Een geschikte 'budget' accu ?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » zo 9 mei 2021 20:30

Wat zou de 'beste budget' accu zijn? scratch.gif

Mijn huidige accu is finito. Hij heeft ruim een 10-tal jaren goed dienst gedaan voor onze caravan, waarbij wij afgelopen jaren aardig wat gemoverd hebben.(ca. 3 mnd. per jaar op pad) Af en toe op noodstroom (3/4 x?) Hij bleef altijd, losgekoppeld en ingepakt, in de caravan staan (winterstalling).
Nu na de huidige pandemie (en onze leeftijd) zijn we meer op NL gericht, wat ons best bevalt. Dus er hoeft niet meer veel gemoverd te worden. We hebben een max. 1400 kg caravan en een halfautomatische goede mover (Truma Euro Mover) en een LBC200 Prof.charger -acculader. De huidige accu is een Semi Tractie AW Accu met Magic Eye 750.

Nu moet ik een nieuwe accu aangschaffen. Ik zou de acculader best willen behouden. Een gewonen/loodaccu zou prima zijn. Die gaat zeker nog wat jaartjes mee?. Het moveren zal wss. alleen nog maar plaatsvinden in NL en een beetje voor onze deur.

Natuurlijk vind ik de lichtgewicht accu's aantrekkelijk, maar de 'goedkoopste' ion accu van 20A (wat ik denk dat voldoende zou zijn) kost toch nog 350 euro, schat ik.

Maar een vervangende semi tractie accu is ook goed, maar ik zou niet weten welke voor mijn caravan en gebruik geschikt is. weenie.gif

Daar hoop ik graag jullie advies over te horen.
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door PD » zo 9 mei 2021 20:33

Een standaard 105 Ah tractie accu voldoet en kost iets meer dan € 100,-. Al het andere is leuk maar is significant duurder; het is maar de vraag of dit voor jou persoonlijk opweegt tegen de "voordelen"...

Wanneer het gewicht van de accu een issue is, lopen de kosten onevenredig snel op...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » zo 9 mei 2021 21:05

Dank je PD voor de snelle reactie.
Ik heb even gegoogled naar een dergelijke accu. Aangezien ik een AW-accu heb dacht ik er maar bij te blijven. Hij heeft het tenslotte aardig lang uitgehouden.
Onderstaand staat de technische omschrijving. De kosten zijn (incl. verzenden) ca. 115 euro.
Zitten er bij die omschrijving nog 'bedenkingen' die ik (als leek!) niet zie?? scratch.gif

De technische omschrijving is:
++++++++
105Ah gesloten onderhoudsvrije AW semi tractie accu
Type: DC31-800 STMF
Uitvoering: AW gesloten & onderhoudsvrije semi-tractie accu
Capaciteit: 12V 105Ah(20hrs)
Koudstart: 800 AMP CCA EN
Afmeting: L.330 * B.172 * H.217 * Th.238 mm
Gewicht: 23,6 Kg
Poolstand: +L

Voordelen AW Calcium accu's:

* Direct gebruiksklaar.
* Lange levensduur.
* Geringe zelfontlading.
* Veilig
* Onderhoudsvrij
* Veelzijdig, voor zowel start als licht geschikt.
* Voorzien van een handige draaggreep.

Geringe zelfontlading:

Een recreatie accu ligt in de regel gedurende de wintermaanden stil, zonder dat de accu's worden opgeladen. Een geringe zelfontlading is dan ook van groot belang. De zelfontlading van de AW Calcium accu's is slechts 3% (bij 25C) per maand tegenover 15% bij de conventionele scheepsaccu's. Het grote voordeel hiervan is , dat een volledig geladen accu zelfs na 10 maanden niet gebruikt te zijn nog voldoende capaciteit heeft om uw motor te starten. Samen met het feit dat deze accu's zelfs in half geladen toestand nog een temperatuur van -30C kan doorstaan, maakt dit bijladen en nazien in de winterperiode overbodig (mits de accu afgekoppeld & vooraf goed doorgeladen is).

Onderhoud & bijvullen niet nodig:

De AW ACCU's zijn geheel gesloten muv een kleine ventilatieopening (overdruk ventiel). De accu's worden gevuld en geladen geleverd met een levenslange (zuur) elektrolyt-voorraad. Door het labyrint in het deksel van de accu zal het zuur onder normale omstandigheden weer geconditioneerd worden in de accu. U hoeft dus nooit meer bij te vullen en ook is het periodiek schoonmaken van de polen overbodig geworden. U hoeft de accu dus alleen te installeren en vervolgens heeft u er buiten het tijdig en goed laden geen omkijken meer aan. Laden kan met een gewone acculader of dynamo gebeuren. Aan het oogje (Magic eye) boven op de accu kunt u duidelijk aflezen wat de ladingstoestand van de accu is. De minimale laadstroom van uw lader of dynamo moet 13,8 volt zijn.
++++++++++++++

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door PD » zo 9 mei 2021 21:06

