Mover accu preventief vervangen of niet?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jurgen » ma 21 jun 2021 12:37

In een ander Topic schreef ik over problemen met mijn Reich mover en daar schreef ik eveneens dat ik de accu voor de mover in september tijdens de Bovag beurt zou laten testen.
Nu heb ikzelf slechte ervaringen met het testen van loodaccu's want het is mij al twee keer overkomen dat de accu een test goed had doorstaan maar vrij snel daarna toch defect raakte en dat meestal op het meet ongeschikte moment.
Dus ik vraag mij af of het wellicht verstandig is om de accu preventief door b.v. een Victron PPP 20 Ah te vervangen.

Even de situatie.
De mover en de bijbehorende loodaccu is eind 2014 geïnstalleerd.
Tot eind 2017 is de mover en dus ook die accu gewoon onderweg gebruikt om op de verschillende campings te maneuvreren.
Eind 2017 is er de laatste Bovag beurt uitgevoerd en is de caravan daarna op een permanente plaats op een camping in Zeelnd geplaatst, dus vanaf dit moment is de mover niet meer gebruikt.
September 2019 heb ik de caravan overgenomen.
Tot heden aan toe was de mover elektrisch van de accu afgesloten maar omdat op de accu een autoradio was aangesloten werd de accu sinds 2017 permanent onder lading gehouden door een goede acculader.
Uiteraard is dit alleen van toepassing voor de momenten dat de caravan bezet is maar de periode dat die onbezet was is nooit langer dan 2 maanden geweest, ook in de wintermaanden.
Ik heb intussen de mover getest en alles schijnt te werken maar definitief kan ik de mover en dus ook de accu pas in september uitproberen als ik de caravan van de camping weghaal om een Bovag beurt uit te laten voeren.

Zoals al in de andere topic vermeld is de 2 weken geleden gemeten accuspanning best in orde, zie

viewtopic.php?f=63&t=43765&sid=826ae8eb ... b&start=25

Hierna wordt de caravan naar Spanje gebracht waar die dan ook blijft.
De stallingsbeheerder brengt de caravan dan naar de camping en zet die alvast op onze plaats neer en ik zet de caravan dan met de mover in de juiste positie, dit is omgekeerd 8 maanden later weer het geval.
Dus feitelijk wordt de mover maar 2 keer per jaar kortstondig gebruikt maar is wel onmisbaar omdat ik tussen bomen moet manuvreren en dat is handmatig nauwelijks te doen., een niet functionerende mover / accu levert dan ook een significant probleem op.

Wat is nu n.a.v. het bovenstaande wijsheid, het zekere voor het onzekere nemen en de accu preventief te vervangen of de gok nemen dat de accu nog prima presteert?

Ik heb nog even gezocht of er in de regio ZH nog ergens een bedrijf is die de losse accu echt goed kan testen maar dit soort bedrijven zie ik niet zo 1-2-3.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Chris » ma 21 jun 2021 13:51

Ik heb een accutester, en woon in Zuid Holland.
Testen kost niets voor medeforummers....kom maar met dat ding.
Maar een accu.... blijft een stukje techniek... vandaag goed maar morgen stuk.
Net een band... vandaag hard en morgen lek.
Ik bedoel.. een zwakke plek in een accu komt in geen enkele test naar boven, een test is altijd een momentopname.
Wat je wel kan testen is of de accu geen hoge inwendige weerstand heeft gekregen.
Of de capaciteit nog goed is, of de lading goed geweest is.
Maar niet de nog te verwachten levensduur... dat zou trouwens wel super handig zijn... helaas.

Maar toen Spanje.

Daar zal de accu dus maanden en maanden zonder lader in die stalling staan.
En hij zal ook niet geladen worden voor die stallingbaas jou caravan naar de camping brengt.
Staat jou caravan klaar op jou plekkie maar de accu is leeg...nog geen gemover dus.
Zelfontlading heet dat.
( leer mij die spaanse stallingen kennen... die rijden alleen maar heen en weer... de rest is voor jou.

