Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Leo33
Berichten: 165
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door Leo33 » ma 3 mei 2021 15:29

Bestaat er een mogelijkheid tot het ombouwen van een volautomatische mover naar een half automatische ? Mijn Volautomatische mover kapte er mee toen de rollers nog op de banden stonden. De AB aan/uit/aan/uit en toen deed die het weer. Maar wat nou als hij het niet meer deed. dan kan je niet meer voor of achteruit. Bij een evt volgende caravan wil ik voortaan nooit meer een volautomatische maar een halfautomatische mover. Dan kan je bij weigering altijd nog zelf ingrijpen en weg rijden.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door Gemineye » ma 3 mei 2021 15:51

Voor zover ik weet bestaat er bij volautomatische movers altijd wel de mogelijkheid om in geval van nood de rollen handmatig te lichten. Maar ik heb geen volautomaat, dus dat zouden anderen moeten bevestigen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door Wally » ma 3 mei 2021 15:54

Ombouwen zal vermoedelijk niet lukken, ivm met de constructie om de rollen handmatig op de banden te draaien, cq te verwijderen.

Als het al wel lukt dan zal de prijs van 2 andere motoren niet ver de van prijs van een nieuwe mover liggen.

Maar het is het navragen waard.

Je kunt de accu, bedieningskast en afstandsbediening hergebruiken.

Frans

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door RDDR » ma 3 mei 2021 15:59

Zoals door Gemineye gezegd: alle volautomaten die ik ken, hebben een noodoplossing voor handmatig de rollen op de band en van de band af te krijgen.
Bij mijn volautomaat is het wel zo dat dat per kant moet gebeuren. Er zit dus geen mechanische verbinding tussen, zoals bij de normale half automaten.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door Pakkie » ma 3 mei 2021 16:00

Bij een volautomatische mover heb je altijd de mogelijkheid om middels een bijgeleverde sleutel de moverrollen handmatig van de band te verwijderen.
Over de keuze om al dan niet voor een volautomatische te gaan is op dit forum als best veel geschreven zoals bijvoorbeeld hier.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door Den Adriaan » ma 3 mei 2021 16:01

Inderdaad, bij mijn automaat zit een speciaal stukje gereedschap om de rollen te ontgrendelen.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door Keesje » ma 3 mei 2021 16:30

Ik heb op mijn vorige caravan een volautomatische (Power) mover gehad.
Als de caravabn een tijdje niet gebruikt was dan weigerde er vaak een kant van de mover om de rol op de band te zetten.
Dan kon ik inderdaad handmatig met een T sleutel de rol erop zetten.

Maar bij mij huidige caravan heb ik gekozen voor een halfautomatische mover van het merk Truma.
Dus zet ik de rollen er zelf handmatig op.
Dit op advies van de monteur van het caravanbedrijf.
En dat bevalt prima!
Bovendien schijnt Truma in Europa een goede technische ondersteuning te bieden bij problemen.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door Thornwood » ma 3 mei 2021 16:34

Mijn afstandsbediening van mijn Truma SE stopte er met aankoppelen net mee. Ook handmatig met dopsleutel 7 van de banden afgehaald. Wel bij beide kanten doen maar valt best mee. Nieuwe AB gekocht, gekoppeld en we zijn er weer
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door koos » ma 3 mei 2021 17:17

Een Powrmover XL1 volautomaat kan dmv een conversie kit omgebouwd worden naar halfautomaat. Het is handig om het type mover erbij te vermelden. Dan kan er gericht een antwoord gegeven worden.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ombouw volautomatisch naar halfautomatische mover

Bericht door Ab » ma 3 mei 2021 17:21

Inderdaad..er zijn veel merken movers..en dan bij elk merk ook weer verschillende types.
Zoals de vraagstelling nu is, kan niemand hier iets mee helaas.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”