor harder draait is omdat deze in een relatief vacuum draait. Het stroomverbruik gaat daarbij naar beneden. Wanneer je je hand weer weghaald moet de motor de toegestroomde lucht verpompen wat meer vermogen vraagt en daardoor het stroomverbruik weer toeneemt.

Sorry. :oops:

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » do 31 jan 2008 11:50

@Dri.......Waarom "sorry"? ......Dat wist ik dus niet :oops:

Ik gaf het maar als voorbeeld om m'n verhaaltje te verduidelijken.....
Goed....ik had dan misschien niet de stofzuigermotor mogen noemen maar bijvoorbeeld een andere motor waarvan je dan de as vasthoudt.....al lijkt me dat niet verstandig om te proberen :lol: :wink:

Ik vond zelf dat ik het voor de leek toch leuk had uitgelegd
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » do 31 jan 2008 15:28

Al eens iemand gedacht aan een paar dood ordinaire koolborsteltjes die versleten zijn.Dan hapert de mover ook regelmatig :idea:
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: moverproblematiek

Bericht door Ab » do 31 jan 2008 16:04

janpunne schreef:Wij gaan deze zomer voor een accu van 105 of 110 Ah. En hopen dat het afslaan dan tot het verleden behoort.
Een nieuwe accu is nooit weg natuurlijk...

Maar mijn mover houdt er soms ook mee op.. Dat deed ie ook al met een splinternieuwe accu en mover. Wel alleen bij echt zwaar belasten.

Even wachten, en dan doet ie 't gewoon weer.
Is dus de overbelastinsbeveiling (mooi scrabble woord) die wat laag afgesteld staat. Lekker zo laten. is wel zo veilig voor de motortjes.

Troost je dus, je bent lang de enige niet. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » do 31 jan 2008 16:20

Nog sterker! Soms deed de mover het helemaal niet na het aanzetten. Resetten etc. had geen resultaat. De dealer wist het ook niet! Alles klopte en er was niets te vinden.
Door zelf wat te "rommelen" kwam ik erachter dat de accuklemmen soms los gingen zitten. Warmte en beweging zou daar de oorzaak van kunnen zijn. Los maken en opnieuw de klemmen goed vastzetten was de remedie!
In frankrijk al meerdere mensen geholpen met hetzelfde probleem. Ook daar zaten de klemmen los. En na het opnieuw vastzetten deed de mover het weer als vanouds.

Adrie

Bericht door Adrie » do 31 jan 2008 20:04

Het moraal van deze discusie is eerst meten dat is weten gissen is missen.eerst de accu testen dan de motoren op spanning en ampere.klus geklaard. gr.A3 storings monteur

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » do 31 jan 2008 21:44

JasperW schreef:Stoekie, waarom neem je de lader niet mee naar huis en laat die permanent aan de accu staan?
Dat is beter, heb ik me laten vertellen door Proosten, dan met een ander systeem de zaak een beetje bij te houden.
En zo zwaar is die lader toch niet?
Is idd misschien beter om in het vervolg te doen.....zal er volgende keer aan denken :D :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Joannes

Bericht door Joannes » vr 1 feb 2008 12:24

Jaas,

De wet van ohm heb ik tot nu toe nog niet zo krom gebruikt zien worden. Bij een accuspanning van 8 volt gaat er niet ineens meer stroom vloeien. Volgens opgave van de fabrikant is het vermogen van de mover 2 x 700W bij, en daar ligt nu de kneep, 14 Volt. De max. stroom die er dus mag lopen is dus Vermogen(P) / spanning (U) =stroom (I), 1400/14= 100A max. Dit betekent dat de inwendige weerstand van de mover is spanning / stroom = weerstand. Dit is de enige constante faktor als de mover geblokkerd staat. Deze bedraagt dus 14 / 100 = 0,14 ohm. Bij een klemspanning van de accu van 12 V , bij ingeschakelde mover zal dus de max te breiken stroom 12 / 0,14 = 85 Ampere Het geleverde vermogen is dan 12 x 85 = 1020 Watt. Indien de gemeten klemspanning van de accu maar 8 Volt is zal de max stroom 8 / 0,14 = 57 Ampere bedragen. Het vermogen zal nu gereduceerd worden tot 456 Watt. Je moet altijd in de gaten houden dat als de spanning zakt ook de stroom zakt maar daar vermogen spanning x stroom is deze twee keer zo hard zakt. Als de mover altijd goed heeft gewerkt maar het nu niet zo goed meer doet controleer dan de accu spanning de accu aansluiting en de aansluiting op de mover. Gezien de hoge stromen die er lopen is een beetje slechte verbinding vaak de oorzaak dat de mover niet goed werkt

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » vr 1 feb 2008 12:57

Het begint me echt een beetje te duizelen! Kan iemand na al deze goede tips een samenvatting geven?
En dan, als het kan heel graag zonder dat er woorden vergeten worden. Het leest al moeizaam en als er ook nog woorden ontbreken in een uitleg dan wordt het alleen nog moeilijker te begrijpen.
Voor de duidelijkheid, de mover wordt elke keer bij de beurt nagekeken.
Mijn vraag kwam eigenlijk ook doordat ik in de KCK van juni 2006 las: maximale stroomafname .. afslag bij Reich 90A en bij Truma 120A.
Wij hebben de Carver euromover 2 van truma eronder zitten. En de spanning van de accu mag niet onder de 10.2 v DC zijn. (Wat betekent DC?)
Het afslaan tijdens het manouvreren komt wel steeds vaker voor, zowel op het asfalt als op gras etc. Zal het dan toch de accu zijn?

