PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Op dit moment gebruik ik voor mijn Reich Easydriver 2.3 Pro nog een 7 jaar oude loodaccu.
I.v.m. zowel gewicht als ruimtebesparing maar ook om leeftijdsreden van de loodaccu wil ik deze vervangen door een LiFePO4 accu.
Op de huidige loodaccu zijn de kabels met ogen d.m.v. M6 schroeven bevestigd dus het zou handig zijn als ook deze bevestigingsmethode ook op de nieuwe accu beschikbaar zou zijn.
De keuze gaat tussen de PowerXtreme X20 en de Victron PPP 20.
De PowerXtreme beschikt wel over schroefbevestiging en de Victron niet, bij de laatste moet ik de kabelogen afknippen en proberen in de daarvoor bestemde ‘gaten’ te proppen.
Nu komen vanaf de mover elk één dikke en één dunne kabel welke in de daarvoor bestemde klemverbindingen moeten worden geplaatste.
Daarnaast is er ook nog een dunne + en - kabel met oog welke autoradio voedt en als noodverlichting voor de LED verlichting dient in het geval de 220 V uitvalt.
Beiden hebben ingebouwde laders en de PowerXtreme heeft als voordeel dat die standaard Bluetooth ondersteund welke bij Victron tegen meerprijs te leveren is.
De prijzen voor beide in 20 Ah uitvoering ontlopen nauwelijks.
Dus in eerste instantie zou ik voor de PowerXtreme kiezen omdat ik de kabels 1:1 met de aangeknepen ogen kan overzetten en ik kan de Bluetooth app gratis gebruiken.
Zijn er nog t.á.v. de Victron PPP significante voordelen t.o.v. PowerXtreme die mij zouden kunnen besluiten om voor de Victron PPP te gaan?
I.v.m. zowel gewicht als ruimtebesparing maar ook om leeftijdsreden van de loodaccu wil ik deze vervangen door een LiFePO4 accu.
Op de huidige loodaccu zijn de kabels met ogen d.m.v. M6 schroeven bevestigd dus het zou handig zijn als ook deze bevestigingsmethode ook op de nieuwe accu beschikbaar zou zijn.
De keuze gaat tussen de PowerXtreme X20 en de Victron PPP 20.
De PowerXtreme beschikt wel over schroefbevestiging en de Victron niet, bij de laatste moet ik de kabelogen afknippen en proberen in de daarvoor bestemde ‘gaten’ te proppen.
Nu komen vanaf de mover elk één dikke en één dunne kabel welke in de daarvoor bestemde klemverbindingen moeten worden geplaatste.
Daarnaast is er ook nog een dunne + en - kabel met oog welke autoradio voedt en als noodverlichting voor de LED verlichting dient in het geval de 220 V uitvalt.
Beiden hebben ingebouwde laders en de PowerXtreme heeft als voordeel dat die standaard Bluetooth ondersteund welke bij Victron tegen meerprijs te leveren is.
De prijzen voor beide in 20 Ah uitvoering ontlopen nauwelijks.
Dus in eerste instantie zou ik voor de PowerXtreme kiezen omdat ik de kabels 1:1 met de aangeknepen ogen kan overzetten en ik kan de Bluetooth app gratis gebruiken.
Zijn er nog t.á.v. de Victron PPP significante voordelen t.o.v. PowerXtreme die mij zouden kunnen besluiten om voor de Victron PPP te gaan?
Fendt Topas 560 TG Bj 2004
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Ik heb sinds 1 maand de power Xtreme X20 om dezelfde reden als jij aangeeft. De Yellowtop 55 moest worden vervangen.
De accu bevalt prima, duidelijk meer kracht.
Aansluiten erg gemakkelijk met de bijgeleverde bouten. Ik heb geen ervaring met de Victron.
De accu bevalt prima, duidelijk meer kracht.
Aansluiten erg gemakkelijk met de bijgeleverde bouten. Ik heb geen ervaring met de Victron.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Ik heb vandaag de victron PPP20 aangesloten.
En meteen de BT dongle erbij geplaatst.
