Home made mover accu
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Home made mover accu
Voor de geïnteresseerden:
Warning : lithium accu's kunnen brand of explosies veroorzaken bij ondeskundig gebruik.
Doel : Het bouwen van een zo klein mogelijke mover accu die over zijn gehele ontlading (continu stroom) veel stroom kan leveren en een zeer lage inwendige weerstand heeft
Het ligt voor de hand om te gaan voor LiFePO4 cellen vanwege het feit dat men met een serie van 4 behoorlijk dichtbij de spanning komt die loodaccu's hebben + ze zijn veiliger omdat ze, in het geval van een thermal runnaway een tragere reactie vertonen dan de lithium ion cellen, en dus veel minder heet worden. Toch kies ik voor lithium ion cellen voor deze test omdat deze een hogere energiedichtheid hebben en er tegenwoordig materialen in de handel zijn die ervoor zorgen dat elke cel gezekerd is zoals in Tesla auto's (maar dan voor hoge stromen)
Lion cellen zitten al in autos en op heel veel fietsen, en in nog zo veel meer apparaten, dus waarom niet in een caravan accu? Naar mijn idee is dat vooral vanwege het feit dat een serie van 3 lion cellen maar maximaal 12,6 volt opleverd , en een serie van 4 , 16,8 volt . De laatstgenoemde optie is een te hoge spanning en de eerste is iets te laag. Waarom? De electronica van veel movers hebben een "low voltage cut off" om loodaccu's te beschermen tegen diepte ontlading. Bij ongeveer 10,5 volt wordt de stroomtoevoer vanaf de accu onderbroken, en dan is een lion 3s accu nog niet geheel ontladen, de volledige capaciteit wordt niet benut want een dergelijke accu kan tot 9 volt worden ontladen. Hoe erg is dit ?? Dat gaan we zien hier.
Batterijcel keuze : Het 18650 formaat cel is erg populair onder de zelfbouwers. Met name in de VS waar sommige deze hobby erg serieus nemen
Dit type battery is in heel veel varianten verkrijgbaar en ze zitten in heel veel apparaten/ er is makkelijk aan te komen en zijn ver door ontwikkelt. De energiedichtheid is ook hoger dan LiFePO4 cellen, Vandaar ook mijn keuze voor dit type cel De focus ligt op cellen die in staat zijn veel stroom te leveren en een zo laag mogelijke inwendige weerstand hebben. Ik heb gekozen voor de Sony VTC5A
Nominal Capacity: 2600mAh.
Rated Capacity: 2500mAh.
Max Continuous Discharge Current for temp. up to 80 °C: 35A.
Max Continuous Discharge Current: 30A.
Nominal Voltage: 3.6V/3.7V.
Full charge Voltage: 4.2V.e
Internal Impedance 7-15 mΩ measured by AC 1kHz.
Diameter 18.35mm max +/- 0.05mm.
Mijn interne weerstand metingen doe ik met DC. De VTC5a meet 10 milliohm aan weerstand Ik zet er 10 parallel geeft 1 milliohm . 3 van deze parallel groepen in serie geeft dus 3 milliohm als totale inwendige weerstand van de cellen samen (30 stuks)
Max continu ontlaad stroom = 10 keer 30 A = 300A
Dat is erg veel , meer dan nodig voor deze toepassing zou je zeggen, maar voor zware belasting van de mover en zeker bij zware caravans kan de stroom wel eens 200 A aantikken.
Hier alvast een fotootje van het eindresultaat, met een smartphone ter vergelijking
Meer hierover volgt nog.
Warning : lithium accu's kunnen brand of explosies veroorzaken bij ondeskundig gebruik.
Doel : Het bouwen van een zo klein mogelijke mover accu die over zijn gehele ontlading (continu stroom) veel stroom kan leveren en een zeer lage inwendige weerstand heeft
Het ligt voor de hand om te gaan voor LiFePO4 cellen vanwege het feit dat men met een serie van 4 behoorlijk dichtbij de spanning komt die loodaccu's hebben + ze zijn veiliger omdat ze, in het geval van een thermal runnaway een tragere reactie vertonen dan de lithium ion cellen, en dus veel minder heet worden. Toch kies ik voor lithium ion cellen voor deze test omdat deze een hogere energiedichtheid hebben en er tegenwoordig materialen in de handel zijn die ervoor zorgen dat elke cel gezekerd is zoals in Tesla auto's (maar dan voor hoge stromen)
Lion cellen zitten al in autos en op heel veel fietsen, en in nog zo veel meer apparaten, dus waarom niet in een caravan accu? Naar mijn idee is dat vooral vanwege het feit dat een serie van 3 lion cellen maar maximaal 12,6 volt opleverd , en een serie van 4 , 16,8 volt . De laatstgenoemde optie is een te hoge spanning en de eerste is iets te laag. Waarom? De electronica van veel movers hebben een "low voltage cut off" om loodaccu's te beschermen tegen diepte ontlading. Bij ongeveer 10,5 volt wordt de stroomtoevoer vanaf de accu onderbroken, en dan is een lion 3s accu nog niet geheel ontladen, de volledige capaciteit wordt niet benut want een dergelijke accu kan tot 9 volt worden ontladen. Hoe erg is dit ?? Dat gaan we zien hier.
