Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door A3jaan » za 24 apr 2021 17:32

We hebben een Enduro 305+ volautomaat uit 2020. Accu is vol en de batterij is vernieuwd. Toch stopt de mover er soms mee. De laatste keer over 15 meter 3x. We horen de afstandsbediening piepen en dan stopt de mover. Door de AB dan uit-aan te doen krijgen we hem weer op gang. Er is niks te merken aan de stuwkracht. Die is zoals het hoort. Iemand bekend met dit probleem?

Ik heb ergens gelezen dat de verbinding gereset kan worden, maar weet niet of dit een klusje voor de dealer is.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door Ron » za 24 apr 2021 17:39

Zit er een antenne draad aan de regel unit ?
Leg deze ver van de dikke kabels naar de motor vandaan , of nog beter via een gaatje naar buiten onder de caravan.
Dat had mijn vader ook met zijn mover.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door iemand » za 24 apr 2021 18:05

Misschien stoorzender in de buurt. scratch.gif

Ook op andere locaties last van ?

Hoi het kastje dicht bij de caravan, gaat het dan nog ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door WillyL » za 24 apr 2021 18:35

Kan het ook zi'jn dat de batterijtjes van de afstandsbesturing leeg zijn?
Als je een noodkabel hebt (tussen AB en stuurunit) kan je die eventueel gebruiken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door iemand » za 24 apr 2021 19:03

Accu vol ? Waarmee vast gesteld ?

Wat voor acculader en hoe lang was die aangesloten?

Wat is het voor accu en hoe oud is die?

Zitten de klemmen en kabel op de accupolen wel goed vast?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door A3jaan » za 24 apr 2021 19:49

Bedankt voor de snelle reacties.

Hierbij mijn antwoorden op jullie reacties:

We hadden op een andere locatie, toen we na de Pasen van de camping naar huis wilden, er ook last van. Toen hebben we er een nieuwe batterij in gedaan en was het euvel verholpen. Thuis nergens last van gehad.

Nu op de camping gebeurde het weer, ondanks dat we vlakbij de caravan stonden.

De accu, een Enduro lithium 1230, is nog geen jaar oud en wordt constant via de bijbehorende lader geladen.

Bij de regelunit zit geen antenne of een mogelijkheid een kabeltje naar de AB aan te sluiten.

Het vreemde is, als hij het wel doet, wordt er genoeg kracht geleverd, het lijkt wel of het iets is met de verbinding tussen AB en de regelunit.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door A3jaan » za 24 apr 2021 20:08

Zojuist de handleiding er bij gepakt en ik lees daarin:

“Controleer of er een stoorsignaal (ander zendapparaat, hoogspanningskabels, Wifi enz.) is waardoor een goede communicatie tussen afstandsbediening en controlebox verstoord wordt. Indien er geen goed signaal is tussen de controlebox en de afstandsbediening zal de caravanmover niet functioneren en de groene LED op de afstandsbediening zal knipperen.”

Dit is precies wat er gebeurt. Het zou dus een ander signaal moeten zijn die storing geeft.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door iemand » za 24 apr 2021 20:14

Zet rollen niet op de wielen en speel er zo eens mee.
Ga desnoods eens in de caravan zodat de AB er lekker dichtbij is.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door A3jaan » za 24 apr 2021 20:22

Zojuist al gedaan. Alle leds geven de kleuren die ze moeten geven en de AB laat piepjes horen als dat moet. Als hij een volgende keer weer weigert, zal ik naar de leds van de regelunit kijken of ik verkeerde kleuren zie.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door Kipvriend » za 24 apr 2021 20:40

Het hikken wat de mover doet komt door het verliezen van het contact tussen de afstandsbediening en de relaiskast.
Wanneer je normaal gesproken de afstandsbediening horizontaal houd, draai dan naar verticaal.
Dus het caravannetje met het groene lampje erin moet dan naar boven wijzen.
Vaak is dat de remedie om contact te houden.
Uiteraard helpt dit alleen wanneer er geen “stoorzenders” in de buurt zijn.

O ja, ga ervan uit dat de batterij in de afstandsbediening en de accu welke de motoren aandrijft voldoende spanning hebben.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door BertJan » za 24 apr 2021 20:46

Enduro heeft hier een serie van gehad. de mover blijft het uiteindelijk altijd wel weer rijden, maar het is irritant, terug naar de dealer, en onder garantie een een nieuwe relaiskast en afstandsbediening.