Aansluiten ging erg makkelijk. Kabelschoen eraf geknipt en afgewerkt met een adereindhuls 16mm2.
De draden kunnen daarna aangesloten worden met een kruiskop schroevendraaier.
Er zit een klein inbouwknopje bij om de accu te bedienen.
Wel een aandachtspunt: alle externe kabeltjes (lader / dongle./ knopje) steken uit, dus zijn mijn inziens redelijk kwetsbaar.
De app is leuk, maar vooral handig om de accu in te schakelen. Dit kan voor een half uur, of continu.
En meteen de BT dongle erbij geplaatst.
Aansluiten ging erg makkelijk. Kabelschoen eraf geknipt en afgewerkt met een adereindhuls 16mm2.
De draden kunnen daarna aangesloten worden met een kruiskop schroevendraaier.
Er zit een klein inbouwknopje bij om de accu te bedienen.
Wel een aandachtspunt: alle externe kabeltjes (lader / dongle./ knopje) steken uit, dus zijn mijn inziens redelijk kwetsbaar.
De app is leuk, maar vooral handig om de accu in te schakelen. Dit kan voor een half uur, of continu.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Ja inderdaad, dat is ook wel een dingetje welke ik zal meenemen.caravan-newbie schreef: ↑zo 11 jul 2021 12:28Wel een aandachtspunt: alle externe kabeltjes (lader / dongle./ knopje) steken uit, dus zijn mijn inziens redelijk kwetsbaar.
Bij de PowerXtreme worden alle stroomkabels d.m.v. bouten bovenop de accu gemonteerd en hoeven feitelijk niet beschermd te worden.
Bij de Victron moeten die inderdaad wel beschermd worden maar in elk geval aan de kant monteren van de bedbank.
Bedankt voor de tip….
Fendt Topas 560 TG Bj 2004
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
De power extreme heb je een hoofdschakelaar nodig om alles spanningsloos te maken.
Bij de Victron doe je dit door middel van het bijgeleverde kabeltje met schakelaar.
Bij mijn zoek tocht kwam ik tegen dat de power extreem minder goed was met uitzondering van de grootste volgens mij 30ah
De Victron schijnen allen goed te zijn. Zelf een 30ah genomen
Caravan weegt 1400kg beladen
Bij de Victron doe je dit door middel van het bijgeleverde kabeltje met schakelaar.
Bij mijn zoek tocht kwam ik tegen dat de power extreem minder goed was met uitzondering van de grootste volgens mij 30ah
De Victron schijnen allen goed te zijn. Zelf een 30ah genomen
Caravan weegt 1400kg beladen
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Op mijn huidige loodaccu zit ook geen hoofdschakelaar dus wat dit betreft veranderd er niet veel….
Uiteraard probeer ik beide merken in de 20 Ah uitvoering ook kwa kwaliteit te vergelijken maar daarover is eigenlijk nauwelijks iets te vinden.
Uiteraard probeer ik beide merken in de 20 Ah uitvoering ook kwa kwaliteit te vergelijken maar daarover is eigenlijk nauwelijks iets te vinden.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Kwaliteit ontloopt elkaar niet veel.
Toch ga ik voor de Victron kiezen puur omdat hij veel meer aansluit mogelijkheden heeft.
Een ervan is laden onderweg.
Zelfs met 11 volt is ie nog te laden...dat regelt de interne BMS perfect.
Je hebt altijd spanningsverlies in de caravan...normale accu is daardoor niet zomaar te laden onderweg...de Victron wel ..
Daarbij..Victron is een hele grote speler in deze markt...heel bekend in de camper wereld vanwege de kwaliteit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Laden onderweg is voor ons geen niet van toepassing
De caravan wordt naar Spanje gereden en vanaf dat moment wordt die alleen op de camping gebruikt en weer terug naar die stalling.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Uiteindelijk toch voor de PowerXtreme X20 gekozen.
Vandaag geïnstalleerd en alles functioneert naar wens.
De kabelbevestiging d.m.v. M6 schroefbouten maakt het aansluiten wel erg simpel, tenminste als je al kabelogen op de aansluitingen gebruikt.
