Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Jilger » wo 12 mei 2021 15:28

Afgelopen week waren we met 3 caravans op pad. Ons eigen gezin, mijn ouders met hun caravan en mijn zus met haar gezin in hun eigen caravan.
Nu hebben mijn ouders en wij zelf een kleine caravan zonder mover. Mijn zus en zwager hebben een flink grotere en zwaardere caravan (540 KMFe) en daar zit wel een mover onder.

Wat mij eigenlijk verbaasde, is dat de accu in hun caravan uitsluitend voor de mover te gebruiken is. Ik dacht eigenlijk altijd dat de accu van de mover ook gebruikt kon worden om thuis voor de deur even de kraan te laten lopen of een lampje aan te doen, of bij stroomuitval op de camping in elk geval nog voor stromend water en verlichting kon zorgen.

Wat is nu eigenlijk 'normaal'? De accu alleen voor de mover en eventueel een tweede accu voor het boordnet van de caravan, of één accu voor alles?
In verband met het parkeren van de caravan in onze straat (diverse goten, putten en drempels) zou een mover misschien nog best interessant zijn, maar dan zou ik de accu wel gelijk voor alles willen gebruiken. Anders zie ik er te weinig toegevoegde waarde in. Bovendien zou ik de ruimte die 2 accu's in zouden nemen, toch wel erg missen in de caravan.

Ik hoor graag van iemand met verstand van zaken wat nu gebruikelijk (en handig) is. Alvast bedankt voor het meedenken.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Gemineye » wo 12 mei 2021 15:36

“Normaal” is alleen voor de mover. Maar met een paar eenvoudige handelingen ook prima voor de caravan te gebruiken. Ik doe dat zelf middels een 13 polige contrastekker in de disselbak die ik dan op de stekker van de caravan aansluit wanneer nodig.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door RDDR » wo 12 mei 2021 15:39

Meeste accu's zijn zo aangesloten dat ze alleen de mover van stroom voorzien. Zo ook in mijn huidige Knaus. Mijn accu, een Riech MPP, zou ook niet geschikt zijn voor 12V voorziening naar de de rest van de caravan. Hij schakelt uit bij onvoldoende stroomvraag.

In mijn vorige caravan (een Sprite) was de accu wel zo aangesloten dat je ook je 12V circuit in de caravan vanuit de accu kon laten werken. Daar zat overigens een PowerXtreme X30 in.

Beide opties zijn dus mogelijk maar alleen mover is het meest gebruikte. Voor mij ook totaal niet nodig om de accu voor de rest te kunnern gebruiken. Sta toch altijd p een camping aan een stroompaal.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Hermanus » wo 12 mei 2021 16:07

Bij onze Chateau Calista kunnen wij ook de binnenverlichting en de kranen gebruiken op de accu van de mover. Het geheel is zodanig aangesloten dat deze accu ook wordt opgeladen tijdens het rijden met de auto, al moet je daar niet te veel van verwachten.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door JanPunne » wo 12 mei 2021 18:45

[re.gif] hier idem dito, maar Jilger vergeet de koelkast maar. Die trekt de accu binnen de kortste keren leeg.
Dus de koelkast op gas is dan de enige optie.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Chris » wo 12 mei 2021 19:49

@ Jilger...

Velen hier hebben het al gemaakt...
Een "noodstroom kabeltje "

Een contra 13 polige Jaeger met kabeltje naar de + en - van de mover accu.
( en een zekering ertussen)

Met die 13 polige op de dissel ben je volkomen "foolproof" .
JE kan n.l. nooit het risico lopen dat er 2 accu's aangesloten zullen zijn... de auto EN de mover accu.
Er kan maar 1 Jaeger tegelijk aangesloten zijn.

Op deze manier heb ik eens in Frankrijk de nood voorkomen om geen werkend toilet te hebben.
We stonden op een camping waar om de haverklap de 230 volt uitviel en de toiletten gingen dan dicht op die camping... iets met pompen en riool... weet ik veel.
Met mijn kabeltje had ik gewoon alles werkend in de caravan, exact gelijk als wanneer de auto voor de caravan is aangesloten.
Alleen nu niet op de auto maar op de mover accu..
Licht, plee, gootsteen... werkt.
koelkast nooit... die zuipt teveel stroom en moet dus op gas als het langer gaat duren.

Het leuke is dat wanneer de 230 volt weer ingeschakelt wordt de accu ook automatisch afgekoppeld wordt... net als wanneer de auto ervoor staat..

