Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » zo 26 sep 2021 16:15

Op het forum is over dit onderwerp al het een en ander geschreven.
Ook ik wil graag van dat veiligheidsstopcontact op de dissel af. Toch blijven voor mij een aantal zaken te onduidelijk en alvorens met aanpassen te beginnen heb ik toch wel wat meer informatie nodig en zou ik graag weten hoe dit bij anderen is gegaan.
In het instructieboekje wordt beschreven dat Pin 3 en 6 van het veiligheidsstopcontact zijn verbonden met enerzijds de min van de accu en anderzijds met het veiligheidscontact op de stuurunit. Door nu de hoofdconnector van de caravan in dit veiligheidscontact te duwen wordt dus de min van de caravan-accu via de remlichten verbonden met het veiligheidscontact op de stuurunit. Waarom is dit? Heeft de beperkte weerstand van de remlichten hier een functie? Als dat zo is kan je toch ook een weerstandje met deze zelfde waarde in het veiligheidsstopcontact verwerken en hoeft er niets meer met de pinnen verbonden te worden toch? Het gaat toch om een lage stuurstroom? Zo simpel zal het wel niet zijn maar ik begrijp dit niet.
In sommige commentaren wordt gesproken over een schakelaartje dat in het veiligheidsstopcontact is ingebouwd en door de bajonetuitstulping wordt geschakeld bij het invoeren van de hoofdconnector van de caravan. Mijn vermoeden is dat dit niet over de Tuma SE gaat , anders zou die schakeling over de remlichten geen enkele zin hebben, maar ik weet dit niet zeker.
Het idee waarbij de min van de accu direct via een schakelaar wordt aangesloten op de veiligheidsaansluiting van de stuurunit spreekt mij wel aan. De andere oplossing waarbij de schakelaar wordt ingebouwd in het veiligheidstopcontact zoals dat op het forum uitgebreid wordt beschreven is ook een prima optie alleen blijft dat ding dan wel op de dissel zitten.
Maar alvorens ik dit ga veranderen wil ik wel zeker weten of dit echt werkt. Ik las in een van de commentaren dat na het doorlussen van de min van de accu aan het veiligheidspunt van de stuurunit de mover na activeren maar heel kort werkt en dan steeds weer opnieuw geactiveerd moet worden. Daar werd verder in de commentaren niet op ingegaan dus ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is of dat dit een aandachtspunt is.
Momenteel staat mijn caravan in de stalling dus het ook lastig om nu een en ander door te meten. Toch wel veel onzekerheden en daarom graag hulp /toelichting .
Alvast bedankt.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door iemand » zo 26 sep 2021 17:07

Hallo Leo,

waarom wil je het stopcontact verwijderen; het is een veiligheidshandeling scratch.gif scratch.gif scratch.gif

Truuk loopt inderdaad via de rem-verlichting.... pen 3 en 6
Zolang er geen verbinding is tussen de 2 draden, zit de stekker er niet in. Maar bv nog in de auto. En dat zou ik maar niet vergeten [aschrik.gif]

Ik heb ook dit stopcontact aan de dissel en vind het thumbup.gif oplossing.

Zie blz 51 van de handleiding op mijn site
https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... ing-nl.pdf
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (27.78 KiB) 1587 keer bekeken

Heb je LED-verlichting dat loopt de truuk via pen 11, die niet gebruikt wordt bij de auto-aansluiting
Zie blz 52 van de handleiding
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (32.4 KiB) 1587 keer bekeken
Ter info de stekkeraansluiting
https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... _polig.jpg

Maar wil je moveren, dan moet de 'Veiligheids-contact'-aansluiting dus aan min van de accu worden geschakeld. whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door thmeyer » zo 26 sep 2021 19:16


Mijn ervaring:

Ik vind de veiligheidsstopcontact voor de mover een mooie oplossing.
Alleen als je uit-gemoverd ben, moet men de stekker er toch “weer uittrekken”.
Daarom hou ik het voorlopig toch bij door de caravan-dealer gemonteerde hoofdschakelaar in de zitbank.