Prima accu thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » zo 9 mei 2021 21:15

Dank je PD! thumbup.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door iemand » zo 9 mei 2021 21:19

Controlleer of er de voor jou geschikte accupolen op zit.
Oude loodaccu levert bij de oud ijzer handel nog 10 euro op.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » zo 9 mei 2021 22:08

Neem ik mee bij de keuze, merci thumbup.gif

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » di 11 mei 2021 11:50

iemand schreef:
zo 9 mei 2021 21:19
Controlleer of er de voor jou geschikte accupolen op zit.
......
Bij mijn accu zit de +pool Rechts (wel rood). De accu die ik op het oog heb heeft de + op Links zitten (ook rood). Dat maakt technisch toch niets uit? Alleen ervoor zorgen dat de klik-pool-aansluiting op de goede zit (Rood/rechts/+) en (Zwart/links/-) . Toch?
Puur een praktisch punt.
Een dezelfde accu met R+ is ietwat duurder dan een L+ en nog -5Ah lager. Dus ik zou zelf gaan voor de L+

Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb mijn accu en lader uit de caravan gehaald. Via de multimeter gaf hij aan 7,75 V . Hij staat nu onder stroom. Geen idee of hij nog voldoende gaat herstellen. Dat weet ik morgen waarschijnlijk pas. Ik had een tabel gevonden waarin je kon zien/meten wat het voltage in rust zou moeten zijn bij 100% geladen.
Hoe ik het uit kan proberen of hij niet snel leegloopt moet ik nog onderzoeken. Er mee moveren is praktisch moeilijker: car. staat weer in de stalling. Anders: geladen accu weer inbouwen, multimeten. Een x-tijd gaan moveren op de stalling. Weer multimeteren ... Zoiets waarschijnlijk?
Laatst gewijzigd door Ton37 op di 11 mei 2021 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Jan van Vijven » di 11 mei 2021 11:54

Ik denk dat de vorm en de maat is waar op gewezen wordt. Dat de plus en de min omgedraaid zitten maakt niets uit, wel opletten dat je het juist aansluit ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Corvanwaesberge
Berichten: 160
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Corvanwaesberge » di 11 mei 2021 11:54

Je accukabels zullen wat anders gaan lopen dus controleer even of ze daar lang genoeg voor zijn.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » di 11 mei 2021 12:00

Dank jullie voor de antwoorden. Ik heb net de tekst in mijn post wat aangepast. Mss. dat ik daar nog een praktisch advies in mag krijgen? Bijv. hoe lang duurt het dat de accu leeg is of geen kracht meer heeft?

'Citaat: Ik heb mijn accu en lader uit de caravan gehaald. Via de multimeter gaf hij aan 7,75 V . Hij staat nu onder stroom. Geen idee of hij nog voldoende gaat herstellen. Dat weet ik morgen waarschijnlijk pas. Ik had een tabel gevonden waarin je kon zien/meten wat het voltage in rust zou moeten zijn bij 100% geladen.
Hoe ik het uit kan proberen of hij niet snel leegloopt moet ik nog onderzoeken. Er mee moveren is praktisch moeilijker: car. staat weer in de stalling. Anders: geladen accu weer inbouwen, multimeten. Een x-tijd gaan moveren op de stalling. Weer multimeteren ... Zoiets waarschijnlijk?

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door nonblond » di 11 mei 2021 12:06

Ik zou gewoon de accu een halve slag draaien, dan zit de plus en de min toch aan de andere kant. Het is toch gwoon een rechthoekig bakje of zie ik iets over het hoofd.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » di 11 mei 2021 12:18

Dat gaat niet, dat bedoelde @corvanwaesberge in zijn antwoord. In mijn geval lukt dan niet met de kabelaansluitingen. +L of +R maakt idd. voor mij niet uit, alleen een halve slag omdraaien past praktisch niet in mijn situatie

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Chris » di 11 mei 2021 12:30

Om een idee van die (defecte) accu te krijgen...
Sluit na laden een 12 volt autolampje er op aan.
12 watt verbruikt 1 ampere
24 watt...2 ampere
45 watt bijna 4 ampere.
Laat de voltmeter ook aangesloten.
En dan kan je meten .. tijd en verbruik.
Zo'n halogeen koplamp belast wel als je hem constant aanlaat.
Is het lampje na een of twee uur al uit...stuk.
10 uur...accu kan goed zijn...( met een 45 watt lamp)
Als je weet wat je meet zou je ook het verbruik met die lamp in serie kunnen meten.
Maar dat is meer voor gevorderden...die ook geschikte meetapparatuur hebben.