1 kabeltje... 1 contra jaeger...1 zweefzekering en het werkt... volledig foolproof.
.
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png (235.86 KiB) 3883 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door thmeyer » wo 12 mei 2021 20:08


Wat “normaal is” afhankelijk van de caravan die je heb, bij het ene caravan werkt de mover alleen op de accu en dan moet je allerlei handelingen (eerst draden en conrectoren aansluiten) verrichten.
En er zijn ook caravans zoals Kip, Avento en zeker andere caravan merken die door alleen een accu te plaatsen, alles volautomatisch schakelt, zonder maar een schakelaartje over te moeten halen.

Opmerking: Gebruik je de boordaccu ook voor de caravan 12 volt-gebruikers, dan moet deze voor een langere periode voldoende capaciteit hebben.
Dit kan je ook bereiken door ook nog eens zonnepanelen te gebruiken.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Chris » wo 12 mei 2021 20:26

[re.gif]
TS heeft een Hobby.... de ontour 380, en die heeft geen autark voorbereiding.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door dieseltijger » wo 12 mei 2021 20:57

"Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?"

Antwoord: Ja.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door thmeyer » wo 12 mei 2021 21:58

[re.gif]
Sorry dieseltijger,

Niet iedere mover-accu is geschikt voor de gehele caravan van 12 volt te voorzien, zoals de PowerXtreme X20 Lithium Accu en zijn soortgenoten.

Het heb allemaal met de totale capaciteit van de accu te maken.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Taan » wo 12 mei 2021 22:38

Inbouwers vinden het nog steeds ingewikkeld om het foolproof te installeren en daarom sluiten ze de accu alleen aan op de mover.
Je wil namelijk niet dat 12v van de auto, van de accu en uit de omvormer samen komen.

Niet zo lang geleden gebruikte ook het 12v circuit met halogeenlampjes vrij veel energie, tegenwoordig met led heb je al snel genoeg.
Ook niet alle lampjes in mijn caravan zijn 12v. Er zit ook 230 tussen.

230v uit je accu kan ook wel weer, maar....

De oplossing die Chris aangeeft zo ga ik het ook doen alleen met een stopcontact ipv een contrastekker.
Dan moet ik alleen een paar 230v lampjes naar 12v ombouwen en 12v USB WCD's inbouwen om digitale shizzel op te laden.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Chris » wo 12 mei 2021 22:51

[re.gif]
Het kan ook permanent aangesloten worden hoor, in de caravan bij de omvormer.
Dan moet er een relais bijgemaakt worden.
Daarvoor moet dan de bedrading die van de dissel afkomt en de omvormer ingaat onderbroken worden.
Da's nogal verschillend bij de verschillende merken en het moet wel goed gebeuren.
HEt losse kabeltje is dan appeltje eitje..
Dat "stopkontakt" op de dissel kan natuurlijk net zo goed... je koppelt de caravan van de auto los en steekt de Jaeger gelijk in jou opbouw doos....klaar..
Alleen.... je mag niet boren in de dissel... dus daar moet je effe wat op bedenken....beugeltje oid.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door PD » wo 12 mei 2021 23:00

In de Brillant is het standaard af-fabriek voorzien dat de 12 V behoefte automatisch overschakelt naar de YellowTop ingeval de walstroom wegvalt. Deze energievoorziening is ruim voldoende, dus in antwoord op de vraag van TS: ja het is mogelijk.

Deze automatische voorziening lijkt leuk maar liever had ik een signalering gehad zodat je niet ongemerkt de accu leegtrekt....

Gelukkig komt stroomuitval op campings nauwelijks voor en al helemaal niet voor langere tijd, dus hoef ik me daarover uiteindelijk geen zorgen te maken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Chris » wo 12 mei 2021 23:10

[re.gif]
Dat is autark... zit er een relais gemonteerd.
Nadeel idd dat je niet in de gaten hebt als er naar de accu is omgeschakeld... daar kan je een signalering LEDje bij maken als je wilt.
Ik heb een gedimd groen ledje als de accu is aangesloten en een gedimd rode als de spanning nog op de Mover stuurkast en/of als de spanning van de accu in de caravan gebruikt wordt bij afwezigheid van 230 volt.
Mijn KK schakelt niet automatisch om n.l.... en dan weet ik dat..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door dieseltijger » wo 12 mei 2021 23:31

thmeyer schreef:
wo 12 mei 2021 21:58
[re.gif]
Sorry dieseltijger,

Niet iedere mover-accu is geschikt voor de gehele caravan van 12 volt te voorzien, zoals de PowerXtreme X20 Lithium Accu en zijn soortgenoten.

Het heb allemaal met de totale capaciteit van de accu te maken.

Theo
Ik lees van topic starter: "... Ik dacht eigenlijk altijd dat de accu van de mover ook gebruikt kon worden om thuis voor de deur even de kraan te laten lopen of een lampje aan te doen, of bij stroomuitval op de camping in elk geval nog voor stromend water en verlichting kon zorgen...."

Voor dit doel is een 20 Ah Lithium accu of een gemiddelde Yellow Top meer dan voldoende. Onderbouwing: Mijn kip heeft armaturen met elk twee 12V 10W krypton lampjes. Stel, je laat er vier branden, dat is een vermogen van 80W. Per uur wordt dan 7 Ah verstookt, dan heb je twee uur licht met een 20 Ah power extreme. Nu is hetzelfde spul vervangen door COB leds, en vragen 4 armaturen een vermogen van 16..20W. met twee uur licht verbruik je 4 Ah.

Gaat dus meer dan prima, maar het staat TS natuurlijk vrij om langere stroomstoringen af te willen dekken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door WillyL » wo 12 mei 2021 23:49

[re.gif] gaat inderdaad meestal wel maar zoals een ander reeds antwoordde, afhankelijk van de moverbatterijtype en merk. Een enkeling schakelt de stroom uit na verloop van tijd. Dit zijn wel uitzonderingen die de regel bevestigen. De overgrote meerderheid laat de spanning gewoon op de batterijklemmen en die is dan te gebruiken als aanvulling op de permanente 12v (dus zeker niet op de geschakelde voor de koelkast).
Let wel, een Lion-batterij kan je volledig leegtrekken, een klassieke Lood-batterij niet, die mag slechts 50% leeggetrokken worden, diepontladers iets meer, maar nog geen 100%.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door dieseltijger » wo 12 mei 2021 23:55

Mja. Dit wordt een "hoelang is een stuk touw" discussie, nietwaar? Tijdsverspilling. Laat de topicstarter de vereiste lengte maar bedenken en op simpele wijze kan TS zelf de vraag beantwoorden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door ArnoM » do 13 mei 2021 03:16

thmeyer schreef:
wo 12 mei 2021 21:58
[re.gif]
Sorry dieseltijger,
Niet iedere mover-accu is geschikt voor de gehele caravan van 12 volt te voorzien, zoals de PowerXtreme X20 Lithium Accu en zijn soortgenoten.
Het heb allemaal met de totale capaciteit van de accu te maken.
Theo
Volgens Vd Elzen was de X20 wat kracht betreft wel sterk genoeg om als combinatie accu te gebruiken voor een EP systeem/mover/noodaccu.
Alleen schakelt deze accu zich uit als er niets gevraagd wordt, dit in tegenstelling tot de X30.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Ab » do 13 mei 2021 11:54

Het nut van noodstroom wordt ( vooral door nieuwere caravanners) erg overschat.
In mijn laatste caravan heb ik het in 12 jaar gebruik 2 keer(eigenlijk niet eens echt ) nodig gehad.
1 keer onderweg in Duitsland op een Autohof, waar we een tv programma wilden zien 's avonds, en 1 keer een week op een camping in Kroatië waar geen 230 volt beschikbaar is.
De rest van de tijd lag het snoertje met contrastekker en 2 krokodillen klemmetjes stof te verzamelen.
Heb je het helemaal niet, dan mis je ook weinig.
Voor noodverlichting voldoet een ledlampjes op batterijen.
Een plastic fles met water helpt je ook door een paar uurtjes stroomstoring.
Een gieter ook gedurende een hele dag.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Jilger » ma 17 mei 2021 14:57

Bedankt voor het meedenken.
Het zou mij niet gaan om de koelkast op de accu te laten werken hoor. Maar ik heb weleens gehad dat er geen stroom was op een camping (1 nacht). Voor die gevallen zou ik het fijn vinden als de accu van de mover de hele caravan van stroom kan voorzien. Dat beperkt zich dan tot 2 (LED) nachtlampjes in het stapelbed, een paar keer de wc doorspoelen, een paar LED-leeslampjes voor het slapengaan en de verlichting in de 'badkamer' tijdens het tandenpoetsen/toiletteren. O ja, ook nog een paar keer het kreentje gebruiken.

Daarnaast weleens meegemaakt dat de stroom 's nachts uitviel met een angstig gillende zoon (toen 5 jaar) tot gevolg. Aardedonker (geen nachtlampje, alle verduisteringen dicht) en dan wakker worden maar niets zien, dat vond hij niet leuk. Op die momenten zou het fijn zijn als de accu van de caravan automatisch de stroomvoorziening over neemt, maar ik begrijp dat dat lastig ligt.

Tot slot zou ik de stroom van de accu willen gebruiken om thuis, als de caravan in de straat staat, verlichting en stromend water in de caravan te hebben voor de schoonmaak en het in-/uitpakken.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Chris » ma 17 mei 2021 15:34

[re.gif]
Met het kabeltje wat ik eerder beschreef ben je volledig volautomatisch..
En...foolproof.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door JanPunne » ma 17 mei 2021 17:50

thmeyer schreef:
wo 12 mei 2021 21:58
[re.gif]
Sorry dieseltijger,

Niet iedere mover-accu is geschikt voor de gehele caravan van 12 volt te voorzien, zoals de PowerXtreme X20 Lithium Accu en zijn soortgenoten.

Het heb allemaal met de totale capaciteit van de accu te maken.

Theo
De PowerXtreme X 30 in ieder geval wel.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

TFJ

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door TFJ » di 18 mei 2021 14:40

Chris schreef:
wo 12 mei 2021 19:49
Met die 13 polige op de dissel ben je volkomen "foolproof" .
JE kan n.l. nooit het risico lopen dat er 2 accu's aangesloten zullen zijn... de auto EN de mover accu.
Er kan maar 1 Jaeger tegelijk aangesloten zijn.
Wat is het probleem/gevaar dan als er 2 accu's aangesloten zijn?

Ik heb onlangs een mover ingebouwd en ben voornemens om de Optima 75Ah accu op de, in mijn caravan aanwezige, Dometic SMP 301-01 aan te sluiten.
Maar als ik het goed begrijp kan dat niet zomaar?

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door iemand » di 18 mei 2021 17:12

TFJ je bent nu een 'topic aan het kapen'. stom.gif
Het is beter even een eigen Onderwerp aan te maken met als onderwerp.Kan de mover-accu Optima 75Ah aangesloten op de SMP301-01


toch alvast 2 antwoorden....
Als 2 accu's niet identiek geladen zijn, gaat de 1 energie leveren aan de ander.
Een accu kan nogal veel stroom leveren. Daarom is een startkabel ook dik.
Maar de bekabeling is jou caravan niet scratch.gif
Dat wil je gewoon nooit zo, dus doe je er een relais tussen die het uitsluit.

De vraag is of jou SMP301-01 daarin voorziet....

Dus eerst de documentatie lezen. Heb ik even opgezocht, maar nog niet gelezen.
https://www.dometic.com/assets/02/41/do ... _70241.pdf

En een vraag terug... Hoe laadt je nu de accu op ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door VIP » di 18 mei 2021 18:48

Jilger schreef:
wo 12 mei 2021 15:28
Afgelopen week waren we met 3 caravans op pad. Ons eigen gezin, mijn ouders met hun caravan en mijn zus met haar gezin in hun eigen caravan.
Nu hebben mijn ouders en wij zelf een kleine caravan zonder mover. Mijn zus en zwager hebben een flink grotere en zwaardere caravan (540 KMFe) en daar zit wel een mover onder.

Wat mij eigenlijk verbaasde, is dat de accu in hun caravan uitsluitend voor de mover te gebruiken is. Ik dacht eigenlijk altijd dat de accu van de mover ook gebruikt kon worden om thuis voor de deur even de kraan te laten lopen of een lampje aan te doen, of bij stroomuitval op de camping in elk geval nog voor stromend water en verlichting kon zorgen.

Wat is nu eigenlijk 'normaal'? De accu alleen voor de mover en eventueel een tweede accu voor het boordnet van de caravan, of één accu voor alles?
In verband met het parkeren van de caravan in onze straat (diverse goten, putten en drempels) zou een mover misschien nog best interessant zijn, maar dan zou ik de accu wel gelijk voor alles willen gebruiken. Anders zie ik er te weinig toegevoegde waarde in. Bovendien zou ik de ruimte die 2 accu's in zouden nemen, toch wel erg missen in de caravan.

Ik hoor graag van iemand met verstand van zaken wat nu gebruikelijk (en handig) is. Alvast bedankt voor het meedenken.


Gebruikelijk zijn beide mogelijkheden.

Alleen de Mover

of

Autark (onafhankelijk zoals dat heet) dit kan af fabriek, maar ook door de dealer of jezelf gemaakt worden.

Bij ons werkt alles op de Accu totdat de 230V kabel wordt ingeprikt, dan gaat alles over op de 230V (en omvormer naar 12V) de accu wordt dan direct weer automatisch geladen.

Zo kun je dus onderweg ook alles gebruiken wat je aan boord hebt, bij ons naast de mover, bv ook de automatisch schotel, elektrische uitdraaisteunen, alle verlichting, radio, kranen, toilet enz.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Movers”