Batterijcel keuze : Het 18650 formaat cel is erg populair onder de zelfbouwers. Met name in de VS waar sommige deze hobby erg serieus nemen
Dit type battery is in heel veel varianten verkrijgbaar en ze zitten in heel veel apparaten/ er is makkelijk aan te komen en zijn ver door ontwikkelt. De energiedichtheid is ook hoger dan LiFePO4 cellen, Vandaar ook mijn keuze voor dit type cel De focus ligt op cellen die in staat zijn veel stroom te leveren en een zo laag mogelijke inwendige weerstand hebben. Ik heb gekozen voor de Sony VTC5A
Nominal Capacity: 2600mAh.
Rated Capacity: 2500mAh.
Max Continuous Discharge Current for temp. up to 80 °C: 35A.
Max Continuous Discharge Current: 30A.
Nominal Voltage: 3.6V/3.7V.
Full charge Voltage: 4.2V.e
Internal Impedance 7-15 mΩ measured by AC 1kHz.
Diameter 18.35mm max +/- 0.05mm.
Mijn interne weerstand metingen doe ik met DC. De VTC5a meet 10 milliohm aan weerstand Ik zet er 10 parallel geeft 1 milliohm . 3 van deze parallel groepen in serie geeft dus 3 milliohm als totale inwendige weerstand van de cellen samen (30 stuks)
Max continu ontlaad stroom = 10 keer 30 A = 300A
Dat is erg veel , meer dan nodig voor deze toepassing zou je zeggen, maar voor zware belasting van de mover en zeker bij zware caravans kan de stroom wel eens 200 A aantikken.
Hier alvast een fotootje van het eindresultaat, met een smartphone ter vergelijking
Meer hierover volgt nog.
Re: Home made mover accu
Whow das een mooi klein ding.
Mijn aandacht heb je
Mijn aandacht heb je
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Home made mover accu
BMS ????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Home made mover accu
Re.gif
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een goed BMS is cruciaal voor de goede werking en veiligheid.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een goed BMS is cruciaal voor de goede werking en veiligheid.
-
- Berichten: 2360
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Home made mover accu
De buitenkant is aardig maar hoe zit het met de binnenkant dat vinden we allemaal veel interessanter, ik wel tenminste en prijs indicatie is ook leuk
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Home made mover accu
Er zitten 2 parallel geschakelde BMS-en in omdat een grote er niet inpast. beide zouden een piekstroom van 100 A moeten kunnen leveren en een nominale stroom van 70 A
De bmsen hebben een kortsluitings beveiliging , een balans functie , een low voltage disconnect, en een beveiliging tegen overladen.
Ze hebben 2 aparte poorten voor laden en ontladen.
Met een kleine 12,6 volt adapter laad ik hem op , hoger dan 12,6 volt kan de spanning niet worden.
4,2 volt per cel is het maximum. Bij een onbalans tussen de cellen krijg je bv 4 volt + 4,6 volt + 4 volt = 12,6 volt waarbij 1 serie dus op een te hoge spanning komt te staan, het bms moet hem dan ook uitschakelen, indien de balans functie de boel niet kan corrigeren. Kleine weerstanden op het BMS worden gebruikt om een serie die een te hoge spanning krijgt weer wat te ontladen op het eind van de laadcyclus.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Home made mover accu
De binnenkant komt nog helemaal aan bod.Paul Vingerhoets schreef: ↑di 6 apr 2021 21:23De buitenkant is aardig maar hoe zit het met de binnenkant dat vinden we allemaal veel interessanter, ik wel tenminste en prijs indicatie is ook leuk
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Home made mover accu
30 cellen , 3 in serie 10 paralell
Na enig puzzelwerk bleek het mogelijk te zijn, het vergt echter wel een overbrugging.
De eerste nikkel plaatjes zijn er op gepunt last
Het liefst had ik deze gebruikt, in zware uitvoering maar ik kon er nog niet aankomen.
Elke cel is dan gezekerd. Een slim idee want een bms kan niet alles oplossen . Denk aan de situatie dat er 1 cel van een reeks paralelle cellen inwendig sluiting maakt (als gevolg van mechanisch geweld bv ) dan staan alle cellen kortgesloten en geven hun maximale stroom af , indien niet gezekerd. Een bms kan dit probleem niet oplossen.
Na enig puzzelwerk bleek het mogelijk te zijn, het vergt echter wel een overbrugging.
De eerste nikkel plaatjes zijn er op gepunt last
Het liefst had ik deze gebruikt, in zware uitvoering maar ik kon er nog niet aankomen.
Elke cel is dan gezekerd. Een slim idee want een bms kan niet alles oplossen . Denk aan de situatie dat er 1 cel van een reeks paralelle cellen inwendig sluiting maakt (als gevolg van mechanisch geweld bv ) dan staan alle cellen kortgesloten en geven hun maximale stroom af , indien niet gezekerd. Een bms kan dit probleem niet oplossen.