Dan kan je beter een Lifepo4 accu kopen en die mee naar huis nemen en het volgende jaar weer geladen mee naar Spanje nemen....en na de vakantie weer mee naar huis...
Lifepo weegt weinig... maar geeft veel..en jij weet dat de mover ook zal werken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jan van Vijven » ma 21 jun 2021 14:02

Gezien de leeftijd... niet twijfelen, vervangen die hap.
Ik zou een goedkope loodaccu aanschaffen, je gebruikt dat ding toch bijna niet. Na het seizoen mee naar huis nemen en vertroetelen, dan gaat die ook weer makkelijk een jaartje of zeven mee.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jurgen » ma 21 jun 2021 14:27

Aan deze optie had ik ook al even aan gedacht maar is niet echt realistisch.
Met mijn 77 jaar sta ik niet echt te springen om de zware loodaccu uit de bedbank te moeten tillen en thuis ergens op te slaan, wij wonen in een appartement.
Het grootste probleem is nog het vervoer van en naar Spanje wat zoals ik schreef blijft de caravan in Spanje staan en gaan wij met de auto solo op en neer.
Het gewicht zal geen probleem zijn maar het volume wel want je zult begrijpen dat als je 8 maanden met een korte onderbreking in januari in Spanje in de caravan verblijft de auto afgeladen is en niets meer bij past.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door sindaco » ma 21 jun 2021 15:04

eigenlijk niet zo moeilijk


als je aankomt staat de caravan al op je plek.....gewoon 1 nacht zo laten staan en de accu laten opladen.
volgende dag goed zetten..

de ene nacht moet dan toch wel lukken en je hoeft niet meteen aan het werk als je aankomt.

als de accu niet meer goed is dan moet ie toch vervangen worden en in spanje hebben ze ook accu's, maar zo zou ik het doen.
1 nacht maar ff anders staan en accu laden....


onze caravan staat in de zomer in de stalling en in de winter gaat ie mee naar spanje.
maar in de zomer staat ie ook vaak 4 maanden stil ( losgekoppelde klemmen ) en als ik hem ophaal doet ie het nog gewoon.

tot ie stuk is en dat heb ik nu 1x gehad na 7 jaar gebruik
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door WillyL » ma 21 jun 2021 15:07

Misschien overwegen om voor dat piekkorte eindje rijden een Pb-accu van 20Ah te kopen, zelfs een startbatterij kan dienst doen.
Of een kleine 10Ah lion, meer ga je niet nodig hebben.
De eerste zal goedkoopst zijn...
Veronderstellend dat je in Spanje geen hellingen moet trotseren.
Indien volledig plat en droog kan je zelfs opteren om bereidwillige medekampeerders aan te spreken...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Chris » ma 21 jun 2021 15:14

Jurgen schreef:
ma 21 jun 2021 14:27
Aan deze optie had ik ook al even aan gedacht maar is niet echt realistisch.
Waarom niet realistisch wil ik wel even aantippen...

De Lifepo accu die ik aanhaalde weegt 3,8 kg.
En is zo klein...25 x 17,5 x 12 cm
Een powerextreme...deze b.v. : https://ikwilum.nl/powerxtreme-x20.html

De nieuwe, de zwarte, heeft een LEDbarr erop zitten, kan je de conditie best aardig mee aflezen.

Of nog kleiner.... 2,1 Kg... ook minder vermogen...maar voor even moveren eigenlijk zat.
https://ikwilum.nl/combiset-powerxtreme ... sUQAvD_BwE
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Gerardo » ma 21 jun 2021 15:24

Hoe groot is de accu in jullie auto, En is hij er eenvoudig uit te halen?
410a2eff-caa8-4bd7-9437-21baeb1bebe1.gif
410a2eff-caa8-4bd7-9437-21baeb1bebe1.gif (781 KiB) 610 keer bekeken
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Chris » ma 21 jun 2021 15:30

[re.gif]

Nou... da's maar een half goed, of nog minder goed idee
In de auto zit een start accu, om te moveren heb je een tractie accu nodig.... anders van plaatdikte..
En.. er zijn auto's waar je de accu niet zomaar uit kan halen.
Sommige Fords.... b.v. gaat er e.e.a. op tilt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door sailor wim » ma 21 jun 2021 15:31

[re.gif]
Je bent mij net voor Chris.
Ik was nog aan de Google voor info.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Gerardo » ma 21 jun 2021 15:37

Ik snap jullie bedenkingen en voor permanente installatie is het geen goed idee. Maar voor het gebruik dat topic starter aanhaalt zal die start accu het klusje prima kunnen klaren. Ik denk dat met zo weinig gebruik van de mover elke dedicated aanschaf overkill is.
Laatst gewijzigd door Gerardo op ma 21 jun 2021 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jurgen » ma 21 jun 2021 15:39

Chris schreef:
ma 21 jun 2021 15:30
[re.gif]

Nou... da's maar een half goed, of nog minder goed idee
In de auto zit een start accu, om te moveren heb je een tractie accu nodig.... anders van plaatdikte..
En.. er zijn auto's waar je de accu niet zomaar uit kan halen.
Sommige Fords.... b.v. gaat er e.e.a. op tilt...
Klopt, accu uithalen uit mijn auto (Nissan Qashqai 1.3 DCT Automaat) is geen goede optie want daarna worden er weer een aantal reset's uitgevoerd en dat gaat niet altijd goed.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Gerardo » ma 21 jun 2021 15:42

Voilà!