@ Leo
Niet iedere veiligheidsstopcontact heeft een schakelaar.
Waarom een weerstand ??
Dat men voor de remlichten hebben gekozen, vind ik een prima oplossing.
De remlichten zit toch al in de caravan hoofdstekker !!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » zo 26 sep 2021 23:35

Dat het een veiligheidsvoorziening is begrijp ik maar al te goed maar dat geklooi met die connectoren bevalt mij absoluut niet. Die veiligheid wordt op een andere wijze gerealiseerd. Ik denk daarbij aan een eenvoudige relaisschakeling die bij spanning vanuit de auto direct de verbinding tussen accu en stuurunit uitschakelt. Dat denk dat wel op een veilige wijze op te kunnen lossen . Mijn probleem is dat er maar erg weinig informatie beschikbaar is over het functioneren van de stuurunit. liefst zou ik een schema daarvan hebben maar daar kon ik niet aankomen. Vandaar mijn vraag of de verbinding met de remlichten alleen maar een simpele kortsluiting is zodat de stuurunit spanning krijgt of is er nog een andere functie die te maken heeft met de weerstand van de remlichten. Truma zelf geeft aan dat tbv van diagnose inderdaad de min aansluiting van de accu direct verbonden kan worden met de veiligheidsaansluiting van de stuurunit. Het lijkt er dus op dat de weerstand van leiding en remlichten geen functie hebben maar dat weet ik niet zeker.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Ralf » ma 27 sep 2021 13:44

is toevallig zo aangesloten . maar als men al zo moeilijk doet en niet snapt dat het gewoon een simpele doorverbinding die onderbroken word als de stekker er uit gaat is dan zou ik zeker maar niet gaan nadenken over schema's en alternatieve manieren zoeken om het aan te sluiten .
het heet niet voor niets veiligheid stopcontact en gaan kloten aan iets waar men de basis niet van begrijpt voldoet niet aan het woordje veiligheid..
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Jaap van Duijn » ma 27 sep 2021 14:08

Hierboven - mee eens top - thumbup.gif

Jaap

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » ma 27 sep 2021 15:15

Mijn vraag was of dit een simpele doorverbinding is of er nog andere functies een rol spelen. Ralf weet dat blijkbaar wel geeft niet alleen antwoord maar en concludeert vervolgens op basis van mijn vraag dat er mogelijk sprake kan zijn van onvoldoende kennis om vervolgens een afdoende alternatieve beveiliging te kunnen waarborgen. Begrijpelijke opmerking maar in dit geval niet terecht. Het is zeker niet ongebruikelijk in de electronica om de weerstand in leidingen te gebruiken om een gecalculeerde vertraging van signalen te reailseren . Omdat er enerzijds geen informatie kon vinden op het net en anderzijds er commentaren waren van gebruikers die een lus hadden aangebracht dat de mover telkens weer uitviel is het nodig na te gaan of hiervan sprake is. Een schema van de stuurunit zou mij dat antwoord snel geven maar die heb ik niet. Ik zou met de mij beschikbare meetapparatuur de functies van de stuurunit redelijk kunnen uitlezen, maar de caravan staat nu in de stalling dus dacht ik dat misschien iemand op het forum mij meer zou kunnen vertellen. Ook ik ben van mening dat je veiligheidsvoorzieningen niet zomaar moet wijzigen als je niet weet wat je doet maar ik kan Ralf in dit opzicht geruststellen. De oplossing die ik in gedachten heb worden op dit moment in een aantal andere systemen reeds standaard toegepast. Truma is echt maar een van de weinigen die voor een connectoroplossing heeft gekozen. Als je daarmee tevreden bent vooral zo houden.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Ralf » ma 27 sep 2021 15:38

