Stroom- en spannings-meting moveren
Stroom- en spannings-meting moveren
Ik heb de caravan vanmiddag opgehaald. Het was er wel prachtig weer voor
En voordat ik hem de oprit op ging moveren
een DC-stroomstang en BM2 accu-spanningsmonitor aangesloten.
Truma SER-mover opzetten van de aandrijfwielen van 5 tot 10 ampère.
Richeltje v/d oprit piek van 60 ampère.
Op de oprit toch nog 40 ampère, gewoon rechte stuk
Spanning van de accu (Varta LFS105 een Semi Traxy) zakt ook ff lekker.
Daarna ging de netspanning erop en de acculader aan z'n werk
Wordt zo wel duidelijk waarom de bekabeling zo dik moeten zijn.
Stroommeting Spanningsmeting
En voordat ik hem de oprit op ging moveren
een DC-stroomstang en BM2 accu-spanningsmonitor aangesloten.
Truma SER-mover opzetten van de aandrijfwielen van 5 tot 10 ampère.
Richeltje v/d oprit piek van 60 ampère.
Op de oprit toch nog 40 ampère, gewoon rechte stuk
Spanning van de accu (Varta LFS105 een Semi Traxy) zakt ook ff lekker.
Daarna ging de netspanning erop en de acculader aan z'n werk
Wordt zo wel duidelijk waarom de bekabeling zo dik moeten zijn.
Stroommeting Spanningsmeting
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
40A??
Stond de handrem erop?
Zo'n meting doen is wel leuk en verhelderend.
Eric.
Stond de handrem erop?
Zo'n meting doen is wel leuk en verhelderend.
Eric.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Is dat op de accu gemeten dan is het de stroom van beide motoren tezamen
Is 20 ampere voor 1 motor veel of normaal
Is 20 ampere voor 1 motor veel of normaal
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Op een vlakke grond is 20 A per motor redelijk veel , maar niet uitzonderlijk.
Behalve spanningsverlies in de kabels heb je ook spanningsverlies in de accu zelf als gevolg van de interne weerstand . Hoe beter de accu des te lager die weerstand en het spanningsverlies.
Behalve spanningsverlies in de kabels heb je ook spanningsverlies in de accu zelf als gevolg van de interne weerstand . Hoe beter de accu des te lager die weerstand en het spanningsverlies.
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Kijk... Hier heb je tenminste wat aan. Beter dan de benadering "groter is beter". Dit geeft een onderbouwing voor de keuze dat een 10 of 20 Ah lithium accu in de meeste gevallen volstaat voor een mover.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Handrem erop, je zou het haast denken
Dagje later eens gekeken... acculader in de caravan is maar een beetje ‘slim’.
Als ik de laadcurve zo zie tov mn MXS5-lader.
Is een Exendis Impulse C. Tja die is ook al wat gedateerder.
https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... unt_nl.pdf
Tov de CTEK MXS5 die ik thuis heb liggen om de accu in de winter te onderhouden
https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... ktblad.pdf
Maar daar heb ik ook al plaatjes van... even erbij zoeken...
Dagje later eens gekeken... acculader in de caravan is maar een beetje ‘slim’.
Als ik de laadcurve zo zie tov mn MXS5-lader.
Is een Exendis Impulse C. Tja die is ook al wat gedateerder.
https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... unt_nl.pdf
Tov de CTEK MXS5 die ik thuis heb liggen om de accu in de winter te onderhouden
https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... ktblad.pdf
Maar daar heb ik ook al plaatjes van... even erbij zoeken...
Laatst gewijzigd door iemand op za 24 apr 2021 11:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
De CTEK deed het deze winter zo... 14.6 volt
Na een paar dagen gaat ie dan over op onderhoudsladen.
Die had ik ook al eens vastgelegd.
Ik heb even wat foto's bij elkaar gezocht.
Let even niet op de datum, dat is datum van de printscreen.
Nummering daaronder is dagnummer van het sample-geheugen.
Laadspanning Eerst dagelijks wat bijladen.
Na een paar dagen gaat ie dan over op onderhoudsladen.
Die had ik ook al eens vastgelegd.
Ik heb even wat foto's bij elkaar gezocht.
Let even niet op de datum, dat is datum van de printscreen.
Nummering daaronder is dagnummer van het sample-geheugen.
Laadspanning Eerst dagelijks wat bijladen.
