Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » zo 30 mei 2021 15:19

September 2019 nam ik een Fendt Topas 560 TG over waarop een Reich Mover EasyDriver 2.3 geïnstalleerd is.
Deze caravan staat sinds november 2017 onafgebroken op een vaste campingplaats in Zeeland en is sinds die datum niet meer op de weg geweest dus ook de over is niet actief geweest.
Als ik goed ben geïnformeerd is de mover plus accu in 2017 nieuw geïnstalleerd.
Omdat wij de caravan september aanstaande naar Spanje laten vervoeren en die daar dan permanent verblijft heb ik vandaag de mover getest zodat ik straks tijdens het afbreken van de caravan niet voor verrassingen kom te staan.
In eerste instantie kreeg ik de mover niet aan de praat omdat de rode hoofdkabel naar de accu was losgehaald.
Dit waarschijnlijk om dezelfde reden waarvoor ik nu schrijf.
Na bevestiging van de kabel functioneerde de mover uitstekend maar gevolgd door één probleem.
Na verloop van tijd (circa 30 minuten) hoorde ik een tikkend geluid welke uit de besturingskast van de mover kwam.
Dit varieerde in frequentie, soms stopte het geluid even om vlak daarna weer opnieuw te beginnen.
De hoofdschakelaar, wipschakelaar met groene LED, stond in deze situatie uit.
Nu is dat getik best hinderlijk en zeker als dit `s-nachts gebeurd.

Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat als ik de hoofdschakelaar aanzet, dus groene LED brandt, dat het klikken achterwegen blijft.
Maar ja, de hoofdschakelaar zit er niet voor niets dus feitelijk zou die op uit moeten staan.

Heeft iemand enig idee wat hiervan der oorzaak zou kunnen zijn?

De aangesloten accu is naar mijn idee in 100% conditie en wordt door een druppellader die altijd aan staat op peil gehouden.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Chris » zo 30 mei 2021 15:37

Vreemde constatering...
Het spreekt elkaar tegen... als je de moverschakelaar uit zet... dan gaat de kast tikken??
Vreemd.... zou ik zo geen verklaring voor hebben.
Maar.... je weet zeker dat de accu 100% is....
Hoe weet je dat??
Zonder speciale meetapparatuur kan je geen accu meten....

En als ik dan verder denk..
Tikken...het zou kunnen dat er in de stuurkast een relais klappert.... en dat is meestal als de aangelegde spanning te kort schiet..
Daarom... het spreekt elkaar wat tegen..

Als je wilt... ik heb een accutester... en die wil ik er gerust even aanhangen..
Dan weet je de accu conditie zeker.
Dat kan ik ook in Spanje wel doen... daar ben ik in Augustus te vinden...te vroeg ?? knipoog.gif


Oja... de accu is sinds 2017 in de caravan gebleven??? en al die tijd los??
Als hij nooit is opgeladen dan ben ik al voor 50% er van overtuigd dat daar de schoen wringt.
En nog meer als dit geen erg goede AGM accu is... dan is de accu vermoedelijk diep ontladen geraakt..
En door de kou in de winter ook nog eens een trap na gekregen..
Een druppellader is eigenlijk helemaal niks .... een normale lader zou nog wel kunnen... maar sinds 2017 niet meer gemoverd......
Accu issue...bijna van overtuigd.

Wat ook nog eens een flink issue kan worden...
In de AB van de mover zit denk ik een batterijtje..
Hoe is die???
Groeien daar geen dikke bloemkolen op en zijn de kontakten niet volledig weggevreten van het zuur??
Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat zie...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » zo 30 mei 2021 16:49

Bedankt voor het snelle antwoord en ik zal een poging ondernemen om alle vragen te beantwoorden.

Sinds de accu eind 2019 is ingebouwd wordt die opgeladen als de caravan bezet is, dus dat is in de zomermaanden bijna permanent en in de wintermaanden ging zowel de vorige eigenaar als wijzelf regelmatig naar de caravan en omdat wij dan de spanning op de caravan zetten werd dus ook de accu opgeladen.
In feite zou ik met de theorie van een eventueel defecte accu mee willen gaan maar het gaat er bij mij niet in dat het probleem niet optreedt als de hoofdschakelaar aan staat.
Inderdaad, het tikken lijkt op een klaterende relais.

Ik zou niet weten of er bij dit type een batterijtje in de besturingskast aanwezig is en zo ja, wat die dan voor functie vervult.