Bij de Victron had ik eerst de kabelogen af moeten knippen, kabelhulsjes proberen op de kop te tikken en dan maar hopen dat de kabels in het daarvoor bestemde gat past.
Vandaag geïnstalleerd en alles functioneert naar wens.
De kabelbevestiging d.m.v. M6 schroefbouten maakt het aansluiten wel erg simpel, tenminste als je al kabelogen op de aansluitingen gebruikt.
Bij de Victron had ik eerst de kabelogen af moeten knippen, kabelhulsjes proberen op de kop te tikken en dan maar hopen dat de kabels in het daarvoor bestemde gat past.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Veel 'moverplezier' met de PEXtreme.
Ben net terug van een maandje caravannen met ook een nieuwe lith.accu. Ik denk dat ik hem totaal ca. 15 minuten heb gebruikt. Voor de deur moet hij altijd met 1 wiel ca. 20 cm hoger staan (scheef wegdek). Met de vorige accu lukte het alleen maar met flink hard meeduwen om het via de blokken erop te rijden. Niu, geen centje pijn, hij movert met de PEXtreme 20W zonder problemen die hoogte op. Heel tevreden (en meer ruimte en meer laadvermogen).
Leuk de app. en ook leuk als je aan het moveren bent, dan zie je het feitelijk gebruik. Wel wat lastig: in de ene hand de gsm met app bekijken en in de andere hand de AB van de mover en dan nog uitkijken of je goed movert. Haha.. Het weet wat, dat digitale tijdperk ;-)) Ik heb zelfs nog 87 % energie erin zitten (zegt de app), dus bijladen niet nodig voor de zomerstalling. Daardoor nog maar 1 laadcyclus. Wil ik aan de 2000 laadcycli komen kan ik nog 2000 x weg.. ehh dat is heel, heel veel-jaren. Dus de erfgenamen zullen blij zijn met een goede accu ;-))
Ben net terug van een maandje caravannen met ook een nieuwe lith.accu. Ik denk dat ik hem totaal ca. 15 minuten heb gebruikt. Voor de deur moet hij altijd met 1 wiel ca. 20 cm hoger staan (scheef wegdek). Met de vorige accu lukte het alleen maar met flink hard meeduwen om het via de blokken erop te rijden. Niu, geen centje pijn, hij movert met de PEXtreme 20W zonder problemen die hoogte op. Heel tevreden (en meer ruimte en meer laadvermogen).
Leuk de app. en ook leuk als je aan het moveren bent, dan zie je het feitelijk gebruik. Wel wat lastig: in de ene hand de gsm met app bekijken en in de andere hand de AB van de mover en dan nog uitkijken of je goed movert. Haha.. Het weet wat, dat digitale tijdperk ;-)) Ik heb zelfs nog 87 % energie erin zitten (zegt de app), dus bijladen niet nodig voor de zomerstalling. Daardoor nog maar 1 laadcyclus. Wil ik aan de 2000 laadcycli komen kan ik nog 2000 x weg.. ehh dat is heel, heel veel-jaren. Dus de erfgenamen zullen blij zijn met een goede accu ;-))
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Ik sta nu ook op het punt dat ik mijn Optima Yellowtop moet gaan vervangen.
Keuze uit 2 modellen dus.
De PowerXtreme en de Victron PPP...
Beide zijn slecht leverbaar, een enkeling heeft een Victron op voorraad staan maar de PowerXtreme's zijn op.
De 30Ah versie dan.
Lees ik bij de ene internetsite dat beide een garantie van 5 jaar hebben, bij een ander staat er voor de Victron 2 jaar.
In hun folder staat ook weer 5 jaar...
Zie: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... NE_web.pdf
Nu heeft de Victron mijn voorkeur vanwege de meerdere mogelijkheden w.o. event. het simpel laden onderweg, de solar aansluiting, het auto shut off en van de High Power aansluiting.
De PowerXtreme kan daarintegen zonder aanpassingen aan bekabeling zo 1 op 1 over... ( maar uitverkocht)
Folder: https://emergoplus.com/wp-content/uploa ... me-x30.pdf
( wel heb ik nog een "oude" beige X30 gevonden op het WWW, maar die wil ik niet voor dezelfde prijs als de nieuwe zwarte kopen.)