Laatst gewijzigd door iemand op za 24 apr 2021 10:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
en na een week werd de spanning losgelaten
en kwam de druppellading om de 24 uur
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
CTEK heeft het in 1 plaatje mooi beschreven.
Ik heb in bovenstaande screenshots situatie 3, 6, 7 en 8 vastgelegd.
Ik heb in bovenstaande screenshots situatie 3, 6, 7 en 8 vastgelegd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Stroom- en spannings-meting moveren
Hoi Erik,
Een prima ontwerp met prachtige grafieken, je kan duidelijk zien hoe spanning tijdens het laden verloopt.
De hoge stroom die motoren van de mover doen draaien, zou je bijna denken dat ze afgeleid zijn van een autostartmotor en niet zomaar van een ruitenwissermotortje. Het is de krachtige motor, maar ook de overbrenging op het caravanwiel draagt daar een steentje aan bij.
Voor mijn en veel andere mensen een super uitvinding !!
PS Ik wacht weer op een nieuw volgt interessant onderwerp.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Autostartmotor wel eens gemeten vroeger, aanloop was 175A daarna zakte het naar ±125A.
Was een 2.0 benzinemotor.
Diesel was nog een stuk hoger.
Eric
Was een 2.0 benzinemotor.
Diesel was nog een stuk hoger.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Blijft natuurlijk wel zo dat het gewicht van de caravan , het soort mover en het terrein een rol spelen.dieseltijger schreef: ↑za 24 apr 2021 07:12Kijk... Hier heb je tenminste wat aan. Beter dan de benadering "groter is beter". Dit geeft een onderbouwing voor de keuze dat een 10 of 20 Ah lithium accu in de meeste gevallen volstaat voor een mover.
Een 10 Ah accu kan, wanneer hij er voor ontworpen is zelfs hogere stromen / stroompieken leveren dan een grotere accu van bv 20Ah.
Nu zal dat in de meeste gevallen niet opgaan bij mover accu's . Maar ik geef het even aan zodat duidelijk is dat een 10ah accu wel ontworpen moet zijn voor moveren.
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Klopt, maar de nooit eindigende discussie betreft vaak de benodigde capaciteit - en hier heb je dan een indicatie van de orde-grootte: wanneer zit je krap in je jasje, ruim, of is er sprake van over dimensionering. Je kan nu redelijk inschatten wat je nodig zal hebben.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Hoe dan ?
Mooie grafiekjes en data.
Het zegt mij echter helemaal niets.
Ik weet niks over het gewicht van de caravan, de ondergrond waarover de caravan rijdt, de hellingshoek, het type mover, wind mee, wind tegen .
Het laatste is een beetje flauwekul natuurlijk..maar al die mooie metingen zeggen totaal niks zonder deze gegevens en omstandigheden.
Mooie grafiekjes en data.
Het zegt mij echter helemaal niets.
Ik weet niks over het gewicht van de caravan, de ondergrond waarover de caravan rijdt, de hellingshoek, het type mover, wind mee, wind tegen .
Het laatste is een beetje flauwekul natuurlijk..maar al die mooie metingen zeggen totaal niks zonder deze gegevens en omstandigheden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Sorry Ab, het zegt meer dan menige posting over de vereiste accu capaciteit over dit onderwerp. Ongetwijfeld zal ik er talloze over het hoofd gezien hebben - maar volgens mij is dit de eerste posting waar echt meetresultaten in zijn opgenomen. Terechte kanttekeningen die je plaatst bij deze metingen - die (wees consequent) vreemd genoeg niet geplaatst worden bij postings die niet meer onderbouwing hebben dan: "Ik heb caravan X, en ik heb voor de zekerheid maar een accu Y genomen. Het bevalt mij prima". Ik zeg niet dat deze nietszeggend zijn - maar dat is met de presentatie van de meetresultaten evenmin het geval.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Eergisteren, tussen de wind en buien door, verkast naar andere camping en even de mover gebruikt.
Na het moveren was de accu 12,7 volt.
De acculader deed weer even z'n ding en
houdt accu nu op 13,3 volt.
De reistijd was iets meer dan een uur.. kun je mooi zien zo aan de 2 dippen die optreden bij inschakelen.
Op de oude camping is de mover 3 meter gebruikt en hier wat meer/lager om de caravan even mooi op z'n plek en uit de wind te zetten.