[re.gif]
de manier waarop de anderen werken Trekken de Mover er ook gelijk van af dat zal met de truma M2 uitvoerig een probleem zijn .
dit zal altijd moeten worden aangestuurd door de AB .
maar zoals je ziet is het niks meer en minder dan een hele simpele verbinding . vanuit de - pool . verbind hem en hij werkt verbreek hem en de werking is weg .
Mijn reactie is omdat dit voor iemand met kennis van zaken geen echte vraag is maar meer een vorm van kijken en weten . Mijn mening is dan ook waarom het wiel uitvinden als je op dit moment al niet begrijpt hoe deze draait .
Een M2 mover die telkens uitvalt kan met meerdere dingen te maken hebben .
een goed aangesloten m2 (oA SE) met een goed werkende AB heeft geen storing . de storingen komen door vele externe omstandigheden .
Oorzaak
1 slechte accu
2 gesulfateerde accupolen
2.5 kan ook doorgetrokken zijn naar printplaat
3 kabels vanaf de mover ingekort en nieuwe stekkers op gebruikt (half vastgeknepen ivm gebrek aan juiste tools )
4 Kabels van plus min ingekort en te kleine stekkers gebruikt . zie boven
5 afstandbediening valt elke keer uit
5,2 kunnen battarijen zijn
5,3 battarijen in de winter er niet uitgehaald waardoor printplaat kapot is van ab
5,5 kan signaal afstand bediening zijn
5,7 kan signaal relais kast zijn zijn
6 verkeerde lithium accu
7 de veiligheid schakelaar
7,5 de stekker in de veiligheids schakelaar
of te wel ik weet zeker dat er een hoop andere punten zijn die eerder de storing veroorzaken dan de de schakelaar .

juist de stekker is geniaal je moet een handeling doen om verder te kunnen vergeet je die handeling dan werkt er iets niet .
of je mover of je auto verlichting . dit is naar mijn mening heel hufterproof .
ik ben trouwens geen truma fan maar dit is wel een van de meest simpele geniale oplossingen die ze qua veiligheid gemaakt hebben
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door VIP » ma 27 sep 2021 16:29

Bij ons gewoon een klein schakelaartje en geen lelijke doos op de dissel.
Porsche + Tabbert

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » ma 27 sep 2021 17:11

Ralf schreef:
ma 27 sep 2021 15:38
[re.gif]

maar zoals je ziet is het niks meer en minder dan een hele simpele verbinding . vanuit de - pool . verbind hem en hij werkt verbreek hem en de werking is weg .
Mijn reactie is omdat dit voor iemand met kennis van zaken geen echte vraag is maar meer een vorm van kijken en weten . Mijn mening is dan ook waarom het wiel uitvinden als je op dit moment al niet begrijpt hoe deze draait .


Een algemeen uitgangspunt bij het ontwerpen van elektronische schakelingen is dat je probeert om zoveel mogelijk functies te combineren. Zelfs een eenvoudige beveiligingslus kan daarom voor meerdere functies gebruikt worden . Er zonder nader onderzoek van uit te gaan dat deze beveiligingslus geen verdere funkties heeft vind ik onzorgvuldig en zelfs gevaarlijk als je wijzigingen wilt doorvoeren. Waarschijnlijk heeft Ralf gelijk en zijn er geen andere funkties maar dat is niet vast te stellen door het gezien te hebben. Gezien de veiligheidsrisico's dien je dan verder in de materie duiken om zekerheid te krijgen.
Toch wel heel bijzonder die mening van Ralf dat iemand met kennis van zaken daar een vorm van kijken en weten voor kan hanteren. Lijkt met toch beter om te weten wat je moet doen op basis van echte informatie .

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » ma 27 sep 2021 17:14

In het voorgaande bericht is iets fout gegaan, mijn commentaar staat binnen het kader van de reactie van Ralf.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Daphne » ma 27 sep 2021 17:19

Dat kun je zelf binnen een uur na plaatsing nog wijzigen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » za 16 okt 2021 16:11