Dan de buidel leegschudden en een lithium blokje aftikken. thumbup.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Gerardo » ma 21 jun 2021 16:03

Ik heb je verhaal nog eens gelezen en je geeft aan dat zover alles in orde lijkt te zijn. Dan zou ik me geen zorgen maken en terplekke dealen met eventueel gedoe. Tenzij er andere redenen zijn waarom je daar oplossen van accu falen niet ziet zitten natuurlijk.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door iemand » ma 21 jun 2021 16:05

Tja een accutest is een momentopname. Maar wat is er getest en hoe en wat waren de resultaten?
Maar wat is er in de tussentijd gebeurt, waardoor die het nu dan niet zou doen.

Wil je meet zekerheid. Gebruik de accu dan alleen voor het moveren en niet voor andere zaken (lees kans op leegloop).
Koppel de accu los als je hem niet gebruikt en pas een moderne lader toe.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jurgen » ma 21 jun 2021 16:11

WillyL schreef:
ma 21 jun 2021 15:07
Misschien overwegen om voor dat piekkorte eindje rijden een Pb-accu van 20Ah te kopen, zelfs een startbatterij kan dienst doen.
Of een kleine 10Ah lion, meer ga je niet nodig hebben.
De eerste zal goedkoopst zijn...
Veronderstellend dat je in Spanje geen hellingen moet trotseren.
Indien volledig plat en droog kan je zelfs opteren om bereidwillige medekampeerders aan te spreken...
Al lijkt de plaats redelijk recht maar de praktijk is toch meestal iets anders.
Zo verwacht ik dat de plaats redelijk recht is maar vaak moet je het wiel aan de achterzijde ingraven of aan de voorzijde d.m.v. gele keggen ophogen.
Toen ik nog met de caravan onderweg was gebruikte ik voor dit soort acties ook de mover en daarbij had de mover het dan best zwaar.

Dus als ik vervang en dat wordt steeds realistischer wordt het waarschijnlijk een Victron PPP 20 Ah.
Bijkomend voordel is dat de al best zware en volgeladen caravan iets meer laadvermogen en laadruimte vrij komt.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jurgen » ma 21 jun 2021 16:25

Chris schreef:
ma 21 jun 2021 13:51
Ik heb een accutester, en woon in Zuid Holland.
Testen kost niets voor medeforummers....kom maar met dat ding.
Maar een accu.... blijft een stukje techniek... vandaag goed maar morgen stuk.

Helemaal duidelijk, zoals ik ook al eerder schreef heb ik geen al te beste ervaringen met het testen van accu's... maar toch bedankt voor het aanbod

Maar toen Spanje.

Daar zal de accu dus maanden en maanden zonder lader in die stalling staan.
En hij zal ook niet geladen worden voor die stallingbaas jou caravan naar de camping brengt.

Uiteindelijk valt dit nog wel mee want de caravan staat, o.o.v. maar 4 maanden in de stalling, maar ja, loopt dit door omstandigheden uit dat wordt die accu inderdaad niet bijgeladen

Dan kan je beter een Lifepo4 accu kopen en die mee naar huis nemen en het volgende jaar weer geladen mee naar Spanje nemen....en na de vakantie weer mee naar huis...
Lifepo weegt weinig... maar geeft veel..en jij weet dat de mover ook zal werken.

Een Victron PPP kan het in de juiste mode lang zonder lading volhouden en heeft een geïntegreerde lader, dus naar huis meenemen is inderdaad geen slechte optie
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Chris » ma 21 jun 2021 16:26

[re.gif]

De Victron PPP 20Ah is helemaal een mooie keuze..
Lifepo heeft wel een heel lage zelfontlading idd.
Dat wordt ook mijn volgende accu... zeker vanwege alle aansluitmogelijkheden....zal dan de 30Ah broer worden bij mij.
Maarja... mijn huidige Yellowtop is nog perfect... ik meet hem zelf zo nu en dan.

En... zo'n klein doosje... een pak koffie... oid... topding. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jurgen » ma 21 jun 2021 16:40

Deze keuze is ook mede gebaseerd op de input vanuit een ander topic in dit forum.