Ik moet dus effe wachten...
Zal ik dan maar voor de Victron wachten??? mijn voorkeur.
Keuze uit 2 modellen dus.
De PowerXtreme en de Victron PPP...
Beide zijn slecht leverbaar, een enkeling heeft een Victron op voorraad staan maar de PowerXtreme's zijn op.
De 30Ah versie dan.
Lees ik bij de ene internetsite dat beide een garantie van 5 jaar hebben, bij een ander staat er voor de Victron 2 jaar.
In hun folder staat ook weer 5 jaar...
Zie: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... NE_web.pdf
Nu heeft de Victron mijn voorkeur vanwege de meerdere mogelijkheden w.o. event. het simpel laden onderweg, de solar aansluiting, het auto shut off en van de High Power aansluiting.
De PowerXtreme kan daarintegen zonder aanpassingen aan bekabeling zo 1 op 1 over... ( maar uitverkocht)
Folder: https://emergoplus.com/wp-content/uploa ... me-x30.pdf
( wel heb ik nog een "oude" beige X30 gevonden op het WWW, maar die wil ik niet voor dezelfde prijs als de nieuwe zwarte kopen.)
Ik moet dus effe wachten...
Zal ik dan maar voor de Victron wachten??? mijn voorkeur.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Beide slecht leverbaar......
Gewoon op voorraad bij meneer O te W.
Frits
Gewoon op voorraad bij meneer O te W.
Frits
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Ook bij caravanmovershop is de Victron gewoon op voorraad. Er zit 'gewoon' 5jr garantie op. Dat wordt op hun site vermeld en staat volgens mij ook op mijn factuur (zowel 5jr garantie op Accu als mover), ik zal het eens nazoeken.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Sinds wanneer is het voor jou een probleem om de kabel schoenen te vervangen door adereindhulsen? Mrgeen.gifChris schreef:Ik sta nu ook op het punt dat ik mijn Optima Yellowtop moet gaan vervangen.
Keuze uit 2 modellen dus.
De PowerXtreme en de Victron PPP...
Beide zijn slecht leverbaar, een enkeling heeft een Victron op voorraad staan maar de PowerXtreme's zijn op.
De 30Ah versie dan.
Lees ik bij de ene internetsite dat beide een garantie van 5 jaar hebben, bij een ander staat er voor de Victron 2 jaar.
In hun folder staat ook weer 5 jaar...
Zie: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... NE_web.pdf
Nu heeft de Victron mijn voorkeur vanwege de meerdere mogelijkheden w.o. event. het simpel laden onderweg, de solar aansluiting, het auto shut off en van de High Power aansluiting.
De PowerXtreme kan daarintegen zonder aanpassingen aan bekabeling zo 1 op 1 over... ( maar uitverkocht)
Folder: https://emergoplus.com/wp-content/uploa ... me-x30.pdf
( wel heb ik nog een "oude" beige X30 gevonden op het WWW, maar die wil ik niet voor dezelfde prijs als de nieuwe zwarte kopen.)
Ik moet dus effe wachten...
Zal ik dan maar voor de Victron wachten??? mijn voorkeur.
Ik zeg gewoon doen, die Victron.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Jij had er toch 2?Chris schreef: ↑za 28 aug 2021 15:22Ik sta nu ook op het punt dat ik mijn Optima Yellowtop moet gaan vervangen.
Keuze uit 2 modellen dus.
De PowerXtreme en de Victron PPP...
Beide zijn slecht leverbaar, een enkeling heeft een Victron op voorraad staan maar de PowerXtreme's zijn op.
De 30Ah versie dan.
Lees ik bij de ene internetsite dat beide een garantie van 5 jaar hebben, bij een ander staat er voor de Victron 2 jaar.
In hun folder staat ook weer 5 jaar...
Zie: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... NE_web.pdf
Nu heeft de Victron mijn voorkeur vanwege de meerdere mogelijkheden w.o. event. het simpel laden onderweg, de solar aansluiting, het auto shut off en van de High Power aansluiting.