Er kwam weer een lekkere donkere lucht aan dus eerst de luifel opgezet en toen pas de netspanning aangesloten.
Zo te zien laad de accu tijdens het rijden ook op.
Want nu ik goed kijk, zie ik dat de spanning stijgt tijdens de rit... Gisteravond ging de wind liggen en brak de zon door.
Deze foto gemaakt… we staan hier heerlijk
Na het moveren was de accu 12,7 volt.
De acculader deed weer even z'n ding en
houdt accu nu op 13,3 volt.
De reistijd was iets meer dan een uur.. kun je mooi zien zo aan de 2 dippen die optreden bij inschakelen.
Op de oude camping is de mover 3 meter gebruikt en hier wat meer/lager om de caravan even mooi op z'n plek en uit de wind te zetten.
Er kwam weer een lekkere donkere lucht aan dus eerst de luifel opgezet en toen pas de netspanning aangesloten.
Zo te zien laad de accu tijdens het rijden ook op.
Want nu ik goed kijk, zie ik dat de spanning stijgt tijdens de rit... Gisteravond ging de wind liggen en brak de zon door.
Deze foto gemaakt… we staan hier heerlijk
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
De grens van het tekort schieten ligt bij het moment dat de spanning onder het niveau zakt dat in de mover kast is bepaald, dan stopt de mover er mee. Hierbij speelt de gevraagde stroomterkte de hoofdrol, en deze wordt weer bepaald door de weerstand die de mover ondervind aan de hand van het gewicht van de caravan en het terrein.dieseltijger schreef: ↑zo 25 apr 2021 16:26Klopt, maar de nooit eindigende discussie betreft vaak de benodigde capaciteit - en hier heb je dan een indicatie van de orde-grootte: wanneer zit je krap in je jasje, ruim, of is er sprake van over dimensionering. Je kan nu redelijk inschatten wat je nodig zal hebben.
De meetgegevens die hier staan gaan specifiek op voor die caravan en dat terrein en een die specifieke mover, maar het is zeker nuttig wanneer meerdere mensen dit zo zouden meten.
Een handige waarde om mee te vergelijken is ook de stroomsterkte bij het rijden op een volledig vlakke vloer. Die waarde zegt ook gelijk iets over het gewicht van de caravan en het soort mover .
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Maar dit zegt ook direct helemaal niets over de praktische waarde ervan.... het wordt pas interessant wanneer er in zompig terrein wordt gemoverd, al dan niet hellend.atmosphere2 schreef: ↑vr 7 mei 2021 21:39Een handige waarde om mee te vergelijken is ook de stroomsterkte bij het rijden op een volledig vlakke vloer. Die waarde zegt ook gelijk iets over het gewicht van de caravan en het soort mover .
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Het is puur om een punt te hebben waarbij de ondergrond hetzelfde is .
Dat wordt erg lastig bij verschillende hellingen , modderpoelen , en grind /keien , dat is altijd weer anders .
Wat we van een accu willen weten is eigenlijk de inwendige weerstand , die bepaald hoe krachtig de accu is en hoe snel de spanning inzakt. vandaar dat ik die waarde in mijn testen ook probeer te bepalen.
Dat wordt erg lastig bij verschillende hellingen , modderpoelen , en grind /keien , dat is altijd weer anders .
Wat we van een accu willen weten is eigenlijk de inwendige weerstand , die bepaald hoe krachtig de accu is en hoe snel de spanning inzakt. vandaar dat ik die waarde in mijn testen ook probeer te bepalen.
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Donderdagmorgen stond de caravan bij huis het en viel de netspanning in de hele wijk uit.
Het was onverwacht, maar om 9.00 ... leek wel gepland
Van 9.00 tot 11.15. Acculader ging daarna ff bezig en ook ik kon weer aan het (thuis-)werk.
Hierdoor wat later dan gepland vertrokken en een uurtje gereden en nu ff lekker weekend
BM2 icm belasten met de mover geeft mooie indicatie van de accukwaliteit.
Hij komt nog lang niet onder de 11 volt.
Ik dacht dat de Truma bij 10.5 volt ook niet door z'n opstart-cyclus komt.
Het was onverwacht, maar om 9.00 ... leek wel gepland
Van 9.00 tot 11.15. Acculader ging daarna ff bezig en ook ik kon weer aan het (thuis-)werk.
Hierdoor wat later dan gepland vertrokken en een uurtje gereden en nu ff lekker weekend
BM2 icm belasten met de mover geeft mooie indicatie van de accukwaliteit.