Daarbij ook nog de gemakkelijke aansluitingen van de Victron.
Mijn huidige accu heeft zowel aansluitingen voor komische accuklemmen als aparte schroefbevestigingen maar de bevestiging voor accuklemmen zijn nooit gebruikt en nog steeds geseald.
De moverkabels zijn d.m.v. aansluitogen op de daarvoor extra schroefbevestigingen aangesloten dus feitelijk alleen de ogen afknippen en in de daarvoor bedoelde aansluitingen van de Victron plaatsen.
De geïntegreerde lader is natuurlijk ook een pre.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Ab » ma 21 jun 2021 16:42

Screenshot_20210621-163320_Chrome Beta.jpg
Voor die ene keer per jaar in Spanje tussen een paar bomen door rijden, kan je beter deze jumpstarter kopen.
Te koop voor nog geen 50 euro. ( HBM o.a.) incl lader.
12 volt en 230volt.
Multifunctioneel, je kunt er ook banden mee oppompen, en auto's mee starten.
Uit ervaring weet ik, dat zelfs een 1900 kg zware caravan met een veel stroom trekkende Simpark mover, er best een heel end mee wil rijden.
Meer als zat toch ?
Btw..er zit een 20 Ah loodaccu in, en weegt niet veel.
Doet de accu van de mover het niet in Spanje, dan simpelweg de twee klemmen aansluiten en je kunt rijden.
Bij mij ging het ding een jaar of 5 mee.
Had best langer gekund misschien, 1 keer vergeten te laden.
Er zit ook een 12 volt poweroutlet op.
Ik gebruikte het ding overal voor.
O.a. om de buitendouche van stroom te voorzien, en om telefoons op te laden.
Ik heb 'm nog steeds, maar heb de kapotte loodaccu vervangen door 4 Headway Lifepo4 cellen van 15 Ah in serie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jurgen » ma 21 jun 2021 17:12

Op zich geen gekke oplossing, althans dat lijkt het.
Nu veronderstel ik dat dit apparaat ook niet bepaald licht in gewicht is, helaas staat op de site van HBM geen gewicht vermeld.

Nu fungeert de accu niet alleen als moveraccu maar heeft hij in mijn geval nog 2 extra functies, er is een autoradio met 2 boxen op aangesloten en hij fungeert als noodvoorziening voor de 12V LED verlichting en pompen in het geval dat de 220V uitvalt en die optie wil ik graag ter beschikking houden.
Op de camping waar wij staan is het geen uitzondering dat de stroomvoorziening voor soms enkele uren uitvalt, dit zeker in het hoofdseizoen rond Kerst en Nieuwjaar het geval.

Maar toch bedankt voor de tip.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Ab » ma 21 jun 2021 18:37

Daarvoor kom je te kort.
Maar wat maakt het uit als je even een paar uur geen stroom hebt?
Een paar ledlampjes op batterijtjes en een anderhalf literfles water tackelen dat probleem ook.
De radio zal het wel blijven doen.
Je weet immers ook nog niet of je normale accu wellicht nog tekenen van leven vertoont.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door dieseltijger » ma 21 jun 2021 18:44

@jurgen:relax. Als de mover accu het begeeft dan kan je met een paar helpende handen de caravan op z'n plaats krijgen. Tenzij je aan een dialyse apparaat of hart-long machine gekoppeld bent, kan je prima even zonder stroom.

Niets aan de hand, en vooral niet uit het oog verliezen wat nu de essentie van vakantie kan zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Ab » ma 21 jun 2021 18:50

Exact..
Wij hebben al een paar dagen geen 230volt.
Bewust voor gekozen.
Kunnen we mooiere plekjes kiezen.
Net kregen we nog bezoekers..
De familie Zwaan woont hier, op 3 meter afstand.. knipoog.gif
20210621_183001.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Mover accu preventief vervangen of niet?

Bericht door Jurgen » ma 21 jun 2021 18:57

dieseltijger schreef:
ma 21 jun 2021 18:44
Niets aan de hand, en vooral niet uit het oog verliezen wat nu de essentie van vakantie kan zijn.
Na ja, vakantie….het gaat hierbij met een korte onderbreking in januari om 8 maanden overwinteren…. blij.gif
Ab schreef:
ma 21 jun 2021 18:37
Maar wat maakt het uit als je even een paar uur geen stroom hebt?
Een paar ledlampjes op batterijtjes en een anderhalf literfles water tackelen dat probleem ook.
Nou, dat moet je tegen mijn vrouw vertellen…. awhoea.gif
Zij stelt gewoon, wij hebben deze voorziening al jaren dus zo moet het ook blijven…. en dan ben ik uitgepraat want op mijn 77 ga ik daar niet meer tegen in….
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Plaats reactie

Terug naar “Movers”