Inmiddels is mijn caravan aangepast en de Truma-veiligheidsstekker is van de dissel verwijdert. De veiligheidsstekker is nu vervangen door een schakelaar ( met ledlampje) aan de zijkant van het keukenblok naast de toegangsdeur ( ook makkelijk van buiten bereikbaar) en voor de veiligheid is er een voorziening aangebracht die ervoor zorgt dat bij het starten van de motor van de trekauto de spanning van de stuurunit wordt losgekoppeld. Het heeft helaas even geduurd omdat er geen betrouwbare informatie over de electronica van de stuurunit beschikbaar was .
Het blijkt redelijk eenvoudig om deze wijziging aan te brengen.
De stuurunit van de mover is voorzien van een veiligheidcontact. Om de sturing van de mover in te schakelen moet dit veligheidscontact verbonden worden met de min van de accu. Deze verbinding heeft Truma onderbroken door een veiligheidsstopcontact op de dissel. Door nu de connector van de caravan in dit stopcontact te plaatsen wordt de stuurunit ingeschakeld door de verbinding tussen stuurunit en min van de accu weer te herstellen. (via de remlichten van de caravan wordt daarmee een circuit gesloten).
De inschakel-funktie van de mover door het veiligheidsstopcontact kan eenvoudig worden vervangen door tussen het veiligheidspunt op de stuurunit en de min van de accu een schakelaar te plaatsen. Het veiligheidsstopcontact kan vervolgens worden verwijderd.
De veiligheid-funktie van het veiligheidsstopcontact heb ik als volgt gerealiseerd . In de nieuwe verbinding tussen het veiligheidspunt op de stuurunit en de min van de accu ( waartussen ik dus een schakelaar heb geplaats) heb ik in serie een extra (relais) schakelaar aangebracht . Deze schakelaar is normaal gesloten maar opent als de motor van de trekauto wordt gestart. Dus na het starten van de auto kan de mover niet meer worden geactiveerd. Naar mijn mening is daarmee een vergelijkbaar niveau van beveiliging gerealiseerd dan door Truma met het veiligheidsstopcontact wordt beoogd.
In mijn caravan was dit redelijk eenvoudig te realiseren en het werkt prima.
Tussen Pin 10 (+) en 11(-) van de caravanconnector komt de accuspanning van de trekauto te staan als de motor van de auto wordt gestart. Deze connector wordt vaak gebruikt voor de koelkast.
In mijn situatie was het redelijk eenvoudig om bij de koelkast deze plus en min af te takken en te gebruiken voor de aansturing van de spoel van het relais. Voor degenen die wat minder bekend zijn met de relaisschakelaar , het is een klein ( vaak zwart) blokje waarin een spoeltje zit met een plus en minaansluiting. Door dit spoeltje te activeren door een spanning tussen de min en de plus aan te brengen wordt een contact gesloten en/ of gemaakt. Het breekcontact wordt vervolgens tussen de nieuwe schakelaar en stuurunit geplaatst. In mijn situatie is een relais gebruikt die 30A kan schakelen en beschikt over een maak- en breekcontact. Ik betaalde daar € 6 voor in de electronicawinkel. Bij Ali nog wel goedkoper te verkrijgen. Let wel dat er een breekcontact aanwezig is.
Met wat eenvoudige maatregelen ben ik nu af van dat geklooi met dat lelijke onpraktische (volgens sommige geniale) veiligheidsstopcontact op de dissel. Onbegrijpelijk dat anno 2021 er nog steeds voor zoiets wordt gekozen.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door iemand » za 16 okt 2021 17:46

Helaas...is niet de veiligheid die je zoekt scratch.gif

Bij slechts contact in de stekker kan het alsnog fout gaan, omdat dan jou relais niet wordt bekrachtigd en het contact gesloten blijft whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » za 16 okt 2021 20:53

In theorie heb je gelijk , voor het inschakelen van deze extra veiligheid ben je afhankelijk van een goede stroomvoorziening vanuit de trekauto . Dat geldt ook voor de verlichting van de caravan (en de koelkast). Het is niet veilig om weg te rijden als deze zaken niet in orde zijn . Dat moet altijd goed worden gecontroleerd voor het wegrijden. Ik vind daarmede de veiligheid voldoende gewaarborgd. Je moet natuurlijk zelf altijd alert blijven . Bovendien kun je kunt beveiligen wat je wilt maar als bijvoorbeeld de mover tegen de banden staat als je wegrijdt geeft dat wel problemen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Chris » za 16 okt 2021 21:38

[re.gif]

Ik "voel" het een beetje als: Via Rome naar Parijs.
Waarom deze omweg??
Alleen Truma heeft deze disselstekkerdoos... ter beveiliging tegen wegrijden terwijl de moverrollen nog op de band staan.
Nou... ik kan je verzekeren.... zelf met de ruim 230 paarden in mijn vooronder kwam ik niet weg in die situatie.