Hij komt nog lang niet onder de 11 volt.
Ik dacht dat de Truma bij 10.5 volt ook niet door z'n opstart-cyclus komt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Om deze gegevens vast te leggen, kan ik perfect de app van Liontron accu gebruiken. Deze legt het allemaal vast. En ik kan dus zien wat het moveren aan capaciteit kost en wat ik dan overhoud aan capaciteit. Maar ook de piek belastingen en onder welke omstandigheden dat dan is gemeten is een kwestie van noteren op de tijdstippen van verandering, zoals helling, bijvoorbeeld een keg, soort ondergrond, duur van het moveren etc.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Dat kan natuurlijk.
Voor jouw specifieke combinatie van accu, mover, caravan, en het terrein waarop je rijdt.
Het zegt dan effe weer niks over een andere combinatie.
Om een voorbeeld te noemen: de oudere Sencell accu's konden niet genoeg stroom leveren voor de Simpark mover.
Heel veel alle andere movers reden er wel op.
Uit het hoofd gezegd, kan een Simpark tot 120 A of meer trekken voordat het echt te moeilijk wordt en het niet meer gaat.
Sommige accu's kunnen dat niet leveren over een wat langere tijdsduur dan een paar seconden.
Het stroomverbruik kan ook bij dezelfde caravans, met exact hetzelfde gewicht, maar met verschillende movers, ook heel veel afwijken.
Wat 1 iemand meet aan stroomverbruik, zegt dus heel weinig over jouw eigen mover-accu-caravan combinatie.
Het hoge stroomverbruik van een Simpark komt, doordat een Simpark veel sneller rijdt dan de meeste andere movers, en toch heel sterk is.
Met een mover die heel langzaam rijdt, dus met een groter vertraging in de tandwielkast, heeft de elektromotor het veel makkelijker, en zal veel minder stroom gebruiken dan een mover die wat sneller rijdt.
Bij diverse testen is ook gebleken dat er grote verschillen zijn in stroomverbruik van diverse movers.
Voor jouw specifieke combinatie van accu, mover, caravan, en het terrein waarop je rijdt.
Het zegt dan effe weer niks over een andere combinatie.
Om een voorbeeld te noemen: de oudere Sencell accu's konden niet genoeg stroom leveren voor de Simpark mover.
Heel veel alle andere movers reden er wel op.
Uit het hoofd gezegd, kan een Simpark tot 120 A of meer trekken voordat het echt te moeilijk wordt en het niet meer gaat.
Sommige accu's kunnen dat niet leveren over een wat langere tijdsduur dan een paar seconden.
Het stroomverbruik kan ook bij dezelfde caravans, met exact hetzelfde gewicht, maar met verschillende movers, ook heel veel afwijken.
Wat 1 iemand meet aan stroomverbruik, zegt dus heel weinig over jouw eigen mover-accu-caravan combinatie.
Het hoge stroomverbruik van een Simpark komt, doordat een Simpark veel sneller rijdt dan de meeste andere movers, en toch heel sterk is.
Met een mover die heel langzaam rijdt, dus met een groter vertraging in de tandwielkast, heeft de elektromotor het veel makkelijker, en zal veel minder stroom gebruiken dan een mover die wat sneller rijdt.
Bij diverse testen is ook gebleken dat er grote verschillen zijn in stroomverbruik van diverse movers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
Re, Inderdaad, het zegt alleen iets voor mijn eigen situatie, tenzij iemand dezelfde configuratie heeft. Maar het is ook in eerste instantie voor mijzelf interessant en voor degene die het leuk vinden eventueel, daarmee te delen. Meer niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Stroom- en spannings-meting moveren
De app van de BM2 heeft een mooie update gehad.
Je kunt in logging de dag dmv kalender selecteren
en in overzicht over meerdere dagen weergeven.
Lader maar even weer aangesloten.
Zo zie je nog beter hoe de MXS-5 m'n accu oplaad.
En toen ik naar de vorige keer zocht zag ik de dagelijke druppellading...
Je kunt in logging de dag dmv kalender selecteren
en in overzicht over meerdere dagen weergeven.
Lader maar even weer aangesloten.
Zo zie je nog beter hoe de MXS-5 m'n accu oplaad.
En toen ik naar de vorige keer zocht zag ik de dagelijke druppellading...
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )