Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
TFJ

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door TFJ » di 18 mei 2021 20:27

iemand schreef:
di 18 mei 2021 17:12
TFJ je bent nu een 'topic aan het kapen'. stom.gif
Het is beter even een eigen Onderwerp aan te maken met als onderwerp.Kan de mover-accu Optima 75Ah aangesloten op de SMP301-01


toch alvast 2 antwoorden....
Als 2 accu's niet identiek geladen zijn, gaat de 1 energie leveren aan de ander.
Een accu kan nogal veel stroom leveren. Daarom is een startkabel ook dik.
Maar de bekabeling is jou caravan niet scratch.gif
Dat wil je gewoon nooit zo, dus doe je er een relais tussen die het uitsluit.

De vraag is of jou SMP301-01 daarin voorziet....

Dus eerst de documentatie lezen. Heb ik even opgezocht, maar nog niet gelezen.
https://www.dometic.com/assets/02/41/do ... _70241.pdf

En een vraag terug... Hoe laadt je nu de accu op ?
Oh jeetje, topic kapen was niet de bedoeling. Maar was me van geen kwaad bewust eerlijk gezegd. Andere fora zouden het juist niet toestaan als je een nieuw topic zou openen, die willen alles bij elkaar houden.
Wat dat betreft is het wel lastig dat de fora overal verschillende regels hanteren.

Goed punt betreffende energie leveren van de een naar de ander.

Ik had de documentatie van de SMP301-01 al doorgenomen en daarop zitten 2 aansluitingen voor een externe energiebron, maar die 2 zijn onderling gewoon doorverbonden, de SMP301-01 maakt daarin geen onderscheid. Kan het zijn dat ze dat spreiden over 2 aansluitingen om eventueel het geleverde vermogen te delen?

Ik had al een inbouw hoofdstroom schakelaar gekocht wat achteraf gezien niet praktisch is. Denk dat ik die ga vervangen door een 4 standen hoofdstroom schakelaar opbouw, waarbij ik de plus van de hoofdschakelaar naar de SMP301-01 met een 10A of 15A zekering uitrust. Loopt er wel teveel stroom dan klapt die zekering er wel uit en loop ik niet het risico dat de draden roodgloeiend staan.
Bedoeling is dan om de hoofdschakelaar of uit of op de mover te hebben staan, en dat het leveren van stroom naar de SMP301-01 vanaf de Optima alleen in noodgevallen ingeschakeld te hebben.
Goed plan zo?

Denk dat het slechts sporadisch voorkomt dat je de 12 volt nodig hebt.
Die hier aangehaalde oplossing middels een noodstroomkabeltje lijkt me eerlijk gezegd niets.

Edit: de Optima mover accu laad ik met een Ctek lader op.

4standen.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Chris » di 18 mei 2021 22:28

[re.gif]

Jou lijkt dat eerder genoemde "noodstoomkabeltje" niets...
Maar als ik lees dat je eigenlijk van plan was om 2 accu's parallel te zetten denk ik juist dat dat zelfde noodstroomkabeltje een flinke vonkenregen had voorkomen...
2 accu's parallel is vragen om ellende, gesmolten bekabeling, kabelbrand of nog erger...
En dat genoemde kabeltje is voor 100% Foolproof....

Zelfs ik heb het zo gemaakt, gewoon omdat er niets simpelers mogelijk is.


En... ik lees je noodstroom verhaal met een 4 standen schakelaar.
Bedenk daarbij dat je nog steeds een risico loopt.
Wanneer de auto nog niet is afgekoppeld, en je selecteert toch de moveraccu aan de Dometic.... dan gaat net nog steeds goed mis.
Een simpel relais is alles wat je nodig hebt... een z.g. auto relais.
Een Wissel relais tussen de draad die nu vanaf de 13 polige Jaeger komt en in de Dometic gaat...
P contact aan de Dometic en de wisselcontacten aan beide inkomende spanningen.... auto/accu.
Spoel van het relais zou ik door de 12 volt uit de auto laten bekrachtigen.... da's de kortste "aan" tijd.
Kan nooit mis...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Ab » wo 19 mei 2021 00:07

Ik zeg het nog maar eens..
Noodstroom is totaal overbodig.
Voor die 2 x een half uurtje in 10 jaar ( dat is de praktijk zo ongeveer) hoef je niet veel moeite te doen.
Er bestaan ook kaarsjes, solar ledlampjes, enz.
Meestal niet eens nodig. In het donker komen stroomstoringen veel minder voor dan overdag.

Wil je toch wat, koop dan een stuk snoer en een contrastekker, en leg dat samen met 2 krokodillen klemmetjes ergens in de caravan.
Je kunt dan bij een storing altijd effe bezig gaan om dat in elkaar te zetten.
Grote kans dat de prik alweer terug is al je klaar bent.. mrgreen.gif

Ik bedoel maar..doe niet teveel moeite voor iets wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Christ
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 sep 2013 19:03

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Christ » wo 29 nov 2023 15:45

Ik kom nog graag even terug op dit al wat oudere onderwerp.

Ik krijg in januari mijn nieuwe Hobby 495 UL De Luxe. En ik heb het ook al eens meegemaakt dat de stroom op de camping uitvalt en toen in het donker gezeten (en die kaarsjes zijn in het donker ook moeilijk te vinden....). Daarom wil ik ook een noodoplossing maken: 13-polige stekker van de caravan aansluiten op een contrastekker met draad die ik met klemmen op de accu van de mover kan aansluiten. Maar ik heb de volgende vraag: als de stroom op de camping weer werkt en er komt weer 220 V op de caravan, gaat dat dan goed met twee stroombronnen? Of gaat er dan stroom naar de accu lopen? In plaats van andersom?
Opel Zafira 1.4 Turbo Innovation (2017) met een Hobby 495 DeLuxe 2024

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door sailor wim » wo 29 nov 2023 16:05

[re.gif]
Screenshot_20231129_160214_Samsung Internet.jpg
Ik zou dan de stekker van de caravan eruit halen voor de zekerheid. Wanneer erweer spanning op de stekker staat brand de led.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Chris » wo 29 nov 2023 16:52

Christ schreef:
wo 29 nov 2023 15:45
Ik kom nog graag even terug op dit al wat oudere onderwerp.

Ik krijg in januari mijn nieuwe Hobby 495 UL De Luxe. En ik heb het ook al eens meegemaakt dat de stroom op de camping uitvalt en toen in het donker gezeten (en die kaarsjes zijn in het donker ook moeilijk te vinden....). Daarom wil ik ook een noodoplossing maken: 13-polige stekker van de caravan aansluiten op een contrastekker met draad die ik met klemmen op de accu van de mover kan aansluiten. Maar ik heb de volgende vraag: als de stroom op de camping weer werkt en er komt weer 220 V op de caravan, gaat dat dan goed met twee stroombronnen? Of gaat er dan stroom naar de accu lopen? In plaats van andersom?
Hoi bijna naamgenoot... thumbup.gif

Ken jij dit topic?
viewtopic.php?t=48937

En dan... hoe mooi is het...

In elke moderne omvormer in elke moderne caravan, dus ook in jou Hobby, zit een relais wat speciaal voor het omschakelen is.
Dat relais heeft een z.g. voorkeur..
Als er zowel 230 volt wisselspanning als ook 12 volt gelijkspanning aangeboden wordt, dan kiest dat relais zelf voor de 230 volt.
De 12 volt wordt dus afgekoppeld door het relais.
Valt die 230 volt weg, dan schakelt het relais automatisch om naar de aangeboden 12 volt.... moveraccu of auto, wat er aangesloten is aan de disselsteker.
En... je hoeft de blauwe CEE steker niet er uit te trekken..... is zo mooi automatisch voor je geregeld.. ( Sorry Wim knipoog.gif )

Exact hetzelfde als de trekauto nog is aangekoppeld...
Zodra er 230 volt is heeft dat de voorkeur.

1 Kanttekening...
De koelkast zal NOOIT werken met het noodstroom kabeltje.
Heel bewust is die niet aangesloten ( pen 10)
Want de koelkast zuipt zoveel stroom, die legt een moveraccu heel snel plat... en loodaccu's kunnen dan ook defect gaan zelfs.

Als de spanning op de camping dus wegvalt moet je eigenlijk de koelkast zo min mogelijk openen en als het langer duurt dan is het ook een goede keuze om de KK op gas in te schakelen.
Gasverbruik valt heel erg mee en de koeling is uitstekend.
Maar.... da's pas als er lang geen 230 volt is.

Ik weet niet hoe groot de moveraccu is maar ietwat bewust met de 12 volt omgaan tijdens die noodstroom situatie is niet erg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door sailor wim » wo 29 nov 2023 17:25

[re.gif]
Chris van jou is een sorry overbodig hoor.
Over bootjes zal ik wat meer weten als jij over caravans.
Hartelijke groet Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Christ
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 sep 2013 19:03

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Christ » do 30 nov 2023 12:46

Hallo Chris,

Ik had dat topic nog niet gezien. Dat is een mooie handleiding om een noodstroom kabeltje in elkaar te zetten. Dank. Ik ga het ook in elkaar zetten. En dan hopen dat we het niet dikwijls nodig hebben. knipoog.gif
Opel Zafira 1.4 Turbo Innovation (2017) met een Hobby 495 DeLuxe 2024

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Ron » vr 1 dec 2023 10:19

Bezem.jpg
Bezem.jpg (2.63 KiB) 616 keer bekeken
Graag on-topic blijven
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Chris » vr 1 dec 2023 15:32

@ Christ.

Tuurlijk hoop je het niet nodig te hebben.... maar het kan soms prachtig uitkomst bieden.
Ik heb dat 16-17 jaar geleden gemaakt omdat wij toen op een camping stonden waar om de haverklap de spanning uit viel...
Ergens was een transformator op de camping stuk, was wel besteld maar nog niet geleverd.
Mijn dochter werd net zindelijk toen... dan is een werkend toilet top natuurlijk...
Dat viel bij iedereen en in het toilethok uit... bij ons niet.

Noodstroomkabeltje... voor een habbekrats te maken en hoop maar dat je het nooit nodig hebt... maar als...... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kan een Mover-accu tevens de hele caravan van 12 Volt voorzien?

Bericht door Gemineye » za 2 dec 2023 09:58

Ach zo’n “noodstroom” kabel; de een vindt het super handig, de ander heeft er niks mee. In mijn vorige caravan had ik zo’n 13polige contrastekker in de disselbak uit laten komen (zo’n schakelaar er tussen en een zweefzekering natuurlijk!), die kon ik dan aan de stekker klikken wanneer dat nodig werd geacht. Toch best een aantal keren gebruikt bij snelle overnachtingen zonder stroom of overnachtingen buiten de camping. Als je dat nooit doet heb je er ook niks aan in mijn beleving.

Onze huidige caravan heeft een mooi CERS systeem die dit omschakelen automatisch voor je doet, ik ga er vanuit dat meer moderne systemen dat kunnen. Toch ook al meerdere keren gebruikt; in Zweden regelmatig buiten de camping gestaan en dan is dat echt een uitkomst.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Movers”