Re: Home made mover accu
Ik heb event. wel mooie dunne soldeerstrip voor je ..
8.25 x 0.25 mm
Kan best stroom door..
Soldeerd supergoed.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Home made mover accu
Ben je niet ongeveer dit aan het nabouwen:
https://www.obelink.nl/reich-mobility-p ... VZEALw_wcB
https://www.obelink.nl/reich-mobility-p ... VZEALw_wcB
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Home made mover accu
Die is groter en heeft een interne lader en waarschijnlijk LiFePO4 cellen.RDDR schreef: ↑wo 7 apr 2021 09:54Ben je niet ongeveer dit aan het nabouwen:
https://www.obelink.nl/reich-mobility-p ... VZEALw_wcB
Heel anders dus.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Home made mover accu
Altijd handig natuurlijk ! Zijn ze van nikkel ? of nikkel plated steel?
Ik heb diverse formaten, tot 0,3 mm dik
maar alleen daarmee kom ik er niet , er moeten stromen van 200A kunnen lopen
De nikkelstrips zijn slechts het begin/ de eerste laag welke ik nog kan puntlassen . De koperen dikke strips moet ik gaan solderen , zonder de cellen te warm te laten worden.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Home made mover accu
Het idee met dit projectje is het onderste uit de kan te halen zonder al te veel naar de kosten te kijken.
Om te beginnen was ik al meer dan 100 euro kwijt aan de batterijen, niet goedkoop maar wel originele VTC 5a's
En dan nog 2 keer een BMS 15 euro per stuk , 3 keer 10 mm2 kabels voor de verbindingen tussen bms en batterijen , tussen bms en accu pool, tussen batterijen en de andere accu pool. Vervolgens dikke vergulde messing accupolen met M8 draad , en vergulde messing aansluitklemmen waar je gestripte kabels rechtstreeks in kan steken en met behulp van een inbus sleutel kunt vastzetten. Een kabeloog kan bovenop ook gewoon gebruikt worden. Totaal kosten zijn ongeveer 200 Euro
Alles met het oog op zo weinig mogelijk warmte ontwikkeling en spanningsverliezen. Bij deze accu is het belang daar van nog groter want er is al een volt minder bij volle lading , in vergelijking met LiFePO4 accu's.
Het resultaat is dat dit accuutje hoge belasting aan kan zonder al te veel zakkende spanning , daar in doet hij evident het beter dan
de 20 AH mover accu's die in de handel zijn.
Om te beginnen was ik al meer dan 100 euro kwijt aan de batterijen, niet goedkoop maar wel originele VTC 5a's
En dan nog 2 keer een BMS 15 euro per stuk , 3 keer 10 mm2 kabels voor de verbindingen tussen bms en batterijen , tussen bms en accu pool, tussen batterijen en de andere accu pool. Vervolgens dikke vergulde messing accupolen met M8 draad , en vergulde messing aansluitklemmen waar je gestripte kabels rechtstreeks in kan steken en met behulp van een inbus sleutel kunt vastzetten. Een kabeloog kan bovenop ook gewoon gebruikt worden. Totaal kosten zijn ongeveer 200 Euro
Alles met het oog op zo weinig mogelijk warmte ontwikkeling en spanningsverliezen. Bij deze accu is het belang daar van nog groter want er is al een volt minder bij volle lading , in vergelijking met LiFePO4 accu's.
Het resultaat is dat dit accuutje hoge belasting aan kan zonder al te veel zakkende spanning , daar in doet hij evident het beter dan
de 20 AH mover accu's die in de handel zijn.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Home made mover accu
Bij een 30 A ontlading levert elke cel 3 A , de geel oranje lijn dus .
En dan tot 3,5 volt ontladen (tot 10,5 volt totaal= de cut off van de mover elektronica)
ongeveer 16 Ah is werkelijk bruikbaar.
De Ah die overblijft zorgt er voor dat je de accu kan laten overwinteren , zelfs al heb je de accu ontlaadt tot de mover er mee stopte !!!
Bij een 30 A ontlading levert elke cel 3 A , de geel oranje lijn dus .
En dan tot 3,5 volt ontladen (tot 10,5 volt totaal= de cut off van de mover elektronica)
Dat zou ongeveer een half uur moeten duren
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Home made mover accu
De test laat zien dat de accu 25 minuten lang continu 30 A kan leveren bij een 10,5 volt cutt off. De batterijen zijn dan niet leeg en kunnen dus makkelijk zonder bijladen overwinteren zonder de accu vol weg te hoeven zetten !
25 minuten is waarschijnlijk nog krap genomen omdat de gemiddelde stroomsterkte tijdens het moveren waarschijnlijk lager ligt.
25 minuten is waarschijnlijk nog krap genomen omdat de gemiddelde stroomsterkte tijdens het moveren waarschijnlijk lager ligt.