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door A3jaan » ma 3 mei 2021 22:28

Bij deze een update met hopelijk een blijvend happy end:

Bij het moveren op de camping en thuis hebben we dit keer extra goed gelet op de afstand tussen de afstandsbediening en de caravan. Die is heel kort gehouden en het liep probleemloos. Waarschijnlijk is de vorige keren daar minder op gelet. Het is wel een echt korte afstand, maar dat zij dan zo.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door graaf » di 4 mei 2021 02:48

De antenne verlengen en in een hoek onder de bank waar de schakelkast zit monteren, helpt ook.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door Ab » di 4 mei 2021 09:45

Een mobiel in de zak ? Of rondom de caravan actief ?
Dat kan ook een stoorzender zijn.
Een mobiele telefoon is ook een zendontvanger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door iemand » di 4 mei 2021 10:06

antenne verlengen... scratch.gif

zorg ervoor dat de antenne niet door metaal is afgeschermd, en niet tegen de behuizing is teruggevouwen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door Taan » ma 10 mei 2021 13:00

Ik heb ook gezeur met mijn net nieuwe Enduro. AB gaf melding accu leeg, maar die had een week bijna continu aan de lader gehangen.
Later nog eens geprobeerd en toen deed hij die melding niet, maar verloor hij contact met de stuurkast.
Maar ik stond er praktisch naast.

Wel een telefoon in mijn zak en uiteraard binnen het bereik van mijn Wifi thuis en natuurlijk van een handvol buren. Maar dit mag toch geen oorzaak tot storing zijn. waar vind je nog een signaalvrije plek tegenwoordig. Ik kan moeilijk de hele straat vragen de Wifi uit te zetten als ik moet moveren.
Eerder deed hij het wel goed. ook met mijn telefoon in de buurt.

Kan zo'n AB eigenlijk tegen regen? De eerste keer dat hij storing gaf stond ik wel in de regen.

Ik dacht ook even te gaan proberen zonder de rollen op de wielen, maar wist niet zeker of dat geen kwaad kon.
Hierboven wordt dat voorgesteld. Kan dat geen kwaad?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Leo33
Berichten: 165
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door Leo33 » ma 10 mei 2021 13:47

Het omschreven probleem heb ik nu hetzelfde bij een Truma mover SE. Erg vervelend je weet niet wat het is. De AB of de realais kast.....het is zoeken naar een spelt in een hooiberg. De mover wordt over 2 weken nagekeken maar ik denk dat ik daar niet wijzer van wordt. Er kunnen zich vervelende situaties voordoen als je van je oprit afrijdt met mover en de caravan komt tot stilstand. je kunt dan niets, wel een aantal geërgerde automobilisten die er niet langs kunnen. Hopen dat het dan maar met het aan en uitzetten van de AB deze weer in beweging komt. Dat is de reden dat mijn volgende mover een half automaat wordt, dan kan ik de aandruk rollen altijd zelf nog van de banden halen.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door Arjan1978 » zo 20 jun 2021 19:03

Sinds kort hebben wij de 4x4 Enduro 505FL eronder.
Het is mij opgevallen dat de mover in beveiliging schiet (mogelijk te hoge spanning gaat vragen) als je voorruit/achteruit rij en dan te lang de knop inhoud om bij te sturen.
Je kan de voorruit/achteruit knop ingedrukt houden en bijsturen door even op de links/rechts-vooruit of bij achteruit links/rechts-achteruit even in te drukken. In mijn geval heb dus meegemaakt als je te lang beiden knoppen ingedrukt houd de beveiliging erin knalt. Dat is iets met een seconde of 10-15 schat ik.
Dan inderdaad de afstandbediening uit en aan en je kan verder.

Een paar weken geleden heb ik meegemaakt dat er een te hoge piekspanning van de accu gevraagd zou worden en toen moest ik beide hoofdschakelaars uit zetten, even wachten, en toen ging het weer.
Die situatie:
28 mei jl. kwamen wij op de camping aan en dat was de eerste dag dat het niet regende na lange tijd. Bij de camping stonden zij al klaar met een trekker om de hut op de plek te zetten, want het was één soppige boel op de velden. De camping had zelfs pallets geregeld om onder de voortent te leggen voor de beeldvorming hoe drassig het was.
We gingen het proberen met de mover en dat is zonder problemen gelukt door circa 23 meter door het drassige gras, waarbij het neuswiel flink wegzakte. Paar keer steken en we stonden er.
Eruit ging minder soepel. Inmiddels waren wij zo'n 5 centimeter gezakt met de wielen en dus meerdere malen de stabilisators uit moeten draaien de dagen ervoor. De 4 wielen van de hut stonden te spinnen bij voorruit of achteruit. Toen die eenmaal grip kregen en je duidelijk kon merken dat de mover het zwaar had, doen een 'piep' en het uit en aan zetten van de afstandbediening was niet de oplossing. Toen moesten beide hoofdschakelaars uit, even wachten, en toen deed hij het weer.

Mijn vermoeden is dus dat het niets te maken heeft met dat de verbinding verbreekt tussen de AB en de besturingsunit(s).
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door Taan » zo 20 jun 2021 19:37

Ik zal nog even terugmelden dat het bij mij aan de accu lag. Die werd niet goed opgeladen. Er wordt een nieuwe geïnstalleerd en dan hoop ik dat het weer werkt zoals het hoort.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro 305 volautomaat stopt er soms mee.

Bericht door Arjan1978 » zo 20 jun 2021 21:10

Ah ok. Hopelijk is het dan opgelost.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Plaats reactie

Terug naar “Movers”