Dat de accu in 100% conditie verkeerd is een aanname en gebaseerd omdat de accu weinig gebruikt is en relatief jong.
In september laat ik aan de caravan toch een beurt uitvoeren en dan laat ik voor alle zekerheid een accutest uitvoeren alhoewel ik daar slechte ervaringen mee heb.
Eens een accutest laten uitvoeren, resultaat 100% in orde en 2 weken verder volledig onbruikbaar....
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » zo 30 mei 2021 17:36

Nog even een aanvulling....

Als er inderdaad in de besturingskast een oplaadbare batterij zit dan zal die waarschijnlijk leeg zijn want de mover is op zijn minst vanaf september 2019 niet meer onder spanning geweest, dus het batterijtje is dan ook niet meer opgeladen.
Dit kan dan ook de verklaring zijn waarom er geen getik is mals de hoofdschakelaar aan staat want nu wordt de nu opgeladen.
Ik zal morgen de hoofdschakelaar uitzetten nadat de mover 24 uur onder stroom heeft gestaan, misschien is het probleem dan opgelost.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Kipke98 » zo 30 mei 2021 19:53

Ik zie geen batterij op deze foto.
Controleer het aansluit schema.
Dit is een foto van de besturingskast van een 1.8 of dit dezelfde is als een 2.3?
De 1.8 delen dezelfde documentatie. De 1.8 heeft een rechtstreekse hoofdschakelaar. De 2.3 werkt waarschijnlijk met een relais.
Wellicht zit daar iets verkeerd aangesloten.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Chris » zo 30 mei 2021 20:03

In geen enkele besturingskast zit een batterij.
Dus hoofdschakelaar uit.... geen spanning op die kast...
Die zit wel in de afstandsbediening... de AB... wat ik eerder schreef.

Nu is het met een zo'n bijzondere klacht eigenlijk niet te doen om op afstand de vinger op de pols te leggen.
Meten is weten, dat is een heel oude spreuk die nog steeds geld.
Wat ik zou willen weten ... als de hoofdschakelaar uit is, staat er dan we echt NUL volt op de stuurkast.
Dan kan er niks werken....
Dus... er is iets aan de hand, want jij zegt dat die kast ratelt als de spanning er af is....
Mijn glazen bol blijft donker... want dat kan eigenlijk niet.
Dus... wat ik al zei...
Meten is weten.... staat er toch nog spanning op die stuurkast als de hoofschakelaar uit is??? hoe kan dat of waar komt dat vandaan... moet n.l. niet kunnen.
Mover weten we... Reich ED Pro 2.3
Welke accu heb je.
Welke extra voorzieningen zijn er event. rond de accu aangesloten.... misschien autark oid..

Vragen vragen...
Begin eens met foto's van de installatie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Kipke98 » zo 30 mei 2021 20:36

Nog een beetje licht voor de glazen bol van Chris...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Chris » zo 30 mei 2021 20:43

[re.gif]
Niet geholpen helaas... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 30 mei 2021 20:57

Mosschien hebben ze 12v voor die afstandschakelaar ergens anders vandaan gehaald bv rechtstreeks van het 12 volt caravan net en niet van de accu weenie.gif zou dom zijn maar als de accu ook op het 12 v net van de caravan is aangesloten autark zou het zomaar gedaan kunnen zijn dat zou kunnen verklaren dat er een relais kan blijven tikken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Kipke98 » ma 31 mei 2021 07:02

Alle jumpers goed geplaatst?
Met name de jumper voor de schakelaar.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » ma 31 mei 2021 07:27

Inderdaad, dit is ook weer zo’n probleem waar het op afstand bijna onmogelijk is om een juiste diagnose te stellen.

Gisteren heb ik nog even contact opgenomen met de vorige eigenaar van de caravan en gevraagd waarom de van de mover afkomstige rode hoofdkabel van de accu was losgekoppeld.
Nou, dit om dezelfde reden waarvoor ik deze topic startte, sinds eind 2017 is de mover niet meer gebruikt dus de hoofdschakelaar stond dan ook permanent uit.
Hij heeft dus niet het probleem opgelost maar aan symptoombestrijding gedaan.

Nu ben ikzelf wel best handig maar voordat ik er zelf begon te sleutelen wilde ik eerst weten of dit wellicht een bekend probleem is.
Daarnaast is de besturingskast voor mij nogal onhandig weggewerkt en omdat ik wat moeite heb om lang op mijn knieën te zitten, ouderdom komt met gebreken… awhoea.gif, heb ik de controlewerkzaamheden voorlopig even opgeschort.