Waarom niet een gewone massa schakelaar gemaakt? of wat ik deed... een 200 Ampere relais in de + accu draad, en dat relais bekrachtigen met een schakelaar waar je maar wilt... ( bij mij een sleutel schakelaar achter het serviceluik waar ook de opzet sleutel ligt.
En de MIN voor de Truma direct van de accu aftakken.
Scheelt die constructie via de Jaeger 13 polig..en blijf je in het hele mover systeem maar 1 voeding gebruiken... de mover accu.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » za 16 okt 2021 22:20

Inderdaad Chris , zo kan het ook. Bovendien koppel jij met die schakelaar het hele mover-systeem uit dus niet alleen de stuurstroom, perfect. Met de extra veiligheid die ik heb aangebracht via de koelkastvoeding voorkom ik dat de mover kan worden ingeschakeld als die aan de trekauto met ingeschakelde motor is gekoppeld. Ik heb me ook afgevraagd of ik op deze zekerheid zit te wachten maar de Truma oplossing biedt deze veiligheid wel. Het was bovendien zo'n simpele aansluiting die ik in 10 minuten kon installeren dus daarom maar zo opgelost. Jouw oplossing met de massa schakelaar spreekt mij inderdaad wel aan.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 17 okt 2021 10:46

Het was ,denk ik, beter om dan je stuurspanning van de constante stroomdraad te nemen,
Nu kun je namelijk nog steeds de mover actieveren als de stekker in de auto zit.

Zou je de auto afkoppelen maar de stekker laten zitten en de caravan weg moveren trek je alsnog de stekker/kabel kapot.. had je de constante spanning gebruikt blijft de mover uit geschakeld totdat de stekker daadwerkelijk uit de auto gehaald is..

Of je de koppeling los hebt gehaald is een minder groot probleem die trekt de mover niet kapot awhoea.gif
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » zo 17 okt 2021 11:23

Het was voor mij veel eenvoudiger om via de koelkast de geschakelde spanning van de trekauto te nemen . De constante spanning af te takken zou inderdaad nog veiliger zijn maar was veel lastiger te realiseren en dat had ik er niet voor over.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 17 okt 2021 11:34

De constante spanning heb je toch ook bij de koelkast ? Of bij jouw caravan nu net niet meer
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » zo 17 okt 2021 12:01

Dit was voor mij de simpelste oplossing. Als het makkelijker is om de constante stroom aansluiting te gebruiken , vooral zo doen.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door graaf » zo 17 okt 2021 14:09

Gisteren mijn Truma mover laten vervangen door een Reich 2.0 Pro. Normaliter schakelt men die met een accu schakelaar ergens onder een zitbank, maar ik vind die losse accu-sleutel niet handig. Was inmiddels gewend aan de stekkerdoos op de dissel. Ik denk er over om de door Chris geopperde oplossing met een relais te installeren.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Chris » zo 17 okt 2021 15:28

[re.gif]

Als je dat doet... wat prima werkt overigens, zet dan in ieder geval een dikke blusdiode over de spoel van dat dikke relais.
Scheelt je een berg vonken...in de stuurachakelaar.
Die EMK is ook hier verantwoordelijk voor dat vonken, net als in de kraan schakelaartjes.

Mocht je die ombouw maken, dan heb ik nog wel een uitstekende diode voor je.....een 1N5408
Stuur maar een PB als je interesse hebt.

Het grote voordeel van zo'n dik relais is natuurlijk dat je de dikke accu kabels kort kunt houden met dat relais ertussen, maar dat je de stuurachakelaar overal kan plaatsen.... voor de relais bekrachting heb je maar een dun draadje nodig... zelfs speakerdraad is prima..
.
20210604_193047_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Leonardus66 » zo 31 okt 2021 22:24

Inmiddels toch mijn installatie aangepast en voor de oplossing van Chris gekozen. Werkt perfect. Met de schakelaar aan de zijkant van het keukenblok wordt nu de accu aan de mover gekoppeld. Voor het relais heb ik toch gekozen voor een duitse fabrikant (€ 35) ipv Ali (€ 5) , voor deze toepassing toch maar geen risico genomen. Wel een beetje geklooi om de blusdiode goed op het relais aan te sluiten. Ik heb de aansluitingen van de diode maar in de twee kabelschoentjes van de aansluitdraden meegeklemd, werkt goed maar ziet er niet uit, wellicht is daarvoor een beter methode. Chris nog bedankt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Veiligheidsstopcontact Truma mover SE verwijderen

Bericht door Chris » ma 1 nov 2021 08:00

[re.gif]
Ik heb de diode in dubbele AMP klemmen vastgeknepen.. Dan heb je weer een AMP male om verder te gaan.
Maar...dik relais...kan je alle kanten mee op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”