Een accutester is veel sneller....secondenwerk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ron » di 11 mei 2021 16:27

Iedere accu is leverbaar met de polen van het juiste type en plaats.
Dat maakt niet uit voor de prijs.
Rij naar een accu leverancier met je oude accu.
Je krijgt de juiste terug met korting om dat je de oude inlevert.
Ik koop accu ' s altijd bij Devaco in Werkendam.
Zoiets zal er best bij ts ook in de buurt zitten.
Of een automaterialen zaak zoals Brezan of Slagerbv.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Bart-P » di 11 mei 2021 17:44

Slager wil nog wel eens korting geven als je de oude accu inlevert, is mijn ervaring.
Bij mij zit AW Accu om de hoek. Zij kijken je glazig aan als je vraagt wat ze voor je oude accu geven.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » di 11 mei 2021 17:49

Dank jullie voor alle goede adviezen. Ben een heel stuk wijzer geworden.
De accu heeft nu ca. 6 uur aan de lader gehangen. De multimeter geeft nu 8.75 V aan. Dus ik ga ervan uit dat ie, zelfs na een nacht aan de lader, echt kaduuk is, na heel wat jaartjes gewerkt te hebben. No problem.

Toen ik vanmorgen de accu en de lader uit de caravan haalde, dacht ik: dat moet je niet al te veel gaan doen. Mensenkinderen, wat een looiig ding is die accu (tja, wat wil je met een lood accu ;-)). De acculader is ook niet de jongste meer... en ik ook niet ;-)

Dus mijn overwegingen:
A. een nieuwe (lood) accu + lader (ca. € 175,-)
of toch gaan voor
B. Een Victron Peak Pack Lithium accu, 20 Ah (momenteel €345,- bij Ob.)

Bij keuze A: voordeel is goedkoper. Nadelen: loodzwaar, zit toch met overwinteren, mag hem niet te veel leegtrekken.
Bij keuze B: voordeel: geen omkijken naar tijdens winterstalling, licht in gewicht. Nadeel: de prijs.

Ik begin langzamerhand richting keuze B te gaan... scratch.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door iemand » di 11 mei 2021 18:12

kleine aanvulling op optie B

vereist wel dat je 1 accupool losneemt
of een forse schakelaar in het circuit opneemt
zodat er geen kleine lekstroom is gedurende de wintermaanden.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ab » di 11 mei 2021 19:02

Screenshot_20210511-185913_Chrome Beta.jpg
Deze is ook prima.
Heb ik ooit ook gehad. Ging een jaar of 10 mee geloof ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ron » di 11 mei 2021 20:02

Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ab » di 11 mei 2021 20:23

Ook best geschikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » di 11 mei 2021 20:55

Thanx, keuzes, keuzes, ik ga er 's een nachtje over slapen. Mijn egaa zegt iig, joh neem zo'n lichte, ga niet steeds lopen sjouwen... tja scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ab » di 11 mei 2021 22:16

Tja..je zocht een budget accu toch ?
Licht is duur.
14 kg is niet zwaar.
De keuze is reuze. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » di 11 mei 2021 22:29

Je hebt zondermeer gelijk, Ab thumbup.gif . Dat was ook mijn insteek en daar hebben jullie mij ook prima mee geholpen. Die 14 kg. had ik over het hoofd gezien. Scheelt de helft. Dus net wat je zegt, de keuze is reuze. Omdat het zich 'plotseling' aandient moest ik mij erin gaan verdiepen en gaandeweg kom je allerlei (on)mogelijkheden tegen. Heb veel van jullie adviezen geleerd en nou aan mij de keuze.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Een geschikte 'budget' accu ?

Bericht door Ton37 » wo 12 mei 2021 17:36

Lijkt mij wel juist om even een terugkoppeling te doen n.a.v. jullie reacties, die ik zeer op prijs stelde.
Voortschrijdend inzicht en na ampele overwegingen dus toch niet voor een 'budget' accu gekozen. Hoewel de adviezen gewoonweg goed waren, in relatie met mijn vraag.

Ik (wij) hebben toch gekozen voor een lichtgewicht Lithium accu, dus niks 'budget' oplossing [aschrik.gif]
Vooral nadat ik de accu een paar keer had verplaatst (wat ik afgelopen winter eigen al had moeten doen). Dat gewicht stond mij tegen. De keuze naar een lichter accu ligt dan voor de hand. Dat had net zo goed een lichtere loodaccu kunnen zijn. Maar zit ik weer met winterperiode. Liefst zo weinig mogelijk omkijken/last ervan is wel fijn. Wegens de pandemie zijn wij vorig najaar niet weg geweest, dus stoppen dat geld maar in nieuwe techniek denken we dan maar. Meer stond er toch niet op het 'to do caravan lijstje' mrgreen.gif
Aanvullend: 5 jaar garantie!!, 4,5 kg, incl. lader. Was al een kortingsactie? En mijn oude/kapotte accu leverde ook nog €25,- inruilkorting op. De prima lader gaat richting Marktplaats (was na meting prima bevonden door de technicus, de accu zelf leverde nog maar 7v, dus echt kaduuk). Als bonus zit er zelfs een BT-app bij waarop je alles kunt inspecteren blij.gif . Plus dat hij niet 'leeggetrokken' kan worden. En mijn rug is er blij mee.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”