Ik zal morgen van thuis een multimeter meenemen om te controleren of er na het uitzetten van de hoofdschakelaar inderdaad NULL spanning op de besturingskast staat.
Ook zal ik even precies nalopen hoe de e.e.á. op de accu is aangesloten, ik weet in elk geval dat er een autoradio op de accu is aangesloten want als de 220V spanning eraf is blijft die gewoon werken.
Ook is de 12V verlichting als backup op de accu aangesloten dus als de 220V spanning eraf gaat blijft de 12V verlichting en waterpompen gewoon draaien, dus ik heb nog wel wat uit te zoeken.

N.B. Nadat de hoofdschakelaar sinds gisterenmiddag constant heeft aangestaan heb ik nu bijna 2 uur geleden de hoofdschakelaar weer uitgezet en tot nu toe nog geen geklik…
Wordt vervolgd….
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » ma 31 mei 2021 07:31

Kipke98 schreef:
ma 31 mei 2021 07:02
Alle jumpers goed geplaatst?
Met name de jumper voor de schakelaar.
Ook dat zal ik van de week controleren maar ik denk dat die wel goed zit want feitelijk functioneert alles wel.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Kipke98 » ma 31 mei 2021 19:23

Bij de 2.3 zit zowel de plus als de min rechtstreeks op de besturingskast. De 1.8 heeft een schakelaar in de plus van de accu naar de besturingskast. Schakelaar om is kast spanningsloos.
De schakelaar van de 2.3 bedient het relais tbv de motoren. Luxer maar wellicht ook gevoeliger voor storingen. Een deel van de besturingsunit blijft onder spanning.


Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » di 1 jun 2021 18:06

Even een update….

Vanmiddag weer bij de caravan gearriveerd.
Zondagmiddag had ik de hoofdschakelaar van de mover uitgezet maar de spanning wel op de caravan laten staan.
Vanmiddag stond de hoofdschakelaar dus nog steeds uit maar het klapperen is voor zo ver ik het nu kan beoordelen niet meer teruggekomen, dus ik wacht wel af.
Ik ga wel alles nog eens goed nalopen en in september wordt op de caravan een servicebeurt uitgevoerd waarbij ik ook de mover en accu laat nakijken.
Ik wil immers als ik in Spanje arriveer niet voor verrassingen kom te staan want niets is vervelender dan één weigerende mover. knipoog.gif
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Chris » di 1 jun 2021 19:06

[re.gif]
200% mee eens..
Je rekent zowat op de mover... en een Topas van 560 is ook geen lichtgewicht caravan...
Ik moet er niet aan denken dat mijn mover in staking is.... jeemig nee he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » zo 6 jun 2021 12:35

Even een update...

Van de week een Multimeter van thuis meegenomen om de accuspanning te meten maar die blijkt niet te functioneren, is een nogal bejaard type, net als zijn baas.... knipoog.gif

Zoals op de bijgaande foto van de printplaat te zien is zit er zoals al door de forumleden gemeld geen backup-batterij op de print.
Dit roept echter bij mij de volgende vraag op...

De hoofdschakelaar van de 2.3 is een elektronische schakelaar die alleen het besturingssysteem aan of uit zet dus op de besturingskast moet in de UIT-stand dus ook permanent 12V spanning staan want de schakelaar triggerd ergens in de kast een component die ervoor zorgt dat bij het aanzetten alles functioneert.
Aangezien er geen backup-batterij aanwezig is moet de spanning dus direct van de accu afkomstig zijn. Dit blijkt ook want als ik de rode van de besturingsunit afkomstige draad van de accu verwijder, klappert er niets dus de spanning komt ook niet via een omweg binnen.

Nogmaals, als de hoofdschakelaar circa 2 á 3 dagen uit staat begint ergens in de besturingskast een relais te tikken.
Als ik de hoofdschakelaar minimaal 24 uur laat aan staan dan begin het getik weer na 2 á 3 dagen opnieuw.

Zo langzaam aan denk ik toch dat het misschien de accu is want die blijkt circa 6 jaar oud te zijn, waarvan 2 jaar gewoon in bedrif en de laatste 4 jaar alleen maar onder lading.
De accu voorziet ook de spanning voor een in de caravan gemonteerde autoradio en fungeert eventueel ook als backup voor de 12 voorziening als de 220V mocht uitvallen.

Zodra ik een nieuwe Multimeter in mijn bezit heb ga ik de accuspanning even meten als het klapperen weer begint.
Zelf denk ik dat dit niets uithaalt want de accu staat immers permanent aan een druppelleader als wij in de caravan aanwezig zijn.

Iemand nog een aanvulling, suggestie....?