Joannes

Bericht door Joannes » vr 1 feb 2008 13:59

Janpunne,

DC betekent Direct current, staat voor gelijkspanning. De mover is dus alleen geschikt voor gelijkspanning. Dat bij de Reich de max stroom afname afslag 90A en bij de Truma 120A is wil zeggen dat er in het besturingskastje dat bij de mover zit er een beveiliging is aangebracht dat als de stroom deze waarde overschrijd de werking gestopt word. Het is als het ware een zekering die zorgt dat de boel niet verbrand. Dat de moveraccu niet onder de 10,2 Volt mag dalen heeft te maken met de werking van de elektronica welke zich in het besturingskastje bevind. Daarmee bedoel ik niet het kastje mee welk je in de hand hebt maar die in de caravan gemonteerd zit. Om goed te kunnen functioneren heeft deze nog een min spanning nodig van 10,2 Volt. Net zo goed als dat je handbesturingkastje een goede baterij moet hebben om nog te kunnen werken. Dus sluit een voltmeter op je accu aan en kijk wat zijn klemspanning is als de mover in bedrijf is, tegen de wielen aan gezet. Als de klemspanning zakt onder de 10 Volt en alle aansluiting zijn schoon en goed aangeklemd dan is het tijd om een nieuwe accu aan te schaffen.

Ford

mover

Bericht door Ford » vr 1 feb 2008 15:53

Als je het ECHT simpel wil houden koop een POWRMover.
Goede prijs/kwaliteit verhouding en goede service!

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » vr 1 feb 2008 17:11

Daar ben ik het helemaal mee eens!! :lol: :lol:

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 1 feb 2008 17:31

Ik niet.... :lol:

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » vr 1 feb 2008 18:09

Johannes, dat is het relaiskastje!
Die gegevens komen uit de KCK movertest van 2006. Dus met nieuwere modellen. Het kan dus best zo zijn dat de onze (uit 2002) een ander mischien wel lager aantal A afslaat. Helaas kan ik daar helemaal niets over vinden bij de technische gegevens.
Maar tot zover is het eea wel wat duidelijker geworden.

Kongstrub
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 12:49
Locatie: Bierbeek

Bericht door Kongstrub » vr 1 feb 2008 18:47

*Peter* schreef:Ik niet.... :lol:
Uitleg aub.
Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 1 feb 2008 23:12

Een Powrmover is slechts een noodoplossing, als je voor veel minder geld van een Reich mover kan genieten! ;-)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » za 2 feb 2008 01:19

Of voor nog veeeeel minder van een ENDURO.. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

@dri

Bericht door @dri » za 2 feb 2008 09:11

Of nog veeeeeeeeeeel minder een Caravan Rijvaardigheidstraining, kan je nog op vakantie van wat je overhoud :!:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » za 2 feb 2008 12:56

Maar die had ik nou net niet nodig... :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vroem

Bericht door Vroem » za 2 feb 2008 16:50

Graag on-topic blijven a.u.b :wink:

Carli

Bericht door Carli » za 2 feb 2008 21:31

*Peter* schreef:Een Powrmover is slechts een noodoplossing, als je voor veel minder geld van een Reich mover kan genieten! ;-)
Ik ga voor Truma :D maar zo heeft iedereen z'n gevoel bij een merk/produkt

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 2 feb 2008 22:34

@dri schreef:Of nog veeeeeeeeeeel minder een Caravan Rijvaardigheidstraining, kan je nog op vakantie van wat je overhoud :!:
De keuze tussen diverse merken movers kun je uiteraard maken, terwijl je al kampioen-achteruitrijden bent.
Het waarom van die keuze vind je op de meestal te bezoeken plekken en vaak ook bij de persoonlijke gezondheid, waarbij vooral de rugklachten een sterk argument zijn.

Wie veel op kleine campinkjes kampeert, krijgt regelmatig te maken met prachtige plekken, die helaas te krap zijn om met behulp van de trekauto een caravan op de goeie stek te krijgen. Vaak zit er dan ook nog een hellinkje...
Dat zijn de momenten, dat je een waas voor je ogen krijgt en je jezelf de beste mover ter wereld belooft! ;-)

De OP vroeg om wijsheid over diverse movers, kennelijk had hij dus al voor die keus gestaan, ondanks zijn rijvaardigheid...

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » za 2 feb 2008 22:41

Inderdaad... En als je totale combinatie meer dan 13 meter lang is, moet je soms gewoon vooruit al afkoppelen om een bocht te kunnen maken.
Helling op met een boom op de hoek..
Dat overkwam me afgelopen zomer nog. Dan is een mover toch wel handig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”