De PowerXtreme kan daarintegen zonder aanpassingen aan bekabeling zo 1 op 1 over... ( maar uitverkocht)
Folder: https://emergoplus.com/wp-content/uploa ... me-x30.pdf
( wel heb ik nog een "oude" beige X30 gevonden op het WWW, maar die wil ik niet voor dezelfde prijs als de nieuwe zwarte kopen.)
Ik moet dus effe wachten...
Zal ik dan maar voor de Victron wachten??? mijn voorkeur.
Ik zou gewoon even wachten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Waar op?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
@Chris,
Ik lees dat je de "auto shut off" van de Victron een voordeel vind.
Dat is een nadeel als je de accu ook geschikt maakt alss noodaccu, en waarom zou je dat niet doen, is voor jou een peuleschilletje om dat te maken.
De Powerxtreme schakelt zich idd niet uit als er niets gevraagd wordt, moet ook niet als je de accu als nood voorziening hebt.
Ik lees dat je de "auto shut off" van de Victron een voordeel vind.
Dat is een nadeel als je de accu ook geschikt maakt alss noodaccu, en waarom zou je dat niet doen, is voor jou een peuleschilletje om dat te maken.
De Powerxtreme schakelt zich idd niet uit als er niets gevraagd wordt, moet ook niet als je de accu als nood voorziening hebt.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
De auto shut off is alleen voor de hoogvermogen uitgang, de mover dus.
De laadvermogen uitgang blijft gewoon 'aan'.
De laadvermogen uitgang blijft gewoon 'aan'.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Het verbaast me wel een beetje. Is dit dan het bewijs dat al dat vertroetelen en gesjouw en in de winter thuis onder de lader zetten geen meerwaarde heeft?Chris schreef:Ik sta nu ook op het punt dat ik mijn Optima Yellowtop moet gaan vervangen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
De mover die ik van jullie heb overgenomen was 4 jaar oud, de accu ook, ik heb in het voorjaar van 2020 deze vervangen omdat ik dacht dat de storing in het ontvangt van de mover te maken had met de accu, niet dus, nog steeds heb ik op dezelfde plekken een ontvangstprobleem en moet erg dicht bij de caravan staan voor het moveren, dit is bij onze loods, maar ook enkele campings waar we vaak komen, echt locatie gebonden dus.
volgens mij had ik in voorjaar 2012 de mover over gekocht, dus de accu heeft het bijna 12 jaar vol gehouden, overigens in de jaren bij ons ook als boordaccu, de eerste paar jaar eruit gehaald en daarna altijd laten zitten, zo ook nu met de nieuwe.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Ik heb de huidige accu gekregen.Daphne schreef: ↑za 28 aug 2021 17:46Het verbaast me wel een beetje. Is dit dan het bewijs dat al dat vertroetelen en gesjouw en in de winter thuis onder de lader zetten geen meerwaarde heeft?Chris schreef:Ik sta nu ook op het punt dat ik mijn Optima Yellowtop moet gaan vervangen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een tweedehands ding dus waarvan ik de voorgeschiedenis niet weet...
Dan is het raden geblazen.
Ook mijn 1e YT was een occasion...altijd nog voor een habbekrats gemoverd met die accu's dus.
Ik denk zeker dat het vertroetelen hun leven verlengd heeft...
Maar ja....eens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
En weer eens wat nieuws en wat meer bij de tijd is, is ook wel leuk toch ?
Je moet niet altijd wachten tot het helemaal niks meer doet, want dat gebeurt altijd op een verkeerd moment.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je moet niet altijd wachten tot het helemaal niks meer doet, want dat gebeurt altijd op een verkeerd moment.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Psies...
En 15 KG minder gewicht.
Want ik heb al heel lang door dat alles met caravans een + qua gewicht is.
Bijna nooit een - in het gewicht...
Met een LefePo4 accu gelijk 15 Kg minder.
Ik neig nog steeds naar de Victron.
Meer aansluitmogelijkheden...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Een Liontron is ook een mooie geweldenaar. De mover klimt overal tegen op, of doorheen, zonder een krimp, dus power zat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023