N.B.
Ik wilde zo net de foto van de print toevoegen maar weet even niet zo 1-2-3 hoe dat weer moet.
Bijlagen
IMG_0136.JPG
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 6 jun 2021 13:04

Als ie staat te tikken kun je eens voelen op de relais welke het is gewoon op een vinger op de behuizing van de relais drukken dan voel je wel welke het is misschien dat er dan wat meer duidelijk wordt wie het doet..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » zo 6 jun 2021 13:47

Dat was overigens ook mijn plan want dan kun je naar dat ik hoop vaststellen welke component het tikken veroorzaakt.
In eerste instantie ga ik er nog niet vanuit dat er een relais stuk is want dan zou die het ook moeten doen als de hoofdschakelaar aan staat.

Dus nu maar wachten totdat die weer tikt....
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Chris » zo 6 jun 2021 14:14

Dus..
Als je langere tijd een verbruiker aan hebt staan....is de accu wat leger..en denk ik de oorzaak van het klapperen.

Bij de Action voor een paar euro een digitale multimedia.
Kwaliteit laag maar voldoende hiervoor lijkt mij
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » zo 6 jun 2021 14:37

[re.gif]
Kort door de bocht klopt dit maar toch sta ik er niet helemaal achter deze opmerking om de volgende reden.

De caravan staat intussen weer 3 á 4 weken permanent onder spanning dus ook staat de accu al die tijd onder lading.
De autoradio die door de direct op de accu is aangesloten staat nauwelijks aan en zo ja dan maar voor korte tijd, dus ik kan m ij nauwelijks voorstellen dat dit enigszins invloed heeft op het accu niveau.
Een andere verbruiker is niet aan de orde.

Dit is trouwens de accu..., onbekend merk....
Bijlagen
IMG_0139.JPG
IMG_0139.JPG
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Kipke98 » zo 6 jun 2021 15:55

Ik zie geen zekeringen In de plusdraden bij je accu. Als ze er inderdaad niet zitten dan zeker (laten) bij plaatsen.

Edit: je zekering voor de mover op je foto gevonden, maar die kan beter aan de kant van de accu zitten. Zo dicht mogelijk bij de pluspool.

Om de 'remote' switch uit te sluiten kan je die los maken. Ik ga er hierbij vanuit dat het 'hoofdspanningsrelais' de klikkeraar is.
En dat de schakelaar in gesloten toestand het 'hoofdspanningsrelais' aanstuurt.

Het is de grijze draad rechtsonder.


Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Kipke98 op zo 6 jun 2021 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Kipke98 » zo 6 jun 2021 16:09

Bij mijn 1.8 klikt de besturingsunit als de rode hoofdschakelaar wordt omgezet in de dikke plus.
Jumper 5 zit bij mij zoals in de eerder gedeelde foto.

De 1.8 is een minder 'luxe' variant.

Accu door laten meten (onder belasting) is met die leeftijd altijd aan te raden.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk



Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » zo 6 jun 2021 16:39

Er is wel een zwevende hoofdzekering aanwezig, zie de vorige foto met daarop de print, onder de print tegen het schot aangeschroefd.

Net begon het getik weer maar het is niet te traceren of er nu één of alle 5 de relais schakelen.

De 3-polige stekker van de hoofdschakelaar verwijderen levert geen verbetering op, blijft vrolijk doorklikken, maar ja, ook niet verwonderlijk want of ik die stekker nu loskoppel of de switch uitzet is lood om oud ijzer.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Chris » zo 6 jun 2021 17:19

Meten is weten.
Raden lost niks op.
Moet je wel weten wat je moet meten.

Enne...de aansluitingen op de accu zijn nou alles behalve professioneel gemonteerd hoor...sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Probleem met Reich EasyDriver Pro 2.3

Bericht door Jurgen » zo 6 jun 2021 17:42

Ik weet niet hoe de accu aansluitingen zouden uitzien als die 'professioneel' zouden zijn gemonteerd maar ik heb ook niet de indruk dat dit de veroorzaker is.
Ik zal morgen eerst proberen of ik de spanning kan meten en misschien moet ik zelf overwegen om voor alle zekerheid de accu maar te vervangen het is immers een accu van Koreaanse oorsprong, dus of die wel kwalitatief te vergelijken is met b.v. Varta durf ik te betwijfelen.
k moet er niet aan denken dat als de caravan in Spanje op de camping staat en ede mover niet werkt omdat de accu de boosdoener is, ik heb daar niet zo 1-2-3 een passende accu.
Voorkomen is beter als genezen....
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Plaats reactie

Terug naar “Movers”